Volkswagen sází na CNG

Automobilový koncern Volkswagen vidí jako jednu z nejpřijatelnějších variant alternativní energie v dopravě zemní plyn jak z hlediska ekologie, tak ekonomie provozu. V loňském roce uvedl na trh celou řadu nových modelů na CNG a snaží se také o vlastní výrobu syntetického zemního plynu z obnovitelných zdrojů.

VW a CNG 4Volkswagen vyvíjí vozidla na zemní plyn od roku 1990. Nejprve to fungovalo ve spojení s dceřinou společností IAV jako dodatečná montáž pohonu CNG do stávajících modelů. První opravdovou tovární úpravou byl v roce 2002 Golf Variant 2.0 BiFuel, následoval v roce 2006 Caddy 2.0 EcoFuel a Touran 2.0 EcoFuel. V roce 2009 pak debutoval Passat s novým motorem 1,4 EcoFuel TSI, který nabídl díky turbomotoru do té doby nevídanou dynamiku. Koncem roku 2012 bylo v nabídce Volkswagenu šest modelů spalujících zemní plyn: Caddy EcoFuel 2,0 (80 kW), Caddy Maxi 2.0 EcoFuel (80 kW), Touran 1.4 TSI EcoFuel, Passat a Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel (110 kW) a eco up! (50 kW). Letos nabídku rozšířil i Golf VII s novým označením TGI Blue Motion.

Nejúspornější je eco up!

Volkswagen eco up! je v současné době společně s modelem Škoda Citigo nejúspornějším osobním automobilem spalujícím zemní plyn, když spotřebuje jen 2,9 kg (nebo 4,4 m3) zemního plynu na 100 km, což odpovídá emisím CO2 79 g/km. Ve výsledku vás 100 km s tímto vozidlem přijde na cca 75 korun.

Eco up! pohání litrový tříválec o výkonu 50 kW, nejvyšší rychlost vozidla je 164 km/h. Tyto hodnoty jsou totožné i se Škodou Citigo na CNG, jediné, čím se eco up! od škodovky liší, je cena a výbava. Zatímco Citigo přijde v základu na 254 900 Kč, za model eco up! zaplatíte minimálně 272 900 Kč. Za pohon na CNG si mimochodem připlatíte 60 tisíc korun oproti stejně vybavené verzi na benzin se slabším motorem o výkonu 44 kW.

Nový Golf na CNG přichází

Dosud zažité, ale nic neříkající označení EcoFuel u modelů Volkswagenu, které spalují CNG, se mění na TGI Blue Motion. Prvním takto označeným modelem bude Golf, který letos získal titul českého i evropského auta roku.
Pohon zajišťuje přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním 1,4 TSI o výkonu 81 kW, zrychlí z klidu na 100 km/h za 10,7 s, dosáhne nejvyšší rychlosti 194 km/h a přitom vypustí do ovzduší pouze 92 g CO2 na 1 km. Jako první z modelů Volkswagen na CNG bude mít tento Golf plnohodnotnou nádrž (50 l) na benzin, která mu zajistí akční rádius 940 km.  Pouze na CNG je Golf při spotřebě cca 3,5 kg na sto kilometrů schopný urazit vzdálenost asi 420 km, což v součtu dělá celkový dojezd až 1360 km! Nový Golf TGI by se měl objevit na trhu již v průběhu dubna, na podzim rozšíří nabídku také verze kombi Golf TGI Variant a příští rok kompaktní MPV, které měl dosud název Golf Plus. Stejné pohonné ústrojí by se pak mělo ještě letos objevit v kabátu třetí generace modelu Škoda Octavia.

VW a CNG 6

CNG ze slámy

Volkswagen se však neomezuje jen na vývoj automobilů, ale zkoumá také možnosti výroby syntetického CNG pomocí alternativních zdrojů. Podle studie německého Centra pro výzkum biomasy v Lipsku zůstává ročně nevyužito až 13 milionů tun slámy. Tato biomasa by mohla zajistit zemní plyn pro čtyři miliony vozidel ročně. První zařízení pro výrobu biometanu ze slámy  funguje v Německu od února 2012, další unikátní továrnu staví automobilka Audi společně s firmou SolarFuel. Základní kámen byl položen loni v srpnu a měla by být v provozu již v létě 2013.
Plocha továrny v městečku Werlte v kraji Emsland je 4100 m2. Její výkon by měl být 6 MW, elektrickou energii by továrna měla získávat z větrných elektráren. Elektřinu zatím nelze efektivně skladovat, proto se používá při výrobě vodíku elektrolýzou a následně na to slouží k výrobě metanu, který se již skladovat dá. Ročně chce továrna vyrobit asi 2000 tun syntetického zemního plynu, přičemž spotřebuje asi 2800 tun CO2 (to je cca to samé, co vyprodukuje za rok 224 000 domů).

VW a CNG 2

Zemní plyn a biometan jsou průkopnická paliva

Zemní plyn vykazuje výrazně vyšší energetický obsah než benzin nebo nafta. 1 kg zemního plynu se rovná 1,3 l nafty nebo 1,5 l benzinu. Energetický obsah kilogramu zemního plynu je 11,69 kWh, odpovídající množství nafty dává 9,86 kWh a benzin pouze 8,77 kWh. Plyn má navíc výhodu v tom, že je možné získávat CO2 z obnovitelných zdrojů a z vedlejších produktů při pěstování potravin, což vylučuje jakoukoli konkurenci potravinovému řetězci. Spalování zemního plynu ve spalovacích motorech má navíc o 24 nižší emise CO2 než spalování benzinu. Pokud do zemního plynu přimícháme jen 20 procent biometanu, sníží se emise dokonce o 39 procent, a pokud spalujeme čistý biometan, dostane se do ovzduší dokonce o 97 procent CO2 méně než u stejně výkonného zážehového motoru.

Podíl CNG je největší v Itálii, u nás pomalu roste

Za minulý rok přibylo ve světě přes 1,7 milionů CNG vozidel. Analytici společnosti TechNavio nedávno zveřejnili zprávu o trhu NGV (Natural Gas Vehicles), která předpovídá, že světový trh dosáhne v roce 2015 na 19,8 mil. vozů na zemní plyn v nejbližších třech letech. Například v Německu bylo v polovině roku 2012 okolo 97 000 vozidel na zemní plyn, nicméně lídrem evropského trhu s CNG vozidly je Itálie, kde se v letech 2005 až 2011 počet těchto automobilů zdvojnásobil z 382 tisíc na současných 785 tisíc vozidel. Zde jsou automobily na zemní plyn podporovány daňovými úlevami, slevami na nákup nových vozů a navíc mají určité výjimky z dopravních předpisů. Kromě toho je na Apeninském poloostrově dotováno rozšíření o zemní plyn na čerpacích stanicích. V ČR se od roku 2006, kdy byla podepsána tzv. Dobrovolná dohoda mezi státem a plynárenskými společnostmi, zvýšil počet vozidel asi osmkrát a začátkem roku byla prolomena hranice 5000 vozidel, která mají k dispozici celkem 45 veřejných čerpacích stanic. Na trhu je na výběr přes 40 modelů sériově vyráběných CNG vozidel a CNG motoristé již mohou za určitých podmínek i do podzemních garáží. Dvakrát tolik jezdí po českých silnicích autobusů na CNG, zatímco počet užitkových vozidel se navýšil 11,2x. Spotřeba zemního plynu se přitom zvedla 4,3krát a jen za minulý rok se prodalo 15,242 mil. m3 zemního plynu jako PHM. 

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek