26. 3. 2013
Pětačtyřicet čerpacích stanic, u nichž si motoristé mohou doplnit do
svých vozů stlačený zemní plyn neboli CNG, už v Česku funguje. A do
roku 2015 by jich mělo přibýt dalších pětatřicet. Zatímco doposud
se budovaly především v Praze a v Moravskoslezském kraji,
momentálně je firmy, které se na jejich výstavbu specializují,
začínají stavět u dálnic a rychlostních silnic.

Plnicí stanice na CNG v Ostravě-Vítkovicích od firmy Vítkovice
Doprava
"Konečně skončila doba, kdy se výrobci automobilů a dodavatelé
plnicích stanic přestali dohadovat, co bylo dřív - zda vejce, nebo
slepice," říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Vítkovice
Doprava Zdeněk Trejbal. Podle něho Česko trochu zaspalo především
proto, že automobilky volaly po tom, aby vznikalo více plniček, a
jejich stavitelé po tom, aby po tuzemských silnicích jezdilo více
vozů na CNG, který i Evropská unie definovala jako dlouhodobě
udržitelné palivo. Společnost Vítkovice
Doprava, součást skupiny Vítkovice Machinery Group, se specializuje
nejen na výstavbu plnicích stanic, ale i vývoj lokomotiv poháněných
stlačeným zemním plynem.
Jak přibývají plnicí stanice v Česku?
O dvanáct stanic ročně. Nezdá se, že je to hodně, ale vzhledem k
tomu, že momentálně máme v republice 45 stanic, tak to není zase
málo. Nejvíc je jich v Praze a hodně se rozvíjí také
Moravskoslezský kraj. Až jich bude sto, bude už infrastruktura pro
motoristy dostatečná - lidé nebudou tak přemýšlet, zda si auto na
CNG pořídit, či nikoliv. Pokud jedete do Rakouska, Itálie, je tam
síť daleko hustší. V tom jsme trochu zaspali.
Proč je právě CNG bráno jako dlouhodobě udržitelné palivo?
Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u
benzinu či nafty. Nedávno si například Rusko nechalo
udělat analýzu bezpečnosti jednotlivých paliv. Vyšlo jim, že nejlepší je právě stlačený
zemní plyn, který obsahuje 98 % metanu. Já vím, že když se řekne
metan, zvlášť u nás na Ostravsku, tak se každý trochu naježí,
protože právě metan občas v šachtách bouchal. Ale tady jde o
kontrolovaný metan v lahvích, a i kdyby nakrásně unikl, nic se
nestane, je lehčí než vzduch - na rozdíl od propan-butanu. Při
případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Jde skutečně o
nejbezpečnější palivo. Navíc je laciné.
Za kilometr zaplatíte maximálně korunu deset.
Máte pocit, že se zájem o automobily na CNG
zvyšuje?
Podívejte se třeba na Volkswagen. Oni usilují o to, aby každá
jejich prodejna měla vlastní plnicí stanici. To jasně vypovídá o
tom, že ten zájem se zvyšuje - mezi výrobci i mezi zákazníky.
Myslíte, že automobilky budou vozy na CNG vyrábět ve
větším objemu než doposud?
Vyrábí je už dnes většina automobilek. Už zmíněný Volkswagen,
Škoda, Seat, Mercedes, Opel a řada dalších. A myslím, že postupně
je začnou vyrábět úplně všichni. Mnohé státy to velmi podporují.
Například americký prezident Obama vyhlásil, že kdo si koupí auto
na elektrický pohon nebo na CNG, dostane
k tomu dotaci 5000 dolarů.
A naše vláda?
Už v roce 2006 vláda vyhlásila, že 25 procent aut ve státní správě
by mělo být přijatelné pro životní prostředí, a zdůraznila
především auta na plyn. A konečně se začalo něco dít, nedávno
přešla na automobily na CNG Česká pošta, dopravní podniky také ve
větší míře nakupují autobusy na CNG, v Ostravě jezdí na CNG třeba
městská policie. Takže se to hýbe správným směrem, ačkoliv k tomu
vedou nejen ekologické, ale i ekonomické důvody.
Mohou auta na CNG do podzemních garáží?
Nic tomu nebrání. Je to bezpečné. Ale samozřejmě záleží na
majiteli objektu a ten může vjezdu automobilů na CNG zabránit. Ale
vyhláška jasně deklaruje, že vozy na CNG do podzemních garáží
mohou.
Jak velkou vzdálenost ujedete na jedno
naplnění?
Ostrava-Praha se dá ujet na jedno naplnění. Hovořím o vzdálenosti
kolem 400 kilometrů.
Jezdí auta na CNG stejně rychle jako auta na benzin nebo naftu?
My máme ve firmě asi čtyři stovky osobních i užitkových aut na
CNG, většina našich manažerů, tak 90 procent, jezdí těmito auty.
Chovají se stejně jako ty benzinové. Sám
jsem v životě jezdil nafťákem i benziňákem a nevidím nyní žádný
rozdíl. A je to ekologičtější, ekonomičtější, o hodně tišší. A až
bude v Česku o něco více plnicích stanic, bude to i velmi
komfortní.
Kolik chcete letos postavit plnicích stanic
vy?
Máme jich momentálně šest a plánujeme výstavbu dalších
pětadvaceti. Letos bychom jich měli postavit dvanáct. Budeme
spolupracovat s významným distributorem pohonných hmot na
rozšíření jeho sítě čerpacích stanic o plnění CNG. Ale zatím nemohu
prozradit, o koho jde. Soustředíme se na dálnice, rychlostní
komunikace, na hraniční přivaděče.

Firma Vítkovice Doprava se snaží
dostat stlačený zemní plyn i na železnici
Vy jste firma, která dělá i lokomotivy na
CNG.
V tuto chvíli nám jezdí dvě lokomotivy na CNG. Jedna, již
schválená, na naší vlečce ve Vítkovicích. Druhá je ve zkušebním
provozu na posunu Českých drah v Bohumíně. A do zkušebního provozu
uvádíme další lokomotivu, která bude jezdit v Karlových Varech.
Budou mít železniční dopravci o lokomotivy
zájem?
Už jsme zaznamenali zájem z Ruska, v tuto chvíli se rozhodují, zda
budou chtít lokomotivy na CNG, nebo LNG, což je zkapalněný zemní
plyn. Zájem mají ale i asijské státy. V tuto chvíli jsou ale
všechna tato jednání ještě na delší dobu.
Mohou autům na plyn v Česku konkurovat třeba
elektromobily?
Když se podíváte na nabídku na českém trhu, je jasné, co má větší
budoucnost. Auto na CNG vyjde v podstatě na stejné peníze jako auto
na klasické palivo. Elektromobily jsou
podstatně dražší.

Zdeněk Trejbal
Po absolvování VŠB - Technické univerzity Ostrava začínal v roce
1982 jako technik ve společnosti SHD Most. V téže pozici pak
působil od roku 1984 v OKD Ostrava. V letech 1998 až 2006 byl
místostarostou městského obvodu Ostrava-Poruba. V roce 2008 byl
jmenován náměstkem primátora města Ostravy pro investice a
ekonomický rozvoj. V roce 2011 začal pracovat ve společnosti
Vítkovice Doprava, od března téhož roku zastával pozici ředitele
úseku Obchod a finance a v listopadu 2011 byl jmenován ředitelem
společnosti.
Plusy a minusy CNG
+ O 20 až 25 procent nižší emise CO2 (skleníkového plynu).
+ Nižší tvorba ozonu v atmosféře nad zemí, který způsobuje
takzvaný "letní smog".
+ Spaliny z motorů na zemní plyn neobsahují oxid siřičitý
(SO2).
+ Do zemního plynu se nepřidávají aditiva a karcinogenní
přísady.
+ Plynové motory mají tišší chod, například úroveň hluku plynových
autobusů oproti naftovým je díky "měkčímu" spalování nižší
o 50 % venku, o 60-70 % uvnitř vozidel.
+ Auta na CNG přinášejí motoristům i ekonomickou úsporu. Jde o
levné palivo.
- Zatím malý počet plnicích stanic. Na konci roku 2012 jich bylo v
republice 45, do roku 2015 by jich mělo přibýt dalších 35.
Autor: Petra Horáková, Zdroj: Economia