20. 12. 2013
Na poslední měsíc v roce je nutná příprava řadu
týdnů dopředu, protože dobře zvolený sortiment i marketingová
opatření rozhodnou o úspěšnosti prodeje za celé účetně sledované
období. K nejúspěšnějším artiklům v roli dárků teď patří
cukrovinky a dětské hračky, dále kvalitnější láhve vína a
značkových destilátů, tabákové výrobky a méně běžné dárkové
předměty.

Čokoládové výrobky se v období
vánočních svátků prodávají trojnásobně proti ostatním měsícům a
zvláště ty v lákavých obalech
Někdo to rád hořké, sladké, mléčné…
Cukrovinky - čokoládové i nečokoládové - se dobře prodávají
v průběhu celého roku, ale v období vánočních svátků je
to i na čerpacích stanicích běžně trojnásobek proti ostatním
měsícům. Z nečokoládových cukrovinek patří k tradičně
nejoblíbenějším želatinové, vitamínové a funkční bonbony (např.
proti nachlazení). Jejich spotřeba oproti čokoládovým je ale pouze
třetinová. Prodejní potenciál cukrovinek je nadále veliký, protože
konzervativní přístup českých zákazníků nebyl ještě prolomen. Téměř
žádný Čech sice čokoládě neodolá, ale spotřebou kolem šesti
kilogramů se naše země pohybuje na slabším evropském průměru.
Na cenu čokoládových cukrovinek v běžné obchodní síti přitom
hledí jen 12 procent zákazníků a u zákazníků nakupujících
v shopech čerpacích stanic je toto číslo pod deset procent.
Menší citlivost na ceny za "drobný, ale dostupný luxus" je tu dána
vysokou cenou pohonných hmot ve srovnání s ostatním nabízeným
zbožím. V Česku je navíc vlivem rozkolísané politiky a
ekonomiky možné chápat trh s čokoládou za velmi rezistentní.
Jak plyne ze studie poradenské společnosti KPMG "The Chocholate of
Tomorrow" a z jejího lokálního průzkumu veřejného mínění
v ČR v souvislosti s touto cukrovinkou, byl zmíněn
tzv. "rtěnkový efekt", který je u čerpacích stanic dost častý:
Zatímco výdaje za drahé a přepychové zboží zákazníci v době
vlekoucí hospodářské recese spíše omezují, za drobné či méně
luxusní artikly, jako jsou třeba kosmetické přípravky (např. dražší
rtěnka), lepší cigarety nebo právě čokoláda, utrácejí více.
Potvrzují to i výsledky a prognózy růstu tržeb čokoládoven
v následujících letech. Například Společnost Nestlé, významný
hráč na českém trhu čokolád i cukrovinek, si pochvaluje celkové
letošní prodeje, a to jak v objemu, tak v hodnotě. "Věříme, že
Vánoce budou letos minimálně stejně úspěšné jako Velikonoce, kdy
tržby předčily veškerá naše očekávání. Zaznamenáváme především růst
poptávky po tabulkových čokoládách," sdělil ing. Martin Walter,
ředitel odboru vnějších vztahů společnosti Nestlé Česko.
Kdo je mlsnější?
Přestože Češi v posledních letech přicházejí na chuť hořkým
čokoládám (tj. čokoládám s minimálně 35procentním obsahem
celkové kakaové sušiny), největší popularitě se stále těší
čokoláda mléčná. Upřednostňuje ji 30 procent konzumentů. Hořkou
variantu si dopřává pětina respondentů, po bílé sáhne jen desetina
z nás. Bezmála 30 procent obyvatel si oblíbilo čokoládu s
přísadami, jako jsou oříšky, mandle či ovoce. S malým zájmem se
setkávají netradiční chutě, Čechy zatím příliš nezaujala dražší bio
kvalita, ani ručně vyráběná čokoláda. Česká kotlina tak vykazuje
rysy poměrně konzervativního trhu. Přesto poslední roky narůstá
dovoz kvalitních kakaových bobů a surovin pro výrobu čokolády
z rozvojových zemí - tzv. fairtradových produktů - "vynikající
kvality" - jak konstatuje zpráva KPMG.
Ze studie mj. vyplývá, že české ženy jsou mlsnější, naopak muži
citlivěji reagují na cenu i poměr ceny a kvality. Podle psychologie
nakupování milovníci vybírají čokoládu v obchodě nejčastěji podle
ceny, kvality a také podle dostupnosti - což je mj. i nevyřčený
signál k vyšším prodejům také na čerpačkách! Zajímavé je i
mezinárodní srovnání: Zatímco například u Američanů hraje
nejdůležitější roli cena (pro 79 procent konzumentů), pro Čechy je
klíčová chuť! Polovina z nás se řídí při výběru konkrétní
cukrovinky jejím druhem, třetina pak značkou výrobce. O chuťové
parametry čokolád se zajímají více ženy, protože sledují výživové
hodnoty potravin a uvědomují si, že velké množství cukrů a tuků má
negativní vliv na naše zdraví. Čokoláda je pro ně více odměnou a
chtějí si dopřát přesně to, na co mají chuť. Konkrétní druh
čokolády proto Češky nakupují v 55 procentech a častěji sáhnou také
po vybranějším zboží značky Lindt či Ferrero Rocher. Muži obecně
reagují na cenu o něco citlivěji než ženy a údajně se podle ní řídí
každý sedmý.
Lokální průzkum KPMG se zajímal i o nákupní zvyky a důvody, které
Čechy motivují ke koupi: Hlavní motivací nákupu čokolády je pro
více než polovinu Čechů momentální chuť na sladké. Pro 11 procent
je impulsem běžný nákup, zpravidla ve velkých supermarketech (v 86
procentech). Pouhá čtyři procenta zavítají do specializovaných
obchodů. V tomto směru se příliš nelišíme od ostatních národů, i
když ve světě se mnohem častěji nakupuje v menších prodejnách
potravin nebo specializovaných cukrárnách.
Pár novinek na vánoční svátky
Začněme čokoládovými cukrovinkami Nestlé, dominující společností
na českém trhu podle průzkumu obchodního periodika Retail Info
plus: Adventní kalendáře Orion, Lentilky a Jojo pro mikulášskou
nadílku dostaly nový kabát a navíc všechny nabízejí dva různé
motivy v jednom balení. Po úspěchu loňské novinky Jojo Mixle Pixle
přichází tento výrobek na trh ve speciální zimní edici. U dutého
sortimentu se značka Orion soustředila především na zmenšeniny
tradičních čokoládových figurek, vhodných k ozdobení malých
vánočních stromků nebo naaranžovaných větví. Figurky Mikuláše a
Čerta v Lentilkách doplní letos velmi žádaný Anděl. Novou variantou
Salonek je Orion Salonky Margot Perník. Kategorii bonboniér značky
Modré z nebe obohatí limitovaná edice Košíčky Variace se třemi
druhy čokoládových bonbónů ve slavnostním zlatavém obalu. Za nákup
vánočního sortimentu Orion v určité hodnotě může zákazník získat
jako bonus zářivou ozdobu na stromeček nebo za okno.
Společnost Chocoland uvádí na trh jako novinku adventní kalendáře
jednak s obrázky Hello Kitty, jednak s ilustracemi výtvarníka
Dalibora Nesnídala. V sortimentu dutých figurek nabízí vedle
klasických vánočních motivů i méně tradiční veselé pohádkové
postavičky typu kominíček, vodník, Sněhurka s trpaslíky či Karkulka
s vlkem. Zákazníky ujišťuje, že pod značkou Chocoland najdou
opravdu čokoládové produkty s kakaovým máslem a minimálně 30 %
kakaové sušiny, žádné přidané tuky.
Slovenská čokoládovna Figaro má ve svém portfoliu tabulkových
čokolád dvě novinky a skutečné zajímavosti na základě zdánlivých
protikladů sladkého a slaného: jedná se o příchutě jemně slané
kukuřice a cornflakes. Jiná zajímavost ze světa čokolád: K letošním
novinkám firmy Jordi´s patří čisté oříškové praliné (drcené pražené
oříšky s karamelizovaným třtinovým cukrem) a 100% čokoláda z
výběrového ekvádorského kakaa. Pro netradiční adventní kalendář
Jordi´s šije královéhradecká chráněná dílna "Skok do života"
plátěné kapsáře na umístění 24 čokoládek. Jiná rodinná čokoládovna
"Kamila Chocolates" se například orientuje přímo na osobní dárky.
"Kdo chce sladkým dárkem opravdu potěšit, preferuje naše výrobky
před sortimentem ze supermarketů. Letos jsme nabídku rozšířili o
nugátová srdce, zabalená v pestrobarevné fólii s nápisy typu Z
lásky, Za trpělivost, Za skvělý výkon, Buď fit nebo
Mamince,Tatínkovi, Babičce, Dědečkovi a další podle přání.
Zakázková výroba se těší stále větší oblibě. Novinkou je také
kostka pravé čokolády s míchátkem, z níž snadno připravíme horkou
čokoládu rozpuštěním v mléce. Jinak velmi úspěšně prodáváme naše
lanýže v kakau," sdělil nám František Hlava, majitel firmy "Kamila
Chocolates".
Tip na dárek - dárkový poukaz
Pro mnohé shopy čerpacích stanic v Praze by mohl být zajímavý
tip na dárek dárkový poukaz na degustaci čokolády! Zahrnuje
ochutnávku 12 vzorků nejkvalitnějších světových značek, zajímavý
příběh o historii čokolády, ochutnávku praženého kakaového bobu,
nejuznávanější francouzské čokolády, italské čokolády, britské
čokolády a další, informace o jednotlivých značkách jako např.
Michel Cluizel, Francois Pralus, Bonnat, Valrhona, Amedei, Rococo
atd., netradiční příchutě, vysokoprocentní mléčné čokolády, fair
trade a bio čokolády a samozřejmě možnost nákupu čokolád nebo
dárkových certifikátů po skončení degustace…Tento zdánlivě extrémní
příklad uvádíme jen proto, že fantazii se ve svátečním
prodeji čokolády meze nekladou - ani u čerpacích stanic!
Zkuste si před příštími vánočními a novoročními svátky kliknout na
"Čokoláda.cz".
Před Vánoci frčí hračky pro děti
Téměř bezchybným vodítkem pro nákup hraček ve velkoobchodu je
televizní reklama a sledování vlastních dětí, s čím si
nejraději hrají nebo jaká jsou jejich přání. Rozumný kompromis je
ovšem nutný i tady - po svátcích se některé typy dražších hraček,
zejména sezónních, špatně prodávají.
Od batolat k puberťákům
Pro nejmenší děti stále platí obliba plyšových hraček. Obdobně
je na tom celá skupina hraček na cestu. Různé pestrobarevné sety
obsahují např. látková zvířátka, volant, telefon, prostě předměty,
které v autě vidí u dospělých. Hračky se dají většinou buď
samostatně pomocí suchého zipu připevnit na přední sedadla
aut, nebo z boku na ochranné prvky bezpečnostních dětských
sedaček, stejně jako na kočárky nebo dětské postýlky. Už
v raném věku batolat se osvědčují tzv. interaktivní hračky,
obsahující zábavné funkce, které napomáhají stimulovat dětské
smysly, jako je pohled, dotyk a zvuk. Obsahují chrastítka,
kousátka, šustítka, zvonečky a další malinké hračky. Je ovšem nutné
sledovat jejich kvalitu, zvlášť před svátky se objevuje množství
zdravotně závadných hraček ve všech kategoriích.
Pro větší děti je už nutné rozlišovat mezi hračkami pro chlapce a
děvčátka. Kočárky pro panenky nejsou levná záležitost i
v nákupních cenách, navíc zabírají hodně prodejní plochy.
Panenky nebývají o mnoho levnější, ale hodí se k prodeji po
celý rok.
Mimořádným fenoménem a obchodním artiklem jsou už dlouhé roky
panenky Barbie. Dnes vystupují v mnoha rolích - jednou jako
princezny, podruhé mořské víly, potřetí mají roli třeba jako
příšerky v nějakém dětském příběhu.
Děvčata si ráda hrají na nejrůznější profese. Na prodávání, na
kadeřnici, na doktorku, na nakupování… v nabídce jsou v tomto
směru k dispozici typy hraček jako např. plastová, typicky
cinkající pokladna s otevírací přihrádkou na "peníze",
kadeřnický set se zrcadly, hřebeny, kartáči, natáčkami, lékařská
brašna zase obsahuje miniaturní obvazy, injekce, teploměry a své
kouzlo má i nákupní mini vozík k nerozeznání od toho pravého
ze samoobsluhy.
Hračky pro kluky snad není třeba ani popisovat. Typická jsou
autíčka všeho druhu - od plastových po dokonalé angličáky, stejně
jako autodráhy, vláčky a modely, někdo raději brašnu
s opravárenským nářadím z plastu, samozřejmě to jsou i
napodobeniny zbraní a stavebnice, mezi nimiž kraluje neopakovatelné
a dokonalé "lego".
O něco starší kluci milují samozřejmě RC modely a je celkem
lhostejné, zda jde o autíčka, helikoptéry či lodě. Elektronické
hračky dávno dobyly i dětský svět a v tomto směru za kluky
nezaostávají ani holky. Vše vrcholí herními a TV konzolemi,
lexibooky a videopřehrávači na dlouhé cesty.
Nakonec se dostaneme až k odrostlejším puberťákům, kteří jsou
ve svých požadavcích na "hračky" ještě náročnější. Některému stačí
sluchátka s muzikou, jinému nestačí notebook. Prostě co by
rodiče pro své milované potomky nekoupili! Celou řadu namátkově
nabídnutých hraček a her by frekventovaná čerpací stanice měla mít
v nabídce právě poslední měsíc v roce!
Autíčká, plyšáky, elektronické hračky

Autíčka a plyšáky patří mezi vděčné
dárky pro naše nejmenší
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia