5. 4. 2023

Výstavba vodíkové a dobíjecí infrastruktury se zpožďuje
plány EU
Evropská unie si v oblasti dekarbonizace dopravy klade
velmi ambiciózní cíle a do roku 2035 naplánovala konec spalovacích
motorů pro osobní automobily. O několik let později by měly
následovat i autobusy a nákladní vozidla. Zatím však provoz jak
elektrických vozidel, tak vozidel s vodíkovým článkem,
případně přímo spalujících vodík naráží na zcela nedostatečnou
infrastrukturu.
Podle dohody mezi Evropskou radou, Komisí a Parlamentem musí být
do konce roku 2025 rozmístěna infrastruktura pro elektrické
nabíjení určená pro těžká nákladní vozidla (HDV) každých 120 km na
15 % celkové délky sítě TEN-T. Po roce 2025 se tato vzdálenost
sníží na 60 km na hlavní síti a na 100 km na globální síti.
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU ovšem varuje, že cíl 15 % pro
infrastrukturu pro nabíjení elektrických vozidel v roce 2025
znamená neúplné pokrytí, které nesplní svůj účel. Ještě horší je
situace s vodíkem, návrh Evropského parlamentu na stanovení
termínu pro zavedení infrastruktury pro doplňování vodíku do konce
roku 2027 se během jednání ztratil. Místo toho budou členské státy
připraveny zavést infrastrukturu pro doplňování vodíku až do roku
2030. Ředitelka IRU pro prosazování zájmů dopravců v EU Raluca
Marianová tuto situaci hodnotí slovy: "IRU naléhala na to, aby
datum zavedení infrastruktury pro nabíjení elektrickým proudem a
infrastruktury pro doplňování vodíku bylo co nejtěsněji sladěno.
Tato příležitost byla bohužel promarněna."
Na zpožďování budování výkonné rychlonabíjecí struktury a
vodíkových plniček na páteřní evropské dálniční síti už upozorňují
i zástupci automobilového průmyslu. Prezidentka německé svazu
automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová varuje: "Bez
dostatečné veřejně přístupné sítě nabíjení a doplňování stanic
"energie" pro těžká nákladní vozidla v dálkové dopravě bude obtížné
realizovat přijaté cíle snížení CO2 v tomto segmentu dopravy.
Potřebujeme pro to méně byrokracie, jednodušší a rychlejší postupy
plánování a schvalování, neboť bezpečné dodávky energie a surovin
jsou stejně nezbytné jako technologicky otevřená, tržně založená
politika, která neomezuje společnosti a jejich inovace místo toho,
aby je zpomalovala regulacemi."
ČESMAD BOHEMIA upozorňuje, že tyto problémy se vztahují i na
Českou republiku. První veřejná čerpací stanice na vodík zde byla
otevřena minulý měsíc, výkonné rychlonabíjecí stanice pro těžká
nákladní vozidla zatím nejsou na našich dálnicích žádné, nehledě na
chronický nedostatek více než tisícovky parkovacích míst pro
kamiony. Zároveň jsou vysoké fixní náklady na provoz dobíjecích
stanic, musí být dobře vytíženy. Proto musí být jejich výstavba
koordinována i s pořizováním elektrických vozidel. A vzhledem
k jejich cenám to bez dotací nepůjde. Sdružení prosazuje, aby
bylo akceptováno také přechodné období, než nastoupí
elektromobilita. Během deseti příštích let může snížit produkci CO2
i využívání trucků a autobusů na LNG, potažmo na bioLNG a
neodmítejme ani syntetická uhlíkově neutrální paliva.
Zdroj: TZ