11. 3. 2024
Vývoj spotřeby pohonných hmot v ČR za rok
2023
Za rok 2023 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot 8,384 mld.
litrů (6884 tis. tun) tj. o 2 % více než v roce 2022 (index
102 %). Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (73,5 %) a je 3x
vyšší oproti automobilovému benzinu. U automobilových benzinů
za hodnocené období r. 2023 stoupla spotřeba na 2,224 mld. litrů
(1679 tis. tun), tj. v meziročním srovnání o 5,7 % (index
105,7 %). U motorové nafty za hodnocené období r. 2023
vzrostla spotřeba na 6,160 mld. litrů (5205 tis. tun), tj. nárůst
v meziročním srovnání o 0,7 % (index 100,7 %). Spotřeba
pohonných hmot za rok 2023 (8,3mld litrů) překročila před kovidovou
úroveň r.2019 (8,1mld. litrů) o 2,5 %.
Nejvyšší nárůsty pak byly u automobilových benzinů v květnu
(+17 %), červenci (+20 %), v září (+8). U motorové nafty byly
největší nárůsty také v květnu (+15%) a v červenci
(+16%). Naopak v 1. čtvrtletí 2023 byl pokles poptávky u nafty
2-5 %. Hlavním důvodem byl vývoj ekonomiky i pokles domácí
spotřeby z důvodů vysokých cen energií v souvislosti s
energetickou krizí, inflace, doprovázená nárůstem cen potravin,
dalšího zboží, služeb a poklesem kupní síly. Pozitivním faktorem
pro růst poptávky u pohonných hmot byl pokles cen v roce 2023
v porovnání s rokem 2022 a také snížená sazba spotřební daně u
motorové nafty do konce července 2023.
I přes pokračování válečného konfliktu na Ukrajině
v roce 2023 byly určité obavy motoristů
z nedostatku pohonných hmot a ropy. Tyto obavy se v
průběhu roku 2023 nenaplnily. V průběhu roku pak spotřebu pohonných
hmot negativně ovlivňovaly inflace, vysoké náklady domácností na
energie, bydlení a růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty pak ovlivňovala stagnace
nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných na
spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy, mezinárodní
kamionové dopravy, nebo mírný růst průmyslové výroby
atd. Pozitivně se na růstu poptávky u motorové nafty podílela
snížená sazba spotřební daně uplatňovaná do července 2023.
Dalších5 měsíců v roce 2023 byla spotřeba nafty nižší než
v roce 2022 v rozsahu od 3 % až do 8 %.
Nárůst spotřeby za rok 2023 po pohonných hmotách úzce
koresponduje s poklesem výkonnosti ekonomiky a
s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2023 vykázal
hodnotu 0,4 %.
AUTOMOBILOVÉ BENZINY
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR za rok
2023 dosáhl 2,224 mld. litrů (tj. 1679 tis.tun). Proti stejnému
období roku 2022 (2,103mld. litrů tj.1588 tis. tun,) vykázaly
nárůst o 5,7 % (index 105,7 %). Srovnáním spotřeby s nekovidovým
rokem 2019 (2,140 mld. litrů) byla spotřeba automobilových benzinů
za rok 2023 překročena o 3,9 %, (index 103,9 %). Z údajů roku
2023 dosahuje průměrná měsíční spotřeba automobilových benzinů
v ČR 185 mil. litrů.
Hlavním důvodem vývoje rostoucí poptávky byla zejména odstraněná
veškerá proti kovidová opatření omezující mobilitu, výrazný pokles
cen automobilových benzinů. Obavy z nedostatku pohonných hmot
vlivem válečného konfliktu na Ukrajině se neprojevily. Především
pak je nutné zdůraznit další rozhodující vlivy, které
vedly v letním a podzimním období k růstu poptávky.
Vyšší zájem zahraničních turistů byl i v letních měsících.
Vliv alternativních pohonů, elektromobilů a hybridních modelů na
spotřebu pohonných hmot je zatím velmi malý.
Z pohledu celoročního vývoje spotřeba automobilových
benzinů pokračovala v růstu v jednotlivých měsících
od 3% do 20% pouze v únoru a listopadu byl pokles
o1%.
MOTOROVÁ NAFTA
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok 2023
dosáhl 6,160 mld.litrů (tj. 5205 tis.tun . Proti stejnému období
roku 2022 (6,117mld. litrů, tj. 5169 tis.tun ) stoupla spotřeba o
0,7% (meziroční index 100,7 %). Spotřeba nafty za r. 2023 byla
vyšší než v nekovidovém roce 2019, a to o 3,6 %. Z údajů
za rok 2023 dosáhla průměrná měsíční spotřeba motorové nafty
v ČR 513 mil. litrů.
Vývoj spotřeby motorové nafty v roce 2023 byl poznamenán
především poklesem výkonnosti ekonomiky. Vývoj ukazatele HDP
má 80 % vliv na spotřebu nafty. Ta v roce 2023 byla
citelně ovlivněna nižší domácí spotřebou, poklesem přepravních
výkonů, omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších
odvětvích náročných na spotřebu nafty.
K výraznému snížení spotřeby motorové nafty došlo ve 4.
čtvrtletí 2023, kde v jednotlivých měsících byl pokles
v rozsahu 3 % až 8 %.
Komentář k vývoji spotřeby
Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby
pohonných hmot je vývoj ekonomiky*), a potřeba mobility jak u
osobní individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě
průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní
dopravy tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty.
*) při poklesu výkonnosti ekonomiky a i při snížení
ceny motorové nafty v roce 2023 se zvýšila spotřeba nafty
pouze o 0,7% .
**) z celkové spotřeby pohonných hmot tvoří motorová nafta
73,5 % automobilové benziny 26,5 %.
***) spotřeba nafty je nejvyšší za posledních 5 let, v roce 2023
dosáhla 6,160 mld. litrů a srovnáním s rokem 2018 5, 859 mld.
litrů stoupla spotřeba nafty o 5,1 %. Automobilové benziny za
uvedené období stouply o 4,6 %.
****) spotřeba pohonných hmot je dále ovlivněna i skladbou
vozového parku a pohonů s dominantním podílem nafty u kategorie
LUV, nákladní dopravy, autobusů a technologických vozidel
v sektorech zemědělství, stavebnictví, obrany a vozidlech IZS.
Skladba vozového parku u osobních vozidel je ovlivněná i
vysokým podílem dovozu ojetých osobních automobilů.
I nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme, jsou stále
strategickou komoditou, proto i v letošním roce je prioritou
zajištovat dostatek zdrojů, plynule zásobovat celý trh ČR
kvalitními pohonnými hmotami a plnit ekologické cíle.
Fakt převahy benzinových a naftových verzí spalovacích motorů
staví náš petrolejářský obor v současnosti i do budoucna stále
na strategickou pozici. Proto vždy, pro náš obor, je vysokou
prioritu bezpečnost výroby, spolehlivá distribuce a dostatek zdrojů
kvalitních pohonných hmot, kde pokračujeme ve snižování uhlíkové
stopy včetně rozšiřování nabídky alternativních paliv především
v budování dobíjecích stanic pro elektromobily a plniček CNG.
Byly otevřeny i nové vodíkové stanice. I při současné složité
geopolitické situaci v Evropě a válečnému konfliktu mezi
Ruskem a Ukrajinou zajišťujeme plynulé zásobování trhu pohonnými
látkami a disponujeme dostatečným objemem zásob i spolehlivou
logistikou zásobování čerpacích stanic a celého trhu . Ropovodní
trasy do ČR jsou plně funkční a dle nasmlouvaných kontraktů je ropa
čerpána do ČR.
Zdroj: TZ