16. 5. 2019
Praha, 14. května 2019 - Čtvrtý ročník
průzkumu poradenské společnosti EY přináší zajímavá zjištění o
nákupních zvyklostech řidičů z Česka, Slovenska, Polska
a Maďarska.Očekávání řidičů v zemích Visegrádské čtyřky se
překvapivě liší. Třetina českých řidičů si dokáže představit nákup
automobilu na internetu, nejčastěji by si jej pořídili na webu
autorizovaného prodejce, ti polští naopak preferují webové stránky
automobilky. Čeští a slovenští řidiči mají o elektromobily zájem
kvůli nižším provozním nákladům a menší emisní zátěži, pro Poláky
má velký význam také design, prestiž a výkonnost vozu. V Česku
by si za službu předplatného umožňujícího střídání vozů byl ochoten
připlatit každý sedmý řidič, zatímco v Polsku každý třetí.
Maďarští respondenti preferují maximální konfiguraci vozu,
slovenští spíše rychlost dodání.
Zájem o dieselové agregáty
klesá
Očekávání a preference automobilových zákazníků se
mění. Klesá zájem o automobily s dieselovým pohonem.
V Česku by si ho pořídilo jen 18 % respondentů (25 %
v roce 2018). O alternativní pohony naopak zájem roste,
více jsou jim nakloněni muži než ženy. Větší zájem oproti minulému
roku mají čeští řidiči také o auta na benzinový pohon (43 % vs. 40
%). V tomto se s českými shodnou také slovenští řidiči
(benzinový pohon preferuje 40 %), naopak v Polsku by si
vozidlo s tímto typem pohonu pořídilo pouze 28 %
respondentů.
Reálný podíl elektromobilů je malý. Auto
s tímto pohonem by preferovala pouze 3 % českých respondentů.
Zajímavým zjištěním je také fakt, že roste podíl českých řidičů,
kteří se o preferovaném typu pohonu ještě nerozhodli (27 % vs.
22 %).
Obr. 1: Pohon příštího
automobilu

Zdroj: EY
Návštěvy u prodejců automobilů
v průměru klesají
Od roku 2016 neustále klesá průměrný počet návštěv
prodejce při nákupu automobilu. Ti, kteří preferují ojetý vůz,
navštěvují prodejce méně než zájemci o nové vozidlo (2,2 vs. 2,4
návštěvy). Polští řidiči navštíví prodejce při nákupu automobilu
ještě výrazně méněkrát, v průměru se jedná jen o 1,6
návštěvy. Řidiči, kteří prodejce před koupí vozu navštíví alespoň
dvakrát, by nejčastěji navštívili více prodejců různých
značek.
Nejčastějším cílem pro nákup nového i ojetého vozu
je stále klasická autorizovaná prodejna. Ojetý vůz by si čtvrtina
respondentů pořídila od rodiny, známého nebo obchodního partnera.
"Zájemci o ojetý vůz už tradičně deklarují, že autobazary pro
ně nejsou při nákupu primárním zdrojem - přesto přes ně jde více
než třetina všech objemů. V tomto ohledu mají nejvíce
co dohánět autorizovaní dealeři, kde chce nakupovat každý
třetí český řidič, ale ve skutečnosti zde nakoupí jen každý
desátý,"říká Zdeněk Dušek, senior manažer oddělení
podnikového
poradenství se zaměřením na automobilový průmysl EY v ČR.
Obr. 2: Počet návštěv
prodejce

Zdroj: EY
Nákup vozidel přes internet je stále na
vzestupu
Trend nákupu vozidla přes internet stále roste.
Zatímco loni by si dokázalo takový způsob nákupu představit jen 29
% českých řidičů, letos už to byla celá třetina. Respondentům
by při nákupu online více než v loňském roce chyběla
možnost si vůz osobně prohlédnout (53 % vs. 46 %), naopak
testovací jízda by jim chyběla výrazně méně (23 % vs. 34 %).
Téměř polovina českých a slovenských zájemců o
nový vůz by nejpravděpodobněji nakupovala na webových stránkách
autorizovaného prodejce, více než třetina řidičů je vůči online
prodejci indiferentní."Respondenti ve Visegrádské čtyřce mají od
možností nákupu vozu na internetu vysoká očekávání, která
automobilky jen s obtížemi naplňují a tím tak vyklízí pole novým
hráčům v odvětví,"uvádíPetr Knap, vedoucí partner pro automobilový
sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy ve společnosti
EY.
Devět z deseti českých a slovenských řidičů by při
nákupu vozu na internetu využilo výpočet ceny, naopak u řidičů v
Polsku a Maďarsku by ho využila necelá polovina respondentů. Řidiči
projevili zájem také o možnost výkupu ojetého vozu nebo rezervaci
testovací jízdy.
Mezi českými respondenty vzrostl zájem o využití
konfigurátoru vozu (72 % vs. 66 %),
a to i přesto, že potřeba řidičů nakonfigurovat si
svůj vůz všeobecně rok od roku klesá. Už více než třetina českých
respondentů si přeje dostat nový vůz co nejdříve. Slovenští
a polští řidiči rychlost dodání preferují ještě více, naopak
Maďarští respondenti stále upřednostňují konfiguraci.
V návaznosti na koupi přes internet by si
většina českých a slovenských řidičů chtěla vozidlo zdarma
vyzvednout u autorizovaného prodejce, zatímco v Polsku by uvítali
dovezení řidičem zdarma jako u nákupu jiného zboží
na internetu.
Ke koupi elektromobilu by české řidiče
motivovala hlavně dotovaná nákupní cena
I přes intenzivní rozvoj nových technologií a
novinek v oblasti vozidel poháněných alternativními pohony
zájem o koupi elektromobilu v letošním roce stagnuje, uvažuje
o ní 63 % českých respondentů (oproti 64 % v roce 2018).
Slovenští řidiči mají zájem ještě o něco vyšší, nad koupí by
uvažovaly téměř tři čtvrtiny respondentů. Největší zájem panuje ze
strany mužů a vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva."Obecně
zájem českých a slovenských řidičů o elektromobily souvisí
především s nižšími provozními náklady a menší emisní zátěží.
Tu v průzkumu zmiňovaly především ženy a řidiči do 29
let. Je zřejmé, že ve všech zemích je poměrně vysoké povědomí
a akceptace elektromobilů jako relevantní alternativy spalovacích
motorů,"vysvětlujePetr Knap.
Každého druhého respondenta od koupě elektromobilu
odrazuje vyšší pořizovací cena. Význam této bariéry oproti loňsku
ještě vzrostl (48 % vs. 38 %). Druhým nejvíce odrazujícím faktorem
je vzdálenost možného dojezdu na jedno dobití. Respondenty by ke
koupi nejvíce motivovalo, kdyby stát dotoval nákupní cenu vozidla a
rozšířil sítě dobíjecích stanic.
Každý druhý český řidič by sdílel data o
stylu řízení s výrobcem
Ochota připlatit si za služby související
s připojením vozu na internet v průměru meziročně nepatrně
klesla. Při připojení vozidla na internet by čeští respondenti
využili hlavně informace související s dopravní situací a
upozornění v případě jejího zhoršení (92 %). Monitoring
vozidla za účelem zabezpečení a možnosti vyhledání jeho aktuální
polohy by uvítalo 81 % českých řidičů."Zajímavou vymožeností by
mohlo být doručení objednaného zboží do kufru vozidla. Tuto službu
by využila čtvrtina řidičů z Prahy. Vzhledem k tomu, že
se jedná o službu, o které se začalo mluvit až nedávno, zájem
Pražanů je poměrně velký,"říkáZdeněk Dušek.
Polovina českých řidičů by data o svém vozu a
stylu jízdy sdílela s výrobcem automobilu za účelem
zkvalitnění produktů, slovenští řidiči jsou v tomto ohledu
sdílnější, data výrobcům by poskytly dvě třetiny z nich.
Polští řidiči jsou na informace skoupí, automobilkám by poskytlo
data pouze 18 % respondentů. Více než polovina českých respondentů
by byla ochotna poskytnout data za účelem řízení dopravy městem,
naopak pouze 31 % by data poskytlo státu za účelem rozhodování
o budování dopravní infrastruktury.
Obr. 3: Ochota připlatit si za služby
související s připojením na internet

Zdroj: EY
Čeští řidiči by nové vozidlo platili
z vlastních úspor, nakloněni jsou také střídání vozidel na
bázi předplatného
Téměř polovina českých řidičů stále plánuje
financovat pořízení svého budoucího vozu z vlastních zdrojů,
případně kombinací zdrojů vlastních a cizích. V případě
cizích zdrojů by si řidiči nejčastěji vzali úvěr od
banky, půjčili si od rodiny či přátel, nebo využili úvěru
od leasingové společnosti.
Respondenti jsou též otevřeni nové možnosti
financování prostřednictvím předplatného. V tomto ohledu se
jeví jako nejochotnější řidiči z Polska (35 %), Slovenska (23
%), jako méně ochotní pak čeští (14 %) a maďarští řidiči (10 %).
Připlatit si za tuto službu až 15 % oproti operativnímu
leasingu by bylo ochotno 34 % českých řidičů, kteří si dokáží
představit nákup vozu prostřednictvím internetu.
Největším benefitem carsharingu je
dostupnost automobilu
Vlastnictví auta není pro řidiče nutností.
Oblíbili si služby jako carsharing, ať už od zavedené firmy (32 %),
nebo od ostatních řidičů (24 %). Největší zájem je stále o
zapůjčení vozu v klasické půjčovně. Nejdůležitějším faktorem
při výběru poskytovatele půjčení vozidla je obecně cena
zapůjčení. Pro respondenty, kteří preferují carsharing, je nicméně
nejdůležitější dostupnost vozu. Pro starší respondenty je faktor
dostupnosti vozidla důležitější než pro mladší ročníky, kteří
bývají ochotnější si vozidlo vyzvednout kdekoli.
Vysoká cena je mezi českými řidiči primárním
faktorem souvisejícím se samořízenými vozy (43 %). Pojí se s
nimi nicméně také benefity, až 45 % slovenských respondentů si
s nimi spojuje pohodlí a naprostá většina polských respondentů
efektivní naložení s časem (91 %)."Kontroverznost samořídících
aut je nejpatrnější na kritériu bezpečí. Stejný podíl respondentů,
kteří si pod autonomními vozy představí vyšší nehodovost, je
přesvědčen i o jejich vyšší bezpečnosti,"uvádíPetr Knap.
O průzkumu
Čtvrtý ročník průzkumu mezi českými
řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK
v březnu a dubnu 2019 za účelem zjištění aktuálních trendů při
nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na
některá možná inovační řešení automobilového průmyslu. Do hlavního
průzkumu bylo zařazeno 509 respondentů z České republiky, 500
respondentů ze Slovenska, 510 respondentů z Polska a 500
z Maďarska, kde průzkum proběhl závěrem roku 2018. Podmínkami
pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu,
pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.
Výsledky demonstrují hlavně odlišné
názory jednotlivých skupin zájemců nejen napříč národními trhy, ale
také v mezinárodním srovnání. Letošní ročník průzkumu se
zaměřil na potřeby a preference při nákupu automobilu, způsoby
nákupu a financování vozidla, preference motorového agregátu nebo
očekávání spojená s autonomními vozy. Sledován byl i pohled na
sdílení informací o vozidle a stylu řízení, elektromobily, či
carsharing.
Autor: TZ EY, Zdroj: TZ EY