26. 9. 2023
Vodíkový autobus pro Mostecko se osvědčil, v zimě
jej čekají testy na mráz
Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uskutečnila
ve spolupráci s městy Most a Litvínov pilotní provoz
vodíkového autobusu, který vyvinula slovenská společnost
Mobility&Innovation Production s.r.o. "Vodíkový autobus byl
zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov
od čtvrtka 29. června do neděle 9. července," přiblížil Daniel
Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova, a
dodal: "S výsledky letního testování vodíkového autobusu za
vysokých teplot v městském prostředí i kopcovitém terénu jsme
spokojeni. Provoz byl bezproblémový, průměrná spotřeba autobusu
dosáhla 3,37 kg vodíku na 100 kilometrů. Pozitivní ohlasy jsme
získali také od cestujících. Autobus je tichý a bezemisní. Navzdory
vyšší náročnosti letních testů, plánujeme zimní provozní testy na
lednové a únorové měsíce. Po jejich dokončení vydáme doporučení
ohledně možného zařazení těchto autobusů do našeho vozového
parku."
Díky červencovému testování se města Most a Litvínov stala
jedněmi z prvních měst v České republice, kde byl nasazen
vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. "Vodík
vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění
dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové
stanice otevřel ideální příležitost pro rozšiřování čisté,
bezemisní mobility v našem regionu. Půjde-li vše podle
předpokladů, vodíkové autobusy by mohly na Mostecku jezdit již
během roku 2024," řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města
Most.
"Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně
posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní
mobility ve veřejné dopravě," doplnila Kamila Bláhová,
starostka města Litvínov, a dodala: "Testování vodíkového autobusu
je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování,
zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících."
Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města
se skupinou Orlen Unipetrol, která tento vodíkový autobus pro tento
pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. "Zodpovědně
se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát
důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté
mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje
Evropské unie i České republiky," vysvětlilTomáš Herink, člen
představenstva společnosti Orlen Unipetrol, a dodal: "Vodíková
technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro
rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy
jak na silnici, tak na železnici."
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými
články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation
Production s.r.o. Má celkovou délku 7 982 mm, šířku 2 550 mm a
výšku 2 940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z
toho 20 míst je k sezení. Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík
až 350 km a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se
stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým
momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s
celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží
je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.
Zdroj: TZ