20. 2. 2018
Stlačený zemní plyn (CNG) využívá jako automobilové
palivo stále více českých motoristů. Podle statistik Českého
plynárenského svazu vzrostl meziročně prodej CNG o 13,9 %.
Celkově se tohoto paliva v Česku vytočilo tolik, že by
zaplnilo deset Máchových jezer. Na tuzemských silnicích
v současnosti jezdí téměř 19 tisíc vozidel na CNG, která mohou
tankovat palivo ve více než 170 plnicích stanicích.

Výhody stlačeného zemního plynu (CNG) jakožto ekologického a
ekonomicky příznivého paliva objevuje stále více českých řidičů.
Dokládají to rostoucí prodeje CNG na čerpacích stanicích. Celková
výtoč zemního plynu v nich podle statistik Českého
plynárenského svazu loni dosáhla objemu více než 67,6 milionů metrů
krychlových, meziročně jde o 14% nárůst. Prodeje stlačeného zemního
plynu přitom meziročně rostou již několik let, mezi roky 2014 a
2015 činil tento nárůst dokonce téměř 45 %.
Motoristé nyní mohou v Česku tankovat na 172 plnicích
stanicích. Nejširší možnosti tankování CNG mají řidiči kromě Prahy
hlavně ve Středočeském a Jihomoravském kraji. Obecně lze ale říci,
že jsou plničky dobře zastoupeny ve většině krajů. Řidiči
v nich přitom rádi využívají bezhotovostních plateb pomocí CNG
karty."Jedná se o nejčastější způsob platby v našich plnicích
stanicích. Je to dáno hlavně jednoduchým používáním, protože
zákazník platí pomocí měsíčních vyúčtování spotřeby. Samozřejmě je
ale možné platit také bankovní kartou či CCS kartou,"popisuje
současnou praxi plateb za CNG palivoMichal Novotnýze společnosti
E.ON.
Mezi hlavní výhody CNG jako automobilového paliva patří hlavně
nízké náklady. Majitel automobilu poháněného stlačeným zemním
plynem může počítat s náklady na palivo ve výši zhruba
1 Kč/km."V České republice máme jednu z nejhustších
sítí plnicích stanic v Evropě. K rostoucímu zájmu řidičů
přispívají také zhruba poloviční náklady na pohonné hmoty nebo
emise nižší až o desítky procent ve srovnání s tradičními
vozy,"popisujeJan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského
svazu.
Aktuálně jezdí na českých silnicích téměř 19 000 vozů na CNG.
Většinu z nich přitom tvoří osobní automobily a dodávky, roste
však i počet plynových autobusů, kterých je v ČR nyní podle
statistiky Českého plynárenského svazu v provozu už
1 120. Ceny aut na zemní plyn jsou srovnatelné s běžnými
vozy na naftu."Přestože stoupá zájem o užitková vozidla na CNG,
jejich cena je relativně stabilní. Nejprodávanějšími modely
v naší distribuci jsou Fiat Dobló, Fiorino nebo
Ducato,"vysvětlujeMichal Bílekze společnosti Auto Future.
V letošním roce i v příštích letech lze očekávat další
výstavbu plnicích stanic i v lokalitách mimo větší města.
Například společnost E.ON chce letos tankování CNG zpřístupnit i
obyvatelům Blanska."Zájem zákazníků tankovat CNG neustále roste.
Meziročně na našich plnicích stanicích narostl prodej o 17 procent,
což je dokonce více než je republikový průměr," doplnil
k prodejům CNGMichal Novotný ze společnosti E.ON. Podle
odborníků by se také měly v blízké budoucnosti začít objevovat
plnicí stanice na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten najde své
využití hlavně v dálkové nákladní dopravě. "V České
republice jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního
plynu v dopravě. Jsme přesvědčeni, že během následujících pěti
let bude v ČR 200 až 300 CNG stanic a už i několik prvních LNG
stanic," říká k budoucnosti zemního plynu jakožto
automobilového palivaJiří Šimek, člen Rady Českého plynárenského
svazu.
Autor: TZ, Zdroj: ČPS