3. 3. 2014
Automotive - v prodejní strategii jako prevence
před zimními nástrahami

Zimní kolísavé teploty a časté výkyvy počasí prospívají prodejům
sezónního a "nepostradatelného" zboží. Na prvním místě to jsou
směsi do ostřikovačů, kterých by se za silných mrazů na vymrzlých a
vysolených silnicích nespotřebovalo tolik jako za teplot kolem
nuly, kdy je na vozovkách i v ovzduší vyšší vlhkost. Řidiči si
uvědomují, že musí být ostražití a připraveni na více variant zimy.
Tomu by měla odpovídat i nabídka automotive.
Optimální nabídka a aktivní prodej
rozhodují
Právě teď se ukazuje krátkozrakost rozhodnutí řady majitelů a
provozovatelů čerpaček, že regál s automotive mají zastrčený
kdesi v koutě prodejny, aby nezacláněl gastro nabídce, a po
příchodu skutečné zimy s ním již nestačili "vyrukovat
s plnou parádou". Protiargumentem dotazovaných prodavačů na ČS
bylo, že do druhé poloviny ledna se zimní zboží téměř neprodávalo.
Naopak stále šly na odbyt mycí houby, šampóny, utěrky proti rosení
skel. Typickým jevem byl také prodej letních směsí do ostřikovačů a
směsí s mrazuvzdorností maximálně do mínus dvaceti stupňů
spolu s destilovanou vodou k jejich dalšímu naředění.
Špatně se do té doby prodávala také aditiva, startovací spreje,
škrabky, startovací kabely, sněhové řetězy a další typické zimní
produkty automotive.
Dalším důvodem k minimalizaci nabídky bylo, že při větším
předzásobení je ve zboží vázáno hodně peněz a dochází i k zaplnění
omezených skladovacích prostor. Rovněž hrozí, že by se zboží při
mírné zimě nemuselo ani prodat. Např. ČS Lukoil, kde by bylo možno
předpokládat zkušenosti z ruské zimy, mají nabídku automotive
zúženou na malý regál s gondolou, ale ani u jiných společností
to s prodejní plochou automotive nepřehánějí.
Vyšší marže ano, ale…!
S nástupem opožděné zimy se ale ukazuje, že právě teď je u
každé pumpy příležitost ke zvýraznění nabídky všeho potřebného.
Nyní se musí dostat nejprodávanější produkty automotive motoristům
na oči, aby byly nejen vidět, ale aby se i aktivně nabízely.
Například úsměv a dotaz pokladní při placení: "Nezapomněl jste na
ostřikovač, na škrabku, na rozmrazovač?..." opravdu nic nestojí a
naopak vedle možné vyšší tržby vytváří u zákazníka pozitivní dojem,
že jeho bezpečnost a jízdní komfort právě u této pumpy berou za
své. Z hrabáků ve vchodech a u pokladních zón by dávno mělo
zmizet zboží letního charakteru, vůně, drobné a v podstatě
nepotřebné zbytečnosti, a nahradit je nejrůznější spreje
s rozmrazovači, ochranou pryže a plastů, škrabkami různých
velikostí, smetáčky, aditivy...
V zimě jsou řidiči ochotnější více investovat do ochrany
stále dražších a technicky náročnějších vozů. Pokud si zafixují
význam a efekt například kvalitní autochemie, aditiv a olejů,
nebudou o jejich koupi rozmýšlet a váhat.
Na čerpacích stanicích v kategorii automotive očekávají motoristé
vše potřebné v optimální nabídce, včetně vyšší přidané hodnoty
v podobě služeb. Jen tak je možné očekávat i větší obrátkovost
u produktů charakteristických vyšší marží. Čekat na zákazníky,
kteří přijdou nakupovat jen z nouze a proto, že jim
v podstatě široko daleko nic jiného nezbývá, je krátkozraký
přístup, stejně jako přemrštěná cena, která od dalších či budoucích
nákupů klienty odrazuje. Přední dodavatelé automotive v ČR
shodně tvrdí, že zejména na dálnicích a silnicích první třídy
pumpaři hazardují s důvěrou motoristů, když jsou marže tohoto
zboží natažené na maximum a jejich sortiment přitom minimalizován.
Je třeba brát vážně, že stále více ostatních marketů hlavně na
výpadovkách z měst má prodlouženou otevírací dobu, rozvíjí se
internetový obchod, což postupně umocňuje konkurenční prostředí
v neprospěch pump.

Mnohem méně dodavatelů
Automotive zboží dnes zodpovědně distribuuje mnohem méně
dodavatelů a výrobců. Ti současní jsou ale prověřeni časem a jsou
schopni téměř okamžité reakce na doplnění jakéhokoliv chybějícího
zboží.
"Jsme samozřejmě rádi," říká Ing. Vít Erben, obchodní a
marketingový ředitel společnosti DF Partner, "pokud na regálech
čerpacích stanic vidíme co nejširší sortiment automotive, ale jsme
také obchodníci. To znamená, že prostě nepůjdeme sami proti sobě,
pokud bychom teď distribuovali méně frekventované zboží na úkor
produktů, které se v zimě dobře prodávají. Dobře ale víme, že
flexibilnější nájemci ČS dokáží s cenami lépe pracovat.
Například sníží u některého zdánlivě hůře prodejného zimního zboží
cenu o patnáct procent a jeho prodejnost se rázem zvýší o třicet
procent. Je jasné, že tímto způsobem vygenerují vyšší zisk. Stejně
tak dokáží pracovat s naším cenovým doporučením například u
prodejních akcí nebo u druhého umístění obrátkového zboží, jakým
jsou teď nemrznoucí směsi do ostřikovačů, které pro jejich objem i
váhu nacházejí místo před vchodem do shopu. Hodně také záleží na
schopnostech majitele, nájemce i jeho personálu, protože
registrujeme ve stejných a srovnatelných podmínkách provozu ČS
doslova neuvěřitelné rozdíly mezi jejich prodejními výsledky,"
dodává Erben.
Ambulantní charakter nabídky
Kupní síla obyvatel stagnuje a počty lidí na cestách, kteří byli
vždy ochotni více utrácet, klesají. Vedle krizových vlivů působí i
stále silnější fenomén online nákupů a v neposlední řadě akční
slevy kamenných obchodů. Je proto ke škodě čerpacích stanic
nevyužít po celou dlouhou zimu - trvající v průměru půl roku -
rozšířenou nabídku automotive! Ta by nyní měla mít do značné míry
charakter stanice první pomoci. Jak se to projevuje? Řidičovi,
kterému například "klekla" baterka pár metrů od čerpací stanice,
není samozřejmě vůbec nic platná nabídka levnější autobaterie
v internetovém obchodě, protože nejbližší pomoc může najít
právě jen u pumpy. V praxi to znamená, že motorista si na
čerpací stanici zmíněnou autobaterii koupí také proto, že mu zde za
ideálních podmínek například nabídnou pomoc s její instalací
do auta. Následně se má kde umýt, vypít kávu a v hlavě si
zafixuje, že tu jsou schopni pomoci s řešením i jiných
kritických situací. Tomu se pak říká kvalitní servis a nikdo se
nepozastaví nad vyšší cenou! Provozovatelé čerpaček se mohou na
nasyceném trhu bránit jen kvalitou vlastních konceptů, kladoucích
důraz na prodejní servis a šíři dalších doprovodných služeb.
Je z čeho vybírat!
Multisortimentní dodavatelé, navíc s vlastním výrobním
programem jako například DF Partner s.r.o. nebo Filson s.r.o. mají
za sebou dvě desetiletí spolehlivého podnikání na českém i
zahraničním trhu a komplexnost portfolia dotvářejí nabídkou celé
řady dalších značek a oblíbených výrobků. Internetové terminály,
online kontakt, ale i osobní kontakt s jejich zástupci je
bezchybný a nikdy jsme nezaznamenali stížnosti ze strany čerpacích
stanic. Čerpací stanice tak získávají co nejjednodušší a operativní
možnosti pro objednání automotive sortimentu - navíc
s pravidelnými informacemi o novinkách či nabídkou akčních a
množstevních slev.
Osobní kontakt s obchodním zástupcem je podle našich dotazů
na ČS stále nejvíce preferovaný. Provozní čerpaček zdůrazňují
hlavně dostatečný předstih setkání před nastupující sezónou, kdy je
ještě čas k probrání skladby sortimentní nabídky, je možné
jednat o novinkách a jejich zaváděcích cenách a o cenách vůbec.
Jsou to chvíle, kdy se personál může seznámit s výrobkem
detailněji, posoudit jeho obal, funkčnost, atraktivitu, odhadnout
jeho prodejnost… Většinou lze počítat i s nějakou plánovanou
akcí na podporu prodeje, například seznamování zákazníků
s novými produkty během tankování. Najde se i čas
k řešení reklamací nebo dochází k velice častým úpravám a
optimalizaci skladových zásob v omezených prostorách pumpy. To
vše patří ke komplexnímu servisu velkoobchodu, který samozřejmě
malí a tzv. "výhodní" či náhodní dodavatelé poskytnout nemohou.
Akcent na prevenci jako součást prodejní
strategie
Své renomé u řidičů a dalších zákazníků získávají osvědčení
dodavatelé automotive také tím, že je cíleně vedou k prevenci,
a k zabraňování následků nějakých škod. Z pohledu
marketingových specialistů i z našich redakčních zkušeností
například vidíme značnou rezervu v propagaci přímo
v místě prodeje během tak náročného období, jakým zima je.
Lidé obecně častěji řeší následky nějaké pohromy, ale pokud jsou
jim připomenuty všechny možné maléry, které je na cestách mohou
potkat, a na možnosti prevence, jak se jim vyhnout, slyší na ně
velmi dobře! Proč tedy více nevyužít v prodejní strategii
obavy řidičů ze zapadaných cest v horách ke koupi sněhových
řetězů, nízkých teplot k rozmrazovačům, účinnějších směsí do
ostřikovačů, zasolených silnic k obstarání konzervační
autokosmetiky, sprejů na ochranu gumových součástí a těsnění,
plískanic k nákupu nových stěračů, atp.?
Zimní autochemie začíná u směsí do ostřikovačů, technických a
servisních kapalin jako směsí do chladičů, brzd, aditiv. Se zimní
špínou si zase poradí zimní autokosmetika, stejně jako dokonalé
čisticí pomůcky, gumové rohože, stěrky, autostěrače. Roste spotřeba
antikorozních a konzervačních přípravků, maziv, samozřejmě
startovacích kabelů, autobaterií a autožárovek… tak jako u jiného
sezónního zboží za předpokladu, že půjde zejména o solidní a
akceptovatelné ceny, že se zvýší aktivní prodej a prohloubí osobní
přístup kompetentního personálu k zákazníkům na pumpách. Je zcela
zbytečné, aby regály s automotive byly jakousi Popelkou a
přežívaly pouze s ideou, že zisk shopu vygeneruje jen zájem o
bagety, sladkosti a nápoje v plastu.

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia