Výkony rostou, dopravcům ale snižují zisky mýto a kurz koruny

Z údajů DKV Euro Service vyplývá, že autodopravci v posledním kvartálu loňského roku zvyšovali dopravní výkony a tento trend pokračuje i v lednu, což svědčí o ozdravování ekonomiky. Rostoucí mýto v některých zemích a intervence ČNB vůči kursu koruny optimismus autodopravců trochu brzdí.
Shell Kamion

"Zatímco první polovina roku 2013 byla v nákladní dopravě poměrně špatná, poslední čtvrtletí roku jsme zakončili s dvouciferným meziročním nárůstem," říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV. "Pokud by tento vývoj pokračoval i letos, lze to považovat za náznak růstu ekonomiky. Dopravní výkony jsou totiž poměrně spolehlivým indikátorem, který se projevuje téměř bez zpoždění."
Ani v roce 2014 ale nelze očekávat, že by se výkony autodopravy dostaly na úroveň let 2006 až 2008. Kromě toho, že se ekonomika rozjíždí jen pomalu, brzdí podnikání v autodopravě také některé další faktory. Podle průzkumů DKV představovala pro řadu dopravců těžkou ránu například intervence ČNB. Část z nich totiž např. hradí operativní leasing kamionů v eurech, takže po intervenci ČNB se jim rázem podstatně zvýšily splátky. "Téměř desetiprocentní devalvace koruny přinesla dopravcům jak zvýšení nákladů na leasingové splátky, tak i nárůst nákladů na tankování v zahraničí. Pokud mají většinu inkasa pohledávek v korunách, tak jim krokem centrální banky vznikly značné problémy," vysvětluje O. Pavlík.
DKV jako vedoucí evropský poskytovatel tankovacích karet pro dopravce a zúčtování mýta dlouhodobě sleduje celoevropské trendy v této oblasti. Zatímco u nafty se občas dopravci mohou setkat s příjemným zjištěním, že její cena klesla, u mýta nic takového očekávat nemohou. "Mýto je dalším negativním faktorem, který ovlivňuje podnikání v autodopravě. Vyvíjí se totiž jen jedním směrem, a to nahoru," říká Ondřej Pavlík a upřesňuje, že od letoška se zvýšily sazby mýtného v Rakousku, Itálii a na Slovensku. Od dubna se zavádí pro vozidla nad 12,5 tun mýtné také ve Velké Británii a autodopravci musí počítat rovněž se spuštěním zatím odkládané Ecotaxe ve Francii. V České republice se dá očekávat otevření tohoto tématu se jmenováním nové vlády.
"Podíl mýta na nákladech dopravců je závislý na jejich trasách," říká O. Pavlík. "Těm, kteří jezdí do Itálie a projíždějí Rakouskem, případně Slovinskem, tedy z hlediska mýta nejdražšími zeměmi, může mýto tvořit přes pětinu nákladů. U dopravců, kteří jezdí na sever, představují náklady na mýto jen něco mezi 5 až 10 procenty."
I když sazby mýta v jednotlivých zemích jsou dané, dají se celkové náklady na tuto položku snížit volbou vhodného partnera pro zúčtování mýta. Této činnosti se věnuje i firma DKV, které má díky přímým smlouvám s mýtnými operátory oproti konkurenci náskok.  


DKV kamion mytne

Novinky v mýtném v Evropě

Velká Británie zavede mýtné pro vozidla nad 12 tun
Od prvního dubna 2014 budou muset provozovatelé těžkých nákladních vozidel s celkovou hmotností 12 tun a vyšší hradit daň za používání všech veřejných silnic ve Velké Británii (Road User Levy). Provozovatelem mýtného systému je společnost Northgate Public Services. Mýtné bude hrazeno on-line před vjezdem na území Velké Británie a jeho výše bude záviset na zvoleném časovém úseku a hmotnosti, emisní třídě i počtu náprav vozidla. Sazby se pohybují od 1,70 do 10 GBP za den (85 až 1 000 GBP za rok). Účet pro snadné a rychlé placení mýtného lze založit od 17. března 2014 (pro více než 50 vozidel již od 3. března), zákazníci DKV mohou k úhradě používat kartu DKV. Řidičům, kteří silniční poplatek nezaplatí, hrozí pokuta ve výši 300 GBP.

Itálie v lednu zvýšila sazby mýtného
Od prvního ledna 2014 platí pro jízdu po dálnicích v Itálii nové sazby mýtného, které byly zvýšeny v průměru o 3,9 %. Ještě vyšší nárůst ceny zaznamenala největší síť dálnic, spravovaná společností Autostrade per l'Italia S.p.A., která si nyní účtuje o 4,43 % vyšší mýtné. Dražší jsou nově také průjezdy tunely Fréjus a Mont Blanc, a to o 3,35 %.

Mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny v Rakousku zdražilo
Rakouská společnost pro financování dálniční sítě ASFINAG zvýšila od 1. ledna 2014 mýtné sazby v průměru o 2,5 %. Tento krok je v souladu s platnou rakouskou legislativou, která umožňuje měnit mýtné podle vývoje inflace. Mýtné na dálnicích a rychlostních silnicích v Rakousku se vztahuje na motorová vozidla s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Vozidla jsou rozdělena do tří kategorií podle počtu náprav. Dalším faktorem, který ovlivňuje výši mýtného, jež se pohybuje od 0,162 do 0,4368 EUR za kilometr (bez 20 % DPH), je emisní třída (čtyři stupně A až D). Nejnižší mýtné platí dvounápravová vozidla plnící EURO VI.

Na Slovensku se připravte na změny
Od 1. ledna 2014 došlo na Slovensku k řadě změn v systému elektronického výběru mýta. Týkají se především vymezených úseků zpoplatněných komunikací, přerozdělení existujících emisních tříd EURO, sazeb mýta, kontroly úhrady a zavedení množstevních slev. Současná zpoplatněná síť dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy se od 1. ledna rozšířila o celkem 234,3 km silnic I. tříd, u tranzitujících provozovatelů vozidel je nově mýto vybíráno i v případě průjezdu některých měst a obcí. Zpoplatněn byl například i dálniční obchvat kolem Bratislavy. Do sítě vymezených úseků od ledna přibyly i dosud nezpoplatněné úseky I. třídy a vymezené úseky všech silnic II. a III. třídy, pro ty však platí nulová sazba mýta. Provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny s povinností úhrady mýta mohou od ledna využívat zmíněné komunikace pouze po registraci do elektronického mýtného systému a s palubní jednotkou.

 

Autor: jk, Zdroj: DKV

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek