11. 12. 2015
Zatímco 9. listopadu bylo v Praze podle šetření
společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech na zimních pneumatikách
pouhých 67,0 procenta vozidel, přesně o měsíc později jich bylo již
92,5 procenta.

Potvrzuje se tak, že ačkoli je v České republice již pátým
rokem zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné,
skutečně pádným argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky pro
české řidiče zůstává až hrozba sněhu. Současně ovšem nový průzkum
odhalil, že významný podíl - zhruba dvacet procent - pneumatik
nesplňuje zákonem předepsanou hloubku dezénu.
Při náhodné kontrole na čerpací stanici v centru Prahy
výzkumný tým na projíždějících vozidlech provedl měření hloubky
dezénu pomocí digitálního hloubkoměru. Zjistil přitom, že zhruba
každé páté pneumatiky na přední nápravě nesplňují zákonnou
minimální hranici hloubky dezénu 4 milimetry, při níž pneumatiky
přestávají být na zasněžené vozovce funkční. Ve většině případů se
sice jednalo jen o poměrně nízké překročení stanovené hodnoty, ale
ani to není podle zákona přípustné a může být velmi nebezpečné. V
případě jednoho zahraničního, jihoevropského vozu ovšem měření
odhalilo pneumatiky opotřebené dokonce až na skutečně alarmující
hloubku jednoho milimetru.
"Ukazuje se, že čeští řidiči si začínají uvědomovat, že se musí na
zimní sezónu dostatečně připravit. Měli by si ovšem být ještě
vědomi i toho, že se pneumatiky při jízdě opotřebovávají a hloubka
dezénu nové pneumatiky se z původních nejčastěji osmi
milimetrů za sezónu může v závislosti na využití snížit až o
několik milimetrů," řekl k výsledkům průzkumu marketingový
manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku a
Slovensko Jiří Vodička. "A protože platí, že čím menší hloubka
dezénu, tím menší přilnavost, důrazně jim doporučujeme pravidelnou
kontrolu, alespoň vizuální, ale nejlépe hloubkoměrem nebo
v případě některých typů pneumatik pomocí zabudovaného
indikátoru jejich opotřebení. Už při stanovených čtyřech
milimetrech by totiž mohli mít problémy na čerstvě napadnuté
sněhové pokrývce vůbec vyjet," dodal.
Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci i
brzdné vlastnosti na sněhu a ledu. Zákon řidičům ukládá povinnost
vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období
mezi 1. listopadem a 31. březnem již od roku 2011. Povinnost platí,
pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu,
led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním
podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy
předpokládat. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je zákonem
stanovena na 4 milimetry.
Za jízdu na letních pneumatikách v nepříznivých zimních podmínkách
nebo na označených úsecích silničních komunikací hrozí řidičům ze
strany Policie ČR bloková pokuta až ve výši 2000 Kč. Ještě větší
risk pro ně ovšem představuje to, že pojišťovna jim má
v případě nehody plné právo odmítnout pojistné plnění.
"Podobné sankce řidičům samozřejmě hrozí i v případě, že se
prokáže, že jejich pneumatiky nesplňují zákonné požadavky na
hloubku dezénu," konstatoval Jiří Vodička.
Autor: TZ, Zdroj: Goodyear