19. 10. 2023
Vláda schválila klimaticko-energetický plán
Vláda schválila návrh plánu, který nastiňuje způsob, jak česká
ekonomika projde procesem dekarbonizace a plnění svých evropských
klimaticko-energetických závazků do roku 2030. Dekarbonizace povede
v příštích letech k růstu spotřeby elektřiny, která nahradí
jiná paliva. S tímto nárůstem dojde k výrazně větší
výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a také
z jádra. Důležitou součástí plánu jsou také energetické
úspory, které umožní snížení energetické náročnosti české
ekonomiky. Návrh bude bezprostředně odeslán Evropské komisi a
zároveň bude zaslán do široké veřejné konzultace.
"Plán představuje výhled pro vývoj energetiky do roku 2030. Do
té doby dojde k nárůstu spotřeby elektřiny přibližně o
desetinu oproti současnosti. Na druhou stranu počítáme s výrazným
poklesem spotřeby energie a se snížením výroby elektřiny z uhlí.
Tyto změny by měl do velké míry vykompenzovat nárůst výroby
elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Přestaneme
exportovat také hnědouhelnou elektřinu, jejíž výroba se kvůli ceně
emisní povolenky přestane vyplácet," říká ministr průmyslu a
obchodu Jozef Síkelas tím, že nárůst spotřeby elektřiny se dá
očekávat s rozvojem elektromobility, ale také
s elektrifikací průmyslu či sektoru vytápění.
"Klimaticko-energetický plán přináší vizi, která nám umožní
naplnit cíl dekarbonizace české ekonomiky. Za Ministerstvo
životního prostředí bych rád vyzdvihnul dvě věci -důraz na rozvoj
obnovitelných zdrojů energie a energetické úspory. To jsou sektory,
ve kterých opravdu musíme přidat. Máme úspěšné programy podporující
úspory energie i instalaci obnovitelných zdrojů, ale přesto míru
kvalitních renovací budov musíme zvýšit až třikrát a stejně tak
přidat i obnovitelné zdroje elektřiny i tepla," uvedl ministr
životního prostředí Petr Hladík s tím, že cílem České
republiky je směřovat k dosažení klimatické neutrality do roku
2050.
Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního
prostředí namodelovaly několik scénářů s tím, že Vnitrostátní plán
pracuje s tím, na kterém je odborná a politická shoda.Výsledný
scénář (WAM3) vede k potřeběpřijetí řady opatření, která
umožní splnit závazky vyplývající z evropského rámce pro
dekarbonizaci ekonomiky a plnění klimaticko-energetických cílů v
oblasti energetiky, budov, dopravy a průmyslu. Právě tento scénář
bude dále podroben diskuzi při přípravě Státní energetické koncepce
a Politiky ochrany klimatu na základě připomínek z Evropské
komise a z veřejné konzultace. Pro srovnání plán uvádíme i
druhý scénář (WEM), kdy k dalším opatřením oproti současnosti
nedojde.
Během přípravy plánu byl použit soubor nástrojů, které ke
zvolenému scénáři vývoje energetiky v České republice modelují
možné makroekonomické dopady - na HDP a zaměstnanost. Modelace
zohledňuje potřebu zajistit stabilní dodávky energie z pohledu
sítě a soubor regulací z EU balíčku Fit for 55, včetně
revidovaného systému obchodování s emisními povolenkami (EU
ETS).
S tím, jak bude elektřina nahrazovat jiná paliva (především
ropu a uhlí) a bude docházet k navyšování její spotřeby, dojde
v nejbližších letech k částečné potřebě jejího dovozu ze
zahraničí. "Půjde o důsledek nahrazování energetických surovin,
jako je uhlí, ropa a zemní plyn, které nyní dovážíme ze zemí, které
jsou méně důvěryhodné než naši nejbližší evropští spojenci, od
kterých bychom měli v budoucnosti odebírat elektřinu. Fakticky
tak dojde k posílení naší energetické bezpečnosti," popisuje
ministr Síkela a dodává: "Zákazníci se ale nemusí obávat, že by
dovoz elektřiny navýšil její cenu. Modelace pro Národní
klimaticko-energetický plán byla provedena ve spolupráci s
odbornými zástupci provozovatele přenosové soustavy ČEPS. Modelace
tak zpracovává a vyhodnocuje, kolik elektřiny je levnější dovézt ze
zahraničí než vyrobit doma. Fungující evropský liberalizovaný trh
tlačí cenu elektřiny dolů a její cenu určuje tedy nabídka, poptávka
a náklady nejdražšího zdroje, pomocí kterého je vyrobena, než zda
je vyrobena v České republice či jinde."
Scénář WEM - With existing measuresStát nebude činit
žádná další opatření
- Stát nebude činit žádná další opatření nad rámec těch přijatých
před EU balíčkem Fit for 55
- Počítá se stávajícími cíli, dotačními programy, legislativou,
plány na výstavbu (včetně nového jaderného zdroje v
Dukovanech).
- Nepředpokládá se dovoz vodíku, protože stávající politika (bez
dalších opatření) nemotivuje významný technologický pokrok v tomto
segmentu.
- Pro nová lehká vozidla (osobní automobily a lehká užitková
vozidla) neplatí povinnost dosáhnout 100% snížení flotilových emisí
do roku 2035; odklon od uhlí není vynucen.
- Potenciál úspor energií v budovách odpovídá Základnímu scénáři
Strategie renovace budov (MPO, 2020).
- Ceny emisních povolenek ("EUA") odpovídají pro WEM doporučeným
harmonizovaným centrálním trajektoriím DG Climate Action.
WAM3 - With additional measures
- Tento scénář počítá s implementací Evropské legislativy,
zejména tedy klimaticko-energetického balíčku Fit for 55 a jeho
cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů, rozvoje
obnovitelných zdrojů energie a zvyšování energetické
účinnosti.
- Legislativa podpoří rozvoj nových energetických zdrojů a umožní
navýšení výroby, stát podpoří výstavbu nových, zejména
obnovitelných zdrojů nad rámec současných plánů.
- Modelace předpokládá, že trh bude reagovat na vývoj situace
v energetice a dojde k postupné náhradě dosluhujících
uhelných zdrojů.
Srovnání celkového výkonu výroby elektřiny u hlavních
jednotlivých zdrojů v jednotlivých letech podle
scénářů
Scénář
|
Hlavní zdroj energie
|
Jednotka
|
2022
|
2030
|
2050
|
WEM
|
Jaderné
|
GWe
|
4,3
|
4,3
|
4,4
|
WEM
|
Solární
|
GWe
|
2,1
|
6,0
|
21,0
|
WEM
|
Větrná
|
GWe
|
0,3
|
0,7
|
3,5
|
WEM
|
Zemní plyn / Vodík
|
GWe
|
2,4
|
3,8
|
3,0
|
WEM
|
Uhlí
|
GWe
|
9,4
|
5,6
|
2,6
|
|
|
|
|
|
|
WAM3
|
Jaderné
|
GWe
|
4,3
|
4,3
|
5,9
|
WAM3
|
Solární
|
GWe
|
2,1
|
10,1
|
26,1
|
WAM3
|
Větrná
|
GWe
|
0,3
|
1,5
|
5,5
|
WAM3
|
Zemní plyn / Vodík
|
GWe
|
2,4
|
3,2
|
4,0
|
WAM3
|
Uhlí
|
GWe
|
9,4
|
3,0
|
0,0
|
Kromě jádra a obnovitelných zdrojů lze v nejbližších letech
očekávat také navýšení výroby elektřiny a tepla ze zemního plynu.
Tento stabilní a rychlý způsob výroby bude sloužit jako ideální
doplněk k hůře predikovatelné výrobě z obnovitelných zdrojů
energie. Do budoucna se počítá s tím, že s řízením
přenosové soustavy a integrací výroby elektřiny
z obnovitelných zdrojů pomůže rozvoj a akumulace, vč. vodíku.
Podle plánu bude ČR do konce desetiletí vodík využívat stále více
v průmyslu a dopravě, v budoucnu také ve výrobě elektřiny
a tepla.
"Obnovitelné zdroje v kombinaci s jádrem jsou
budoucností české energetiky. Rozvoj výstavby solárních a větrných
elektráren potřebujeme ale značně urychlit. Proto jsem rád, že
klimaticko-energetický plán v roce 2030 počítá s tím, že podíl
obnovitelných zdrojů na hrubé konečné spotřebě dosáhne 30 %. Chceme
využívat instalovaného výkonu 10 GWe ze slunce (nyní 2,1 GWe), a
1,5 GWe větru do roku 2030 (nyní 0,3 GWe). Celkově se tak dostaneme
na pětinásobek instalovaného výkonu jak u sluneční energie, tak u
větrné. Výzvou bude snížení energetické náročnosti domácností,
renovační vlna si vyžádá přes 550 mld. korun do roku 2030 a je
potřeba zajistit spravedlivou podporu pro občany z výnosů
z emisních povolenek," doplnil ministr Hladík.
"Odhadujeme, že do modernizace energetiky bude potřeba do roku
2030 investovat přibližně 500 mld. korun, do průmyslu pak přes 350
mld. korun Hlavním zdrojem podpory transformace bude Modernizační
fond, který je taktéž financován z výnosů z emisního
obchodování," dodává Síkela.
Aktualizovaný plán Ministerstvo průmyslu a obchodu a
Ministerstvo životního prostředí připravovaly a konzultovaly v
rámci Komise a Platformy pro strategie v oblasti energetiky a
klimatu. Příprava tak proběhla ve spolupráci s relevantními
resorty, s partnery z řad oborových svazů a asociací, s
neziskovými organizacemi či se zástupci krajů a měst. MPO také
uspořádalo veřejnou konzultaci plánu, díky které se do přípravy
zapojila odborná i širší veřejnost. Součástí procesu bylo i
detailní makroekonomické a energetické modelování v rámci projektu
SEEPIA na úrovni konsorcia vedeného Centrem pro otázky životního
prostředí Univerzity Karlovy.
Vedle Vnitrostátního plánu dále MPO a MŽP pracují na
aktualizacích Politiky ochrany klimatu a Státní energetické
koncepce. Tyto dokumenty konkrétněji popíší, jak namodelovaného
cíle dosáhnout.
Zdroj: TZ