17. 5. 2024
Výsledky testů motorové nafty s příměsí biosložky TME
vyráběné v ČR
Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i
nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých
diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních
informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem
snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti
nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a
dalších strojů. A právě újma na "srdci" každého vozu vadí mnoha
řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré
biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým
motorům nebo to může být i jinak?
Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv - liberecký
Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné
mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let
testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší
generace označovanou v souladu s evropskou legislativou
jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě
v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu),
které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné
uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i
zaskočí.
"Opakované testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné
biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových
motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úsporu paliva, která při
jejím využití činila 3 - 5 %," uvedl k souhrnným výsledkům
testů v CVUM Michal Fišer, generální ředitel společnosti
Temperatior.
Jeho slova potvrzuje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír:
"Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka
TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu
běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat (experimentálně
kvantifikovat) už při přidání více než 1 % tohoto biopaliva
do běžné (z veřejné sítě dodávané) motorové nafty. Takto vytvořené
palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru,
přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy
na ostatní sledované parametry motoru."
Prokázání čistícího účinku na základě porovnání
hmotnosti trysek
Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací
všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové
motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi
budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných
jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných
většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to
ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci
parametrů.
TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované
odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut
pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se
pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá
léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva
s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou
kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při
skladování (až po dobu několik let).
Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách
v CVUM - společnost Temperatior, není ve výrobě bioaliv žádným
nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji
produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí
EU k TOP světovým výrobcům. Jeho roční výroba TME je na úrovni
cca 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům
v současnosti patří největší globální hráči a petrochemické
společnosti jako např. Vitol/VARO, ENI, Total, Shell, Petroineos,
Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku
jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.
Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů
trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm
odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené
TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat
samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2
oproti běžným palivům a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po
technické stránce pak má zmiňovaný pozitivní vliv na chod
vznětových motorů díky své čistící schopnosti.
Další laboratorní testy paliva s příměsí TME
potvrdily také splnění závazné normy pro motorovou
naftu
Laboratorní zkoušky/testy prováděné testovací a certifikační
společností SGS Czech Republic pak též potvrdily, že směs motorové
nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce
Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro
letní, zimní i přechodné období.
Zdroj: TZ