11. 3. 2014
Příjemné prostředí a teplá kuchyně vyvolávají pozitivní
emoce. Natankovat energii potřebují vozidla i jejich posádky. Kde
je účelné zřídit alespoň nejjednodušší úsek teplého občerstvení,
tam se investice rychle vrací. Avšak pozor! Bez vhodného prostoru,
technického zázemí či bez znalostí spádové oblasti zůstává nadále
nejvyšší vymožeností automat na teplé nápoje.

Retailové řetězce konkurují pumpám
Že se nákupní centra, hyper a supermarkety derou
k silnicím, to není nic nového. Důvodem bylo pohodlí
dostupnosti při nákupech autem. Současný trend teď ale směřuje
přímo k autům a jejich osádkám. Nejprve benefitní a věrnostní
programy v podobě prodeje pohonných hmot a k tomu i
dostupné rychlé občerstvení buď přímo v režii nákupního centra, či
u klasických franšízových fastfoodových řetězců s možností nákupu
Drive Thru. V obou případech jejich doplňkovým aktivitám mohou
ČS cenově jen těžko konkurovat. Ale i retailové řetězce mají
ve své formě rychlého občerstvení spoustu mínusů, které mnohé ze
zákazníků od návštěvy odradí: Stereotyp velké, levné vyvařovny,
anonymita prostředí, hluk, množství a stádnost spěchajících lidí,
stále stejné, notoricky známé a jednotvárné vjemy… tyto a další
vady na kráse jsou současně východiska pro rychlé občerstvení na
čerpacích stanicích.
V prvé řadě je to sázka na kvalitu, pestrost a originalitu
nabídky, dále se cení obliba a útulnost místa, a hlavně vstřícnost
a individuální péče obsluhy. Někde to je skutečně jen rychlé
občerstvení s několika stolky, vonící kávou z kávového
baru a vitrínou s dopékaným pečivem. Jinde ale s klidem
trumfnou nejednu restauraci či kavárnu! Na našich cestách po
republice máme vytipovanou celou řadu pump, kam je radost zajít na
jídlo, aniž by bylo nutné opouštět trasu a hledat slušnější
hospodu. Podobně uvažují všichni, kteří za volantem tráví delší
čas.
Hotovky versus bagety
Jestliže během teplých měsíců v rychlém občerstvení stále
vedou bagety, s příchodem chladu a plískanic začne být
preferováno teplé jídlo. Ústupu baget ze slávy navíc sami
"pomáhají" provozní, nastaví-li jejich cenu blízkou hotovým teplým
jídlům. Už v polovině loňského roku v odborném tisku
uvedla Barbora Chlupová, PR specialista firmy Crocodille ČR: "Dle
našich zkušeností je spotřeba baget momentálně na sestupné pozici,
a to kvůli vysoké konkurenci rychlého občerstvení obecně a cenové
politice čerpacích stanic, kde jsou naše produkty trvale nad
doporučenou cenou. Zákazník tedy stojí před volbou koupit relativně
předražené bagety nebo zvýhodněné menu za ty samé peníze. Proto
firma pro tento segment trhu vyvinula motivační program, kdy při
dodržování doporučených cen mají obchodníci vyšší zisk v absolutní
hodnotě a další finanční ohodnocení nad rámec jejich běžné
marže."
Průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Shell Czech Republic
uvádí, že osádky vozů upřednostňují kompletní jídlo před rychlým
občerstvením ve fastfoodech. Frekventované čerpačky u dálnic,
výjezdů z měst a v turisticky atraktivních místech jsou dnes
úseky s teplým občerstvením vždy vybaveny. Nové či
rekonstruované pumpy na nejlukrativnějších místech jsou samozřejmě
s restaurací či bistrem přímo koncipovány. Na většině pump ale
gastronomické služby začínaly postupně: nákupem hotových pokrmů či
baget, dopékáním baget a jejich plněním, přesnídávkovými polévkami,
teplými uzeninami a ohřívanými hotovkami. Podle úspěšnosti se pak
začaly rozšiřovat i o odpovídající jídelní či restaurační prostory.
Výhodou tohoto postupu bylo, že vznikal na základě zkušeností
personálu a přání zákazníků ze spádové oblasti. Skok do neznámé
hloubky gastronomického podnikání už zlomil vaz mnoha dříve
úspěšným osobám.
Bagetám, jejichž prodeje vrcholí v letním období, teď nejvíce
konkurují teplá menu i "hotovky". Na většině ČS ve skutečnosti
nevaří, ale hotová teplá jídla se dovážejí a udržují v horkém
stavu hlavně na speciálních ohřevných pultech s vitrínou, kde
se před zákazníky také servírují. V těchto případech se vedení a
personál gastro úseku soustřeďuje v prvé řadě na kvalitu a
včasnost dodávek, samotný výdej jídel už je vesměs bez problémů.
Výběr málokdy přesáhne čtyři, pět druhů jídel, k tomu patří
ohřívané uzeniny, lahůdkové a zeleninové saláty, které bývají
například jednou týdně zaměněny zeleninovou směsí připravovanou na
pánvi. Jedná se převážně o osvědčená a nejžádanější česká jídla,
doplněná o odlehčenou, nízkokalorickou specialitu.
Největší frekvence strávníků bývá v ranních hodinách na
snídaně, pak v dopoledních hodinách na silnějších
přesnídávkách či časných obědech. V dobře zavedeném bistru či
restauraci mívají i zásobu jednorázových polystyrénových menuboxů
na jídlo k pozdější konzumaci na cestách (princip to go). Rychlá a
spolehlivá koordinace s možností drobnějších korekcí či
doplňujících služeb s jedním dodavatelem všeho nebo
jednotlivými dodavateli jídel, uzenin, pečiva, ovoce a zeleniny je
proto základem úspěchu. Vzdálenost dopravy z kuchyně na
čerpací stanici by neměla přesahovat 15 km, kdy náklady za dopravu
bývají zahrnuty do ceny jídel.
Co je v nabídce?
Na ČS se stále častěji objevují vlastní připravované, čerstvě
rozpékané a teplé bagety, sendviče, snacky, stejně jako slané a
sladké teplé pečivo, které jsou k horké kávě a dalším teplým
nápojům velmi žádané a nechybí v nabídce jak velkých
petrolejářských řetězců, tak ani u solitérních pump. Například
čerpací stanice Shell v České republice pod značkou SELECT nabízejí
standardně a dlouhodobě rychlé občerstvení. Ve svém propagačním
sloganu akcentují vyváženou a chutnou stravu a vyzývají zákazníky
k vyzkoušení jejich inovované nabídky občerstvení deli2go. Od
loňského jara je k dispozici na více než 150 Shell stanicích a
spolu s výběrem kvalitního chutného jídla si kladou za cíl
zpříjemnit zákazníkům čas strávený na cestách. Na dálnicích jsou
v nabídce mj. čerstvě připravené bagety, sendviče a wrapy
s náplní podle požadavků zákazníka, z teplého občerstvení to
jsou grilované panini a hot dogy a vždy vynikající káva s čerstvě
upečeným sladkým sortimentem: nadýchaným croissantem nebo muffinem
originální chuti.
Podobně sofistikovanou nabídku teplého občerstvení s důrazem
na kvalitu, čerstvost, regionální zvyky a chutě mají v nabídce
všechny řetězce a jednotliví nájemci velice často přicházejí ještě
s lokálními nápady a aktivitami. Například za natankování
poskytuje Benzina v Rokycanech horké espreso zdarma,
v Hluboké přidají ke kávě ještě zákusek, ve Střechově rovnou
25% slevu v bistru a v Horní Folmavě si zase potrpí na
horkou čokoládu.
Zákazníkům Benziny např. v "bistro minute" vždy nabízejí
alternativu čerstvé a zdravé svačiny. Denně připravují čerstvé
obložené a zapékané sendviče a přitom kladou důraz na kvalitu
použitých surovin. Společnost Lukoil spoléhá na výběr teplých
čerstvých baget a panini, přes strávníky preferující klasické české
hotovky až po ty, kdo mají chuť na rozmanité druhy sladkých
zákusků. Postupně zavádí nový sortiment řetězce Panos, který
provozuje belgická společnost La Lorrain. Současně s občerstvením
Panos je to i nový koncept fastfoodových jídelen. Zákazníci si
vybírají z nabídky vystavené za velkým proskleným pultem a některé
pokrmy se tu připravují přímo před jejich očima
Chvíle požitku z teplého občerstvení
Není to jen teplé jídlo a výborná káva, co vytváří preference
pro bistra čerpacích stanic. Například ČS OMV prostřednictvím
občerstvovacích bister VIVA nabízejí "místo klidu a odpočinku pro
všechny, kteří si chtějí dopřát něco dobrého v beztak velmi
stresujících všedních dnech". Zákazníci z aut se nechají rádi
obsloužit a rychle poznají, jestli je to jen na oko. Pokud je
naplňují emoce z příjemného prostředí, z ochoty a úsměvů
obsluhy, naplno si užívají těžko popsatelné atmosféry, která bývá
silnější než jen chladná, racionální úvaha o tom, co je dražší a co
levnější. Podobnou strategii volí i ČS Robin Oil s jejich
zónami občerstvení, sami mluví o "oázách", kde lze načerpat síly
k další cestě, a tvrdí, že na jejich rychlém občerstvení
v Senza Area se motoristé rozhodně s jednotvárností
nesetkají. Ze stejných důvodů čas od času dochází i ke změně
interiérů a designovým úpravám. V současnosti probíhá např. u
Lukoilu, nedávno u Benziny, Agipu a dá se říci, že kdo
z majitelů či nájemců tak neučiní nejméně jednou za pět let,
pak u svých návštěvníků začíná sbírat negativní body, i kdyby měl
nejlepší kávu na světě.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín