15. 12. 2016
Vláda projednala materiál ministra Mládka, který
obsahuje opatření na zlepšení struktury vozového parku v České
republice. Jeho úkolem je hlavně zpracování analýzy
zpoplatnění vozidel. Mezi další kroky patří nástroje
na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci
státní správy.

Mezi preferované "alternativy" patří
především stlačený zemní plyn
V České republice je v současné době zavedeno
několik ekonomických nástrojů, které jsou v řadě zemí Evropské
unie využívány v různých kombinacích a s různými kritérii
i pro obnovu vozového parku. Všechna dosud navrhovaná opatření jsou
spíše restriktivní povahy a nevedou k přímé obnově vozového
parku. Většina členských států EU má zavedenu registrační nebo
roční daň u osobních automobilů. Je nabíledni, že nahrazení starých
vozidel novými by znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení
bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních
nehod. "Základním cílem pro výběr
nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně
motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k
ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým
úsporám", řekl ministr průmyslu a obchodu
Mládek.
Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou
má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za
cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu
k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních
vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími
emisemi. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět
podpora zavádění nízkoemisních zón. Od zavedení bonusu při
registraci vozidla s nízkou produkcí emisí
CO2 si vláda slibuje zvýšení
nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí.
Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového
parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem
s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na
alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení
nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě. Do
konce roku 2020 by jich mělo být 25
procent, do konce roku 2030 pak dokonce 50 procent.
K 31. prosinci 2015 bylo v ČR registrováno
celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií,
jejich průměrný věk je 17,26 roku. I když prodeje nových osobních
automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013)
neustále rostou, u všech kategorií vozidel (kromě autobusů)
v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného
věku.
Autor: TZ, Zdroj: MPO