29. 4. 2013
Automobilový koncern Volkswagen vidí jako jednu
z nejpřijatelnějších variant alternativní energie
v dopravě zemní plyn jak z hlediska ekologie, tak
ekonomie provozu. V loňském roce uvedl na trh celou řadu
nových modelů na CNG a snaží se také o vlastní výrobu syntetického
zemního plynu z obnovitelných zdrojů.
Volkswagen vyvíjí vozidla na zemní plyn
od roku 1990. Nejprve to fungovalo ve spojení s dceřinou
společností IAV jako dodatečná montáž pohonu CNG do stávajících
modelů. První opravdovou tovární úpravou byl v roce 2002 Golf
Variant 2.0 BiFuel, následoval v roce 2006 Caddy 2.0 EcoFuel a
Touran 2.0 EcoFuel. V roce 2009 pak debutoval Passat s novým
motorem 1,4 EcoFuel TSI, který nabídl díky turbomotoru do té doby
nevídanou dynamiku. Koncem roku 2012 bylo v nabídce
Volkswagenu šest modelů spalujících zemní plyn: Caddy EcoFuel 2,0
(80 kW), Caddy Maxi 2.0 EcoFuel (80 kW), Touran 1.4 TSI EcoFuel,
Passat a Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel (110 kW) a eco up! (50 kW).
Letos nabídku rozšířil i Golf VII s novým označením TGI Blue
Motion.
Nejúspornější je eco up!
Volkswagen eco up! je v současné době společně s modelem
Škoda Citigo nejúspornějším osobním automobilem spalujícím zemní
plyn, když spotřebuje jen 2,9 kg (nebo 4,4 m3) zemního
plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 79 g/km. Ve
výsledku vás 100 km s tímto vozidlem přijde na cca 75
korun.
Eco up! pohání litrový tříválec o výkonu 50 kW, nejvyšší
rychlost vozidla je 164 km/h. Tyto hodnoty jsou totožné i se Škodou
Citigo na CNG, jediné, čím se eco up! od škodovky liší, je cena a
výbava. Zatímco Citigo přijde v základu na 254 900 Kč, za
model eco up! zaplatíte minimálně 272 900 Kč. Za pohon na CNG
si mimochodem připlatíte 60 tisíc korun oproti stejně vybavené
verzi na benzin se slabším motorem o výkonu 44 kW.
Nový Golf na CNG přichází
Dosud zažité, ale nic neříkající označení EcoFuel u modelů
Volkswagenu, které spalují CNG, se mění na TGI Blue Motion. Prvním
takto označeným modelem bude Golf, který letos získal titul českého
i evropského auta roku.
Pohon zajišťuje přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním 1,4 TSI
o výkonu 81 kW, zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,7 s, dosáhne
nejvyšší rychlosti 194 km/h a přitom vypustí do ovzduší pouze 92 g
CO2 na 1 km. Jako první z modelů Volkswagen na CNG bude
mít tento Golf plnohodnotnou nádrž (50 l) na benzin, která mu
zajistí akční rádius 940 km. Pouze na CNG je Golf při
spotřebě cca 3,5 kg na sto kilometrů schopný urazit vzdálenost asi
420 km, což v součtu dělá celkový dojezd až 1360 km! Nový Golf TGI
by se měl objevit na trhu již v průběhu dubna, na podzim rozšíří
nabídku také verze kombi Golf TGI Variant a příští rok kompaktní
MPV, které měl dosud název Golf Plus. Stejné pohonné ústrojí by se
pak mělo ještě letos objevit v kabátu třetí generace modelu
Škoda Octavia.
CNG ze slámy
Volkswagen se však neomezuje jen na vývoj automobilů, ale zkoumá
také možnosti výroby syntetického CNG pomocí alternativních zdrojů.
Podle studie německého Centra pro výzkum biomasy v Lipsku
zůstává ročně nevyužito až 13 milionů tun slámy. Tato biomasa by
mohla zajistit zemní plyn pro čtyři miliony vozidel ročně. První
zařízení pro výrobu biometanu ze slámy funguje v Německu od
února 2012, další unikátní továrnu staví automobilka Audi společně
s firmou SolarFuel. Základní kámen byl položen loni v srpnu a
měla by být v provozu již v létě 2013.
Plocha továrny v městečku Werlte v kraji Emsland je 4100
m2. Její výkon by měl být 6 MW, elektrickou energii by
továrna měla získávat z větrných elektráren. Elektřinu zatím
nelze efektivně skladovat, proto se používá při výrobě vodíku
elektrolýzou a následně na to slouží k výrobě metanu, který se
již skladovat dá. Ročně chce továrna vyrobit asi 2000 tun
syntetického zemního plynu, přičemž spotřebuje asi 2800 tun
CO2 (to je cca to samé, co vyprodukuje za rok 224 000
domů).
Zemní plyn a biometan jsou průkopnická
paliva
Zemní plyn vykazuje výrazně vyšší energetický obsah než benzin
nebo nafta. 1 kg zemního plynu se rovná 1,3 l nafty nebo 1,5 l
benzinu. Energetický obsah kilogramu zemního plynu je 11,69 kWh,
odpovídající množství nafty dává 9,86 kWh a benzin pouze 8,77 kWh.
Plyn má navíc výhodu v tom, že je možné získávat CO2 z
obnovitelných zdrojů a z vedlejších produktů při pěstování
potravin, což vylučuje jakoukoli konkurenci potravinovému řetězci.
Spalování zemního plynu ve spalovacích motorech má navíc o 24 nižší
emise CO2 než spalování benzinu. Pokud do zemního plynu
přimícháme jen 20 procent biometanu, sníží se emise dokonce o 39
procent, a pokud spalujeme čistý biometan, dostane se do ovzduší
dokonce o 97 procent CO2 méně než u stejně výkonného
zážehového motoru.
Podíl CNG je největší v Itálii, u nás pomalu
roste
Za minulý rok přibylo ve světě přes 1,7 milionů CNG vozidel.
Analytici společnosti TechNavio nedávno zveřejnili zprávu o trhu
NGV (Natural Gas Vehicles), která předpovídá, že světový trh
dosáhne v roce 2015 na 19,8 mil. vozů na zemní plyn v
nejbližších třech letech. Například v Německu bylo v polovině
roku 2012 okolo 97 000 vozidel na zemní plyn, nicméně lídrem
evropského trhu s CNG vozidly je Itálie, kde se v letech
2005 až 2011 počet těchto automobilů zdvojnásobil z 382 tisíc
na současných 785 tisíc vozidel. Zde jsou automobily na zemní plyn
podporovány daňovými úlevami, slevami na nákup nových vozů a navíc
mají určité výjimky z dopravních předpisů. Kromě toho je na
Apeninském poloostrově dotováno rozšíření o zemní plyn na čerpacích
stanicích. V ČR se od roku 2006, kdy byla podepsána tzv.
Dobrovolná dohoda mezi státem a plynárenskými společnostmi, zvýšil
počet vozidel asi osmkrát a začátkem roku byla prolomena hranice
5000 vozidel, která mají k dispozici celkem 45 veřejných
čerpacích stanic. Na trhu je na výběr přes 40 modelů sériově
vyráběných CNG vozidel a CNG motoristé již mohou za určitých
podmínek i do podzemních garáží. Dvakrát tolik jezdí po českých
silnicích autobusů na CNG, zatímco počet užitkových vozidel se
navýšil 11,2x. Spotřeba zemního plynu se přitom zvedla 4,3krát a
jen za minulý rok se prodalo 15,242 mil. m3 zemního
plynu jako PHM.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia