4. 7. 2016
Švédsko je první zemí na světě, ve které byl vybudován
úsek elektrifikované dálnice, na kterém se testují možnosti
elektrické energie pro nákladní dopravu.

Úsek dlouhý 22 kilometrů spojuje norské Oslo se
švédským Gävle a elektrickým vedením jej vybavil Siemens.
Systém pracuje stejně jako u tramvají. Kolektor na nákladních
automobilech převede energii z elektrického vedení
elektromotorů hybridních nákladních automobilů. Když kamión sjede
na úsek bez elektrického vedení, bude jej pohánět normální
spalovací motor jezdící na biopalivo. Předpokládá se, že elektricky
poháněné kamiony by mohly snížit emisi fosilních paliv o 80 až 90
procent, je ale otázka, z jakých zdrojů bude elektrická
energie z výše zmíněného vedení. "S elektrifikovanou
dálnicí jsme o krok blíže k dopravě bez fosilních paliv a máme
potenciál dosáhnout nulové emise oxidu uhličitého," myslí si
generální ředitelka švédského dopravního úřadu Lena Erixonová." Je
to jeden ze způsobů, jak rozvíjet ekologicky inteligentní dopravní
prostředky ve stávající silniční síti. Elektrifikovaná dálnice by
mohla být dobrým doplňkem k silniční a železniční
síti." Švédsko je otevřením tohoto úseku dálnice opět o krok
blíže k vozovému parku bez fosilních paliv, čehož chce
dosáhnout do roku 2030.
Autor: jk, Zdroj: EcoWatch