30. 6. 2017
Také ve druhém testu Petrol magazínu se
budeme věnovat automobilu, který může vyrazit mimo silnice. Poprvé
v historii třídy E se na trhu objevuje varianta s názvem
All-terrain.
Mercedes-Benz E220d All-Terrain
U Mercedesu neodolali lákavě snadnému rozšíření
portfolia o pseudoterénní kombi s možností zvětšení světlé
výšky díky regulovatelnému vzduchovému odpružení. V dobrém
slova smyslu nesportovní charakter dokládá volba zatím jediného
motoru - turbodieselu 2,2 litru o výkonu 143 kW, který samozřejmě
pohání všechna čtyři kola.
Ani ve Stuttgartu
neodolali
Mercedes-Benz se bránil vstoupit do kategorie
tzv. outdoorových kombi bezmála dvě desetiletí. Během té doby se na
trhu objevilo několik generací Subaru Outback, Volva XC70 a
allroadů od Audi, úspěch měla a má i Octavia Scout nebo Passat
Alltrack. Konzervativní přístup k modelové politice ve
Stuttgartu se změnil až v posledním desetiletí, kdy se výrazně
rozšířila nabídka SUV s třícípou hvězdou, a automobily této
kategorie začaly ovládat trh.
Jako první se své terénní verze dočkala
tradiční opora výrobního programu značky - třída E, jejíž terénní
úprava měla světovou premiéru na loňském autosalonu ve Frankfurtu,
začátkem roku se pak tento automobil začal prodávat i na českém
trhu. Jeho vývoj byl usnadněn tím, že standardní třída E disponuje
v příplatkové výbavě nastavitelným vzduchovým odpružením Air
Body Control i pohonem všech kol 4 Matic.

Hrátky se světlou výškou
Právě hrátky se světlou výškou jsou velkou
devizou tohoto modelu. Maximální nad zemí může být All-Terrain 156
mm, tedy o 29 mm více než u standardního kombi. Z toho 14 mm
připadá na pneumatiky s vyšším profilem, neboť All-Terrain má
v základu 19palcová kola s pneumatikami 245/45 R19.
Zbývajících 15 mm zajistí nejvyšší poloha vzduchového odpružení.
V této poloze se však mercedes může pohybovat pouze do
rychlosti 35 km/h, po jejím překročení se světlá výška automaticky
sníží do standardní polohy na 136 mm. Ve vyšších rychlostech na
dálnici pak mercedes pro změnu automaticky klesne o 15 milimetrů na
121 mm.
Třídílný přední nárazník má spodní část
vyrobenou z černého plastu. Jeho vzhled oživuje hliníková vložka,
která dává ten správně odhodlaný outdoorový výraz. Černým plastem
jsou chráněny i podběhy, prahy a zadní nárazník. K tomu All-Terrain
přidává hliníkové boční lišty a střešní ližiny. Interiér výbavového
stupně Avantgarde na to navazuje dekoracemi kombinujícími karbon a
hliník. Nechybí nerezové pedály a speciální koberce s logy
All-Terrain. Výbavu si lze nakonfigurovat jako u standardního
kombi, dostupné jsou všechny komfortní a bezpečnostní prvky včetně
jízdních asistentů. Zde není třeba dělat žádné kompromisy.

Petrolejáři ho milovat
nebudou
Svou kariéru startuje All-Terrain pouze s
jedinou motorizací E220d. Pod přední kapotou najdete podélně
uložený vznětový čtyřválec nové generace o zdvihovém objemu 1950
cm3 a výkonu 143 kW kombinovaný s devítistupňovou
samočinnou převodovkou 9G-Tronic. Splnění emisní normy Euro 6
v případě oxidů dusíku (NOX) zajišťuje katalyzátor
SCR, který pro svůj provoz samozřejmě potřebuje kapalinu AdBlue. Na
stovku z klidu to těžké kombi zvládne velmi rychle za 8,0 s a
může jet rychlostí až 231 km/h. Čerpadláři ho milovat nebudou,
protože v kombinovaném režimu si vystačí s 5,2 litry na
100 km. Tato hodnota je samozřejmě laboratorní, v normálním
provozu si k ní připočtěte minimálně 2 litry.
Časem by měla nabídku rozšířit ještě výkonnější
varianta E350d poháněná vznětovým šestiválcem 3,0 litru (190 kW),
se zážehovými motory se pro tento model nepočítá vůbec, i když se
samozřejmě říká "nikdy neříkej nikdy".

