6. 11. 2013
Letos na jaře byla v Jaroměři uvedena do provozu
designově i technologicky unikátní bezkontaktní myčka
automobilů.

Česká republika je zatím v případě dostupnosti
bezkontaktního ručního vysokotlakého mytí automobilů na chvostu
vývoje v Evropě. Výrazně dál jsou nejen Němci, Švýcaři,
Rakušané nebo Poláci, ale mnohem více možností mají v tomto
ohledu i slovenští motoristé. V poslední době se ale situace
obrací a jaroměřská myčka je toho důkazem. Tři samoobslužné mycí
boxy disponují výjimečné vysokým mycím výkonem, který obstarávají
vysokotlaká čerpadla Kärcher s průtokem až 900 litrů za hodinu, což
ve výsledku přináší lepší kvalitu mytí. Provozovatel do myčky
dodané na klíč firmou Chemie Star investoval přibližně 2,7 milionu
korun s očekávanou návratností do pěti let. V této
bezkontaktní myčce jsou použita vysokotlaká čerpadla Kärcher.
Ostatní části myčky včetně konstrukce boxů, jednotky reverzní
osmózy a čističky odpadních vod je výsledkem vlastního vývoje a
výroby Chemie Star. Výsledkem je designově i technologicky unikátní
zařízení, které využívá při finálním oplachu demineralizovanou
vodu.
Není mytí jako mytí…
Mnozí odborníci i laici zastávají dlouhodobě názor, že auto
nelze umýt bezkontaktně, ale návštěva mycí linky v Jaroměři
tento názor pomůže vyvrátit. Tajemství úspěchu "nové" technologie
spočívá v tom, že se na závěrečný oplach používá voda, která
prošla reverzní osmózou, což ji zbaví veškerých minerálních látek.
Po jejím uschnutí pak nezůstávají na automobilu žádné fleky. Tuto
technologii výrobce nabízí již dlouho, ale dříve její pořízení bylo
velmi nákladné a teprve v současné době začíná být ekonomicky
efektivní. Současně s tím je ale potřeba použít i "správnou"
chemii na základní mytí s vysokým pH, které je třeba, aby bez
dotyku jakéhokoliv mycího nástroje byla přerušena
chemicko-fyzikální vazba mezi povrchem automobilu a nečistotou.

V mycím centru v Jaroměři jsou k
dispozici celkem čtyři samostatné mycí boxy
Jak přesvědčit potencionální investory?
Jako u všeho nového je třeba přesvědčit potenciální
provozovatele mycích provozů, aby bezkontaktní mytí akceptovali a
neváhali investovat do dalších podobných zařízení. Většina lidí je
zvyklá, že sedí v autě, zatímco mycí portál kolem nich jezdí,
i když se samozřejmě najde mnoho nadšenců, kteří si rádi umyjí
automobil sami. Nová mycí technologie váhající investory přesvědčí
svou jednoduchostí mytí a rychlostí. A výsledek mytí je pak třeba
vidět na vlastní oči. Dodavatel technologie záměrně potenciální
zájemce do ničeho nenutí. Trpělivě při předvádění v reálném
provozu si sami mytí vyzkoušejí, aby pak měli srovnání a mohli se
náležitě rozhodovat při výběru. Mycí zařízení se skládá
z mnoha komponentů a dodavatel pomůže a poradí, k čemu
jednotlivé moduly zařízení slouží, a společně s klientem se
provede konfigurace myčky podle jeho potřeb a finančních možností.
Chemie Star má k dispozici na webu kalkulátor ekonomické
návratnosti, do kterého si zájemci mohou zadat počet mytí, dosadit
průměrné ceny programů včetně toho, jak procentuálně který program
převažuje.

Ovládací panel v mycím boxu se nijak zásadně neliší od podobných
zařízení
Kvalita mytí závisí na zákaznících i
provozovateli
Podle jednatele firmy Chemie Star Jaromíra Kováře oproti
portálovým myčkám je spotřeba vody asi o 40 procent nižší a pro
zákazníka je mytí v takové myčce také asi o polovinu levnější.
Jedním z hlavních trumfů tohoto mycího boxu je ale konečný efekt.
Karoserie s ochranným voskem je blyštivá a na rozdíl od portálových
myček bez bílých skvrn od vodních usazenin. Vysokotlaký ostřik také
dobře vymývá nečistoty z rohů, lišt a spár. Pokud se má docílit
dokonalého umytí automobilu, musí se využít všech pěti nabízených
programů. Jestli má zákazník zaplatit 50 korun za umytí auta
šamponem a pak ho už nenakonzervuje, tak ho bude za dva dny mít
zase špinavé. Pokud se ale využije celý cyklus programů, stačí auto
pořádně umýt jednou za tři týdny a pak už se může jen jednou týdně
opláchnout a přitom vydrží čisté.
I provozovatelé myček se snaží šetřit často i tím, že používají
levnější chemii nebo ji ředí více, než je uvedeno
v technických podmínkách. Tím dělají medvědí službu tomuto
způsobu mytí a pak je i pochopitelná počáteční nedůvěra
v bezkontaktní mytí a ruční vysokotlaké mytí vůbec. Chemie
Star jako dodavatel a servisní firma ručí za čistírny odpadních
vod, což ale souvisí i s použitou chemií. Existuje totiž
spousta produktů mycí chemie, která je dobrá, ale pak je
k dostání i spousta neznačkové chemie, která se tváří
zajímavě, je i výrazně levnější, ale neobsahuje ty správné látky
nehledě na její ekologický dopad. Pokud provozovatelé mycích boxů
nepoužívají chemii, na kterou byla mycí technologie a ČOV primárně
seřízena, nelze pak jejich dodavatele vinit za nesprávnou funkci
myčky a čistírny odpadních vod a tím spíš za nekvalitní mytí.

Součástí samoobslužného mycího
centra je i měnič bankovek, vpravo technologické zázemí myčky
včetně nádrží s demineralizovanou vodou
Výhled do budoucnosti
Zájem ze strany investorů o bezkontaktní mytí stoupá i
v Česku. To dokazují realizované i připravované projekty
společnosti Chemie Star pro několik zájemců také v Praze nebo
Prostějově. Většinou se jedná o samostatné mycí centrum na
odděleném pozemku. Zajímavostí je dodávka boxů bezkontaktního mytí
v bezcelních zónách v Mladé Boleslavi a v Jenči u Prahy, které
slouží importérům k odstraňování ochranného přepravního vosku
z nových automobilů, a bezkontaktní myčky z produkce
firmy používá i Česká armáda pro mytí stíhaček Gripen.
Chemie Star je dlouholetým prodejcem produktů firmy Kärcher se
statutem Kärcher centra v Královéhradeckém kraji a vyvinula
nemálo vlastních produktů, které souvisejí s mytím a čištěním
vody. V současné době pracují na základě konkrétního zadání
klienta na projektu automatické portálové bezkontaktní myčky.
Technologie je oproti klasickým strojům kartáčového mytí
jednodušší, otázkou k řešení je například spotřeba chemie,
z čehož samozřejmě plynou ekonomická kritéria provozu takové
myčky. Pokud se šikovným technikům firmy jeho realizace vydařila,
otevřou se Chemii Star do budoucna úplně nové obzory.

Jednatel společnosti Chemie Star
Jaromír Kovář demonstruje přednosti bezkontaktního mytí
automobilů
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia