Z českého trhu zmizí polovina distributorů pohonných hmot

Z 1850 firem, které dodávají benzin a naftu pumpařům, zůstane po přijetí novel zákona o pohonných hmotách zhruba polovina - odhaduje Jan Duspěva, generální ředitel společnosti Čepro, státního distributora paliv a provozovatele čerpacích stanic EuroOil.
Duspěva 1
Jan Duspěva se loni stal osobností roku v rámci soutěže Petrol Awards 2012

Nová legislativa má zabránit zejména takzvaným karuselovým podvodům, kdy se pohonné hmoty přeprodávají mezi řetězcem účelově založených firem, které neodvádějí daň z přidané hodnoty. Daňový únik se odhaduje až na osm miliard korun ročně. Aby ztížila zakládání podvodných firem, zavádí novela kauci ve výši 20 milionů korun na založení jednoho takového podniku. Pokud normu prezident tento měsíc podepíše, začne platit od 1. října tohoto roku.

V loňském roce vám klesl čistý zisk meziročně o pětinu na 642 milionů korun. S jakým číslem byste byl spokojený letos?
Máme plán okolo 320 milionů korun.

To je poměrně výrazný propad. Kde jsou příčiny?
Celý obor má v současnosti problémy, vidět je to především v rafineriích. My jsme integrovaná součást toho řetězce, a když ten se naklání, my se nakláníme taky. Dotýká se to hlavně marže, ale samozřejmě i vytočených litrů. Spotřeba benzinu v Česku dlouhodobě klesá, ani u nafty neočekáváme nárůst prodeje. Takže celá situace je komplikovaná a odráží se v hospodářském výsledku.

Vypadá to, že váš sektor nečekají lehké časy...
Myslím, že se musíme připravit na dlouhodobou recesi. V našem oboru se potkaly dvě nepříjemné věci. Jednou z nich je ekonomická krize. A pak jsou tady fundamentální změny. Energetická náročnost dopravy stabilně klesá. Na scénu přicházejí alternativní paliva, teď se hodně mluví o CNG (stlačeném zemním plynu). Navíc jsme vystaveni konkurenci moderních rafinerských kapacit na rozvojových trzích, jako je Asie. A opačně - v Evropě je rafinerských kapacit přebytek. Každopádně neočekáváme žádný razantní nárůst spotřeby nebo něco, co by dalo podnět pro ekonomický růst.

Nezdaněnou hmotu pozná každý

Čepro si dlouhodobě stěžovalo na problematiku nezdaněných nelegálních dovozů. Teď prošla Senátem novela, která mimo jiné počítá s 20milionovou kaucí pro distributory, z jejichž činnosti by se navíc měla stát koncesovaná živnost. Jste se zněním té novely spokojen?
Zatím ano. Samozřejmě jako u všeho nového je otázka, jak se to zaběhne. Prostor na vyhodnocení bych viděl někdy na konci prvního kvartálu příštího roku. Teď bude důležité, jak se k ní postaví pan prezident.

Nehovořili jste původně o tom, že by stačilo deset milionů?
Ne, o takové kauci hovořilo Společenství čerpacích stanic. My se spoléháme na odhady odborníků.

Ozývají se hlasy, že velkým podvodníkům novela stejně nezabrání, a naopak ty malé a poctivé zlikviduje. Co vy na to?
To si nemyslím. Samozřejmě jestli někdo krátil stát na dani z přidané hodnoty v řádech milionů, tak kauci hravě složí. Ale podstata spočívá v tom, že mechanismus krácení daně je postaven na střídání relativně dlouhých řetězů účelově založených společností. To znamená, že jestli dneska podvodníci využívají 10 až 50 firem, které musí po určitém časovém období periodicky obměňovat, tak novela jim tento mechanismus nejen ztíží, ale hlavně ho dramaticky prodraží. Protože to není jednou dvacet milionů. Na to by určitě měli. Ale třeba jednou za tři měsíce postavit takový řetěz, řekněme, s dvaceti firmami, tak to už je 400 milionů. A pak už je otázka, jestli se jim vyplatí krátit daň poté, co budou riskovat finanční ztráty po případném propadnutí kauce.

Šéf Generálního finančního ředitelství Jan Knížek se nechal slyšet, že pro toho, kdo se v branži již pár let pohybuje, by neměl být problém navrhovanou kauci zaplatit. Sdílíte jeho názor?
V podstatě ano. Tady je jeden velký problém. V Česku se totiž úplně vytratil smysl velkoobchodníka s pohonnými hmotami. Dneska něco takového vlastně neexistuje. Ten obor je tady hrozně moc zdevastován. My jsme si zvykli, že každý tady může dělat velkoobchodníka. Koupíte si jednu cisternu, vozíte 100 tisíc litrů, a už jste velkoobchodník. Klíčové pro stabilitu trhu je, aby byl strukturovaný. Měly by tady fungovat čerpací stanice, které budou podnikat pouze v maloobchodě. Dalším samostatným článkem je oblast dopravy. A pak by tady měl být nějaký velkoobchodník s pohonnými hmotami. A pro něj by bezesporu neměl být problém těch 20 milionů složit.

Podle posledních údajů se na trhu pohybuje zhruba 1850 distributorů. Jaký stav by byl ideální?
K tomu bych se nechtěl vyjadřovat, to musí určit trh.

Dobře. A váš odhad?
Myslím, že jich tady zůstane kolem tisícovky.

Setkal jsem se s názorem, že distributorů zůstane jen zhruba stovka, a zlikviduje se tak trh. Dokonce i antimonopolní úřad vyjádřil pochybnosti...
To si vůbec nemyslím. Tady je potřeba zmínit ještě jednu věc. A to, kolik z těch 1850 je fungujících a kolik jsou bílí koně. O likvidaci tržního prostředí se vůbec nebojím. Naopak. Dostali jsme se do situace, kdy je velká část trhu donucena, aby nezdaněnou hmotu čas od času odebrala. Všichni to vědí, ale říkají - my bychom jinak nepřežili. Takže dneska je trh devastován a velmi silně jsou poškozeni slušní podnikatelé, kteří dodržují zákony. Jsou tady reálně dvě cenové hladiny. Ta se zaplacenou daní a ta bez ní.

Jaký je mezi nimi rozdíl?
Běžně se to pohybuje v rozmezí 80 haléřů a koruny na litr. Po té nižší sahá hodně obchodníků. Dostanou nabídnutou cenu a po ničem nepátrají. Potřebují přežít v konkurenčním boji, tak to vezmou. Ale na druhou stranu, každý, kdo se v tom prostředí pohybuje, ví, že to není možné jinak, než že s tou hmotou není něco v pořádku.

Aktuálně se hovoří o tom, že na daňových únicích u pohonných hmot stát přichází o pět až osm miliard korun ročně. O kolik by podle vás po přijetí novely mohla tahle částka klesnout?
Říkám, že kdyby to bylo 50 procent, tak to bude úspěch.

V zemích Evropské unie ovšem podobné plošné kauce nejsou příliš obvyklým nástrojem.
To nejsou. Ale existují tam podobné mechanismy. Navíc je potřeba si uvědomit, jak jsme se k těm kaucím dostali. Tři roky se společně se státem snažíme najít nějaká nápravná opatření v zákonech o daních. Ale ten problém se reálně zvětšoval.

Takže říkáte, že cokoliv je v současné situaci lepší, než kdyby se nedělalo nic?
Myslím, že jsme dospěli do situace, kdy se ukázalo, že tento nástroj je dobré nasadit. Když jste nachlazený, taky si nejdříve dáte čaj s citronem. Ale když se stav nezlepšuje, nasadíte antibiotika. A organismus, který pravidelně trpí těžkými nemocemi, jako byly kdysi lehké topné oleje a v současnosti daňové úniky, si ta antibiotika zaslouží.

Objevují se informace, že zhruba za poslední dva měsíce dovozy pohonných hmot výrazně klesají. Je to pravda?
Ano, i já mám takové informace. Ale je potřeba zmínit, že v posledních dvou měsících byly razantní odstávky rafinerských kapacit nejen u nás, ale i v okolních zemích. Takže těžko říct, jestli se jedná jenom o úspěch našich restriktivních orgánů, nebo je to v kombinaci s nedostatkem oné hmoty.

Takže to ještě nelze považovat za počátek nového trendu?
Zatím bych s hodnocením počkal, na to je ještě brzy.

Máte 191 čerpacích stanic v síti EuroOil. Jaké jsou vaše další plány?
Chceme si udržet náš tržní podíl okolo sedmi procent, což je docela výzva. Nejdeme cestou zvyšování výkonů, ale chceme, abychom za rozumnou cenu nabízeli vysokou kvalitu. Chceme reagovat i na nástup alternativních paliv. Takže nabízíme E85 (etanol) jako náhradu benzinu a směsnou motorovou naftu jako náhradu dieselu.

Shopy se dostávají do popředí

Vidíte alternativní paliva jako trend do budoucna?
Trend do budoucna to je, otázkou zůstává, do jakého budoucna. Řekl bych, že je to stabilně se posouvající budoucnost. V současné době jsou ta paliva extrémně závislá na evropské legislativě. Teď se dostává do popředí CNG. Ale podle mě se dá těžko říct, které z těch paliv by bylo hitem.

Loni jste zavedli vlastní autodopravu, máte osm cisteren. Stačí vám to?
Cílem naší autodopravy je hlavně, abychom uspokojili zásobování vlastních čerpacích stanic a zabránili jakékoliv kontaminaci pohonných hmot nebo jejich smísení. Osm aut nám na zásobení čerpaček stačí. Budeme diskutovat o tom, jestli příští rok koupíme další dvě nebo tři. Je potřeba vzít v úvahu, že efektivita oněch vozidel je hodně vysoká. Jezdí v podstatě nonstop, aby se uživila. Takže našich 191 čerpaček ujezdí. Do budoucna můžeme diskutovat o nějakých speciálech pro velkoobchod, ale to je zatím předčasné.

Zavedli jste tři bezobslužné čerpací stanice. Myslíte, že tento druh tankování má u nás budoucnost?
Na konci roku chceme otevřít další dvě. Ale vždycky to bude jenom doplněk. Na tak konkurenčním trhu, jaký u nás je, jsou zákazníci zvyklí na velký servis. Rádi si prohlédnou zboží, zajdou si na toaletu, chtějí mít možnost nějakého základního občerstvení. Takže jestli vůbec někdy, tak bude každopádně hodně dlouho trvat, než by bezobslužné čerpací stanice zásadním způsobem vytlačily ty klasické. Shop se v našem byznysu stává čím dál důležitějším.

Co v téhle oblasti podnikáte vy?
Naše síť je do značné míry handicapovaná velikostí. Čerpací stanice jsou většinou malé s menší prodejní plochou. Ale s tím trendem poskytovat větší a větší servis, s tím určitě jdeme. V současné době máme zhruba na 20 čerpacích stanicích nový design. Naše síť prošla rozsáhlou modernizací v letech 2003-2006. Takže období další pravidelné modernizace se blíží.

Na závěr jedna aktuální otázka. Může mít současná politická situace na Čepro nějaké dopady?
Doufám, že ne. Všechny naše statutární orgány jsou usnášeníschopné. Takže žádný dopad pro naši společnost nevidím. Myslím, že bude stejný jako pro zbytek státu a ostatních společností.


Zvykli jsme si, že velkoobchodníka tady může dělat každý. Koupíte si cisternu, vozíte sto tisíc litrů, a už jste velkoobchodník.
Slušní podnikatelé, kteří dodržují zákony, jsou silně poškozeni. Jsou tady reálně dvě cenové hladiny. Ta se zaplacenou daní a ta bez ní.


642 milionů činil hrubý zisk Čepra za loňský rok. Meziročně klesl o pětinu.
806 lidí pracovalo ve firmě ke konci roku 2012. Meziročně o dvě procenta méně.


Co je Čepro?

Státní firma. Akciová společnost Čepro vznikla k 1. lednu 1994 privatizací bývalého státního podniku Benzina - původně jako České produktovody a ropovody. Zakladatelem a do konce roku 2005 jediným akcionářem byl Fond národního majetku ČR. Od 1. ledna 2006 vlastnictví přešlo na ministerstvo financí.

Sklady a čerpačky

Čepro zajišťuje především přepravu, skladování a prodej ropných produktů. V této oblasti poskytuje přepravní, skladovací a speciální služby ostatním subjektům. Jeho úkolem je také ochrana zásob státních hmotných rezerv. Pod značkou EuroOil zároveň provozuje síť 191 čerpacích stanic, což podle jejich počtu firmu v České republice řadí na 3. místo za Benzinu a OMV.


Jan Duspěva (38)

Šéf podniku Čepro je absolventem Univerzity Karlovy, obor inženýrská geologie. Promoval v roce 1998. Pracovní kariéru zahájil ve společnosti SG Geotechnika v Praze. V roce 2000 nastoupil do firmy Benzina, kde působil až do prosince 2004. Do srpna 2005 zastával funkci ředitele pro tuzemský trh v Unipetrolu. Od té doby zastával funkce obchodního ředitele a místopředsedy představenstva ve společnosti Čepro. 1. ledna 2013 vystřídal na postu generálního ředitele Jiřího Borovce, který odešel na vlastní žádost. Je ženatý, má dvě děti. Ve volném čase se věnuje sportu a četbě.

Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Petr, 15. 7. 2013 22:30: Jo , to se mu to poučuje druhé, když Čepro prodává na svých čerpacích stanicích za takové ceny, které jsou nižší, než ty, za jaké prodává velkoodběratelům , co si přijedou do skladů Čepra. Je jasné, že kauce podporuje, vyčistí jim cestu, aby mohli dělat velkoobchod a je jasné, že pro obraty Čepra je 20 M jako nic. Nehledě na to, že iniciativně poslouchá MF, které má zájem na vysokých cenách, aby mělo co nejvyšší výběr DPH.
      Reagovat na komentář
    • Pavel, 16. 7. 2013 08:04: Čepro má svoji obchodní politiku a když se jim vyplatí pustit zboží na velkoobchodu za nízké ceny, tak to udělají. Když se jim vyplatí držet na velkoobchodu vysoké ceny, tak to taky udělají. Současné vysoké ceny na velkoobchodním trhu jsou způsobeny špatnou technickou kondicí českých rafinerií, které se neustále neplánovaně odstavují.
      • Jarek, 17. 7. 2013 08:06: Správně, k tomu to totiž směřuje, vytvoření monopolu, který bude s trhem a hlavně s Vaším konečným zákazníkem cvičit jak bude potřebovat. Jak se projevuje špatná kondice rafinerií na vlacích mířících z Čech do Německa?
      Reagovat na komentář
    • borec, 16. 7. 2013 14:15: Kdo jsou ti OBORNÍCI, na které se ONI spoléhají? A jakými odbornými propočty ODHADUJÍ kauci 20mil jako tu nejsprávnější? :-) - tomu se říká manipulace. Manipulace dále "všeobecně známo" "všichni to vědí" apod. je to toho hodně. Pan Duspěva by mohl jít do politiky takhle se to dělá tak je správně
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek