27. 7. 2023

Zájem o tankovací karty dál poroste.
Firmy oceňují jednodušší platby a digitalizaci
Už během pandemie covidu a následně po
vypuknutí války na Ukrajině firmy pod tlakem nutných úspor doslova
objevovaly tankovací karty. Nejde však jen o levnější tankování,
podnikatelé jsou stále více nakloněni využívání digitálních
platebních metod a více kladou důraz na efektivní online správu
vozového parku. Vyplývá to z aktuálních studií a průzkumů, které
dále předpovídají pokračující růst globálního trhu. V Česku jsou
benefity tankovacích karet dostupnější i menším firmám nebo
živnostníkům díky konceptu nákupní aliance.
Mezi klíčové faktory podporující poptávku po palivových kartách
ve světě patří zejména rostoucí využívání digitálních platebních
metod, vliv internetu věcí (IoT) i důraz na efektivní správu
vozového parku. Vyplývá to z průzkumu společnosti IMARC Group,
podle kterého posiluje poptávku po tankovacích kartách v mnoha
organizacích mimo jiné fakt, že manažeři mohou sledovat nákup
pohonných hmot v reálném čase a nastavovat limity výdajů pro
zaměstnance, kteří používají firemní vozidla.
Obdobné závěry prezentuje kupříkladu report společnosti Adroit
Market Research. Podle něj podpoří další zájem o palivové karty
například nástroje pro online management flotily, nástroje pro
reporting či jednoduchá platební řešení pro řidiče. Obě analýzy
přitom predikují, že trh palivových karet poháněný zvyšujícím se
zájem o monitoring plateb za palivo i potřebou úspor na pohonných
hmotách do konce dekády nadále poroste.
Lidé jsou obecně nakloněni bezhotovostním platbám a firmy čelí
důsledkem covidu a hned na to války na Ukrajině neustávajícímu
tlaku na optimalizaci nákladů na své flotily. I to je důvodem, proč
zájem o palivové karty kontinuálně sílí i v Česku. Oproti dřívějšku
přitom v posledních letech rostl mezi zájemci o tankovací karty
podíl menších firem. "Už od pandemie covidu poskytujeme tankovací
karty výrazně vyššímu podílu drobných podnikatelů nebo živnostníků.
Firmy totiž objevují tankovací karty zejména proto, že i při
menších odběrech paliva lze dosáhnout na lepší ceny," říká Damir
Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která je
autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell.
Reálná sleva na palivo
Není totiž pravidlem, že tankovací karta musí vždy znamenat
levnější pohonné hmoty. Poplatky některých karetních společností
mohou načerpané palivo prodražit tak, že firma ve výsledku zaplatí
ještě víc, než udává cenovka na výdejním stojanu čerpací stanice i
po zohlednění slevy. "Typickým příkladem je tzv. servisní poplatek,
který představuje trvalou přirážku k ceně každého litru
natankovaného paliva. Zaznamenali jsme i případy, kdy karetní
společnost firmě takto ve výsledku prodražila palivo až o 3 koruny
na litru," popisuje Damir Duraković a upozorňuje, že neplatí častý
argument o tom, že má jít hlavně o úsporu administrativy. Na trhu
jsou karty, které zajistí i trvale výhodnou cenu.
I proto lze nadále pozorovat odklon od karetních společností ke
kartám vydávaným přímo provozovateli čerpacích stanic. Zde se lze
vyhnout zbytečným poplatkům, přitom ale mít stále k dispozici
dostatečně širokou akceptační síť, protože jednotliví petrolejáři
si tankovací karty ve svých sítích zpravidla vzájemně
akceptují.
"Dalším trendem, u jehož zrodu jsme stáli, je rostoucí
preference tankovacích karet se zvýhodněnou plošnou cenou paliv.
Klasická pevná sleva z totemových cen nemá prakticky žádný efekt v
lokalitách s vyššími cenami. S plošnou cenou, která bývá
podprůměrná, ale v současnosti ušetříte při tankování na dálnici i
6 Kč na litru nafty," popisuje Damir Duraković. "Tento model, který
byl dříve dostupným zejména velkým podnikům či autodopravcům, mohou
dnes již využívat i malé firmy s měsíčními odběry řádově jen ve
stovkách litrů, a to díky konceptu nákupní aliance, která soustředí
poptávku více podnikatelských subjektů," dodává šéf Axigonu, který
patří s 10000 členskými firmami k největším odběratelům pohonných
hmot v Česku.
Kombinace jednodušší administrativy i dalších služeb
spojených s flotilou
Nespornou výhodou tankovacích karet jsou každopádně nejen úspory
finanční, ale i administrativní. Řidiči nemusí disponovat hotovostí
a schraňovat účtenky za tankování. Firmě pak na konci měsíce přijde
souhrnná faktura za veškeré palivo i služby zaplacené tankovacími
kartami. K těm může dále patřit třeba úhrada mýtného nebo
monitoring vozidel, jenž umožňuje optimalizovat využití flotily
nebo generovat elektronickou knihu jízd. Automatický přenos
karetních transakcí do monitorovacího systému pak zajišťuje
okamžitou kontrolu spotřeby paliva na denní bázi.
"Mezi novými zákazníky evidujeme stále významný podíl těch,
kteří doteď platili za palivo hotově, popř. obyčejnou platební
kartou. Přitom tankovací karta umožňuje i mobilní platby přímo od
stojanu čerpací stanice, které jsou např. s aplikací Shell SmartPay
dostupné v Česku a další desítce evropských zemí," popisuje Damir
Duraković a dodává, že koncept nákupní aliance umožňuje v kombinaci
s tankovacími kartami využívat sdružené poptávky více firem k
zajištění úspor i v dalších oblastech. "Typicky jde o další služby
spojené s provozem vozidel, např. nákup českých i zahraničních
dálničních známek, platba parkovného nebo zvýhodněné mytí vozidel.
Velmi oblíbená je však i trvalá v průměru třetinová sleva na
kancelářské potřeby, tankovací karta ale umí zajistit třeba i
výhodnější služby mobilního operátora," dodává Damir Duraković.
Zdroj: TZ