24. 7. 2014
Včerejší hlasování v poslanecké sněmovně samozřejmě
rozpoutalo širokou na diskuzi na téma spotřební daně u odborné i
laické veřejnosti. Zde je vyjádření SČS prostřednictvím jejího
předsedy Ivana Indráčka.

"Schváleni snížení sazeb spotřební daně je velmi dobrou zprávou
pro řidiče. Neboť se promítne jednoznačně v plné výši do
konečných cen -3 Kč u nafty a -1,8 Kč u benzinu. Zároveň je dobrou
zprávou pro příhraniční čerpačky a čerpačky na hlavních tranzitních
tazích, kterým se výrazně zvýší výtoče. Na druhou stranu je
to mizerná zpráva pro vládu a její rozpočet s ohledem na
ztrátu 12-14 miliard a velkým překvapením pro SČS.
SČS vždy lobovalo za snížení sazby motorové nafty a to o částku,
která by znamenala na jedné straně úlevu motoristům, snížení
nákladů v dopravě, průmyslu, službách, ale zároveň by přinesla
navýšení příjmu státního rozpočtu nebo by v horším případě
neznamenala propad příjmu státního rozpočtu. Tato částka byla v
roce 2010 asi 2,50 Kč, v roce 2012 to bylo již jen 1,5 až 1,7 Kč a
nyní se tato částka pohybuje kolem 50 haléřů. Změna je způsobena
tím, ze země, které České republice svými cenami konkurují, zvýšily
v posledních čtyřech letech sazby daní. Velký vliv měla také
devalvace koruny loni na podzim. Snížení sazby u benzinu jsme
nenavrhovali nikdy, to bude vždy znamenat propad výnosu daně.
Koncem loňského roku jsme přestali prosazovat plošné snížení daně
právě pro zanedbatelný smysluplný rozdíl a začali více prosazovat
aktuálně lepší alternativy, jakými jsou profesionální nafta, což je
obdoba zelené nafty, když přepravní firmy mají nárok na částečnou
vratku spotřební daně, nebo flexibilní daň. V tomto případě
zákon stanoví rozpětí, ve kterém se spotřební daň musí pohybovat a
vláda má právo ji v tomto rozmezí měnit svým nařízením. Vládním
zájmem je maximalizovat výnos, čehož po několika úpravách sazby
dosáhne. S úspěchem je tato metoda odzkoušena například v Belgii a
Slovinsku.
Pokud to shrnu, SČS se distancuje od schváleného návrhu, který je
podle našeho názoru pro stát nepřijatelný, znamená snížení výnosu
spotřební daně asi o 12 miliard korun a je i v rozporu s direktivou
Evropské unie, která stanovuje minimální sazbu spotřební daně u
nafty 330 Euro/1000 litru. Osobně se domnívám, že návrh byl
předložen "omylem", předkladatel (Milan Urban) stále pracoval s
analýzou z roku 2010, která je však už dávno neplatná, což by ale
měl vědět," napsal nám do redakce z dovolené Ivan
Indráček.
Autor: jk