Václav Loula: „Smyčka se zatahuje – podvodníkům se zmenšuje manévrovací prostor“

Václav Loula si prošel s Benzinou již od svých studentských let dobré i zlé časy. Dnes je jednou z nejviditelnějších osobností v boji s podvodníky, kteří svým brutálním diskontem deformují trh s pohonnými hmotami.

Václav Loula 1Pumpy v Česku před 55 lety

Benzině je letos 55 let. Jak vypadaly stanice Benziny před 55 lety?
Před 55 lety bylo přes 1000 čerpacích stanic, různých provozovatelů od sítě bratří Zikmundů, Vacum Oil Company přes  Benzinol a Chemu a další místní čerpací stanice v městečkách. Ty všechny se dostaly do majetkové podstaty znárodňovacího procesu po roce 1948. Vesměs to byly čerpací stanice dvouproduktové, nabízející 80oktanový automobilový benzin Normal s dieselem a oleje, které se nalévaly z konví. Čerpací stanice neměly žádný shop, obsluhy se schovávaly do malých přístřešků. Benzina v té době začínajícího socialismu vznikla jako národní podnik, který měl monopolní postavení.

Zůstali na stanicích Benziny jejich původní provozovatelé, kteří na nich pracovali ještě před znárodněním?
Zůstali tam jako obsluhovatelé. Tehdy Benzina coby národní podnik vybrala vždy toho nejschopnějšího a udělala z něho vedoucího čerpací stanice, ale pořád to byli zaměstnanci Benziny.

Jaký byl rozdíl mezi původními provozovateli čerpacích stanic a dnešními?
Já si myslím se, že v celé řadě obsluhovatelů z té doby počátků Benziny bylo hodně baťovského. Taky se říkalo, že Benzina se tehdy psala psacími písmeny a to B bylo jako baťovské B. Oni byli mnohem častěji školeni a bylo jim vštěpováno ono baťovské "Náš  zákazník - náš pán". Rozdíl byl hlavně ve vřelém a osobním přístupu k zákazníkovi. Čerpací stanice nebyly  samoobslužné, pumpař zákazníkovi otevřel víčko nádrže, natankoval, nedílnou součástí byl putzwoll, kterým pak okolí hrdla utřel, dobře věděl, že je potřeba dát vrchní mazání do benzinu - už ho měl připravený, nabízel doplňování oleje. Během obsloužení s řidičem pohovořil, nejen o počasí a jestli rostou houby, ale někdy vyšlo najevo, že shání třeba dlaždičky, a tak mu zároveň poradil, kde a u koho je sežene. Pumpaři měli styky, zejména v oblasti nedostatkového zboží. Byl jsem svědkem i toho, že čerpadlář provedl malou opravu nebo vyměnil pneumatiku.

Kdy Benzina začala starou síť stanic modernizovat?
V 50. a 60. letech se začal rozvíjet motorismus a kapacity nádrží byly obvykle jen 2 kubíky, 3 kubíky a to v té době už bylo nedostatečné. Logicky přišla modernizace čerpacích stanic. To se týkalo zejména lokalit na výjezdu z měst, protože Češi každý víkend v sobotu po obědě hromadně odjížděli z měst na chaty a chalupy a potřebovali tankovat. V roce 1959 Benzina zareagovala na nové požadavky automobilového průmyslu a začala nasazovat BA 91 Speciál, kterým doplnila stávající sortiment Normalu a Dieselu.

Kolik byl průměrný plat občana socialistického Československa a kolik stál v té době Benzin?
V té době stál Speciál 2,40, Normal 2,10, Nafta byla 90 haléřů za litr. Tehdy byl průměrný plat okolo 1700, 1800 korun. Ovšem životní náklady byly poměrně nízké, například rohlík stál 20, 30 haléřů.

Pumpaři od "Zlaté podkovy"

Vy sám jste obsluhoval u čerpací stanice. Jak jste se k tomu dostal?
Bylo to v červnu 1966, tehdy jsem studoval na gymnáziu a mou láskou byla organická chemie. Navíc jsem si chtěl vydělat nějaké peníze na Pionýra, a tak jsem se na čerpací stanici prostě zeptal, a oni mě na dva měsíce vzali. Ze začátku mě posílali jen hustit, zametat, doplnit olej, vyčistit zákazníkovi sklo, později jsem mohl i tankovat, ale jen soukromé osoby, podniková auta ne. Samozřejmě jsem v té době neznal to zákulisí, Důvodem bylo, že podniky musí dostat naprosto přesné množství paliva, proto ta veliká zodpovědnost při tankování. Socialistické podniky se nesmí okrádat, to je trestné. Až později jsem se dozvěděl, že jim šlo o poukázky na naftu. Pumpař natankoval 100 litrů, ale poukázek dostal za 120 a 20 litrů měl k dobru.

Přišla sedmdesátá léta a s nimi kultovní film Pumpa U Zlaté podkovy. Děj filmu se odehrával na čerpací stanici Benziny, která byla střediskem černého obchodu se vším nedostatkovým zbožím, valutami včetně onoho fenoménu machinací s talony na naftu…
Pamatuji si, když se ten film natáčel, tak tehdejší ředitel Benziny podal proti natáčení a obsahu stížnost. Problém byl v tom, že zdaleka ne všichni pumpaři - zaměstnanci Benziny byli podvodníci. Byla zde celá řada poctivých čerpadlářů.

Scénář filmu ale popisuje skutečnou kauzu…
Ano, v té době, když se film natáčel, tak kauzy tohoto typu byly a exemplárně je řešila tehdejší kriminálka Sboru národní bezpečnosti jako rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. Tito lidé, kteří takto podváděli, neznali míru, a jak se říká - s jídlem roste chuť, tak okrádali stále ve větším měřítku. 

Nová doba: Po pádu návrat na výsluní

Po revoluci v listopadu 1989 se Benzina rozdělila na menší podniky, ale dokonce přišla i o část své sítě čerpacích stanic...
Na konci 80. let byla Benzina skutečným gigantem - dodávala ropu rafineriím, provozovala produktovody a sklady, kde ochraňovala státní hmotné rezervy, a provozovala celostátní síť čerpacích stanic. Ta nejdříve byla zasažena malou privatizací v 90. letech, kdy okresní privatizační komise prostě některé pumpy daly do dražby, aniž by to konzultovaly s tehdejším vedením  Benziny a během několika dnů byla pumpa prodaná soukromé osobě. Pravidla malé privatizace nedovolovala účast velkých zahraničních firem, přesto za několik měsíců soukromá osoba převedla tuto pumpu na velké zahraniční společnosti. Takže na řadě obchodně velmi zajímavých míst dnes stojí pumpy velkých konkurentů. Dalším handicapem bylo rozdělení sítě čerpacích stanic na červenou Benzinu a zelenou Benzinu - státní podnik v likvidaci (dnes EuroOil).

Jak se dařilo Benzině přeorientovat se na nové tržní prostředí s otevřeným konkurenčním bojem nejen s dravými soukromníky, ale hlavně se silnými zahraničními společnostmi, která na český trh expandovaly?
Bylo to hodně těžké… najednou Benzina ztratila postavení dominantního hráče, byť se silnou historií na domácím trhu a s poměrně uznávanou značkou stanula tváří v tvář značkové zahraniční konkurenci silných hráčů Aral, Agip, Shell, DEA, Conoco, BP, OMV, Tamil, Total, kteří měli zkušenosti ze západoevropského trhu. Navíc se musela přizpůsobit novým evropským normám především v oblasti životního prostředí. Svých 280 stanic musela v letech 94 - 98 zrekonstruovat a při tom se pořád střetávala s konkurencí úplně nových čerpacích stanic. Pumpy přece jen nezářily novotou a neměly gastro, nebylo tolik peněz na komunikaci, na marketing, jako měla zahraniční konkurence. Benzina za nimi stále v 90. letech pokulhávala. Konkurenceschopná byla jedině v kvalitě paliv, zavedla brzo aditivovaná paliva, stejně jako Aral a Shell. V letech 2000 - 2003 vlivem nevhodné obchodní politiky dokonce ztratila tržní podíl, který klesl z 12 procent pod 10.

S privatizací státním polským PKN ORLEN přišel zlom a Benzina se během několika let dostala na čelo.
S prodejem celé skupiny Unipetrol silnému středoevropskému hráči PKN Orlen přišla nová krev, nová strategie, rebranding čerpacích stanic, prémiová paliva, gastro programy. Benzina se vrátila v letech 2006 až 2011 zpátky na výsluní a vydobyla si zpátky pozici leadera se 14% podílem na trhu. Stala se tak uznávanou společností na trhu s palivy.

Podvodníkům se zmenšuje pole působnosti

Benzinu a společně s ní všechny poctivé prodejce sráží nerovné podmínky na trhu, kdy vlivem podvodů s DPH musí odolávat nekalé konkurenci extrémně levných pohonných hmot z dovozu. Myslíte si, že se dá současný rozměr krize přirovnat k podvodům s topnými oleji v devadesátých letech?
Já si myslím, že je to obdobně, dal bych tam skoro rovnítko. Tehdy také utíkaly desítky miliard ročně. Legislativa nebyla dobře udělaná a tlak celních orgánů byl slabý. Dnes jsou celníci daleko zkušenější, přibyla k tomu i větší aktivita České obchodní inspekce, i když si stále myslím, že by mohla odebírat více vzorků. Jen silnou kontrolou se zjistí, jaký je skutečný stav věci. Dnes jsme tak asi ve dvou třetinách cesty, protože malá novela zákona o pohonných hmotách zatím zcela nepromluvila do praxe.

Celní správě se podařilo omezit podvodné dovozy a to se promítlo do poklesu zdrojů s nápadně nízkými cenami…
To je první krok. Ale neklesl počet distributorů, neklesl počet prodejců. Oni se jakoby nadechují. Teď je potřeba, aby přišel druhý krok - zpřísnění podmínek působení na trhu: kauce, bankovní záruky, koncesované živnosti, nutné vzdělání, bezúhonnost, bezdlužnost atd.

Do jaké doby si slibujete, že malá novela zákona 311 přinese určité pozitivní hmatatelné a citelné výsledky v podobě razantnějšího pročištění trhu?
Já si myslím, že by se to mělo projevit při hodnocení vývoje za rok 2014. Uvědomte si, že účinnost novely bude zřejmě od září nebo od října, obchodníci mají zhruba měsíc na to, aby vše zajistili podle nových podmínek. To znamená, že v listopadu by se měl rekrutovat první seznam nových distributorů, kteří začnou obchodovat v nových podmínkách. Když budu takovým seriózním optimistou, možná už při hodnocení pololetí roku 2014.

Jako indikátor pro rozsah zdrojů levných pohonných hmot na trhu lze vzít rozdíl cen nejsilnějšího extrémně levného diskontu Tank ONO k celkového průměru cen. Lze si vysvětlit podle skokového navýšení cen Tank ONO v dubnu a květnu o více než korunu na litru, že zdroje daňově ošizených pohonných hmot z dovozu značně vyschly?
Jestliže ONO dříve z větší části prodávalo za nápadně nízké ceny dovezené levné zboží, tak tento zdroj dnes vysychá, končí. Proto muselo ONO sáhnout a myslím, že to i komentovalo, že museli využít domácí zdroje případně legální dovoz ze Slovnaftu. Tyto zdroje už samozřejmě v sobě nemohly mít onu výhodu 2 korun pod Čepro. Pokud si chtěli zachovat nějakou marži, museli se přiblížit průměru a zvedli cenu pohonných hmot. Myslím, od května pak začalo ONO najednou mnohem častěji reagovat na pohyb cen na maloobchodním trhu České republiky, což dříve nebylo obvyklé. Svoji roli sehrává i upravená legislativa a zavedení pojmu "nespolehlivý plátce" s důsledkem doplacení DPH. 

Říká se, že podvodníci za několik let vydělali miliony a nashromáždily dostatečný kapitál, takže v blízké budoucnosti budou dále deformovat trh?
Jestliže byli tito rádoby soutěžitelé zvyklí na nějakou úroveň příjmu, tak krátkodobě jim to možná vydrží, ale z dlouhodobého hlediska spíš budou hledat jinou cestu, což už bude daleko složitější. Ta smyčka díky zpřísnění podmínek na trhu se ještě více utáhne, bude se jim ztenčovat manévrovací prostor, budou se jim ztenčovat jejich historicky nashromážděné finanční objemy a očekávám, že spíše trh s pohonnými hmotami opustí.

Hrozí vlna pančování?

Nehrozí, že se začne ve větší míře pančovat?
Když máte příjem 6 korun z litru nezaplacením DPH, někteří se těch peněz nebudou chtít vzdát. Takto velkou výhodu můžete pak získat jedině nezákonně pančem. Vzhledem k počtu kontrol České obchodní inspekce 2800 vzorků za rok, kdy je tady 3700 veřejných čerpacích stanic, 400 poloveřejných a 2500 neveřejných, je možné, že ten kanál pro daňové podvody se přestěhuje. Když to nepůjde přes neplacení DPH, budou si hledat jiný kanál, kdy látky (podobné příbuzné uhlovodíky ze zahraničních zdrojů) nezatížené spotřební daní použijí jako substituci do zdaněných paliv.

To ale lze odhalit pouze prostřednictvím kontrol České obchodní inspekce a Celní správy.
Mělo by se pro příští rok nalézt více finančních prostředků na kontroly pro Českou obchodní inspekci, včetně využití rychlé mobilní laboratoře o sobotách, o nedělích - překvapuje mě, že je v ČR jen jedna mobilní laboratoř. Zároveň by se mělo v připravovaných novelách prosadit vyšší zajištění spotřební daně. Další cestou je lépe a jasněji veřejnosti ze strany ČOI identifikovat typ a závažnost závady, aby se v tom řidiči lépe orientovali. Je rozdíl mezi sezónní nedbalostní odchylkou, kdy to jasně není panč nebo daňový únik, a hrubou odchylkou s podezřením na manipulaci s palivem nebo jiné závažné pochybení.

Myslíte, že by jako preventivní způsob ochrany mohl zapůsobit třeba stejný model jako v Belgii? Zde se společnosti skládají do fondu, ze kterého se plošně kontroluje celý trh se srovnatelnou četností jako v případě komerčního monitoringu SGS v rámci programu Pečeť kvality.
Já jsem toho názoru, že každá firma, která chce hrát vůči zákazníkovi, by si měla ve svých zdrojích najít takový prostor, aby si sama kvalitu paliv odkontrolovala a v systému využívala jen prověřené seriózní firmy.

Například vstoupit do systému Pečetě kvality?
To určitě. Na čerpacích stanicích Benziny v rámci Pečetě kvality SGS ročně odebere 1900 vzorků. Porovnejte to s monitoringem kvality ČOI celého trhu. Přitom ČOI odebere za rok v naší síti 200, 250 vzorků. Pokud bych se mohl pochlubit, tak letos za pololetí nás ČOI nechytla ani jednou.

Bylo by logické při tak malém objemu odebraných vzorků, kdyby ČOI zohlednila kontroly v rámci Pečeti kvality a na místo odběru 250 vzorků z vašich pump by odebrala 250 vzorků na podezřelých pumpách.
Souhlasím s vámi, ale já jsem pro spravedlnost. Ona nemůže Benzinu s tak velkou sítí stanic vyjmout, i když má Pečeť kvality. Stejně jako 1200 pump ČAPPO, na kterých když za měsíc nalezne ČOI jeden nevyhovující vzorek navíc s drobnou odchylkou, tak to je všechno.

Myslíte si, že nastává obrat u českého zákazníka v tom, že více vnímá kvalitu před cenou?
Určitě ano. My to vidíme na příkladu motorové nafty. V zimním období, od 15. října nebo začátku listopadu nám narůstá prodej motorové nafty a jakmile mrzne, tak se nám denní prodeje zvyšují dvojnásobně. Zákazníci si uvědomují, že se u nás kvalitě věnujeme. Poměrně dobrý zvuk mají u motorkářů i 100oktanové benziny, to vidíme zase ve zvýšené poptávce od dubna nebo i v zájmu o prémiovou naftu. To ukazuje, že sílí zájem řidičů v první řadě o kvalitu.


Václav Loula 2

ing. Václav Loula (1949)

Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a Vysokou školu ekonomickou v Praze.
1972-1978: technik ve Vývojovém středisku paliv a maziv, n. p. Benzina
1979-1981: vedoucí odboru řízení a kontroly jakosti Chemopetrol - k. p. Benzina
1982-1992: specialista pro národohospodářskou koncepci v oblasti ropy a petrochemie Státní plánovací komise / Federálního ministerstva hospodářství
1992-1993: vedoucí odboru marketingu a tiskový mluvčí státního podniku Benzina
1993 po transformaci na Benzina a. s. až do roku 2000 obchodní ředitel, místopředseda představenstva a v dalším období několik manažerských funkci
od roku 2005 ředitel jakosti

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • BoBl, 4. 9. 2013 11:29: to je jeden z mála lidí kterejch si vážim.
      Reagovat na komentář
    • borec, 4. 9. 2013 13:46: Tohoto pána si taky velmi vážím, co mne mrzí je, že obhajuje kauce s ostatními opatřeními nemám problém, ale jsou i kvalitnější a především šetrnější nástroje jak zamezit těmto únikům. Můj názor je, že kauce byly schváleny podvoníky dříve než se o nich vůbec začalo veřejně hovořit. Obochod s DPH dělal už kde kdo a nejen vyvolení. Proto nastal čas najít zdroj jinde a zde si urovnat vztahy s veřejností a nejlépe zrušit při tom malé hráče aby zase vydělali velcí kluci (kamarádi). Teď jen sledovat kam se obchod s DPH přesune ....... :-) a zase počkat ono se to do PHM zase vrátí :-). Pěkný den všem a příjemné podnikání v tomto kraji líbezném jak z reklamy :-)
        Reagovat na komentář
      • Petr, 4. 9. 2013 19:36: Bohužel je situace taková, že velcí hráči si už brousí zuby na ty malé, které svým radami ministerstvu pomáhají likvidovat. Bohužel menší distributoři, kteří poctivě nakupují v Čepru, za ceny vyšší, než Čepro a.s. prodává na svých čs Eurooil, nebo v ČR a.s., kde Benzina patří jednomu z vlastníků se nemají šanci udržet na trhu. Možná to někteří neví, ale soukromí prodejci pohonných hmot mnohdy nemají marži ani korunu z litru, musí akceptovat karty ( za 40 a víc haléřů na litr) a ONO a další jim nedají nadechnout. Na kauci neměli šanci vydělat a ani nemají majetek, který by mohli zastavit a dostat za to garanci. Ta mimochodem je mezi 300- 400 tisíc za rok, jak v které bance. Z pohledu malých distributorů to vyhrávají opět ti velcí , sice podvodníci budou mít trochu ztížené obchody,, ale ne zásadně. Pokud vydělají na litru ( ukradnou) 6 Kč( podle pana Louly) a za měsíc dovezou 80 cisteren po 32000 litrech, tak za první měsíc mají přes 15,3 M a za druhý vydělají o něco méně. I tak ale lze spočítat, že i tak vydělají přes 7M za 2 měsíce, než jim propadne kauce. Pokud toho stihnou víc, budou mít větší zisk. Jen tak mimochodem - kolik jezdí cisteren např.. u LEdopa, CONT, Korf a dalších. A kolik z nich jezdí "ven" ? Pracuji v oboru mnoho let, ale nikdy jsem nezbnal firmu, která by za 2 měsíce vydělala legáně tolik peněz. Možná Barevné firmy, mezi soukromými by se hledalo marně. Myslím, že je to dostatečný důkaz toho, oč zde vlastně jde. Ano, je to likvidace slušných, soukromých firem a vrácení obchodu do rukou gigantů. Myslím, že je to ostuda a to jak pro naši zemi, tak i pro pana Loulu.
        • Petr2, 5. 9. 2013 15:21: On kdyby pan Loula nebyl zaměstnanec Benziny, navíc v důchodovém věku, provozoval by jednu nebo dvě čerpačky s výtočí 60-80tis/M. Tak by mluvil jinak. Nechápu proč se menší pumpy, které berou z Čepra neustále pranýřují.
        Reagovat na komentář
      • Petr2, 5. 9. 2013 15:23: Ještě dodám, Proč o nás pořád mluví jako o podvodnících. Já rozhodně podvodník nejsem!!!
          Reagovat na komentář
        • Radim, 6. 9. 2013 16:17: Dnes jsem se na jednání dozvěděl s KB parametry pro poskytnutí garance : jistina 50% (10mil),min. obrat.300 mil, vlastní kapitál min.15 mil, min. zisk po zdanění za poslední 3 roky 12mil. kč. Tzn. Přeloženo do češtiny , na tuhle garanci dosáhne firma s min. obratem cca 2mld za rok...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jak říkal Kalousek, je to fér podmínky jsou pro všechny stejné... Pan Loula má pravdu, smyčka se utahuje. Bohužel i pro mě. Kdybych poslední tři roky kupoval daňově ošetřenou naftu, tak bych ty kriteria bez problémů splnil.... Já blbec, jsem ale nechtěl obchodovat se zloději... BYLA TO VELKÁ CHYBA.
          • Petr2, 6. 9. 2013 17:40: Ale vládne, vládla, nám pravice a spoustu let. Možná komunisti by takový s.v.i.n.e. nebyli.
          Reagovat na komentář
        Přidat nový komentář

        Petrol Magazín

        Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
        Aktuální číslo

        Přihlašte se k odběru novinek