24. 4. 2015
Advokát Martin Žižka založil před rokem novou firmu a
hned se s ní pustil do stamilionového byznysu. Nakupuje ve velkém
naftu v Bělorusku a vozí ji do Česka.

Nafta míří do Česka: Podezřelých dovozů nafty, které zajišťují
neznámé firmy bez historie, prudce přibývá.
Podobných firem bez dohledatelných zkušeností a zastupovaných
navenek advokáty se teď podle informací HN vyrojila na trhu celá
řada. Takže obchodníci s pohonnými hmotami dokonce hovoří o
miliardovém boomu, v němž figurují především společnosti napojené
na Rusko.
Zároveň tento trend donutil správce daní, policisty i tajné
služby, aby přepnuli do módu nejvyšší ostražitosti. Obávají se, aby
firmy bez historie, případně s utajenými vlastníky, neposloužily
jen jako schránky pro páchání rozsáhlých daňových podvodů. "Chápu
to. Od 90. let se v tomhle byznysu ztratilo hodně peněz," rozumí
advokát Žižka zájmu úřadů o firmu Viking Oil, v níž je předsedou
představenstva a manželka členkou dozorčí rady.
Cisterny na lince Mazyr-Česko
HN už před dvěma týdny popsaly, jak na účet jedné české firmy
přišlo v jedné platbě naráz 750 milionů korun, což rozblikalo
kontrolky Finančního analytického útvaru, sledujícího podezřelé
toky peněz. Analytikům se pak podařilo dohledat, že peníze byly
určeny na nákup paliva, které toho času stálo ve vlacích u
Pardubic. Přes offshoreové firmy se dostali až k ukrajinskému
oligarchovi Ihoru Kolomojskému.
Právník Žižka ze společnosti Viking Oil o svých plánech mlčí,
tvrdí však, že vše je čisté. "Vlastně o našich obchodech nechci moc
mluvit. Jen řeknu, že kdyby na tom obchodu bylo něco nelegálního,
tak bych do něj nešel," ujišťuje Žižka.
Další společností, která se nově pouští do obchodů s pohonnými
hmotami, je například NRB Chemical Group, v níž majorita patří
jisté Jekaterině Khalinové z Ruska a menší podíl drží Viktor
Nazarov, Rus podnikající v Praze. Firma dosud prakticky
spala.
Většina dovezené nafty pochází z rafinerie v běloruském Mazyru.
Jako jedna z mála východoevropských chemiček totiž umí díky
moderním technologiím vyrobit z ropy kvalitní naftu a benzin, které
splňují přísné evropské normy. Na východních trzích jinak tankují
do aut paliva s vyšším obsahem síry, jež by přes zdejší limity
neprošla. "Narůstá množství motorové nafty původem z postsovětských
republik, které se na českém trhu obchoduje," potvrzuje i Jan
Duspěva, ředitel státní firmy Čepro na prodej a skladování
pohonných hmot. V Česku se pak účelově založené firmy snaží palivo
prodat nebo aktuálně sondují, kde ho uskladnit.
Úředníci: O rizicích víme
Podle odborníků je náhlý přísun nafty z Ruska a dalších zemí
překvapivý z několika důvodů. V Česku je tvrdá konkurence a tlak na
nízké prodejní ceny. Logičtější by tak bylo prodat palivo například
v Polsku, které je navíc blíž. A není ani úplně snadné uspět na
trhu EU. Firmy musí zvládnout mnoho úředních překážek, včetně
drahého testování paliva. Už v Rusku, Bělorusku nebo na Ukrajině
nejsou obchody úplně průhledné. Palivo si mezi sebou přeprodává
řetězec firem a často je přitom složité dohledávat tok peněz.
Na konci řady firem pak stojí distributor, který smí paliva
prodávat v příslušné zemi unie. Za rizikové tyto transakce označuje
i Generální finanční ředitelství. "Konkrétní postupy však nebudeme
z taktických důvodů zveřejňovat," říká mluvčí Petra Petlachová.
Zvýšený dovoz paliv z východu s sebou automaticky nese podezření z
daňových podvodů. Jakmile cisterny překročí hranici, vzniká českému
státu z dovezeného paliva nárok na spotřební daň a DPH, kterou stát
často ztratí v takzvaném kolotoči obchodů s bílými koni. Poslední v
řadě neodvede daň a firma záměrně zkrachuje.
Do Česka se ročně doveze asi 1,8 milionu tun paliva. U plné
čtvrtiny obchodů podle správců daní hrozí podvody. Největší
vyšetřuje policie od loňska: íránský obchodník Šahrám Abdulláh Zádí
údajně přes síť 66 firem ošidil stát o 2,3 miliardy.
Autor: Petr Koděra, Vojtěch Blažek, Zdroj: Hospodářské noviny