V prosinci nevyhověly vzorky LPG a nafty

Také v posledním měsíci loňského roku pokračovaly kontroly jakosti pohonných hmot na českých čerpacích stanicích ze strany České obchodní inspekce.
ČOI legitimace

Celkem bylo odebráno ke kontrole jakosti 166 vzorků benzinů, motorové nafty, směsného paliva, FAME, LPG pro pohon, CNG a etanolu, z nichž pět (3 %) nevyhovělo technických předpisům. Jakostní limity nesplnily tři z odebraných vzorků LPG, které vykázaly až trojnásobné překročení limitního obsahu síry. U takto vysokých odchylek od normy lze předpokládat, že jsou důsledkem výrobní vady nebo bylo s tímto motorovým palivem úmyslně manipulováno. Nadlimitní obsah síry ve dvou vzorcích LPG zjistila ČOI již v listopadu. U motorové nafty nevyhověly dva vzorky, problém měly při teplotě vzplanutí: tento ukazatel jakosti byl v jednom případě 49°C a ve druhém 47°C, zatímco technická norma stanoví nejnižší hodnotu 53°C. Nižší hodnota bodu vzplanutí však představuje často zjišťovanou sezónní odchylku od normy zejména v období přechodu provozovatelů čerpacích stanic na zimní naftu.

Autor: jk, Zdroj: ČOI

Diskuse

  • Petr P., 17. 1. 2014 11:23: Dobrý, to je paráda, jak jsou vlčáci ostří, našli takový drobný rozdíl ! Teď vážně- jediná věc, proč do toho tolik šijou, je ta, že pokud bod vzplanutí klesne, z nafty se stává hořlavá kapalina tř.2 a už ne 3, jak to předpokládá norma ( ČSN 656501 - Skladování hořlavých kapalin). Z hlediska palivářského při bodu vzplanutí nad 45 stupňů motor pouze lépe startuje ( než při dodržení povinných 53 stupňů a více) v chladu , ale maznost a další parametry stále vyhovují. Tedy jde jen o buzeraci prodejců, kteří platí pokuty " za nic". Navíc rafinerie často dělá naftu při spodní hranici bodu vzplanutí a stačí několik litrů benzínu v měřicím zařízení cisterny dopravce ( už cca 3-4 litry na 10000 litrů nafty) a už to nevyjde. Tedy, moje rada zní - hoňte si trika třeba na ONO, kde ta kvalita u nafty je často úplně jinde. Páni a paní z ČOI - dejte na stránky kompletní přehled pokut, co jste uložili v síti ONO za posledních 10 let a kolik museli zaplatit. Klidně tam dejte i další , co také švindlují, ale vsadím se, že tolik milionových pokut, jako Ondrové nikdo jiný nedostal. ( Co ty Nýřany za 7 M ?)
      Reagovat na komentář
    • Vojta, 17. 1. 2014 11:25: Bod vzplanutí u nafty pokud nejde pod 40°C žádného motoristu nemůže zajímat proto, že motoru nic nemůže udělat. Nikde v Evropě nejsou čerpadláři pokutováni za bod vzplanutí u nafty 52°C jako u nás. Je to parametr, který se někdy těžko dodrží a proto vděčně slouží k výběru peněz na udělených pokutách. Rovněž tak lobby autoservisů zde hraje svou roli. "Dobrý den pane, nejede Vám auto? Tak to jste natankoval špatnou naftu". Bude Vás to stát ........Kč. Pak se jen přehraje software a naúčtuje výměna čerpadla a další práce. Osobní zkušennost!!! Ve dvou autorizovaných autoservisech se dovíte, že máte zničené vstřkovací čerpadlo a dostanete rozpočet na 50.000,- a ve třetím Vám rovnou řeknou, že se jedná pouze o softwarovou chybu. Zaplatíte 1.200,-Kč za přehrátí nového softwaru a za 40min. odjíždíte. Nebude to trvat dlouho a příjde doba, kdy se v autoservisu dovíte, že za píchlou pneumatiku a nabouraný blatník může špatný benzin a je třeby vyměnit motor. Příjemný den všem a nenechme se jen tak snadno obelhávat :-)
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek