Zavedení reverse charge pro obchod s pohonnými hmotami není navždy ztraceno

Podle eurokomisaře Šemeta v případě podvodů obzvláště platí, že "čas jsou peníze", a proto je třeba zavést rychlý a účinný mechanismus, který členským zemím umožní bez dalšího zdržování zamezit únikům.

Indraček
Bez požehnání z Bruselu zavést reverse charge nelze

Proč nemůže Česká republika zavést reverse charge sama o své vůli, a musí k tomu mít požehnání z Bruselu? Důvod je jednoduchý: Výběr DPH je harmonizován prostřednictvím šesté direktivy EU. V takovém případě smí každá členská země dělat jen to, co říká právě direktiva. Nic více, nic méně. Ono to má svou logiku - pokud má existovat společný trh, musí být jednotný i mechanismus výběru daní. Pokud chce někdo dělat něco jinak, musí žádat o výjimku. Zajímavé je, že za posledních pět let bylo uděleno 33 různých výjimek celkem 23 zemím. Česká republika mezi nimi není.
Mohli bychom tomu rozumět tak, že Česká republika nebyla ve snaze o vyjednání výjimky dostatečně důsledná. Není tomu tak. Výjimku na pohonné hmoty nezískal nikdo. SČS se přes UPEI pokoušelo žádost České republiky podpořit, ale dostalo se nám zcela oficiálního písemného vysvětlení. Udělení výjimky není žádoucí, protože jejím zavedením by se daňové podvody s pohonnými hmotami přenesly do jiných členských zemí nebo do jiných komodit.

Ještě není vše ztraceno

Komisař Šemeta, který šéfuje "evropskému ministerstvu pro daně, celní unii a boj proti daňovým podvodům" přišel loni v létě s návrhem, jak změnit postup při udělování výjimek - například při zavádění reverse charge. Dnes totiž platí, že každá žádost členské země musí být posouzena v Radě, to jest na zasedání zástupců všech 27 členských států, z nichž každý má právo veta. Změna spočívá v zavedení takzvaného "mechanismu rychlé reakce" (QRM), který umožní povolit zavedení reverse charge žádající zemi do měsíce od podání žádosti a to bez nutného schválení Radou. Tedy zásadní změna. Důvod této iniciativy je jasný - daňové podvody s DPH nejsou českým specifikem (tím je možná jen významná koncentrace těchto podvodů v oboru pohonných hmot). A jak řekl komisař Šemeta - v případě podvodů obzvláště platí, že "čas jsou peníze", a proto je třeba zavést rychlý a účinný mechanismus, který členským zemím umožní bez dalšího zdržování zamezit únikům.
Našince navyklého na český parlament, kde přijetí účinného opatření proti daňovým únikům je procesem na roky, může rychlost legislativního procesu v Bruselu doslova zaskočit. Záměr zavést QRM byl komisařem Šemetou představen loni koncem července ruku v ruce s textem návrhu změn direktivy. 7. února tohoto roku projednal v prvém čtení návrh Evropský parlament a záměr schválil včetně několika pozměňovacích návrhů. 5. března jednala o návrhu opět Rada (za účasti ministra Kalouska).

Výhled je tedy optimistický

Rada je "kritickým místem" celého legislativního procesu, Evropský parlament jako zákonodárný sbor a Komise jako navrhovatel systém QRM podporují. Určité rozpory se ukázaly již během pracovních jednání počátkem tohoto roku. Nicméně na jednom se i ti, kterým se některé pasáže návrhu nelíbí, shodli - nejdříve je nutno přijmout balíček, který nabídne funkční a rychlá řešení těm zemím, které budou stiženy rozsáhlými daňovými podvody.
Závěr z oficiálního březnového jednání Rady je dvojí. Zaprvé - další diskuse se přesouvá na úroveň expertů, kteří by měli dojednat kompromisní návrh (mezi postojem Parlamentu a Rady). Přitom se do jednoho legislativního balíčku spojuje návrh QRM a doplnění směrnice o některé další obory, u kterých není pro zavedení reverse charge nutno žádat o výjimku. A zadruhé - Rada ústy svého předsednictví (Irsko) deklaruje, že chce schválit text dohodnutého kompromisního návrhu do konce června.
Nejsem v bruselské legislativě zas tak zběhlý, takže netuším úplně, co bude dál. Předpokládám, že text dohodnutý na expertní úrovni v Radě půjde zpět do Parlamentu, případně do Komise. S ohledem na to, že oba tyto orgány mají zájem na přijetí uvedeného balíčku, nepředpokládám, že by další kroky jakkoli zdržovaly.

Kdy se dočkáme reverse charge v Česku?

Pokud někdo nebude legislativní proces v Bruselu z principu bojkotovat, dovedu si představit, že někdy koncem léta můžeme mít na stole schválenou směrnici. A pak to už bude zcela v rukou České republiky - připravit dobrou žádost, rychle ji předložit a zavést možnost reverse charge u pohonných hmot také do "domácího" zákona o DPH. Brusel by nám měl podle této nové legislativy vydat souhlas do 30 dní od podání žádosti, ale jak se na to připravíme tady doma, to se neodvažuji odhadovat.
Podle mého však existuje reálná šance, že bychom se mohli reverse charge u pohonných hmot dočkat k 1. 1. 2014. SČS situaci v Bruselu trvale monitoruje, postup schvalovacího procesu tak budeme zveřejňovat jak na vlastním webu, tak prostřednictvím oborového serveru petrol.cz.

Autor je předsedou představenstva SČS ČR.


Princip reverse charge

Nejúčinnějším nástrojem proti podvodům s DPH při dovozech pohonných hmot by bylo zavedení režimu reverse charge (tzv. "obrácené zdanění"), kdy v mezinárodním obchodě není zdaňováno, tak jak je obvyklé - jejich dodavatelem, ale naopak povinnost přiznat a zaplatit daň ke dni uskutečnění zdanitelného plnění má příjemce plnění, tedy odběratel.

Autor: Ivan Indráček, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Michal, 24. 4. 2013 10:58: Dobrý de, to by znamenalo že bych platil dph já jakož to majitel a provozovatel pumpy že ano....Ale nebudou zase vyžadovány nějaké kauce ?
      Reagovat na komentář
    • Michal, 24. 4. 2013 11:19: Na co potom platí dopravci kauce když to bude přehozené? Jen se bojím že pak budou chtít nějaké koncese a zajištění od provozovatelů :-(
        Reagovat na komentář
      • Petr, 24. 4. 2013 14:21: Konečně se našel alespoň jeden člověk, který v Bruselu pracuje pro lidi a ne jen pro peníze. Kéž by to tak dopadlo , ale hlavně, aby se to nezarazilo tady, když víme, že jsou veliké tlaky na nepostihování těch, kdo přispívají .....
          Reagovat na komentář
        • Radim, 25. 4. 2013 11:14: Reverse charge by bylo idealni řešení. Jeho jedinou "chybou" je ,že se pomocí něho nedá odstranit konkurence, tak jako pomocí 20mil kaucí... Je nasnadě, že po prosazení kaucí 20mil, které je na spadnutí, se do něj nikdo z vládnoucí garnitury nepohrne...
          • Petr, 27. 4. 2013 10:02: Rozhodně by to ale zamotalo hlavu podvodníkům s DPH, když by se vybíraly daně až na konci řetězce. Jistě, dá se švindlovat i tak, ale každý stojan má rastrové očítadlo a to se dá kontrolovat i naapř. proti mvýkazu prodaných litrů. Navíc při poruše by bylo povinné , ještě před opravou, informovat Celní správu, jako správce daně. Teprve potom by se dala realizovat oprava.
          • Michal, 28. 4. 2013 09:19: Raďěji aď to nechaj jak to je :-)
          Reagovat na komentář
        Přidat nový komentář

        Petrol Magazín

        Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
        Aktuální číslo

        Přihlašte se k odběru novinek