27. 2. 2013
Nedostatečná péče o čerpací stanici obzvláště
v zimě může mít neblahý dopad nejen na obchod, ale také na
bezpečnost a v neposlední řadě i na funkčnost a trvanlivost
zařízení. Zákazníci navíc velice citlivě vnímají čistotu na výdejní
ploše a zejména pak v shopu a na toaletách. Úroveň čistoty je
jedním z rozhodujících faktorů pro opakovanou návštěvu a další
nákup.

Zima může zkrátit životnost technologie
Technologická zařízení čerpací stanice - výdejní stojany,
tankovací automaty u stojanů, vysavače a kompresory, se kterými
přichází zákazník do kontaktu, jsou umístěny většinou ve venkovním
prostoru, a tak musí odolávat povětrnostním podmínkám.
K běžné celoroční údržbě výdejních zařízení (čištění,
odmašťování, mytí od prachu apod.) pro obsluhy čerpacích stanic
připadá navíc pečlivější údržba, a to hlavně odstraňování bláta a
břečky ze skříní stojanů nastříkané z výdejní plochy. Posypové
materiály, které se používají na zimní údržbu komunikací, obsahují
velké množství solí, které agresivně působí na ocelové konstrukce a
opláštění výdejních stojanů. V případě, že není věnována
úklidu dostatečná pozornost, sůl postupně poškodí nátěrové hmoty
nosné konstrukce výdejních stojanů, ale i opláštění a přestřešení.
Vlivem koroze se zkracuje jejich životnost. Preventivní údržbou a
důslednou péčí se však životnost může výrazně prodloužit a
podstatně snížit jejich poruchovost.
Výdejní stojany
Již v průběhu náročnější zimy je možno vysledovat, zda
obsluha nevěnuje čištění stojanů patřičnou pozornost. Indikátorem
jsou rezivějící místa. Doporučuje se důkladněji kontrolovat vnitřní
prostory stojanů, protože agresivní prostředí působí na pryžové
části stojanů, klínové řemeny, kabely, těsnění a jemnou mechaniku
například u spínačů na výdejních pistolích. Rovněž pryžové hadice
je nutno náležitě ošetřovat. Extrémní mrazy vedou například i k
praskání skleněných průhledítek na výdejních stojanech pro kontrolu
tankovaných produktů z hlediska výskytu vzduchových bublin. Stačí
pnutí v místě špatného uchycení průhledítka na rám stojanu a
stříkající pohonné hmoty z prasklého průhledítka mohou nejen
nadělat zákazníkovi značné škody, ale hlavně se jedná o
bezpečnostní incident s vysokou pravděpodobností iniciace
požáru.
Důležitou a přitom často opomíjenou prevencí je pravidelné
odkalování nádrží. Voda, která se dostane do hydrauliky výdejních
stojanů může zamrznout a poškodit v lepším případě těsnicí
prvky a v horším případě poškodí stěny měřičů, monobloků
apod.
Podzemní technologie
Zima prověří také provádění preventivní pravidelné údržby
pojistných armatur, hlavně podtlakovo-přetlakových pojistek na
odvětrání nádrží. Pokud se pojistky pravidelně nečistí,
v zimním období pak zamrzají a následně zareznou. Při
nefunkčnosti pojistek, kdy nedojde k otevření ventilu při
větším přetlaku v parním systému nádrží a potrubních rozvodů,
než který je na armatuře nastaven, může dojít k problémům při
stáčení na rekuperačních potrubích. Při otevření víček rekuperace
nebo měřicí armatury může přetlak v nádrži obsluhu nemile
překvapit. Výron par s produktem stříkajícím do výšky nad
stáčecí šachtou nevěští z hlediska bezpečnosti a ochrany životního
prostředí na čerpací stanici nic dobrého. Stejně tak i při podtlaku
v celém těsném systému z důvodu poškozené pojistné
odvětrávací armatury může dojít k poškození podzemních
nádrží.
Řešením problému vyrovnávání tlaků v parním prostoru nádrží
při nefunkčních přetlakovo-podtlakových pojistkách je oprava
pojistek, a nikoliv velice časté rozšířené nedovření či dokonce
přímé otevření uzávěrů měřících či rekuperačních armatur. Armatury
brání unikání karcinogenních par do ovzduší a pokud případná
kontrola České inspekce životního prostředí zjistí, že nejsou
parotěsně uzavřeny, pak může provozovatel počítat s postihem
ve výši několika desítek tisíc korun.
Pojížděné poklopy šachet nádrží
Samostatnou kapitolou jsou poklopy šachet nádrží, hlavně těch
pojížděných, které jsou v komunikacích. S těsností těchto
přejezdních poklopů, od plastových až po ocelové a litinové
v různém provedení a s různými úpravami těsnění proti
zatékání vody, bývají trvalé problémy. Pokud se k tomu přidají
ještě zimní podmínky, kdy sníh a led namrzá na komunikacích,
mechanicky se odhrnuje a používají se chemické látky na odmrazování
komunikací, jsou poklopy ještě náchylnější k propouštění vody
do šachet. Stačí kamínek z posypu vozovky, který se dostane do
těsnicího labyrintu mezi rámem poklopu a vlastním poklopem, dojde k
poškození těsnicích ploch a voda má již cestu do šachty nádrže
otevřenou. Není třeba připomínat, že voda s vysokou
koncentrací soli v šachtě nastartuje a výrazně urychluje
procesy koroze. Je proto třeba vysoká obezřetnost při odklízení
sněhu těžšími mechanizmy (sypače s pluhem, frézy, traktory),
zejména pokud jsou na odklízení sněhu najímáni, o poklopech jejich
řidiči nevědí a navíc je vnímají jako běžné kanalizační vpusti. Po
velkém tání, kdy mráz povolí a teploty se dostanou nad nulu, se
doporučuje poklopy otevřít a vnitřek šachet prohlédnout, případnou
vodu odčerpat a vnitřní prostor šachet vysušit.
Ostatní zařízení
U ostatních zařízení na čerpacích stanicích jako vysavačů,
kompresorů na huštění pneu apod. se jedná prakticky o to samé jako
v případě výdejních stojanů. Technologickým zařízením nesvědčí
krom nízké teploty ani velké teplotní výkyvy. Pokud obsluha čerpací
stanice například zanedbává u kompresorů výměnu a doplňování olejů
v kompresorech, nebo ošidí předepsané hodnoty doporučených
olejů za levnější, může dojít k trvalému poškození kompresorů
pro huštění pneumatik na venkovních plochách.
Neodborně provedené opravy totemů se také projeví zpravidla v
zimě. Pokud se při údržbě a opravě totemů nepostupuje odborným
způsobem, dojde k porušení těsnících prvků a následně
k poškození elektrických a elektronických částí zařízení
vlivem vlhkosti.
Další důležitou částí čerpací stanice, které je třeba
v zimních měsících věnovat pozornost, je přestřešení výdejní
plochy a střechy kiosku. Při velkých změnách klimatu, jako je tání
a následně silný mráz, dochází k velkému zatížení odvodních
žlabů a při nedostatečné pozornosti dochází k jejich poškození
a zatékání, jehož důsledkem jsou další škody na stavbě či opláštění
ocelových konstrukcí.
Agresivita solí poškozuje také strukturu betonových a živičných
ploch. Při zanedbávání základních pravidel se nelze divit, že
vozovka časem ztrácí svou pevnost a začíná se drolit.
Údržba sníží riziko poruch i úrazů
V zimním období vyžadují zařízení čerpací stanice, hlavně
výdejní stojany, zvýšenou údržbu, a to jak ze strany pracovníků
obsluhy, tak i ze strany servisních organizací. Vyplatí se to všem,
jak majiteli čerpací stanice, který nepocítí zvýšené náklady na
následné opravy způsobené zanedbanou údržbou, tak i zákazníkům,
kteří najdou vždy na čerpací stanici vše přiměřeně čisté a
v provozu. Cedulky s nápisem "Stojan mimo provoz" jsou
černou můrou jen těch, kteří čerpací stanici chápou jako soubor
bezúdržbových strojů a soustředí se toliko na počítání tržeb. Pak
zákonitě řeší fatální poruchy a výpadky, jejichž odstranění je vždy
nákladnější než pravidelná prevence.
Praxe jasně ukazuje, že i sebemenší preventivní péče dokáže
zmírnit následky poškození. Většinou jde o to, jakým způsobem jsou
pracovníci obsluhujícího personálu motivováni, aby tuto činnost
prováděli. Na mnoha čerpacích stanicích jsou výdejní stojany a
další zařízení v naprosté čistotě včetně vhodné konzervace
jednotlivých komponentů. Bohužel jsou i takové čerpací stanice, kde
jsou od letních měsíců zapomenuty pavučiny, stáčecí šachty jsou
plné směsi vody a pohonných látek a na výdejní ploše leží
neodklizený rozsolený kašovitý sníh.
Příklad si lze vzít z čerpacích stanic, které mají dobře
propracované provozní řády včetně bezpečnostních pravidel a
pravidelného školení zaměstnanců. V praxi se však ale mnohdy
pracovníci servisu nebo inspektoři potýkají s nedodržováním těchto
pravidel. Podle jejich zkušeností největším zimním nešvarem jsou
práce ve výškách, kdy majitelé čerpacích stanic nebo jednotliví
nájemci ve snaze ušetřit používají například pro odklízení sněhu a
námrazy z atik a střech poškozené nebo neodpovídající
zařízení, jako jsou rozviklané žebříky, různá nekvalitní lešení a
podobně. Přitom práci ve výškách může provádět pouze osoba
proškolená s platným odborným osvědčením, která používá rovněž
zařízení s platnou revizí. Každý rok je pak zaznamenána
spousta úrazů způsobených pádem z výšky. A v případě
pracovních úrazů jejich řešení Inspektorátem bezpečnosti práce není
zrovna pro příslušného zaměstnavatele příjemnou záležitostí.
Vliv čistoty na spokojenost zákazníků
I když existuje "zimní" míra tolerance nečistoty na čerpací
stanici u zákazníků, čistota by měla patřit mezi základní priority
provozu každé čerpací stanice. Důvodem není jen životnost zařízení
stanice, ale zejména spokojenost zákazníků. Zimní měsíce jsou
v tomto ohledu bezesporu nejnáročnější a k faktoru
pohodlí se přidává faktor bezpečného pohybu zákazníků na čerpací
stanici. Míra tolerance tedy má svoji přesně stanovenou hranici,
která končí tam, kde začíná led, neupravené vozovky, nefunkční
zařízení, ztížený přístup do prodejny nebo kluzká podlaha za
vstupem do shopu.
Z hlediska pohybu zákazníků uvnitř prodejny je důležité si
uvědomit, že čistota je jednou z podmínek pro poskytování
kvalitních služeb. Dá se říci, že čistota vypovídá o úrovni čerpací
stanice více, než by se na první pohled mohlo zdát. Zákazníci jsou
stále náročnější a v případě, že něco není v pořádku,
necítí se na dané čerpací stanici dobře. Pokud se podobná zkušenost
opakuje, zpravidla hledají jinou alternativu. Protože nečistota
vždy signalizuje: zde je nějaký problém.
Pozitivní motivace obsluhy
Motivace obsluhy je klíčovým faktorem k zajištění dodržování
standardů čistoty na čerpací stanici. Součástí standardů by měla
být jasná definice rolí a povinností obsluhy a současně kontrola
jejich plnění. Stejně tak je potřeba zajistit prostředky na úklid a
udržovat je v provozuschopném stavu, na svém místě a průběžně
doplňovat jejich zásoby. Úspora v této oblasti provozu se
nevyplácí a škody na zařízení mohou být mnohonásobně vyšší.
Základním nástrojem k zajištění čistoty na čerpací stanici by
měl být rozpis úklidu a údržby podle typu činnosti a ročního
období. Obsluha potvrzuje splnění jednotlivých úkonů v rámci
denního rozpisu a samostatně řeší případy, které vznikají například
v důsledku nepříznivého počasí apod.
Úklid je tedy součástí náplně práce obsluhy, nicméně je dobré
zavést motivační odměny, např. na základě měsíčního hodnocení
úklidu podle denních rozpisů a objemu práce odvedené nad rámec
standardních povinností.
Nestačí jen důkladný rozpis služeb, ale součástí dobré organizace
je i kontrola provádění údržby vedoucím čerpací stanice. Pokud
provedete kontrolu, pak nezapomeňte na základní pravidlo pozitivní
motivace personálu: nejprve je třeba pochválit, poté vytknout
nedostatky a uložit jejich odstranění.
Zákazník pak nejen ocení čistotu a plně funkční stanici, ale
především dobrou atmosféru, kterou navodí právě pozitivně naladěná
obsluha.

Nestačí jen důkladný rozpis služeb, ale
součástí dobré organizace je i kontrola provádění údržby vedoucím
čerpací stanice.
Jak to děláte vy?
Co vám v zimě z hlediska provozu čerpací
stanice dělá největší starosti a jak v zimě motivujete obsluhu
k intenzivnější péči o zařízení čerpací stanice a k častějšímu
úklidu prostor?
Galon Kolín, pan Aujeský: Problémy v zimním
období jsou spojené především s úklidem sněhu, vyšší spotřebou
energií a někdy je problém se závozem pohonných hmot díky špatnému
počasí. Jako motivaci používáme finanční nebo věcné
odměny.
Q8 Oils Nové Hamry, paní Bochová: Co se týče
stojanů, tak tam je povinností každý den se postarat o to, aby byly
čisté. Ve vnitřních prostorách jsme nechali položit koberce a
ostatní je pak lépe udržovatelné. V proběhu dne obsluha
pravidelně uklízí, aby se hlavně zákazník nesklouznul.
EuroOil Praha Poděbradská, pan Vokál:Vzhledem
k lokaci v Praze nemáme takový častý problém se sněhem
nějakého intenzivnějšího charakteru, samozřejmě pokud nasněží, tak
posilujeme směny o další členy a frekvence údržby je během dne i
noci častější. Obsluhu posilujeme hlavně z hlediska počtu,
motivujeme ji samozřejmě hlavně finančně, protože jim narůstá
práce.
Benzina Mitrovice, pan Basík - area manager:
Není to jen motivace, ale je to i zvýšený dohled, to je druhá
strana mince. Obsluha na stanicích to má ve svých úkolech, aby
v zimě plnila zvýšený úklid. Například zrovna na tomto místě
zde na České Sibiři je sněhu podstatně více než 10, 15 kilometrů
vedle v Táboře, kde je ho méně. Je to hodně o výběru lidí,
které si vedoucí pumpy vybere. Musí je poznat a kontrolovat je.
Mají základní plat a k tomu mají pohyblivou složku, na jejíž
výši se projeví plnění všech úkolů. V případě non-stop čerpací
stanice jsou také motivováni mezi sebou. Při předávání směny si
mezi sebou pohlídají, aby vše, co měla udělat minulá směna, bylo
splněno.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia