17. 3. 2021

Česká republika v porovnání s jinými evropskými zeměmi
zaostává v budování infrastruktury pro elektromobilitu.
Vyplývá to z posledního vydání analýzy EV Readiness Index,
kterou zveřejňuje společnost LeasePlan. Průzkum odhalil narůstající
rozdíl mezi vývojem na Západě a v zemích bývalého východního
bloku.
Podle analýzy došlo za poslední rok ke zlepšení připravenosti na
elektromobilitu ve všech 22 sledovaných státech. Na nástup
elektrických vozidel jsou dnes nejlépe připraveny Nizozemsko,
Norsko a Velká Británie. Naopak nejnižšího skóre dosáhly Česká
republika, Rumunsko a Slovensko, tyto tři země zároveň vykazují
nejpomalejší míru zlepšení, což jen podtrhuje rozdíly mezi západní
a východní Evropou z hlediska připravenosti na elektromobilitu.
EV Readiness Index zahrnuje tři hlavní kritéria: počet
registrací nových elektromobilů v dané zemi, vyspělost
infrastruktury nabíjení a rozsah vládních pobídek. Právě úroveň
vládních pobídek je v ČR a také na Slovensku vůbec nejslabší.
Zatímco většina vyspělých ekonomik pracuje se systémem dotací na
nákup elektromobilů, v Česku zatím řidiči s takovým
stimulem počítat nemohou.
Analýza EV Readiness Index mapovala, jaká situace byla
v jednotlivých státech v roce 2020. Například v Rakousku
činila dotace na nákup plně elektrického vozidla nebo automobilu s
vodíkovými palivovými články 5000 eur, cena vozu přitom neměla
překročit 60 000 eur. U plug-in hybridů (vyjma vozů
s dieselovým agregátem) byla dotace 2000 eur. V Německu u
elektromobilů s cenou pod 40 000 eur dosahovala dotace 6000
eur, v případě hybridů to bylo 4500 eur. V kategorii vozů
s cenou od 40 000 do 65 000 eur se tyto částky
snižovaly na 5000 eur, respektive 3750 eur. Česká republika žádné
přímé dotace na nákup vozidel s elektromotorem neposkytuje.
Právě vysoké ceny vozidel v ČR jsou největší překážkou pro
razantnější nástup elektromobility. Přesto i v Česku zájem o
tento pohon roste hlavně ve firemní sféře. Výrazně přibývá
společností, které vyžadují konkrétní informace a analýzy ohledně
elektromobility a jednotlivých typů elektromobilů i jejich provozu.
Podle ředitele LeasePlanu Martina Brixe dokonce některé firmy
začaly elektromobily zařazovat do svých vozových parků, protože se
prý ukazuje, že se jedná v některých případech o ekonomicky
zajímavou volbu. Týká se to třeba rozvážkových firem působících v
městských aglomeracích. "Jestliže stát přijde s atraktivními
pobídkami na nákup elektromobilů, jejich prodeje začnou růst
výrazně rychleji než dosud. Zároveň to bude další impuls k
rozšiřování nabíjecí infrastruktury," dodává Martin Brix. Loni
podle SDA dosáhl v České republice podíl vozidel poháněných úplně
anebo částečně elektřinou na celkových registracích nových vozů 2,4
%.
Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla
loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných
nabíjecích stanic, v průměru to znamená 0,09 stanice na tisíc
obyvatel. Hůře je na tom pouze Polsko, Slovensko a Řecko. Oproti
tomu v Nizozemsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí
stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.
O něco lépe si ČR vede v počtu rychlonabíjecích stanic
umístěných na dálnicích. V průměru je zde na každých 100 km dálnice
40 rychlonabíjecích stanic, což je více než v Dánsku, Finsku nebo
Francii. Největší komfort mají v tomto ohledu k dispozici
Norové se 789 rychlonabíjecími stanicemi na každých 100 kilometrech
dálnic a Britové s 218 rychlonabíječkami, v Rakousku jich mají
68 na každé stovce dálničních kilometrů.
Nabíjecí infrastruktura v Evropě však stále zaostává,
přičemž právě ta je klíčem ke zlepšení připravenosti na
elektromobilitu. Ačkoli v roce 2020 došlo k dalšímu pokroku v
oblasti nabíjecí infrastruktury, míra zlepšení ve skutečnosti
poklesla - zatímco v roce 2020 analýza zaznamenala 43% nárůst
nabíjecích stanic napříč kontinentem, v roce 2019 došlo k 73%
navýšení jejich počtu. Podle studie ani v nejlépe hodnocených
zemích ještě není nabíjecí infrastruktura zdaleka dostatečná.
Autor: ., Zdroj: .