Do terénu opatrně
Stejně jako všechny modely třídy E disponuje
také All-Terrain systémem Dynamic Select, který umožňuje nastavit
několik jízdních režimů. Zde je navíc stejně jako u třídy G mód
All-Terrain s upravenou trakcí a odlišným algoritmem ESP a
ASR. Při jízdě mimo silnici můžete na širokoúhlém středovém
displeji sledovat údaje pro jízdu v terénu. Nechybí například
úhel natočení předních kol, náklon karoserie či světlá
výška.


Pohon všech čtyř kol dělí sílu motoru
prostřednictvím mezinápravového diferenciálu v poměru 45:55 ve
prospěch zadních kol. Pomocí lamelové spojky u zadního diferenciálu
pak systém dokáže přenést více točivého momentu na pravé nebo levé
zadní kolo s lepší trakcí, což může výrazně pomoci při rozjezdu
automobilu v komplikovaných podmínkách. Při sjezdu pak můžete
zapojit systém kontrolovaného brzdění, kterým si podle potřeby
upravíte rychlost, aniž byste museli šlápnout na brzdu.
Nejvyšší světlá výška 156 mm je samozřejmě pro
opravdový off-road malá. Mercedes je i přes svou outdoorovou podobu
určen hlavně na cestování po asfaltu a mimo zpevněné silnice se
může vydat nejvýše na horší polní a lesní cesty, při brodění by
navíc neměl zdolávat vodu hlubší než 300 mm. Zatímco výlet do
tankodromu je All-Terrainu zapovězen, na dlouhé cesty si lze jen
stěží představit lepšího společníka.
Komfortní cestování
Vzduchové odpružení totiž nabízí jízdní komfort
více než srovnatelný se sedanem třídy S, nerovnosti suverénně
žehlí a svou posádku hýčká i maximálně odhlučněnou kabinou.
Aerodynamický hluk nastupuje až při rychlostech nad 180 km/h a
výrazně slyšet není ani čtyřválcový turbodiesel, který od posádky
mimo jiné odděluje dostatek tlumících látek.
Turbodiesel prozradí svůj charakter pouze při
prudkém sešlápnutí plynu. Devítistupňový automat je rovněž
současnou špičkou mezi převodnými ústrojími. Že se změnil
rychlostní stupeň, poznáte jen v případě, že se na to
soustředíte. Počet převodových stupňů umožňuje nabídnout
v každém jízdním režimu optimální hladinu otáček, což
samozřejmě prospívá spotřebě paliva.

Autonomní řízení již na
dohled
Pokud si automobil necháte vybavit všemi
elektronickými systémy, pomůže vám aktivně při řízení. Nová
generace třídy E představuje další mezistupeň k cestě za
autonomním řízením. Pokud aktivujete adaptivní tempomat, můžete se
přestat starat o pedály, když si nastavíte aktivní hlídání jízdy
v pruzích, můžete skoro na minutu pustit i volant. Mercedes
čte za vás dopravní značky, a když máte nastavený adaptivní
tempomat, sám zpomalí na nejvyšší povolenou rychlost, což jsem si
mohl ověřit na mnoha zúženích brněnské dálnice. Pokud pak jedete
v pravém pruhu a před vámi je překážka v podobě
pomalejšího vozu, můžete pustit volant a "vyhodit blinkr". Mercedes
si nejprve zkontroluje, zda jej někdo nepředjíždí a pak se sám
automaticky zařadí do levého pruhu a pomalejší auto předjede. Když
dáte znovu znamení o změně směru, zařadí se sám zpátky do pravého
pruhu. Když se ani potom volantu nedotknete, vyzve vás mercedes po
necelé minutě, abyste se chopili řízení, jinak zpomalí a
v klidu zastaví na okraji vozovky. Další technologickou
lahůdkou je možnost zaparkovat automobil prostřednictvím mobilního
telefonu jako RC model na dálkové ovládání.
Současná třída E a také její pseudoterénní klon
představuje absolutní špičku v užití tzv. chytré elektroniky,
nicméně největší devízou tohoto modelu je hlavně neobyčejný jízdní
komfort, obrovský zavazadlový prostor a široké možnosti jeho
použití. Všechno tohle ale zároveň něco stojí. Zatím jediná
varianta E220d 4 Matic přijde na 1 558 480 Kč.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017