31. 12. 2014
"Trend zlepšování kvality a užitných vlastností paliv a
rozšiřování prémiových paliv v současnosti má poměrně velkou
dynamiku," říká v rozhovoru Jaromír Hynek specialista Čepro,
držitel ocenění Osobnost roku PETROLawards 14.
Potěšilo vás, že jste dostal ocenění osobnost
roku?
Samozřejmě, že mě to velice potěšilo. Protože PETROLawards
považuji za jedinou soutěž v našem oboru, která se zabývá
oceněním počinů v branži a chápu to jako ocenění mého
dlouholetého působení v oboru, které se v letošním roce
přehouplo do druhé padesátky.
Co byste ve své bohaté profesní kariéře nejvíce
upřednostnil?
To je těžká otázka. Když vezmu jednotlivé pracovní etapy, tak
těžko říci, že by byla jedna z nich nejlepší. Když jsem
začínal jako mladý pracovník ve výzkumu, konkrétně výzkumu olejů
v Benzině, tak to byl vývoj nových typů maziv a paliv. Pak
jsem působil ve sféře přímo rafinérské,v Paramu jsem
zajišťoval výstavbu a uvedení do provozu první destilace moderního
typu u nás. Poté jsem na Generálním ředitelství koncernu
Chemopetrol pracoval ve sféře výroby v rámci všech podniků
tehdejšího koncernu, nejen ropného průmyslu, petrochemie, ale i
další chemie. Následně na ministerské úrovni, jiná úroveň řízení,
jiná problematika… a teď nakonec pracuji ve sféře distribuce paliv
v Čepru, kde působím v odboru jakosti paliv. Každá etapa mě
z hlediska praxe a zkušeností vždy něčím obohatila.
Aditivace je v současnosti nezbytností
Jaký trend dalšího vývoje nabere oblast klasických
motorových paliv?
V dnešní době prakticky skoro každá významnější firma
provozující síť čerpacích stanic už prémiová paliva nabízí, protože
to je nezbytnost nejen z pohledu marketingového. Rostou nároky
vozidel z hlediska technického, a proto se od tohoto trendu
neustoupí. Rozvoj nebude ale tak masový jako po roce 1995, kdy se
povýrobní aditivace zaváděla. Moderní paliva ale budou dále
modifikována a budou vylepšovány jejich užitné a kvalitativní
parametry.
Říkáte, že trendem je nadstandardní aditivace paliv.
Nastal paradoxní případ, že jedna společnost zastavila povýrobní
aditivaci benzinu 95 a vrátila se zpět k prodeji základního
benzinu...
Tato skutečnost mi není známá. Trend zlepšování kvality, užitných
vlastností paliv a rozšiřování prémiových paliv má v současnosti
poměrně velkou dynamiku. Z pohledu obecného trendu je poněkud
neobvyklé, že je snaha toto vrátit zpět. Je otázka, jaké
k tomu daný subjekt vedly důvody.
Jaký rozvojový potenciál mají biopaliva?
Z hlediska biopaliv je sortiment pestřejší, roste obsah
biosložky, kromě běžného benzinu s 5 % biosložky se zavádí nový
druh E10, který nová auta mohou používat. Směsná motorová nafta,
což je typicky český výrobek, má dnes mimořádnou šanci se rozšířit,
protože v současné době je v poslední fázi přípravy nová
evropská norma na naftu B20 a B30. Lze předpokládat, že i výrobci
automobilů na tento druh paliva své vozy budou moci
homologovat.
Novým trendem jsou HVO (hydrogenované rostlinné oleje),
které se stále více uplatňují v zahraničí a od minulého roku
se dokonce objevily jako syntetická nefosilní složka klasického
paliva i na trhu v České republice. Lze předpokládat, že
s postupem času najdou nové typy biopaliv širší uplatnění, a
tím bude zajišťována možnost zvyšování úrovně kvality klasické
motorové nafty.
Čepro lídrem v distribuci biopaliv
Čepro jako první velká společnost zavedla do
velkoobchodního prodeje i do prodeje na svých čerpacích stanicích
vysokoobjemové biopalivo E85... Jde o následování nějakého
dlouhodobějšího trendu?
Čepro je u nás v uplatňování alternativních paliv mezi
prvními. Začali jsme s tím už před několika lety, trend byl
zřejmý. Uvažovali jsme, jak využít volnou nádrž a volný stojan po
zrušeném benzinu 91 Speciál a jedna z možností bylo palivo
E85. Nejprve jsme ho na několika čerpacích stanicích testovali.
Nasazovali jsme E85 na další čerpací stanice v souladu
s rostoucím zájmem zákazníků. Nárůst toho produktu je od
samého počátku dynamický.
Jak se díváte na distribuci B100 z pohledu
budoucího potenciálu?
Tento druh paliva je velmi perspektivní. Podle mého názoru bude
záležet na tom, jak výrobci vozidel budou na jeho spalování
homologovat svá vozidla. V dnešní době už řada velkých
dopravních společností na toto palivo přešla především
z ekonomických důvodů, i když užití ve vozech má určitá
specifika. Před půl rokem jsme si dělali průzkum. Například celá
řada významných výrobců nákladních vozů a dnes už i některé osobní
značky mají modely, které jsou pro toto palivo již vyrobeny.
Spotřebitel by měl uvést při objednávání auta, že chce, aby mohl
používat palivo B100. Tím se naplňují předpoklady, aby se jeho
spotřeba B100 zvyšovala.
Čepro je v segmentu velkých distributorů se svým
přístupem k biopalivům výjimkou. Společnosti, které provozují
rafinérie, stále vnímají biopaliva jako konkurenční produkty a na
svých čerpacích stanicích je nenabízejí. Neztrácí tím do budoucna
jejich obchod konkurenceschopnost?
Koncepce struktury prodeje je záležitost každého subjektu. Vždy
záleží na jednotlivých specifických okolnostech pro každý subjekt a
nelze to jednoduše paušalizovat. Myslím si, že trend je daný
základní legislativou, která je daná evropskou směrnicí. Do roku
2020 máme zajistit snížení 6 % skleníkových plynů z titulu
spalování paliv v dopravě. Toto je úkol, který stojí před všemi a
nenaplní se jenom prostým přídavkem biopaliv do standardního
benzinu a motorové nafty. Bude to vyžadovat nejen vyšší obsah
přimíchávání, ale i vyšší uplatnění speciálních vysokoobjemových
paliv.
Myslíte si, že může rozvoj biopaliv B30, B100 a E85
urychlit poptávka na straně zákazníků?
Lze to automaticky předpokládat. Zákazník je v těchto věcech
pozorný a zejména silně vnímá to, že tyto nové typy paliv mají
určitou cenovou výhodu. Pokud mám dobré informace, tak
v letošním roce byl vládou projednáván nový program podpory
biopaliv na dalších 5 let. Bude-li schválen, budou tato paliva
zvýhodněna ještě minimálně do roku 2020. S ohledem na dnešní
situaci na trhu některé firmy, které byly ze začátku zdrženlivé,
svůj postoj k těmto palivům trochu mění.
Zájem zákazníků o kvalitu roste
Jak vnímají zákazníci kvalitu paliv?
Protože ve své činnosti řeším dotazy zákazníků, mohu říci, že
roste zájem motoristické veřejnosti dát svému vozidlu něco lepšího,
než je stanoveno normou. Zejména majitelé dražších typů vozů nebo
těch s výkonově náročnějšími parametry se přesvědčují, že prémiová
paliva mohou nejen zlepšit chod motoru a spotřebu, ale i životnost
některých dílů. Stoupá počet zákazníků, kteří si kladou otázku, zda
se vyplatí palivo, které má lepší vlastnosti. Rozdíly mezi cenou
běžných a prémiových paliv nejsou tak významné ve srovnání rozdílu
v cenách některých vozidel, kdy jsou některé modely několikanásobně
dražší, než je obecný průměr. Pro tyto zákazníky pak vyšší cena
prémiového paliva není tak podstatná oproti přínosům plynoucím z
jeho nadstandardní kvality a vyšší užitné hodnoty.
Při testu, který jsme dělali s Českou televizí,
většina obsluh čerpacích stanic nedokázala zákazníkovi podat
informace o výhodách prodávaných prémiových paliv tak, aby byl
zákazník motivován si je vyzkoušet nebo dokonce pravidelně
používat.
Pokud z toho průzkumu vyšel tento poznatek, tak je to smutné.
Svou nezastupitelnou úlohu v prodeji prémiových paliv sehrává
samozřejmě marketingové působení na zákazníka. Myslím si, že
zákazník má hodně možností se o tom dozvědět. Na webových stránkách
firmy se většinou uvádí dostatek informací o těchto palivech.
Kolikrát volá zákazník a už je velmi dobře informovaný a jen si
chce upřesnit, zda marketingové informace uvedené na internetu
chápe dobře. Obsluha, která je v přímém kontaktu se zákazníkem, je
velmi důležitá. Pokud nedokáže zákazníka získat, je to veliká
škoda.
Co říkáte jako specialista na jakost produktů při
pohledu na podezřele nízké ceny u některých čerpacích stanic, kde
se tvoří fronty zákazníků?
Je to zajímavé, protože člověk si musí položit otázku, zda cena,
za kterou tento subjekt prodává, je nižší než obvykle známá
nákupní cena. Tato otázka by měla být položena především tomu
danému subjektu, jestli je tak šikovný, že má jiné zdroje, než
běžně známe, a že mu umožňují prodávat za tak výhodnou cenu. Je
obecně známo, že je v obchodě málokdo schopen provozovat
prodělečnou obchodní činnost. Vždy je potřeba marže na pokrytí
nezbytných nákladů. Na to nedokážu odpovědět. Zde je to o kontrolní
činnosti ČOI a dalších orgánů, která se v současnosti
zdokonaluje a zpřísňuje.
Ing. Jaromír Hynek - Osobnost roku PETROLawards
14
Jaromír Hynek patří mezi naše významné odborníky v oboru
motorových paliv a maziv. Během svého působení ve společnosti
Benzina se významně podílel na zavádění aditivovaných paliv.
Ve společnosti Čepro spolupracoval na zavádění nových druhů
bezsirných automobilových benzinů a motorové nafty a po
odborné stránce zajišťoval přípravu zavedení komerční aditivace
motorových paliv.
Vystudoval obor syntetická paliva a ropa na VŠCHT Praha, od r.
1964 pracoval jako vedoucí chemik v laboratoři motorové
zkušebny Benzina. V roce 1968 nastoupil do podniku PARAMO
Pardubice, kde pracoval nejprve ve výzkumu olejů, později jako
technický a výrobní náměstek ředitele. Od roku 1981 působil jako
poradce v odboru ropy a plynu Sekretariátu RVHP. Od roku
1986 vykonával funkci vedoucího odboru výroby generálního
ředitelství koncernu CHEMOPETROL. V roce 1991 pracoval
v odboru chemie a ropy Federálního ministerstva hospodářství.
Roku 1992 se vrátil do Benziny na post vedoucího odboru nákupu a
logistiky . V roce 2005 působil ve společnosti UNIPETROL
RAFINÉRIE a od roku 2006 pracuje ve společnosti Čepro,a.s.
jako specialista pro jakost v Odboru řízení jakosti. Prakticky od
vzniku České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) je
zapojen do její činnosti, rovněž je zapojen do činnosti pracovních
a meziresortních skupin v rámci MPO ČR.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia