18. 12. 2013
Všechno souvisí se vším. Očekávaná nálada více utrácet
se pouhou změnou kurzu koruny k euru zatím neprojevila a na
předvánočním trhu u čerpacích stanic není příliš veselo. Větších
útrat za rychloobrátkové zboží se tu pravidelně dočkají až
bezprostředně před vánočními a novoročními svátky. Snad tomu tak
bude i letos.

Všechno souvisí se vším. Očekávaná nálada více utrácet se pouhou
změnou kurzu koruny k euru zatím neprojevila a na předvánočním
trhu u čerpacích stanic není příliš veselo. Větších útrat za
rychloobrátkové zboží se tu pravidelně dočkají až bezprostředně
před vánočními a novoročními svátky. Snad tomu tak bude i
letos.
Znáte své zákazníky?
Nedávno zveřejněný průzkum v rámci pravidelného
omnibusového šetření společností pro průzkum trhu PPM Faktum
Research se zabýval typologií návštěvníků ČS. Ve výsledcích mj.
uvádí, že většina zákazníků navštěvuje různé čerpačky. "Věrnost"
jedné značce přiznává pouze třetina klientů čerpacích stanic.
Návštěvníky čerpacích stanic v ČR lze dle frekvence návštěv a
využívání jednotlivých služeb rozdělit do následujících 5
skupin:
- Heavy řidiči a uživatelé služeb: Patří sem lidé, kteří
navštěvují čerpací stanice nejčastěji. Všechny služby čerpacích
stanic, jako jsou tankování, nákup občerstvení, tisku, či jiného
zboží, používání sociálního zařízení apod., využívají
nadprůměrně.
- Řidiči, co pravidelně řídí a věnují se péči o vlastní
auto: Také tito lidé navštěvují čerpací stanice nadprůměrně.
Kromě doplnění pohonných hmot se na čerpacích stanicích věnují
údržbě svých aut, tj. kontrolují stav tlaku v pneumatikách,
využívají myčku, vysavač apod.
- Méně častí a lépe situovaní řidiči: Lidé z této
skupiny navštěvují čerpací stanice průměrně. Na čerpacích stanicích
tankují a využívají shop i sociální zařízení.
- Ti, kdo pouze tankují a řídí málo: Do této skupiny
patří lidé, kteří k čerpacím stanicím jezdí pouze pro pohonné
hmoty, ostatní služby nabízené na čerpacích stanicích prakticky
nevyužívají.
- Neřidiči a spolujezdci: Mezi zástupce této skupiny
uživatelů čerpacích stanic patří především ženy, které na čerpacích
stanicích nakupují občerstvení, potraviny nebo tisk.
Impuls rozhoduje
Typickými vánočními zákazníky na pumpě jsou tedy lidé, kteří
nakupují na poslední chvíli. Při předchozích návštěvách čerpací
stanice si ale všimli nějakého zajímavého zboží, drobnosti, která
zaujala jejich pozornost a teď se pro ni vracejí a jsou za to
ochotni zaplatit více než sháněním něčeho podobného, ovšem v
tlačenicích v nákupních centrech a se ztrátou drahocenného
času. Proto i tady je důležité mít vánoční zboží včas, řádně
vystavené v odpovídajících svátečních kulisách. Není divu, že
na toto sváteční období nabízejí dodavatelé rychloobrátkového zboží
i nejvíce akčních cen a promocí. Záleží jen a jen na
provozovatelích ČS a jejich shopů, jak je dokáží podchytit a
využít! Také pro markety čerpacích stanic je téma Vánoc a
novoročních svátků jednou z nejočekávanějších událostí roku,
na kterou je nutná příprava několik měsíců před samotnými svátky.
Vždyť v poměrně krátkém období vánočních prodejů se rozhoduje
o úspěšnosti celého roku!

Výběr a nákup zboží s větší
prozíravostí
Jestliže se v běžné obchodní síti stále více projevuje tlak
na slevy a akce, u čerpacích stanic bývá klientela na ceny přece
jen o něco méně citlivá. Chytří obchodníci tu sázejí mnohem více na
originalitu, kvalitu, zajímavé novinky. Na pocity zákazníka, že tu
může objevit a získat něco, co jinde nekoupí, a od toho se odvíjí i
výběr zboží u velkoobchodu. Z tohoto pohledu byla například
zajímavá nabídka a obchodní filosofie německé společnosti
Lekkerland, která ovšem český trh opustila a jiní dodavatelé jsou
stále až příliš uniformní a velkosérioví. Není divu, že mnoho
majitelů a nájemců ČS nakupovalo dosud různé "speciality" a
"jinakost" v zahraničí a i při mizerném kurzu koruny mnohdy
výrazně levněji. V novém roce to ovšem může být jinak a zřejmě
směrem k horšímu.
Nákupní taháky a sázka na jistotu
Zkušenosti ukazují, že většina lidí začíná s pořizováním
dárků až na konci listopadu a u ČS nejčastěji jen dny a hodiny před
Vánocemi. Průměrná cena dárku podle dotazů obsluhy čerpacích stanic
v Praze a na dálničních tazích se pohybuje kolem tisícikoruny,
přičemž se vesměs kupuje jeden až dva dárky. Většinu dárků na
poslední chvíli tvoří v podstatě nepotřebné věci, ale jejich
přidaná hodnota tkví právě v dárkovém charakteru: mimořádně
lákavá a zajímavá bonboniéra v neobvyklém obalu, luxusní, málo
známá čokoláda či cukrovinky, méně frekventované a dražší lahve
vína nebo značkového alkoholu a značkové kosmetiky nebo dárky pro
děti… Opět záleží na co nejpečlivější a promyšlené prezentaci,
protože později se typ tohoto drahého zboží špatně prodává.
Pak je ovšem kategorie tzv. praktických dárků, jako jsou dárkové
karty, poukázky k tankování pohonných hmot, typické jsou
dálniční známky pro příští rok. Věnované dárkové či věrnostní karty
představují i jakousi následnou pohodu a příjemné překvapení při
nakupování. Obdarovaný nemusí složitě přemýšlet, co si s jeho
"vyvětranou" peněženkou může ještě dovolit. Karty sami o sobě navíc
přinášejí zajímavé slevy a bonusové body k dalším
nákupům.
Stejně tak jako "vánoční hrabák" s drobnými sladkostmi pro
děti pod stromečkem, který by ve výzdobě neměl chybět, může
obdobnou radost přinést dospělým výběr praktických drobných a o
něco levnějších dárků opět pod stylizovaným stromečkem
v nějaké vánoční či novoroční úpravě již od výrobců:
autokosmetika, důležité drobné autopotřeby, součástky a zimní
vybavení. Nemělo by však jít o klasický výprodej špatně voleného
zboží a ležáků, na to je vhodnější termín po začátku nového roku,
kdy se projevuje pokles prodejů.

Více utrácejí muži
Z odpovědí prodavačů dále vyplynulo, že těsně před Vánoci
utrácejí vyšší částky muži, kteří nad dárky a jejich cenou většinou
tolik nepřemýšlejí. Nakupující ženy jsou naopak vždy zvědavější,
vybíravější, a pokud jsou v doprovodu dětí, jen málokterá
nakonec odejde s prázdnou. Nákupy pro děti, lhostejno zda jde
o cukrovinky nebo hračky, představují v tuto dobu troj- až
čtyřnásobný nárůst oproti jiným ročním obdobím. Všichni dotazovaní
prodavači potvrdili, že se v takovou vypjatou dobu vyplácí
aktivní prodej, rady a doporučení zákazníkům, protože je často
vidět jejich evidentní momentální bezradnost a ochota více utratit
jen proto, že jim do Štědrého dne moc času nezbývá. Je to okamžik,
kdy zákazník projevuje svoji vděčnost, okamžik, kdy se lehce
získávají víceméně věrní zákazníci.
Jiný, v listopadu zveřejněný průzkum trhu přinesla poradenská
společnost Deloitte: Češi chtějí utratit o Vánocích 495 eur,
přičemž na dárky vydají 325 eur, tedy asi 8-9 tisíc korun. Tak jako
loni budou preferovat levnější a praktické dárky. Polovina chce ale
podle tohoto vánočního průzkumu na dárky věnovat stejně peněz jako
loni. Až 66 % českých spotřebitelů hodlá při nákupech dárků využít
nejrůznější speciální nabídky. Na rozdíl od jiných zemí zatím
nejsou v Česku příliš využívány dárkové poukazy. Těžko přitom říci,
nakolik je dárci využívají kvůli nedostatku fantazie při výběru
dárků, nebo naopak s cílem umožnit obdarovaným, aby si vybrali
dárek podle svých představ. V přehledu nejčastěji uváděných
dárků jsou podle Deloitte na prvním místě kosmetika a parfémy (59
procent), dále oblečení, obuv a knihy (shodně po 45 procentech),
sportovní vybavení, hračky pro děti do 12 let (25 procent).
Nejsou jenom Vánoce…
Češi se na Vánoce drží převážně doma v okruhu svých
blízkých. Specifikem naší země je, že tři dospělí z deseti
(tedy celá třetina!) oslaví Vánoce bez partnera či partnerky. Číslo
logicky zvyšují mladí, svobodní lidé od 18 do 29 let, kteří budou
s rodiči. Jiná situace může nastat letos, kdy tři dny
vánočního volna připadnou na střed týdne. Obětováním jen dvou dnů
dovolené vzniká týden volna! Je tak možné očekávat větší pohyb na
silnicích, jako tomu ostatně pravidelně bývá v posledním týdnu
končícího roku a při oslavách Silvestra a Nového roku.
Je to signál zejména pro čerpací stanice na trasách do hor, kdy
jinak často fádní lokalita mění svojí tvář a rázem tu vzniká
prostor pro sezónní komerční úspěch. Nesmí chybět příslušné sezónní
zboží, za této situace často vydávané za praktické vánoční dárky:
sněhové řetězy, škrabky, nemrznoucí směsi, hrabla, sportovní
doplňky atd. Hodně záleží na podnikavosti a kreativitě
provozovatele!
Samozřejmě je nutné připravit zásoby tradičních lahví šampusu a
alkoholických i nealkoholických nápojů. Máme za sebou více než rok
od vypuknutí "metanolové aféry" a dodavatelé značkových
alkoholových nápojů potvrzují posun nákupních zvyklostí směrem
k jistotě garantovaných značek. Trend je pozorovatelný už na
úrovni kategorie například stařených hnědých destilátů, kdy zejména
whisky zažívají výraznější oblibu, stejně jako koňaky. Spotřeba
lihovin v České republice na jedné straně dlouhodobě klesá, na
straně druhé jsou Češi podle prezentovaných statistik ve spotřebě
tvrdého alkoholu v mezinárodním srovnání na předních místech.
Potěšující je snad to, že čeští spotřebitelé viditelně směřují od
kvantity ke kvalitě.
Obsluha čerpacích stanic tak nakonec o vánočních a novoročních
svátcích patří ke kategorii profesí, které budou v plném
pracovním nasazení. My jim k tomu přejeme pevné nervy,
sváteční pohodu, úsměv na tváři a víru, že v dalším roce
nebude hůř.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia