24. 4. 2013
Podle eurokomisaře Šemeta v případě podvodů
obzvláště platí, že "čas jsou peníze", a proto je třeba zavést
rychlý a účinný mechanismus, který členským zemím umožní bez
dalšího zdržování zamezit únikům.

Bez požehnání z Bruselu zavést reverse charge
nelze
Proč nemůže Česká republika zavést reverse charge sama o své
vůli, a musí k tomu mít požehnání z Bruselu? Důvod je
jednoduchý: Výběr DPH je harmonizován prostřednictvím šesté
direktivy EU. V takovém případě smí každá členská země dělat
jen to, co říká právě direktiva. Nic více, nic méně. Ono to má svou
logiku - pokud má existovat společný trh, musí být jednotný i
mechanismus výběru daní. Pokud chce někdo dělat něco jinak, musí
žádat o výjimku. Zajímavé je, že za posledních pět let bylo uděleno
33 různých výjimek celkem 23 zemím. Česká republika mezi nimi
není.
Mohli bychom tomu rozumět tak, že Česká republika nebyla ve snaze
o vyjednání výjimky dostatečně důsledná. Není tomu tak. Výjimku na
pohonné hmoty nezískal nikdo. SČS se přes UPEI pokoušelo žádost
České republiky podpořit, ale dostalo se nám zcela oficiálního
písemného vysvětlení. Udělení výjimky není žádoucí, protože jejím
zavedením by se daňové podvody s pohonnými hmotami přenesly do
jiných členských zemí nebo do jiných komodit.
Ještě není vše ztraceno
Komisař Šemeta, který šéfuje "evropskému ministerstvu pro daně,
celní unii a boj proti daňovým podvodům" přišel loni v létě
s návrhem, jak změnit postup při udělování výjimek - například
při zavádění reverse charge. Dnes totiž platí, že každá žádost
členské země musí být posouzena v Radě, to jest na zasedání
zástupců všech 27 členských států, z nichž každý má právo
veta. Změna spočívá v zavedení takzvaného "mechanismu rychlé
reakce" (QRM), který umožní povolit zavedení reverse charge
žádající zemi do měsíce od podání žádosti a to bez nutného
schválení Radou. Tedy zásadní změna. Důvod této iniciativy je jasný
- daňové podvody s DPH nejsou českým specifikem (tím je možná
jen významná koncentrace těchto podvodů v oboru pohonných
hmot). A jak řekl komisař Šemeta - v případě podvodů obzvláště
platí, že "čas jsou peníze", a proto je třeba zavést rychlý a
účinný mechanismus, který členským zemím umožní bez dalšího
zdržování zamezit únikům.
Našince navyklého na český parlament, kde přijetí účinného
opatření proti daňovým únikům je procesem na roky, může rychlost
legislativního procesu v Bruselu doslova zaskočit. Záměr zavést QRM
byl komisařem Šemetou představen loni koncem července ruku
v ruce s textem návrhu změn direktivy. 7. února tohoto
roku projednal v prvém čtení návrh Evropský parlament a záměr
schválil včetně několika pozměňovacích návrhů. 5. března jednala o
návrhu opět Rada (za účasti ministra Kalouska).
Výhled je tedy optimistický
Rada je "kritickým místem" celého legislativního procesu,
Evropský parlament jako zákonodárný sbor a Komise jako navrhovatel
systém QRM podporují. Určité rozpory se ukázaly již během
pracovních jednání počátkem tohoto roku. Nicméně na jednom se i ti,
kterým se některé pasáže návrhu nelíbí, shodli - nejdříve je nutno
přijmout balíček, který nabídne funkční a rychlá řešení těm zemím,
které budou stiženy rozsáhlými daňovými podvody.
Závěr z oficiálního březnového jednání Rady je dvojí. Zaprvé
- další diskuse se přesouvá na úroveň expertů, kteří by měli
dojednat kompromisní návrh (mezi postojem Parlamentu a Rady).
Přitom se do jednoho legislativního balíčku spojuje návrh QRM a
doplnění směrnice o některé další obory, u kterých není pro
zavedení reverse charge nutno žádat o výjimku. A zadruhé - Rada
ústy svého předsednictví (Irsko) deklaruje, že chce schválit text
dohodnutého kompromisního návrhu do konce června.
Nejsem v bruselské legislativě zas tak zběhlý, takže netuším
úplně, co bude dál. Předpokládám, že text dohodnutý na expertní
úrovni v Radě půjde zpět do Parlamentu, případně do Komise.
S ohledem na to, že oba tyto orgány mají zájem na přijetí
uvedeného balíčku, nepředpokládám, že by další kroky jakkoli
zdržovaly.
Kdy se dočkáme reverse charge v Česku?
Pokud někdo nebude legislativní proces v Bruselu z principu
bojkotovat, dovedu si představit, že někdy koncem léta můžeme mít
na stole schválenou směrnici. A pak to už bude zcela v rukou
České republiky - připravit dobrou žádost, rychle ji předložit a
zavést možnost reverse charge u pohonných hmot také do "domácího"
zákona o DPH. Brusel by nám měl podle této nové legislativy vydat
souhlas do 30 dní od podání žádosti, ale jak se na to připravíme
tady doma, to se neodvažuji odhadovat.
Podle mého však existuje reálná šance, že bychom se mohli reverse
charge u pohonných hmot dočkat k 1. 1. 2014. SČS situaci
v Bruselu trvale monitoruje, postup schvalovacího procesu tak
budeme zveřejňovat jak na vlastním webu, tak prostřednictvím
oborového serveru petrol.cz.
Autor je předsedou představenstva SČS
ČR.
Princip reverse charge
Nejúčinnějším nástrojem proti podvodům s DPH při dovozech
pohonných hmot by bylo zavedení režimu reverse charge (tzv.
"obrácené zdanění"), kdy v mezinárodním obchodě není zdaňováno, tak
jak je obvyklé - jejich dodavatelem, ale naopak povinnost přiznat a
zaplatit daň ke dni uskutečnění zdanitelného plnění má příjemce
plnění, tedy odběratel.
Autor: Ivan Indráček, Zdroj: PETROLmedia