30. 1. 2014
Z údajů DKV Euro Service vyplývá, že autodopravci
v posledním kvartálu loňského roku zvyšovali dopravní výkony a
tento trend pokračuje i v lednu, což svědčí o ozdravování
ekonomiky. Rostoucí mýto v některých zemích a intervence ČNB
vůči kursu koruny optimismus autodopravců trochu
brzdí.

"Zatímco první polovina roku 2013 byla v nákladní dopravě
poměrně špatná, poslední čtvrtletí roku jsme zakončili
s dvouciferným meziročním nárůstem," říká Ondřej Pavlík,
výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV. "Pokud by tento
vývoj pokračoval i letos, lze to považovat za náznak růstu
ekonomiky. Dopravní výkony jsou totiž poměrně spolehlivým
indikátorem, který se projevuje téměř bez zpoždění."
Ani v roce 2014 ale nelze očekávat, že by se výkony
autodopravy dostaly na úroveň let 2006 až 2008. Kromě toho, že se
ekonomika rozjíždí jen pomalu, brzdí podnikání v autodopravě
také některé další faktory. Podle průzkumů DKV představovala pro
řadu dopravců těžkou ránu například intervence ČNB. Část
z nich totiž např. hradí operativní leasing kamionů
v eurech, takže po intervenci ČNB se jim rázem podstatně
zvýšily splátky. "Téměř desetiprocentní devalvace koruny přinesla
dopravcům jak zvýšení nákladů na leasingové splátky, tak i nárůst
nákladů na tankování v zahraničí. Pokud mají většinu inkasa
pohledávek v korunách, tak jim krokem centrální banky vznikly
značné problémy," vysvětluje O. Pavlík.
DKV jako vedoucí evropský poskytovatel tankovacích karet pro
dopravce a zúčtování mýta dlouhodobě sleduje celoevropské trendy
v této oblasti. Zatímco u nafty se občas dopravci mohou setkat
s příjemným zjištěním, že její cena klesla, u mýta nic
takového očekávat nemohou. "Mýto je dalším negativním faktorem,
který ovlivňuje podnikání v autodopravě. Vyvíjí se totiž jen
jedním směrem, a to nahoru," říká Ondřej Pavlík a upřesňuje, že od
letoška se zvýšily sazby mýtného v Rakousku, Itálii a na
Slovensku. Od dubna se zavádí pro vozidla nad 12,5 tun mýtné také
ve Velké Británii a autodopravci musí počítat rovněž se spuštěním
zatím odkládané Ecotaxe ve Francii. V České republice se dá
očekávat otevření tohoto tématu se jmenováním nové vlády.
"Podíl mýta na nákladech dopravců je závislý na jejich trasách,"
říká O. Pavlík. "Těm, kteří jezdí do Itálie a projíždějí Rakouskem,
případně Slovinskem, tedy z hlediska mýta nejdražšími zeměmi,
může mýto tvořit přes pětinu nákladů. U dopravců, kteří jezdí na
sever, představují náklady na mýto jen něco mezi 5 až 10
procenty."
I když sazby mýta v jednotlivých zemích jsou dané, dají se
celkové náklady na tuto položku snížit volbou vhodného partnera pro
zúčtování mýta. Této činnosti se věnuje i firma DKV, které má díky
přímým smlouvám s mýtnými operátory oproti konkurenci náskok.

Novinky v mýtném v Evropě
Velká Británie zavede mýtné pro vozidla nad 12
tun
Od prvního dubna 2014 budou muset provozovatelé těžkých nákladních
vozidel s celkovou hmotností 12 tun a vyšší hradit daň za používání
všech veřejných silnic ve Velké Británii (Road User Levy).
Provozovatelem mýtného systému je společnost Northgate Public
Services. Mýtné bude hrazeno on-line před vjezdem na území Velké
Británie a jeho výše bude záviset na zvoleném časovém úseku a
hmotnosti, emisní třídě i počtu náprav vozidla. Sazby se pohybují
od 1,70 do 10 GBP za den (85 až 1 000 GBP za rok). Účet pro snadné
a rychlé placení mýtného lze založit od 17. března 2014 (pro více
než 50 vozidel již od 3. března), zákazníci DKV mohou k úhradě
používat kartu DKV. Řidičům, kteří silniční poplatek nezaplatí,
hrozí pokuta ve výši 300 GBP.
Itálie v lednu zvýšila sazby mýtného
Od prvního ledna 2014 platí pro jízdu po dálnicích v Itálii nové
sazby mýtného, které byly zvýšeny v průměru o 3,9 %. Ještě vyšší
nárůst ceny zaznamenala největší síť dálnic, spravovaná společností
Autostrade per l'Italia S.p.A., která si nyní účtuje o 4,43 % vyšší
mýtné. Dražší jsou nově také průjezdy tunely Fréjus a Mont Blanc, a
to o 3,35 %.
Mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny v Rakousku
zdražilo
Rakouská společnost pro financování dálniční sítě ASFINAG zvýšila
od 1. ledna 2014 mýtné sazby v průměru o 2,5 %. Tento krok je v
souladu s platnou rakouskou legislativou, která umožňuje měnit
mýtné podle vývoje inflace. Mýtné na dálnicích a rychlostních
silnicích v Rakousku se vztahuje na motorová vozidla s celkovou
hmotností nad 3,5 tuny. Vozidla jsou rozdělena do tří kategorií
podle počtu náprav. Dalším faktorem, který ovlivňuje výši mýtného,
jež se pohybuje od 0,162 do 0,4368 EUR za kilometr (bez 20 % DPH),
je emisní třída (čtyři stupně A až D). Nejnižší mýtné platí
dvounápravová vozidla plnící EURO VI.
Na Slovensku se připravte na změny
Od 1. ledna 2014 došlo na Slovensku k řadě změn v systému
elektronického výběru mýta. Týkají se především vymezených úseků
zpoplatněných komunikací, přerozdělení existujících emisních tříd
EURO, sazeb mýta, kontroly úhrady a zavedení množstevních slev.
Současná zpoplatněná síť dálnic, rychlostních komunikací a silnic
I. třídy se od 1. ledna rozšířila o celkem 234,3 km silnic I. tříd,
u tranzitujících provozovatelů vozidel je nově mýto vybíráno i v
případě průjezdu některých měst a obcí. Zpoplatněn byl například i
dálniční obchvat kolem Bratislavy. Do sítě vymezených úseků od
ledna přibyly i dosud nezpoplatněné úseky I. třídy a vymezené úseky
všech silnic II. a III. třídy, pro ty však platí nulová sazba mýta.
Provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny s povinností úhrady mýta mohou
od ledna využívat zmíněné komunikace pouze po registraci do
elektronického mýtného systému a s palubní jednotkou.
Autor: jk, Zdroj: DKV