30. 5. 2023
Výdejní stojany s AdBlue na čerpačkách
stále přibývají
V posledních letech výrazně roste počet
čerpacích stanic umožňujících odběr kapaliny AdBlue pro dieselová
auta přímo z výdejního stojanu. Na rozdíl od dřívějška je většina z
nich již uzpůsobena i pro osobní vozy. Oproti plastovým kanystrům
má stojanová technologie nejen finanční, ale i praktické výhody.
Navíc stejně jako u benzínu a nafty i zde lze využívat plošné
ceny.
S obměnou vozového parku a nákupem moderních dieselových vozů
nutně roste poptávka po vodném roztoku močoviny s obchodním názvem
AdBlue, bez kterého se moderní dieselové vozy neobejdou. Razantního
snížení emisí oxidů dusíku (NOx), které přinesla emisní norma Euro
6 zavedená v září 2014, se totiž dosahuje právě s využitím této
kapaliny. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikován vodný
roztok syntetické močoviny, díky čemuž vozidlo z výfuku vypouští
místo NOx převážně vodní páru a dusík.
AdBlue je tak na českých čerpacích stanicích již standardem. K
dostání je v plastových kanystrech, kontinuálně ale roste počet
čerpaček, kde lze kapalinu načerpat přímo ze stojanu. Dle
aktuálních statistik České asociace petrolejářského průmyslu a
obchodu (ČAPPO), pod niž patří asi třetina veřejných čerpacích
stanic v Česku, je takových čerpaček už 291. To je téměř o čtvrtinu
více než před necelým rokem a půl.
Z uvedeného počtu je asi pětina (64) určena pro nákladní vozy.
Jinak jsou čerpačky uzpůsobené také pro tankování AdBlue osobními
vozidly. Ještě v roce 2019 byla situace naprosto odlišná - z
tehdejších 183 čerpaček disponujících výdejním stojanem AdBlue jich
umožňovalo načerpat vodný roztok močoviny osobním vozům jen 57.
"Vzhledem k významu kapaliny AdBlue pro snižování emisí NOx u
moderního parku dieselových vozidel a vysokému podílu dieselu v
tuzemské spotřebě se bude počet tuzemských čerpacích stanic se
stojanovou technologii výdeje AdBlue dále rozšiřovat,"očekává
Václav Loula, odborný tiskový mluvčí ČAPPO. A dodává, že růstový
trend spotřeby této ekologické kapaliny se pohybuje v rozmezí 10 až
15 %.
Například nákupní aliance Axigon, která umožňuje odběr paliv i
AdBlue v režimu tzv. plošné ceny, eviduje letos v prvním čtvrtletí
více než třetinový nárůst celkového objemu prodané močoviny oproti
stejnému období loňského roku."Prodeje čerpaného AdBlue rostly
dvojnásobným tempem ve srovnání s AdBlue baleným v plastových
kanystrech, a to o 36 % v případě výdejních stojanů oproti 18 % u
baleného produktu,"upřesňuje Damir Duraković, generální ředitel
Axigonu.
Ceny AdBlue výrazně vzrostly loni po zahájení války na Ukrajině,
aktuálně se dle Václava Louly z ČAPPO cena kapaliny AdBlue
prodávané stojanovou technologií pohybuje v rozmezí přibližně
od 28 do 35 korun za litr."U baleného AdBlue panuje velký cenový
rozptyl, je však logicky dražší než kapalina přímo z výdejního
stojanu. I proto zájem o balené AdBlue výrazně klesá s tím, jak
přibývá stojanová technologie,"vysvětluje Václav Loula s tím, že
čerpání ze stojanu má více technických a ekonomických předností
před ručním doplňováním, kdy hrozí např. nebezpečí potřísnění,
vylití obsahu z obalu.
Podle Damira Durakoviće je průměrná cena za litr AdBlue v prvním
kvartálu letošního roku téměř dvojnásobná oproti začátku roku 2021.
Výraznějším tempem ale podražilo právě balené AdBlue. "Zatímco cena
AdBlue načerpaného z výdejního stojanu je nyní meziročně vyšší asi
o 18 %, močovina v plastovém kanystru podražila téměř o třetinu,"
popisuje Damir Duraković a připomíná další výhodu - plošné ceny:
Stejně jako u benzínu nebo nafty lze AdBlue odebírat za jednotnou
cenu platnou v dané síti čerpaček, která je dlouhodobě pod průměrem
trhu. A v případě plošné ceny byla meziroční změna minimální.
"Například plošná cena AdBlue vzrostla pro držitele naší tankovací
karty v celé síti čerpaček Shell meziročně o 4 % a stále se tak
drží pod 20 Kč/l bez DPH, což dělá i s daní 24,19 Kč/l," doplňuje
Damir Duraković.
Zdroj: TZ