Vláda schválila program na podporu biopaliv

Vláda během svého středečního jednání schválila nový program podpory biopaliv pro roky 2015 - 2020. Cílem je zajistit do roku 2020 alespoň desetiprocentní podíl obnovitelné energie v dopravě a šestiprocentní snížení emisí skleníkových plynů z pohonných hmot.

Řepkove pole

Dokument s názvem "Víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 - 2020" navazuje na předchozí program, který vyprší v červnu 2015 a představuje důležitý rámec pro zachování stability odvětví výroby biopaliv a jeho další rozvoj.
"Zvýhodnění biopaliv na dalších 5 let je příznivou zprávou pro producenty biopaliv, navazující průmysl a celé odvětví, které v současnosti zaměstnává více než 6000 lidí. Program navíc dále rozšíří řady firem a automobilistů, kteří chtějí ušetřit a zároveň vyzkoušet alternativu k dováženým fosilním palivům," říká Jiří Trnka z Českého sdružení pro biomasu.
Tak jako v předchozích letech má Program zajistit kromě přimíchávání bionafty a bioethanolu do motorové nafty a benzínu také nabídku standardizovaných vysokoprocentních směsí biopaliv resp. čistých biopaliv. Podporu si tak uchovávají v Česku již zdomácnělá paliva s vyšším obsahem biosložky, jako je například směsná motorová nafta SMN 30, čistá bionafta B100 nebo směs benzínu a ethanolu E85.
Nový Program navazuje na současný model podpory formou daňového zvýhodnění. I nadále bude uplatňována nulová nebo minimální spotřební daň na čistá standardizovaná biopaliva (B100, čistý rostlinný olej, bioplyn) a úleva na spotřební dani u vysokoprocentních směsí ve výši odpovídající množství biosložky ve směsi. Program předpokládá mírný rostoucí trend spotřeby již v současnosti používaných čistých a vysokoprocentních biopaliv - B100, SMN 30 a E85, a od roku 2016 také uplatnění novějších produktů jako jsou etanol E95, čistý rostlinný olej nebo bioplyn. Samozřejmostí je podpora pouze pro ta biopaliva, která splňují tzv. kritéria udržitelnosti, což je nástroj jak zajistit pozitivní dopad výroby a spotřeby biopaliv na životní prostředí.
Program rovněž počítá s rozvojem moderních biopaliv druhé a třetí generace, která jsou vyráběna z nepotravinářských surovin. Pro zvýšení konkurenceschopnosti se i u těchto biopaliv navrhuje plné osvobození od spotřební daně z minerálních olejů.
Dle odhadů uvedených v Programu by za celé období 2015-2020 měla celková finanční podpora biopaliv dosáhnout výše 11 436 mil. Kč. S ohledem na počty pracovníků v celém sektoru výroby biopaliv a jejich přínos do státního rozpočtu by měl být konečný dopad na státní rozpočet kladný a to ve výši 4133-5853 mil. Kč.
Jiří Trnka hodnotí program kladně: "Podpora biopaliv přináší pozitiva pro celou řadu segmentů české společnosti.  Například u zemědělců je odbyt jejich komodit pro výrobu biopaliv vítanou příležitostí pro diverzifikaci jejich podnikání. Opomíjí se i skutečnost, že vedlejší produkty z výroby biopaliv jsou dnes nezbytnou složkou výživy hospodářských zvířat. Program je pozitivním signálem i pro řidiče, kteří zareagovali na nabídku biopaliv u čerpacích pump a investovali do přestaveb svých vozidel. Výhodná je i pro čerpadláře, kteří v biopalivech našli vítané zpestření své nabídky, nebo pro zcela nový trh přestaveb vozidel na biopaliva. Zajímavá je i pro firmy, které biopaliva využívají v rámci svých vozových parků, čímž získávají nezanedbatelnou konkurenční výhodu."

Autor: TZ, Zdroj: CZ.Biom

Diskuse

  • BoBl, 7. 8. 2014 11:28: No a naopak - mělo by se to stát výzvou pro petrolejáře, aby začali vedle "standard" benzinu nabízet právě i benzin bez biosložky - jistě by s tím měli velkej úspěch u příznivců poctivýho benzinu !!!
    • borec, 10. 8. 2014 16:42: Úspěch asi ano jenže, kdo bude kupovat tu povinnou příměs lihu? U nafty je to jednodušší, kupují to velcí dopravci, kteří mají auta na leasing (nejlépe zpětný) a spočítáno, že díky nulové spotřební dani na tom vydělají a že po splacení auto v klidu odepíší pokud umře :-) ostatně tak už se to děje a v podstatě levnější čistá nafta k dispozici je ovšem nikdo se s tím veřejně nechválí jelikož je problém ji zajistit v delším období trvale. Otázkou však zůstává kam udat tak velké množství lihu, aby byl na trhu čistý natural.....
    Reagovat na komentář
  • borec, 11. 8. 2014 14:26: Zajímal by mne výpočet jestli by nebylo výhodnější 6 tis. zaměstnanců podporovat v jiné činnosti z prostředků, které by se vybraly na spotřební dani (bez podpory BIO)........ bohužel nevím všechny údaje, ale výsledek je podle mne více než jasný, odvolávat se na zaměstnanost je poněkud zavádějící. Zpestření nabídky čerpadlářů mne pobavilo :-) a co se přestaveb týká tak myslím, že se našlo jen velmi málo nadšenců, kteří takové ehm.... uvěřili, něco takového bych svému autu nikdy neudělal za prvé bych případnému kupujícímu prozradil, že na to auto jezdilo (to bych udělal i tak) a za druhé mi nikdo neručí za to jak se kluci v parlamentu vyspí a daň "upraví" bývají v tom poměrně rychlí
      Reagovat na komentář
    • Optimista, 12. 8. 2014 10:03: už několik let je jasné, že "biopaliva" nejsou vůbec bio, a že zatěžují životní prostředí výrazněji, než "nebio" ropné produkty. Zemědělci pěstují řepku jen proto, že je na ni vyšší dotace, než na potravinové plodiny. Každopádně je dnes snad každému jasné, že ty plky o šetření a dání státní pokladny do pořádku byly jen kecy. Důležité bylo dostat Nebureše s Agrofertem do exekutivní složky státu.
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek