14. 10. 2014
Čerpací stanice, která je součástí největšího
autoservisu Auto Jarov v Praze ve velmi tvrdé lokální
konkurenci vyvažuje hendikep maličkého shopu marketingovou
strategií orientovanou na vysokou kvalitu produktů a osobní přístup
k zákazníkům.

Dlouhá historie
Čerpací stanice státní Benziny na pražském sídlišti Jarov byla
již za předrevolučních dob hned vedle bývalé Mototechny. Po
privatizaci a následné generální rekonstrukci se pumpa stala
součástí sítě Aral, potom sem dodávala své produkty společnost OMV
a v posledním výběrovém řízení zvítězila firma Shell, která je dnes
výhradním dodavatelem pohonných hmot. Čerpací stanice
s výdejní plochou pro čtyři tankující vozidla u dvou
multistojanů pod nadčasově řešeným přestřešením je plnohodnotnou
součástí obrovitého areálu jednoho z největších autoservisů
v Evropě - Auto Jarov.
Kvalita konkurenční výhodou
V nejbližším dojezdovém okolí deseti minut je v okolí
15 až 18 čerpacích stanic a v lokalitě je konkurence
neskutečně veliká. Obecně u zákazníků rozhoduje cena a poté
kvalita. Podle Martina Vyšného sází Auto Jarov u veškerých služeb i
produktů především na vysokou kvalitu, která je pro její velmi
početnou klientelu prvořadá. Nejinak je tomu i na čerpací stanici.
Pohledem na totem zjišťujeme, že cena pohonných hmot zde určitě
nepatří mezi nejnižší. Podle Martina Vyšného ale mají zákazníci
stále vyšší nároky na kvalitu pohonných hmot a paralelně
s tím, jak jsou automobily modernější, stále více preferují
kvalitu před nízkou cenou. Dalším neméně důležitým kvalitativním
aspektem je samotná péče o technologii čerpací stanice, včasné
odstraňování i sebemenších závad, provádění ročních preventivních
servisních prohlídek včetně odkalování nádrží. To je podle Vyšného
komplex faktorů, které ovlivňují výslednou kvalitu a zákazník si
toho dnes všímá.

Tankautomat umožňuje tankování nonstop
Mezi zajímavosti a jistý nadstandard patří dnes zatím velmi
ojedinělé stání pro dobíjení elektromobilů osazené rychlodobíjecí
stanicí. To je společně s nakupujícími zaměstnanci a
tankujícími zákazníky veřejně patrný důkaz synergie mezi čerpací
stanicí a autoservisem.
Dalším zatím netradičním zařízením je tankovací automat, který
pomohl snížit provozní náklady omezením prodejní doby a současně
umožnil tankovat i přes noc, kdy je čerpací stanice uzavřena.
Tankautomat je vybaven na akceptaci platebních karet, hotovosti -
bankovek a vlastních staničních karet. Instalace tankautomatu sice
nepřinesla výrazné navýšení prodejů, ale jednoznačně zastavila
klesající návštěvnost vlivem rostoucího počtu konkurenčních
čerpacích stanic v okolí.

Osobní přístup ke každému zákazníkovi
Velkým hendikepem čerpací stanice je maličký obchod, jehož
dispozice a zastaralé vybavení neumožňují přehledně uspořádat a
prezentovat omezený sortiment zboží. O to větší bylo naše
překvapení, že na poměrně velkém prostranství před shopem chybí
tradiční venkovní nabídka v boxech či na paletách s provozními
kapalinami. Veškeré nevýhody malého shopu se ale snaží zákazníkům
vynahradit obsluha s velmi vstřícným a v pražském
prostředí netradičně osobním vztahem k zákazníkům.
Ve stísněném shopu s přeplněnými regály je stále dobrá
nálada. Důraz se klade na rychlost odbavení a osobní přístup ke
každému zákazníkovi. Ten nesmí čekat, jeho čas je drahý.
Prodávající jsou zde od toho, aby ho bez otálení obsloužili.
Zákazníka pozdravit, nebát se s ním promluvit, použít slovní
hříčky, které se samozřejmě nesmí zákazníka dotknout, to je základ
receptu Martina Vyšného na vstřícnou obchodní komunikaci. Podle něj
každý, kdo si myslí, že rozumí obchodu, by si měl vzpomenout na to,
jak mu je, když sám stojí na opačné straně pultu jako zákazník a
prodavači na něj kašlou.
Podle Vyšného se s více než polovinou zákazníků
s kolegy z obsluhy znají osobně. Přestože je čerpací
stanice tak trochu "za rohem", v poslední době dokonce
přibývají noví zákazníci, kteří sem dříve nejezdili. To jen
potvrzuje správnost obchodní strategie orientované na vysokou
kvalitu za odpovídající cenu. Majitel čerpací stanice, společnost
Auto Jarov je si plně vědoma, že dnešní obslužná budova zákazníkům
nenabízí komfort a služby odpovídající aktuálním trendům a plánuje
v blízké budoucnosti rozsáhlou rekonstrukci obslužné
budovy.

Na slovíčko s vedoucím
Martin Vyšný (1962)

Jak jste se dostal k provozování čerpací
stanice?
Čerpací stanici přímo neprovozuji, jsem zde vedoucí, který má své
nadřízené. Nastoupil jsem před 10 lety a úplně náhodou. Celý život
se pohybuji v oblasti obchodu a služeb, jsem vyučený prodavač
drogistického zboží. Za pultem jsem s přestávkami 37 let. Pro
mě to byla jen výměna pultu, naposledy jsem prodával průmyslové
zboží, ledničky, elektroinstalační materiály, profesionální nářadí
pro truhláře.
Čím vás přece jen čerpací stanice
překvapila?
Zkraje to byl nový způsob prodeje, člověk se musel naučit spoustu
věcí, které jsem samozřejmě neznal. Čerpací stanice je vlastně
složité technologické zařízení, specifický je i prodej paliv. Po
pravdě řečeno se i po 10 letech stále učím.
Na rozdíl od většiny čerpacích stanic váš pracovní
kolektiv poněkud netradičně tvoří chlapi, máte mezi sebou jedinou
ženu...
Pro ženskou je to ideální pracovní prostředí. Více než jedna žena
je ale kalamita. Chlapi se spolu dohodnou, když se nedohodnou, tak
si to rychle vyříkají. Ze zkušenosti vím, je lepší, když nemá šanci
se s další kolegyní poškorpit a intrikovat…
Kolektiv máte stálý?
Stálý. Kolega, který je zde nejkratší dobu, je zde už pátým rokem,
jeden kolega se zde vyučil a pracoval v autoservisu ještě za
komunistů a na čerpací stanici nastoupil před 17 lety po její
rekonstrukci, další kolega je zde 14 let, já deset a kolegyně sedm.
Je to všechno o pozitivním přístupu nejen k práci, ale i k
životu, základem jsou dobré mezilidské vztahy. V okamžiku, kdy
kolem vás jsou pozitivně naladění lidé, pozitivní atmosféru a
dobrou náladu nelze nepřijmout.

- Provozovatel: Auto Jarov, a.s.
- Provozní doba: 6 - 20
- Nabídka produktů: Nafta, Natural 95, Natural 98, dobíjení
elektromobilů
- Služby: Shop, kompresor a vysavač
- Počet zaměstnanců ČS: 5 lidí včetně vedoucího, jedna žena
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Důraz na kvalitu prodávaných paliv
- Vstřícná a přátelská obsluha
- Moderní exteriér, upravené a čisté okolí
- Místo pro rychlodobíjení elektromobilů
Skryté rezervy
- Dispozice, kapacita a vybavení shopu včetně zázemí výrazně
limituje prodeje v nepalivovém segmentu
- Profesionalita obsluhy (korporátní oděv, aktivní prodej,
category management)
- Absence venkovní nabídky zboží
- Výdej LPG, CNG
PETROL audit:

Příslušný počet PETROLkapek byl přidělen na základě komplexního
hloubkového auditu externí nezávislou specializovanou firmou TOMAS
consulting. Audit zároveň stanoví způsobilost nominace čerpací
stanice měsíce do soutěže PETROLawards 14 v kategorii Čerpací
stanice roku.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia