3. 9. 2020
Ekonomický útlum související s mimořádnými
opatřeními kvůli COVID-19 výrazně omezil spotřebu pohonných hmot.
Jak již dříve uvedla Česká asociace petrolejářského průmyslu a
obchodu, výtoč benzínu a nafty letos zřejmě nedosáhne úrovně
loňského roku. Odhaduje se propad 10 až 12 % u benzínu a 5 až 8 % u
nafty. Jiná je ale situace u plynných paliv. Dodavatelé CNG hlásí,
že i přes dočasný propad prodejů předpokládají plánované odběry
nebo i meziroční růst. Segment LPG je pak vedle elektromobility
jediný, který zaznamenal meziročně rostoucí počet registrací nových
osobních automobilů. U obou plynných alternativ se navíc na českém
trhu letos objevila jejich emisně čistá varianta v podobě
bioCNG a bioLPG.
Plynaři investují do rozvoje sítě plnicích stanic CNG každoročně
nemalé prostředky, díky čemuž mají na pravidelném růstu počtu
čerpacích stanic největší podíl právě plničky CNG. Zatímco
v říjnu loňského roku byla uvedena do provozu již 200.
plnička, podle sdělení Českého plynárenského svazu (ČPS) je
veřejných plnicích stanic CNG aktuálně v provozu již
211."Koronavirová opatření nemají na rozvoj infrastruktury CNG a
výstavbu nových stanic zásadní vliv, neboť se jejich realizace
připravuje dlouhodobě. Do konce roku 2020 lze očekávat ještě asi
pět až šest nových plniček. Můžeme tedy konstatovat, že současný
stav vyhovuje požadavkům i počtu CNG vozidel v ČR a
z evropského pohledu je naše infrastruktura třetí
nejrozvinutější,"říká Veronika Vohlídková, ředitelka
legislativně-strategického odboru ČPS.
Největší síť plniček CNG v počtu 63 stanic v Česku
provozuje společnost innogy Energo. Podle Martina Chalupského,
tiskového mluvčího innogy Česká republika, plánuje společnost do
konce letošního roku otevřít ještě celkem dvě stanice v Praze
a v Domažlicích. Stejně jako u konvenčních paliv nastal
s příchodem mimořádných opatření v souvislosti s COVID-19
značný propad odběrů CNG způsobený omezením dopravy, zejména
hromadné přepravy osob autobusy na CNG."Zatímco na začátku roku
zájem o CNG překonával naše očekávání a překračovali jsme plánované
prodeje 900 tun CNG měsíčně, v průběhu května nastal výrazný
obrat. V červnu a červenci jsme se ale dostali opět nad
obvyklé hodnoty, a pokud už nedojde k žádným zásadním
omezením, spotřeba CNG bude nadále na plánovaných číslech nebo bude
mírně růst,"popisuje Martin Chalupský.
Ještě výraznější trend nastal u firemních
odběratelů."Koronavirus neutlumil zájem o CNG karty pro OSVČ a
firmy, a ten tak kontinuálně roste. Tomu možná obavy z nákazy
paradoxně prospěly, protože firmy jednak hledají způsoby, jak
omezit zbytečný kontakt i administrativu, jednak jsou nuceny
šetřit,"říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance
Axigon, s tím, že Axigonem poskytované tankovací i CNG karty
umožňují slevy na obě plynná paliva: v síti innogy jsou to 2
Kč/kg CNG a v síti Shell 1,20 Kč/l LPG."V krizovém období
jsme samozřejmě zaznamenali propad, ale celkově odběry stoupají. Za
prvních sedm měsíců letošního roku naši klienti odebrali již 80
procent celkových loňských odběrů CNG,"dodává Duraković.
Další alternativa v podobě LPG neboli autoplynu zaznamenala
podobný propad jako ostatní paliva. Podle dat společnosti Primagas
se za první pololetí snížila výtoč na jejích čerpacích stanicích
LPG průměrně o 14 %."Situace se už výrazně lepší a do konce roku
předpokládáme, že by naše odběry autoplynu měly být meziročně horší
maximálně v jednotkách procent. Pozitivní pro segment LPG ale
je, že jako jediný je v rámci spalovacích motorů co do počtu
registrací nových aut za prvních sedm měsíců letošního roku
meziročně v plusu. Pokud k tomu započteme přestavby
starších vozidel na LPG, je autoplyn mezi alternativami na prvním
místě,"popisuje Jiří Karlík, generální ředitel Primagasu.
V obou segmentech CNG i LPG se letos dostaly do prodeje i
jejich emisně čisté varianty vyrobené z obnovitelných zdrojů.
BioCNG a bioLPG mají potenciál výrazně snížit emise z dopravy,
protože z pohledu celého životního cyklu paliva je jejich
uhlíková stopa oproti fosilním variantám o desítky procent
menší."Prodej bioCNG a všechny související procesy jsme úspěšně
otestovali a potvrdil se nám zájem zákazníků o tento produkt.
Aktivně pracujeme na jeho dalším rozšíření,"doplňuje Martin
Chalupský z innogy."Na naše čerpací stanice v regionu
severní Moravy bylo dodáno 15 tun bioLPG, což činí v poměru
k celkovému objemu prodávaného autoplynu zatím jen jednotky
procent. Během podzimu budou dodávky pokračovat, přičemž od
příštího roku usilujeme o zajištění pravidelných dodávek,"uzavírá
Jiří Karlík z Primagasu.
Autor: Lukáš Pololáník, Zdroj: TZ