Vyjádřeni SČS ke snížení spotřební daně

Včerejší hlasování v poslanecké sněmovně samozřejmě rozpoutalo širokou na diskuzi na téma spotřební daně u odborné i laické veřejnosti. Zde je vyjádření SČS prostřednictvím jejího předsedy Ivana Indráčka.

Indraček Ivan

"Schváleni snížení sazeb spotřební daně je velmi dobrou zprávou pro řidiče. Neboť se promítne jednoznačně  v plné výši do konečných cen -3 Kč u nafty a -1,8 Kč u benzinu. Zároveň je dobrou zprávou pro příhraniční čerpačky a čerpačky na hlavních tranzitních tazích, kterým se výrazně zvýší výtoče.  Na druhou stranu je to mizerná zpráva pro vládu a její rozpočet s ohledem na ztrátu 12-14 miliard a velkým překvapením pro SČS.
SČS vždy lobovalo za snížení sazby motorové nafty a to o částku, která by znamenala na jedné straně úlevu motoristům, snížení nákladů v dopravě, průmyslu, službách, ale zároveň by přinesla navýšení příjmu státního rozpočtu nebo by v horším případě neznamenala propad příjmu státního rozpočtu. Tato částka byla v roce 2010 asi 2,50 Kč, v roce 2012 to bylo již jen 1,5 až 1,7 Kč a nyní se tato částka pohybuje kolem 50 haléřů. Změna je způsobena tím, ze země, které České republice svými cenami konkurují, zvýšily v posledních čtyřech letech sazby daní. Velký vliv měla také devalvace koruny loni na podzim. Snížení sazby u benzinu jsme nenavrhovali nikdy, to bude vždy znamenat propad výnosu daně.
Koncem loňského roku jsme přestali prosazovat plošné snížení daně právě pro zanedbatelný smysluplný rozdíl a začali více prosazovat aktuálně lepší alternativy, jakými jsou profesionální nafta, což je obdoba zelené nafty, když přepravní firmy mají nárok na částečnou vratku spotřební daně, nebo flexibilní daň. V tomto případě zákon stanoví rozpětí, ve kterém se spotřební daň musí pohybovat a vláda má právo ji v tomto rozmezí měnit svým nařízením. Vládním zájmem je maximalizovat výnos, čehož po několika úpravách sazby dosáhne. S úspěchem je tato metoda odzkoušena například v Belgii a Slovinsku.
Pokud to shrnu, SČS se distancuje od schváleného návrhu, který je podle našeho názoru pro stát nepřijatelný, znamená snížení výnosu spotřební daně asi o 12 miliard korun a je i v rozporu s direktivou Evropské unie, která stanovuje minimální sazbu spotřební daně u nafty 330 Euro/1000 litru. Osobně se domnívám, že návrh byl předložen "omylem", předkladatel (Milan Urban) stále pracoval s analýzou z roku 2010, která je však už dávno neplatná, což by ale měl vědět," napsal nám do redakce z dovolené Ivan Indráček.

 

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek