19. 2. 2014
Jeden z našich největších expertů v ropném i
automobilovém průmyslu radí motoristům: Když mám nové moderní auto
s citlivým vstřikovacím zařízením, tak si budu pochopitelně vybírat
to nejkvalitnější palivo, i když je trochu dražší.

Benzin, olej a auta od kolébky
Slavíte v plné síle osmdesátku a při pohledu na vaši fotografii
z dětství, jak vykládáte z vozíku plechovku s olejem, mě
napadá zeptat se, jak dlouho se profesně zabýváte motorovými
palivy, oleji a automobily?
Kolem aut, oleje a benzinu se točím 70 let. Měli jsme doma
náklaďák. Otec měl na venkově autodopravu, tam jsme si všechno
dělali sami, žádné servisy nebyly, denně se kontroloval a doplňoval
olej, obaly stály někde v koutě a když jsem byl malý, tak jsem si s
nimi hrál. Později jsem pomáhal při údržbě a když mi bylo 15 let,
měl otec úraz páteře, ochrnul a údržbu auta jsem měl na krku sám. V
té době bylo všechno jinak. V roce 1950 a ve věku 16 (opravdu
šestnácti) let jsem dostal "vůdčí list" na nákladní auto do 3,5 t
vlastní (pohotovostní) váhy a od té doby jsem po dobu mých
gymnazijních prázdnin střídal v autě bratrance, "dospělého" šoféra.
Nakládalo a vykládalo se ručně, v autě bylo přes 30 °C a v poledne
jsem si jako šofér na doplnění tekutin k obědu dával pivo nebo i
dvě a zákonu to nevadilo.
Pamatujete si na své první auto, jakou mělo spotřebu a
kolik tehdy stál benzin?
Moje první auto byla Tatra 12 z roku 1929, kterou jsem koupil už
jako inženýr v roce 1962 za 2300 korun. Předtím sloužila ve mlýně a
pekárně, rozvážela chleba. Benzin stál 2,10 Kč. Kolik Tatra
spotřebovávala, to ani nevím, jezdila hlavně jen po Praze a taky
jsem kupoval někdy jen po 5 litrech benzinu za 10,50.
Vystudoval jste Vysokou školu chemicko-technologickou v
Praze, v jakém oboru jste promoval a kam jste po škole jako mladý
inženýr nastoupil?
Studoval jsem obor Syntetická paliva, kde byl profesorem pan
Landa, který po válce dával dohromady v Litvínově vybombardovanou
výrobu benzinu z dehtu, vznikajícího karbonizací hnědého uhlí. On
věřil, že výroba benzinu z uhlí bude pokračovat, ale ropovod Družba
to změnil. Říkal nám tehdy, že ropa je jen na 50 let, ale uplynulo
60 let a ropa je pořád a ještě je zásoba na desítky let.
V roce 58 jsem po škole nastoupil se svými dvěma spolužáky do
vývojového střediska paliv a maziv národního podniku Benzina. Mělo
sídlo v Praze, Strašnicích. Jako čerství absolventi jsme šli
nejprve na půl roku na praxi do Korama Kolín.

Hlídači kvality
Čím jste se tenkrát ve vývojovém středisku
zabývali?
Benzina měla monopol na ropné výrobky a vývojové středisko mělo na
starosti hlídat kvalitu prodávaných paliv i olejů a poskytovat
technický servis. Pracovaly tam dvě skupiny, jedna chemická a jedna
strojařská. Strojaři jezdili po celém Československu a poskytovali
poradenský servis zdarma všem podnikům. Jednou za čtvrt roku jsme
se scházeli a vyměňovali zkušenosti.
Benzina jako monopol si hlídala kvalitu
paliv?
Musela. I když tehdy nebylo možné dělat veliké miliardové kšefty
bokem. Šlo o to, aby pracovníci skladů palivům věnovali náležitou
péči, zabránili kontaminaci vodou a nečistotami, aby nepronikl
benzin do nafty a naopak. Hlídali jsme technologickou kázeň na
skladech při přepravě a skladovaní pohonných hmot i olejů, a
skutečně to bylo za potřebí. Technologické zařízení bylo zastaralé
a stále hrozilo poškození jakosti zboží. Také jsme školili a
nabádali pracovníky skladů a aby pracovali pečlivě, museli jsme je
až strašit, jaké, někdy i katastrofické, následky může mít dodávka
produktu s poškozenou jakostí - např. požár, poškození drahých
strojů apod. Když jsme jeli na kontrolu do skladů, pamatuji se na
rčení mého šéfa ing. Dyka: "Musíte je strašit tak, že se sám
bojíte!"
Vývoj paliv musel jít ruku v ruce s vývojem motorů. Jak
se vyvíjela spolupráce s českými automobilkami?
U nás se vývoj paliv neprováděl, pouze zkoušení. Rafinerie
zaváděly nové technologie, hlavně umožňující zvyšovat oktanové
číslo benzinu, podle vývoje v západních zemích a nové formulace
benzinu přezkušoval Ústav pro výzkum motorových vozidel. My jsme si
pak v 70. letech pořídili několik zkušebních vozidel pro provozní
zkoušky paliv a nových motorových olejů. Fungovala i důležitá
zpětná vazba, protože k nám chodily všechny reklamace paliv a olejů
z provozů, kde došlo k nějakým problémům, poruchám nebo haváriím a
měli jsme tak přehled o tom, kde naše výrobky zaostávají za vývojem
strojů.
Na konci 60. let vznikla nepřetržitá dvacetiletá spolupráce se
Škodovkou, Liazem a Tatrou, když jsme přistoupili k vývoji nových
detergentních olejů, začínajících řadou AD. Západní kvalitu
motorových olejů jsme pak skokově dohnali po roce 89 rychlým
vývojem čtyř olejů na nejvyšší evropské úrovni, uvedených na trh
pod značkou Benzina, odpovídajících olejům, které u nás začaly
prodávat konkurenční nadnárodní společnosti.
Dnes je bývalý Ústav paliv a maziv součástí vysoce
prestižní a uznávané mezinárodní společnosti SGS. Jaký přínos
historicky měl Ústav pro rozvoj trhu s pohonnými
hmotami?
Významná byla už sama jeho existence a dlouhodobá tradice. Založen
byl po znárodnění. Lidé, kteří ho zakládali, měli odborný základ ze
společnosti Vacuum Oil Company a měli zájem na jeho výsledcích.
Vyzdvihl bych také významnou osvětovou činnost hlavně v oblasti
odborného školení, mimo jiných i zaměstnanců čerpacích stanic
Benziny. Dnes je vše jinak. Dnešní společnost SGS funguje zejména
jako vysoce kvalifikovaný, nezávislý zkušební a certifikační orgán,
disponuje nejmodernějším zkušebním vybavením, nezanedbává ani
osvětovou činnost. Hlavní působení je stále v oblasti zkoušení
kvality paliv a maziv, prováděné pro státní orgány, výrobce,
distributory i uživatele. Když to řeknu trochu jinak, chrání zdraví
České republiky. Odhaluje poškozování kvality paliv, které navyšuje
škodlivé emise z výfuků vozidel a zhoršuje zdraví občanů, které
ničí zdraví motorů, jejich kondici a životnost a které poškozuje
zdraví státu, když jsou kráceny daně pančováním paliva.

Prodavači u čerpacích stanic často neví, co
prodávají
Vrátím se ke vzdělávání personálu čerpacích stanic. Jak
se proti době před 20 - 30 lety podle vás změnila kvalita prodejců
u čerpacích stanic?
Rozdíl je velký. Nechci nikoho urazit. Před lety, když tu byla jen
Benzina, jsme pravidelně školili zaměstnance, především vedoucí,
ale i řadové obsluhovatele všech, asi 750 čerpacích stanic. Všichni
museli umět technické minimum. Psali testy. Já jsem hned po roce
1989, když tady začaly první čerpací stanice zahraničních firem,
zkoušel ověřit, jak mají vyškolené obsluhovatele. U jedné pumpy
tehdejší sítě BP jsem bral naftu a vedl následující rozhovor:
"To je nafta britská nebo jaká?"
"Nene, to sem vozí odněkud z Rakouska."
"Jaké to má cetanové číslo?"
Prodavač se hrozně se vyplašil a řekl: "Tak to nevím."
"Je ta nafta aditivovaná?"
A prodavač - oči navrch hlavy: "Tak to ne!"
On si myslel, že to je něco špatného. Dnes jsou lidé na
čerpacích stanicích spíše pokladní, přijmou peníze, dávají pozor,
aby jim nikdo neujel. Mají k tomu na starosti velký shop, musí
všechno ohlídat. Jen málo se setkám s prodejci, kteří mají hlubší
znalosti. Ještě tak něco vědí o prémiových palivech, zde jsou
poučeni, aby dovedli říci, v čem jsou lepší než běžné palivo, ale
zdaleka ne všichni to umí.
Obecně je většinou problém se zbožíznalectvím v oblasti
olejů…
Právě proto bych chtěl napsat novou knížku o olejích. Setkal
jsem se s tím, že jsem dělal, že nevím, jaký olej potřebuji. A
prodavač mi sdělil jen: "Tenhle je minerál, tady je polosyntetika,
tady syntetika." A samozřejmě ještě znal jejich ceny. Věděl akorát
tyto dvě věci, žádné jiné kritérium!
Nic proti biopalivům, jsou ale drahá…
Do klasických fosilních paliv se začaly povinně
přimíchávat biosložky. Jak symbióza fosilních paliv s biopalivy
podle vás funguje?
Malé přídavky biosložek jsou přijatelné, pokud je biologických
surovin nadbytek a výrobně je cesta schůdná, proč to nedělat. Je tu
ale problém, že biopaliva jsou u nás vždy dražší než nafta a
benzin. Těm fosilním mohou konkurovat, jen když je stát podpoří
osvobozením od daně, nebo to musí zaplatit spotřebitel.
Rafinérskému průmyslu ale biopaliva komplikují situaci,
a proto je zde celá řada bio-odpůrců…
Já nejsem vlastníkem rafinerie. Proti biopalivům jako takovým nic
nemám, pokud se rozumně využije domácí kapacita zemědělské výroby,
venkov má práci a udělají se z toho kvalitní biopaliva.
Zabýval jste se vysokoobjemovými
biopalivy?
Začátkem 90. let mě velice zaujal etanol jako palivo pro diesely.
Firma ICI pro to vyvinula speciální účinnou přísadu na konverzi
cetanového čísla, protože etanol má asi 8 jednotek a potřebuje
aspoň 40 a více. Dokonce jsme to zkoušeli v naší zkušebně na
motorech, tam se ukázalo, že motory provozované na etanol vůbec
nekouří. Ale etanolové palivo je neúnosně drahé.
U pumpy se o kvalitě a původu paliva osobně
přesvědčím
Jak si odborník na paliva a motory vašeho formátu vybírá
pumpu, kde tankovat?
Samozřejmě je výhodné, když má člověk pumpu blízko. Když tankuji u
nové pumpy, tak se nejdřív zeptám, odkud palivo berou, nechám si
ukázat dodací list s osvědčením o jakosti. Většinou to mají po
ruce. Obsluha těm číslům ani nerozumí, ale já si v tom vyčtu, jak
to palivo vypadá a jestli se stáčelo na terminálu, kterému lze
věřit. Takhle to klidně udělám.
Je podle vás kvalita paliva nabízeného u čerpacích
stanic tak důležitá?
Ano. Mám i jednu důležitou zásadu pro lidi: Když mám nové moderní
auto s citlivým vstřikovacím zařízením, tak si budu pochopitelně
vybírat to nejkvalitnější palivo, i když je trochu dražší, a
nejlépe nějaké prémiové palivo.
Zima byla zatím mírná, ale dá se očekávat, že pořádný
mráz pod mínus 20 stupňů jako každý rok ještě udeří. Pro naftové
motory jsou dva způsoby, jak se ubránit zamrznutí nafty. Dát na
reklamu velkých řetězců a tankovat prémiovou nebo arktickou naftu s
filtrovatelností pod -30 stupňů nebo tankovat levnější standardní
zimní naftu a přidat si do ní aditivum?
Když vezmete standardní naftu a přidáte do ní aditivum, záleží
také které, tak se odolnost proti zamrznutí, přesněji řečeno
filtrovatelnost, o moc neposune, pod minus 30 stupňů se
nedostanete. Když si nejsem jistý, vyžádám si dodací list a podívám
se na výsledky analýzy a když vidím, že tam byla filtrovatelnost
minus 30 stupňů, tak natankuji a jedu. Samozřejmě nejspolehlivější
jsou prémiová paliva, kterým je věnována v oblasti kvality větší
péče, to je jasné.
Co byste si přál do dalších let?
Já už si nemohu moc budoucnost plánovat. Pokud budu ještě nějaký
čas živ a nezblbnu, tak bych chtěl ještě zpracovat aktualizované
vydání knihy o palivech. Také bych chtěl napsat ještě zvlášť knihu
o olejích. Hlavní motivací je, aby se studenti měli z čeho
učit.
Ing. Vladimír Matějovský

Dne 6. dubna letošního roku oslaví uznávaný odborník v ropném i
automobilovém průmyslu, ač je to neuvěřitelné, již 80.
narozeniny.
Vysokou školu chemicko-technologickou, obor technologie paliv,
zaměření syntetické pohonné látky, ukončil v roce 1958 a poté téměř
40 let pracoval v podniku Benzina. Věnoval se nejdříve řízení a
kontrole jakosti a od vzniku Výzkumného ústavu paliv a maziv
zastával postupně pozice vedoucího výzkumného pracovníka, ředitele
odboru výzkumu a ředitele VÚPM Benzina. Se vznikem Benzina a. s. se
stal členem TOP managementu, odborným ředitelem pro jakost a v roce
1997 členem vedení vzniklé a.s. Ústav paliv a maziv. V roce 2000
ukončil pracovní poměr, ale nikoliv pracovní aktivity, takže v
současné době, kdy jiní v jeho věku jsou již na odpočinku, Ing.
Matějovský působí jako nezávislý expert a poradce v ropném průmyslu
a návazných průmyslových odvětvích.
Zejména jeho bývalí kolegové a spolupracovníci stále oceňují nejen
jeho znalosti, ale také přátelský přístup a ochotu předávat
zkušenosti získané celoživotním dílem, jeho cílevědomost,
pracovitost a nevšední obětavost, skromnost a smysl pro humor. Přes
intenzivní pracovní vytížení si najde čas i na hudbu, kterou
provozuje aktivně, na cestování a snad jeho největším koníčkem je
údržba jeho vozového parku, především značky Citroen.
Nelze nevzpomenout jeho podílu na vývoji motorových, převodových,
kalicích a kompresorových olejů a dále zavádění motorových olejů
vyšších výkonových specifikací se zahraničními aprobacemi, známých
jako "oleje BENZINA", které se pod jinými značkami stále ještě
vyrábějí. Již počátkem 90. let navrhl a prosadil prodej komplexně
aditivované motorové nafty u čerpacích stanic Benzina.
Vedle výzkumu se soustavně věnuje již od roku 1983 pedagogické
činnosti jako externí lektor na katedře spalovacích motorů strojní
fakulty ČVUT v Praze. Stále sleduje světovou literaturu a vývoj v
oblasti paliv a maziv, informuje o českých aktivitách v této
oblasti na mezinárodních kolokviích. Věnuje se publikační činnosti
nejen pro odborné kruhy, píše a přednáší i pro motoristickou
veřejnost a spolupracuje s redakcemi odborných časopisů.
V roce 2004 byla vydána jeho kniha Automobilová paliva, kterou
ocenili jak vysokoškolští pedagogové a studenti, tak odbornicí v
ropném a automobilovém průmyslu.
Připojujeme se k dlouhé řadě gratulantů a do
dalších let přejeme Vladimíru Matějovskému pevné zdraví, další
úspěšné tvůrčí nápady a také spokojenost v osobním
životě.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia