15. 7. 2013
Z 1850 firem, které dodávají benzin a naftu pumpařům,
zůstane po přijetí novel zákona o pohonných hmotách zhruba polovina
- odhaduje Jan Duspěva, generální ředitel společnosti Čepro,
státního distributora paliv a provozovatele čerpacích stanic
EuroOil.

Jan Duspěva se loni stal osobností
roku v rámci soutěže Petrol Awards 2012
Nová legislativa má zabránit zejména takzvaným karuselovým
podvodům, kdy se pohonné hmoty přeprodávají mezi řetězcem účelově
založených firem, které neodvádějí daň z přidané hodnoty. Daňový
únik se odhaduje až na osm miliard korun ročně. Aby ztížila
zakládání podvodných firem, zavádí novela kauci ve výši 20 milionů
korun na založení jednoho takového podniku. Pokud normu prezident
tento měsíc podepíše, začne platit od 1. října tohoto roku.
V loňském roce vám klesl čistý zisk meziročně o pětinu na
642 milionů korun. S jakým číslem byste byl spokojený
letos?
Máme plán okolo 320 milionů korun.
To je poměrně výrazný propad. Kde jsou
příčiny?
Celý obor má v současnosti problémy, vidět je to především v
rafineriích. My jsme integrovaná součást toho řetězce, a když ten
se naklání, my se nakláníme taky. Dotýká se to hlavně marže, ale
samozřejmě i vytočených litrů. Spotřeba benzinu v Česku dlouhodobě
klesá, ani u nafty neočekáváme nárůst prodeje. Takže celá situace
je komplikovaná a odráží se v hospodářském výsledku.
Vypadá to, že váš sektor nečekají lehké
časy...
Myslím, že se musíme připravit na dlouhodobou recesi. V našem
oboru se potkaly dvě nepříjemné věci. Jednou z nich je ekonomická
krize. A pak jsou tady fundamentální změny. Energetická náročnost
dopravy stabilně klesá. Na scénu přicházejí alternativní paliva,
teď se hodně mluví o CNG (stlačeném zemním plynu). Navíc jsme
vystaveni konkurenci moderních rafinerských kapacit na rozvojových
trzích, jako je Asie. A opačně - v Evropě je rafinerských kapacit
přebytek. Každopádně neočekáváme žádný razantní nárůst spotřeby
nebo něco, co by dalo podnět pro ekonomický růst.
Nezdaněnou hmotu pozná každý
Čepro si dlouhodobě stěžovalo na problematiku nezdaněných
nelegálních dovozů. Teď prošla Senátem novela, která mimo jiné
počítá s 20milionovou kaucí pro distributory, z jejichž činnosti by
se navíc měla stát koncesovaná živnost. Jste se zněním té novely
spokojen?
Zatím ano. Samozřejmě jako u všeho nového je otázka, jak se to
zaběhne. Prostor na vyhodnocení bych viděl někdy na konci prvního
kvartálu příštího roku. Teď bude důležité, jak se k ní postaví pan
prezident.
Nehovořili jste původně o tom, že by stačilo deset
milionů?
Ne, o takové kauci hovořilo Společenství čerpacích stanic. My se
spoléháme na odhady odborníků.
Ozývají se hlasy, že velkým podvodníkům novela stejně
nezabrání, a naopak ty malé a poctivé zlikviduje. Co vy na
to?
To si nemyslím. Samozřejmě jestli někdo krátil stát na dani z
přidané hodnoty v řádech milionů, tak kauci hravě složí. Ale
podstata spočívá v tom, že mechanismus krácení daně je postaven na
střídání relativně dlouhých řetězů účelově založených společností.
To znamená, že jestli dneska podvodníci využívají 10 až 50 firem,
které musí po určitém časovém období periodicky obměňovat, tak
novela jim tento mechanismus nejen ztíží, ale hlavně ho dramaticky
prodraží. Protože to není jednou dvacet milionů. Na to by určitě
měli. Ale třeba jednou za tři měsíce postavit takový řetěz,
řekněme, s dvaceti firmami, tak to už je 400 milionů. A pak už je
otázka, jestli se jim vyplatí krátit daň poté, co budou riskovat
finanční ztráty po případném propadnutí kauce.
Šéf Generálního finančního ředitelství Jan Knížek se
nechal slyšet, že pro toho, kdo se v branži již pár let pohybuje,
by neměl být problém navrhovanou kauci zaplatit. Sdílíte jeho
názor?
V podstatě ano. Tady je jeden velký problém. V Česku se totiž
úplně vytratil smysl velkoobchodníka s pohonnými hmotami. Dneska
něco takového vlastně neexistuje. Ten obor je tady hrozně moc
zdevastován. My jsme si zvykli, že každý tady může dělat
velkoobchodníka. Koupíte si jednu cisternu, vozíte 100 tisíc litrů,
a už jste velkoobchodník. Klíčové pro stabilitu trhu je, aby byl
strukturovaný. Měly by tady fungovat čerpací stanice, které budou
podnikat pouze v maloobchodě. Dalším samostatným článkem je oblast
dopravy. A pak by tady měl být nějaký velkoobchodník s pohonnými
hmotami. A pro něj by bezesporu neměl být problém těch 20 milionů
složit.
Podle posledních údajů se na trhu pohybuje zhruba 1850
distributorů. Jaký stav by byl ideální?
K tomu bych se nechtěl vyjadřovat, to musí určit trh.
Dobře. A váš odhad?
Myslím, že jich tady zůstane kolem tisícovky.
Setkal jsem se s názorem, že distributorů zůstane jen
zhruba stovka, a zlikviduje se tak trh. Dokonce i antimonopolní
úřad vyjádřil pochybnosti...
To si vůbec nemyslím. Tady je potřeba zmínit ještě jednu věc. A
to, kolik z těch 1850 je fungujících a kolik jsou bílí koně. O
likvidaci tržního prostředí se vůbec nebojím. Naopak. Dostali jsme
se do situace, kdy je velká část trhu donucena, aby nezdaněnou
hmotu čas od času odebrala. Všichni to vědí, ale říkají - my bychom
jinak nepřežili. Takže dneska je trh devastován a velmi silně jsou
poškozeni slušní podnikatelé, kteří dodržují zákony. Jsou tady
reálně dvě cenové hladiny. Ta se zaplacenou daní a ta bez ní.
Jaký je mezi nimi rozdíl?
Běžně se to pohybuje v rozmezí 80 haléřů a koruny na litr. Po té
nižší sahá hodně obchodníků. Dostanou nabídnutou cenu a po ničem
nepátrají. Potřebují přežít v konkurenčním boji, tak to vezmou. Ale
na druhou stranu, každý, kdo se v tom prostředí pohybuje, ví, že to
není možné jinak, než že s tou hmotou není něco v pořádku.
Aktuálně se hovoří o tom, že na daňových únicích u
pohonných hmot stát přichází o pět až osm miliard korun ročně. O
kolik by podle vás po přijetí novely mohla tahle částka
klesnout?
Říkám, že kdyby to bylo 50 procent, tak to bude úspěch.
V zemích Evropské unie ovšem podobné plošné kauce nejsou
příliš obvyklým nástrojem.
To nejsou. Ale existují tam podobné mechanismy. Navíc je potřeba
si uvědomit, jak jsme se k těm kaucím dostali. Tři roky se společně
se státem snažíme najít nějaká nápravná opatření v zákonech o
daních. Ale ten problém se reálně zvětšoval.
Takže říkáte, že cokoliv je v současné situaci lepší, než
kdyby se nedělalo nic?
Myslím, že jsme dospěli do situace, kdy se ukázalo, že tento
nástroj je dobré nasadit. Když jste nachlazený, taky si nejdříve
dáte čaj s citronem. Ale když se stav nezlepšuje, nasadíte
antibiotika. A organismus, který pravidelně trpí těžkými nemocemi,
jako byly kdysi lehké topné oleje a v současnosti daňové úniky, si
ta antibiotika zaslouží.
Objevují se informace, že zhruba za poslední dva měsíce
dovozy pohonných hmot výrazně klesají. Je to pravda?
Ano, i já mám takové informace. Ale je potřeba zmínit, že v
posledních dvou měsících byly razantní odstávky rafinerských
kapacit nejen u nás, ale i v okolních zemích. Takže těžko říct,
jestli se jedná jenom o úspěch našich restriktivních orgánů, nebo
je to v kombinaci s nedostatkem oné hmoty.
Takže to ještě nelze považovat za počátek nového
trendu?
Zatím bych s hodnocením počkal, na to je ještě brzy.
Máte 191 čerpacích stanic v síti EuroOil. Jaké jsou vaše
další plány?
Chceme si udržet náš tržní podíl okolo sedmi procent, což je
docela výzva. Nejdeme cestou zvyšování výkonů, ale chceme, abychom
za rozumnou cenu nabízeli vysokou kvalitu. Chceme reagovat i na
nástup alternativních paliv. Takže nabízíme E85 (etanol) jako
náhradu benzinu a směsnou motorovou naftu jako náhradu
dieselu.
Shopy se dostávají do popředí
Vidíte alternativní paliva jako trend do
budoucna?
Trend do budoucna to je, otázkou zůstává, do jakého budoucna. Řekl
bych, že je to stabilně se posouvající budoucnost. V současné době
jsou ta paliva extrémně závislá na evropské legislativě. Teď se
dostává do popředí CNG. Ale podle mě se dá těžko říct, které z těch
paliv by bylo hitem.
Loni jste zavedli vlastní autodopravu, máte osm cisteren.
Stačí vám to?
Cílem naší autodopravy je hlavně, abychom uspokojili zásobování
vlastních čerpacích stanic a zabránili jakékoliv kontaminaci
pohonných hmot nebo jejich smísení. Osm aut nám na zásobení
čerpaček stačí. Budeme diskutovat o tom, jestli příští rok koupíme
další dvě nebo tři. Je potřeba vzít v úvahu, že efektivita oněch
vozidel je hodně vysoká. Jezdí v podstatě nonstop, aby se uživila.
Takže našich 191 čerpaček ujezdí. Do budoucna můžeme diskutovat o
nějakých speciálech pro velkoobchod, ale to je zatím
předčasné.
Zavedli jste tři bezobslužné čerpací stanice. Myslíte, že
tento druh tankování má u nás budoucnost?
Na konci roku chceme otevřít další dvě. Ale vždycky to bude jenom
doplněk. Na tak konkurenčním trhu, jaký u nás je, jsou zákazníci
zvyklí na velký servis. Rádi si prohlédnou zboží, zajdou si na
toaletu, chtějí mít možnost nějakého základního občerstvení. Takže
jestli vůbec někdy, tak bude každopádně hodně dlouho trvat, než by
bezobslužné čerpací stanice zásadním způsobem vytlačily ty
klasické. Shop se v našem byznysu stává čím dál důležitějším.
Co v téhle oblasti podnikáte vy?
Naše síť je do značné míry handicapovaná velikostí. Čerpací
stanice jsou většinou malé s menší prodejní plochou. Ale s tím
trendem poskytovat větší a větší servis, s tím určitě jdeme. V
současné době máme zhruba na 20 čerpacích stanicích nový design.
Naše síť prošla rozsáhlou modernizací v letech 2003-2006. Takže
období další pravidelné modernizace se blíží.
Na závěr jedna aktuální otázka. Může mít současná
politická situace na Čepro nějaké dopady?
Doufám, že ne. Všechny naše statutární orgány jsou
usnášeníschopné. Takže žádný dopad pro naši společnost nevidím.
Myslím, že bude stejný jako pro zbytek státu a ostatních
společností.
Zvykli jsme si, že velkoobchodníka tady může dělat každý.
Koupíte si cisternu, vozíte sto tisíc litrů, a už jste
velkoobchodník.
Slušní podnikatelé, kteří dodržují zákony, jsou silně poškozeni.
Jsou tady reálně dvě cenové hladiny. Ta se zaplacenou daní a ta bez
ní.
642 milionů činil hrubý zisk Čepra za loňský
rok. Meziročně klesl o pětinu.
806 lidí pracovalo ve firmě ke konci roku 2012.
Meziročně o dvě procenta méně.
Co je Čepro?
Státní firma. Akciová společnost Čepro vznikla k 1. lednu 1994
privatizací bývalého státního podniku Benzina - původně jako České
produktovody a ropovody. Zakladatelem a do konce roku 2005 jediným
akcionářem byl Fond národního majetku ČR. Od 1. ledna 2006
vlastnictví přešlo na ministerstvo financí.
Sklady a čerpačky
Čepro zajišťuje především přepravu, skladování a prodej ropných
produktů. V této oblasti poskytuje přepravní, skladovací a
speciální služby ostatním subjektům. Jeho úkolem je také ochrana
zásob státních hmotných rezerv. Pod značkou EuroOil zároveň
provozuje síť 191 čerpacích stanic, což podle jejich počtu firmu v
České republice řadí na 3. místo za Benzinu a OMV.
Jan Duspěva (38)
Šéf podniku Čepro je absolventem Univerzity Karlovy, obor
inženýrská geologie. Promoval v roce 1998. Pracovní kariéru zahájil
ve společnosti SG Geotechnika v Praze. V roce 2000 nastoupil do
firmy Benzina, kde působil až do prosince 2004. Do srpna 2005
zastával funkci ředitele pro tuzemský trh v Unipetrolu. Od té doby
zastával funkce obchodního ředitele a místopředsedy představenstva
ve společnosti Čepro. 1. ledna 2013 vystřídal na postu generálního
ředitele Jiřího Borovce, který odešel na vlastní žádost. Je ženatý,
má dvě děti. Ve volném čase se věnuje sportu a četbě.
Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny