Zima prověrkou péče o čerpací stanici

Nedostatečná péče o čerpací stanici obzvláště v zimě může mít neblahý dopad nejen na obchod, ale také na bezpečnost a v neposlední řadě i na funkčnost a trvanlivost zařízení. Zákazníci navíc velice citlivě vnímají čistotu na výdejní ploše a zejména pak v shopu a na toaletách. Úroveň čistoty je jedním z rozhodujících faktorů pro opakovanou návštěvu a další nákup.
Zimni údržba 2

Zima může zkrátit životnost technologie

Technologická zařízení čerpací stanice - výdejní stojany, tankovací automaty u stojanů, vysavače a kompresory, se kterými přichází zákazník do kontaktu, jsou umístěny většinou ve venkovním prostoru, a tak musí odolávat povětrnostním podmínkám.
K běžné celoroční údržbě výdejních zařízení (čištění, odmašťování, mytí od prachu apod.) pro obsluhy čerpacích stanic připadá navíc pečlivější údržba, a to hlavně odstraňování bláta a břečky ze skříní stojanů nastříkané z výdejní plochy. Posypové materiály, které se používají na zimní údržbu komunikací, obsahují velké množství solí, které agresivně působí na ocelové konstrukce a opláštění výdejních stojanů. V případě, že není věnována úklidu dostatečná pozornost, sůl postupně poškodí nátěrové hmoty nosné konstrukce výdejních stojanů, ale i opláštění a přestřešení. Vlivem koroze se zkracuje jejich životnost. Preventivní údržbou a důslednou péčí se však životnost může výrazně prodloužit a podstatně snížit jejich poruchovost.

Výdejní stojany

Již v průběhu náročnější zimy je možno vysledovat, zda obsluha nevěnuje čištění stojanů patřičnou pozornost. Indikátorem jsou rezivějící místa. Doporučuje se důkladněji kontrolovat vnitřní prostory stojanů, protože agresivní prostředí působí na pryžové části stojanů, klínové řemeny, kabely, těsnění a jemnou mechaniku například u spínačů na výdejních pistolích. Rovněž pryžové hadice je nutno náležitě ošetřovat. Extrémní mrazy vedou například i k praskání skleněných průhledítek na výdejních stojanech pro kontrolu tankovaných produktů z hlediska výskytu vzduchových bublin. Stačí pnutí v místě špatného uchycení průhledítka na rám stojanu a stříkající pohonné hmoty z prasklého průhledítka mohou nejen nadělat zákazníkovi značné škody, ale hlavně se jedná o bezpečnostní incident s vysokou pravděpodobností iniciace požáru.
Důležitou a přitom často opomíjenou prevencí je pravidelné odkalování nádrží. Voda, která se dostane do hydrauliky výdejních stojanů může zamrznout a poškodit v lepším případě těsnicí prvky a v horším případě poškodí stěny měřičů, monobloků apod.

Podzemní technologie

Zima prověří také provádění preventivní pravidelné údržby pojistných armatur, hlavně podtlakovo-přetlakových pojistek na odvětrání nádrží. Pokud se pojistky pravidelně nečistí, v zimním období pak zamrzají a následně zareznou. Při nefunkčnosti pojistek, kdy nedojde k otevření ventilu při větším přetlaku v parním systému nádrží a potrubních rozvodů, než který je na armatuře nastaven, může dojít k problémům při stáčení na rekuperačních potrubích. Při otevření víček rekuperace nebo měřicí armatury může přetlak v nádrži obsluhu nemile překvapit. Výron par s produktem stříkajícím do výšky nad stáčecí šachtou nevěští z hlediska bezpečnosti a ochrany životního prostředí na čerpací stanici nic dobrého. Stejně tak i při podtlaku v celém těsném systému z důvodu poškozené pojistné odvětrávací armatury může dojít k poškození podzemních nádrží.
Řešením problému vyrovnávání tlaků v parním prostoru nádrží při nefunkčních přetlakovo-podtlakových pojistkách je oprava pojistek, a nikoliv velice časté rozšířené nedovření či dokonce přímé otevření uzávěrů měřících či rekuperačních armatur. Armatury brání unikání karcinogenních par do ovzduší a pokud případná kontrola České inspekce životního prostředí zjistí, že nejsou parotěsně uzavřeny, pak může provozovatel počítat s postihem ve výši několika desítek tisíc korun.

Pojížděné poklopy šachet nádrží

Samostatnou kapitolou jsou poklopy šachet nádrží, hlavně těch pojížděných, které jsou v komunikacích. S těsností těchto přejezdních poklopů, od plastových až po ocelové a litinové v různém provedení a s různými úpravami těsnění proti zatékání vody, bývají trvalé problémy. Pokud se k tomu přidají ještě zimní podmínky, kdy sníh a led namrzá na komunikacích, mechanicky se odhrnuje a používají se chemické látky na odmrazování komunikací, jsou poklopy ještě náchylnější k propouštění vody do šachet. Stačí kamínek z posypu vozovky, který se dostane do těsnicího labyrintu mezi rámem poklopu a vlastním poklopem, dojde k poškození těsnicích ploch a voda má již cestu do šachty nádrže otevřenou. Není třeba připomínat, že voda s vysokou koncentrací soli v šachtě nastartuje a výrazně urychluje procesy koroze. Je proto třeba vysoká obezřetnost při odklízení sněhu těžšími mechanizmy (sypače s pluhem, frézy, traktory), zejména pokud jsou na odklízení sněhu najímáni, o poklopech jejich řidiči nevědí a navíc je vnímají jako běžné kanalizační vpusti. Po velkém tání, kdy mráz povolí a teploty se dostanou nad nulu, se doporučuje poklopy otevřít a vnitřek šachet prohlédnout, případnou vodu odčerpat a vnitřní prostor šachet vysušit.

Ostatní zařízení

U ostatních zařízení na čerpacích stanicích jako vysavačů, kompresorů na huštění pneu apod. se jedná prakticky o to samé jako v případě výdejních stojanů. Technologickým zařízením nesvědčí krom nízké teploty ani velké teplotní výkyvy. Pokud obsluha čerpací stanice například zanedbává u kompresorů výměnu a doplňování olejů v kompresorech, nebo ošidí předepsané hodnoty doporučených olejů za levnější, může dojít k trvalému poškození kompresorů pro huštění pneumatik na venkovních plochách.
Neodborně provedené opravy totemů se také projeví zpravidla v zimě. Pokud se při údržbě a opravě totemů nepostupuje odborným způsobem, dojde k porušení těsnících prvků a následně k poškození elektrických a elektronických částí zařízení vlivem vlhkosti.
Další důležitou částí čerpací stanice, které je třeba v zimních měsících věnovat pozornost, je přestřešení výdejní plochy a střechy kiosku. Při velkých změnách klimatu, jako je tání a následně silný mráz, dochází k velkému zatížení odvodních žlabů a při nedostatečné pozornosti dochází k jejich poškození a zatékání, jehož důsledkem jsou další škody na stavbě či opláštění ocelových konstrukcí.
Agresivita solí poškozuje také strukturu betonových a živičných ploch. Při zanedbávání základních pravidel se nelze divit, že vozovka časem ztrácí svou pevnost a začíná se drolit.

Údržba sníží riziko poruch i úrazů

V zimním období vyžadují zařízení čerpací stanice, hlavně výdejní stojany, zvýšenou údržbu, a to jak ze strany pracovníků obsluhy, tak i ze strany servisních organizací. Vyplatí se to všem, jak majiteli čerpací stanice, který nepocítí zvýšené náklady na následné opravy způsobené zanedbanou údržbou, tak i zákazníkům, kteří najdou vždy na čerpací stanici vše přiměřeně čisté a v provozu. Cedulky s nápisem "Stojan mimo provoz" jsou černou můrou jen těch, kteří čerpací stanici chápou jako soubor bezúdržbových strojů a soustředí se toliko na počítání tržeb. Pak zákonitě řeší fatální poruchy a výpadky, jejichž odstranění je vždy nákladnější než pravidelná prevence.
Praxe jasně ukazuje, že i sebemenší preventivní péče dokáže zmírnit následky poškození. Většinou jde o to, jakým způsobem jsou pracovníci obsluhujícího personálu motivováni, aby tuto činnost prováděli. Na mnoha čerpacích stanicích jsou výdejní stojany a další zařízení v naprosté čistotě včetně vhodné konzervace jednotlivých komponentů. Bohužel jsou i takové čerpací stanice, kde jsou od letních měsíců zapomenuty pavučiny, stáčecí šachty jsou plné směsi vody a pohonných látek a na výdejní ploše leží neodklizený rozsolený kašovitý sníh.
Příklad si lze vzít z čerpacích stanic, které mají dobře propracované provozní řády včetně bezpečnostních pravidel a pravidelného školení zaměstnanců. V praxi se však ale mnohdy pracovníci servisu nebo inspektoři potýkají s nedodržováním těchto pravidel. Podle jejich zkušeností největším zimním nešvarem jsou práce ve výškách, kdy majitelé čerpacích stanic nebo jednotliví nájemci ve snaze ušetřit používají například pro odklízení sněhu a námrazy z atik a střech poškozené nebo neodpovídající zařízení, jako jsou rozviklané žebříky, různá nekvalitní lešení a podobně. Přitom práci ve výškách může provádět pouze osoba proškolená s platným odborným osvědčením, která používá rovněž zařízení s platnou revizí. Každý rok je pak zaznamenána spousta úrazů způsobených pádem z výšky. A v případě pracovních úrazů jejich řešení Inspektorátem bezpečnosti práce není zrovna pro příslušného zaměstnavatele příjemnou záležitostí.

Vliv čistoty na spokojenost zákazníků

I když existuje "zimní" míra tolerance nečistoty na čerpací stanici u zákazníků, čistota by měla patřit mezi základní priority provozu každé čerpací stanice. Důvodem není jen životnost zařízení stanice, ale zejména spokojenost zákazníků. Zimní měsíce jsou v tomto ohledu bezesporu nejnáročnější a k faktoru pohodlí se přidává faktor bezpečného pohybu zákazníků na čerpací stanici. Míra tolerance tedy má svoji přesně stanovenou hranici, která končí tam, kde začíná led, neupravené vozovky, nefunkční zařízení, ztížený přístup do prodejny nebo kluzká podlaha za vstupem do shopu.
Z hlediska pohybu zákazníků uvnitř prodejny je důležité si uvědomit, že čistota je jednou z podmínek pro poskytování kvalitních služeb. Dá se říci, že čistota vypovídá o úrovni čerpací stanice více, než by se na první pohled mohlo zdát. Zákazníci jsou stále náročnější a v případě, že něco není v pořádku, necítí se na dané čerpací stanici dobře. Pokud se podobná zkušenost opakuje, zpravidla hledají jinou alternativu. Protože nečistota vždy signalizuje: zde je nějaký problém.

Pozitivní motivace obsluhy

Motivace obsluhy je klíčovým faktorem k zajištění dodržování standardů čistoty na čerpací stanici. Součástí standardů by měla být jasná definice rolí a povinností obsluhy a současně kontrola jejich plnění. Stejně tak je potřeba zajistit prostředky na úklid a udržovat je v provozuschopném stavu, na svém místě a průběžně doplňovat jejich zásoby. Úspora v této oblasti provozu se nevyplácí a škody na zařízení mohou být mnohonásobně vyšší. Základním nástrojem k zajištění čistoty na čerpací stanici by měl být rozpis úklidu a údržby podle typu činnosti a ročního období. Obsluha potvrzuje splnění jednotlivých úkonů v rámci denního rozpisu a samostatně řeší případy, které vznikají například v důsledku nepříznivého počasí apod.
Úklid je tedy součástí náplně práce obsluhy, nicméně je dobré zavést motivační odměny, např. na základě měsíčního hodnocení úklidu podle denních rozpisů a objemu práce odvedené nad rámec standardních povinností.
Nestačí jen důkladný rozpis služeb, ale součástí dobré organizace je i kontrola provádění údržby vedoucím čerpací stanice. Pokud provedete kontrolu, pak nezapomeňte na základní pravidlo pozitivní motivace personálu: nejprve je třeba pochválit, poté vytknout nedostatky a uložit jejich odstranění.
Zákazník pak nejen ocení čistotu a plně funkční stanici, ale především dobrou atmosféru, kterou navodí právě pozitivně naladěná obsluha.
Zimni údržba 1

Nestačí jen důkladný rozpis služeb, ale součástí dobré organizace je i kontrola provádění údržby vedoucím čerpací stanice.


Jak to děláte vy?

Co vám v zimě z hlediska provozu čerpací stanice dělá největší starosti a jak v zimě motivujete obsluhu k intenzivnější péči o zařízení čerpací stanice a k častějšímu úklidu prostor?

Galon Kolín, pan Aujeský: Problémy v zimním období jsou spojené především s úklidem sněhu, vyšší spotřebou energií a někdy je problém se závozem pohonných hmot díky špatnému počasí. Jako motivaci používáme finanční nebo věcné odměny. 

Q8 Oils Nové Hamry, paní Bochová: Co se týče stojanů, tak tam je povinností každý den se postarat o to, aby byly čisté. Ve vnitřních prostorách jsme nechali položit koberce a ostatní je pak lépe udržovatelné. V proběhu dne obsluha pravidelně uklízí, aby se hlavně zákazník nesklouznul.

EuroOil Praha Poděbradská, pan Vokál:Vzhledem k lokaci v Praze nemáme takový častý problém se sněhem nějakého intenzivnějšího charakteru, samozřejmě pokud nasněží, tak posilujeme směny o další členy a frekvence údržby je během dne i noci častější. Obsluhu posilujeme hlavně z hlediska počtu, motivujeme ji samozřejmě hlavně finančně, protože jim narůstá práce.

Benzina Mitrovice, pan Basík - area manager: Není to jen motivace, ale je to i zvýšený dohled, to je druhá strana mince. Obsluha na stanicích to má ve svých úkolech, aby v zimě plnila zvýšený úklid. Například zrovna na tomto místě zde na České Sibiři je sněhu podstatně více než 10, 15 kilometrů vedle v Táboře, kde je ho méně. Je to hodně o výběru lidí, které si vedoucí pumpy vybere. Musí je poznat a kontrolovat je. Mají základní plat a k tomu mají pohyblivou složku, na jejíž výši se projeví plnění všech úkolů. V případě non-stop čerpací stanice jsou také motivováni mezi sebou. Při předávání směny si mezi sebou pohlídají, aby vše, co měla udělat minulá směna, bylo splněno.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek