25. 8. 2015
Češi by se mohli unadávat, že tankují draze, když ropa
je levná. Není se čemu divit a plně to chápu i z pohledu
řidiče. Kde je ale zakopaný pes? Odpověď nalezneme především v
evropských a českých rafinériích, které výrazně těží z poklesu ceny
ropy.
Rafinérské marže jsou opravdu nadprůměrné. Po přepočtu
jsou průměrné marže evropských rafinérií přibližně 1 Kč/l.
Dlouhodobý průměr je 0,4 Kč/l.
Graf č. 1: Marže evropských rafinérií v USD/tunu
(zdroj: Total S.A)

Vývoj českých rafinérských marží se do značné míry odvíjí
od vývoje evropských marží. Rafinérská marže společnosti Unipetrol
se vyšplhala ve druhém čtvrtletí 2015 až na 5,3 USD za barel,
přičemž ve stejném období loňského roku marže činila pouhých
0,5 USD za barel. Za jeden rok tedy marže Unipetrolu vzrostla o 4,8
USD za barel.
Graf č. 2: Vývoj rafinérské marže Unipetrolu
v USD/barel (zdroj: Unipetrol)
Zajímavě vypadají také průměrné maloobchodní marže
pumpařů. Ty se v dlouhodobém průměru pohybují okolo 2,4 Kč/l u
benzínu a 3,8 Kč/l u nafty. Aktuálně se ovšem průměrná maloobchodní
marže u nafty pohybuje okolo 4,5 Kč/l a u benzínu 2,6 Kč/l.
Ceny pohonných hmot v ČR by měly klesat pomaleji než
ceny v okolních zemích. Havárie v litvínovské rafinérii může mít na
ceny PHM výraznější dopad, pokud se produkce paliv v dohledné
době neobnoví a to i navzdory tomu, že cena ropy Brent se propadla
na minima z roku 2009.
Autor: Eva Mahdalová , Zdroj: Colloseum