25. 4. 2017
Říká to v exkluzivním rozhovoru pro PETROLmagazín
Richard Austen, předseda představenstva společnosti MOL Česká
republika.
S jakými plány jste loni na podzim nastoupil do
funkce šéfa MOL Česká republika?
Mé plány jsou totožné s plány celé firmy. Minulý rok byl pro
nás rozhodující z hlediska nákupu a následné konsolidace
akvizic - museli jsme do firmy začlenit zakoupené sítě čerpací
stanice Lukoil, Pap Oil a Agip a také sloučit firmy MOL Retail ČR
(bývalý Lukoil), MOL čerpací stanice (bývalý Agip), Slovnaft ČR a
Pap Oil do jedné, vytvořil se nový tým a buduje se značka MOL Česká
republika. Část zakoupených čerpacích stanic, tj. Agip a Lukoil, už
byla rebrandována do podoby MOL. Sítě Pap Oil a Slovnaft zatím
rebrandovány nebyly, ale máme s nimi také plány. Tento rok
bude konsolidace pokračovat. Chceme, aby značka MOL byla na trhu
stále viditelnější, aby se dostala do povědomí všech lidí
v Česku.
Značky Pap Oil a Slovnaft zatím na trhu
zůstanou?
Značka Slovnaft určitě nezůstane, s výjimkou zachování jedné
čerpací stanice Slovnaft pro udržení brandu v České republice.
Z těchto pump se stanou čerpačky MOL. O budoucnosti značky Pap
Oil se vedou stále diskuse, které nejsou ještě zcela ukončeny.
Momentálně se přikláníme k tomu, že zůstane, ale ne v té
podobě, jako dnes. Větší část čerpacích stanic Pap Oil bude
kompletně zrekonstruována a stanou se z nich stanice MOL.
Menší část čerpadel Pap Oil zřejmě zůstane minimálně ještě tři
roky, patrně i déle. Ale rozhodně budou také výrazně
zrekonstruovány, budou vypadat zcela jinak než dnes.
Zůstanou patrně čerpadla Pap Oil, která jsou na
vedlejších silnicích?
Tak to zcela nebude, ale o jejich lokaci ještě není zcela
rozhodnuto. Na dálnicích budou ale situovány jen stanice MOL.
Velké plány máte údajně ale i se stávajícími čerpadly
MOL, kde chcete vybudovat Fresh cornery… Chcete klást větší důraz
na občerstvovací úlohu čerpadel?
Ano, myslíme si, že v blízké budoucnosti funkce stanic jako
míst pro čerpání pohonných hmot ustoupí do pozadí, naopak posílí
pozice stanic jako občerstvovacích míst. Větší důraz se bude klást
na tzv. non-fuel produkty. Momentálně provozujeme Fresh Cornery na
49 čerpadlech MOL v ČR, od roku 2015 chceme proinvestovat přes
100 milionů dolarů, abychom Fresh cornery vybudovali na všech
našich čerpacích stanicích MOL, i když v různých formátech -
od jednodušších až po nejvyšší.
Prodej non-fuel produktů bude tedy v budoucnosti
tvořit větší část tržeb čerpacích stanic?
Ano, už dnes se marže z těchto produktů blíží 50 procentům a
v budoucnosti to bude ještě více, i když palivům se
pochopitelně nepřestaneme věnovat. Brzy tedy budou zisky
z prodeje pohonných hmot vytvářet méně než polovinu
z celkových marží z prodeje u čerpacích stanic. Budeme v
nich postupně testovat nové non-fuel aktivity.
Počítáte s tím, že u čerpadel MOL budou
k dispozici i alternativní pohonné hmoty - CNG, LPG, dobíjení
elektromobilů?
Samozřejmě ano, ale to bereme také jako fuel-byznys. Zatím pozorně
sledujeme, co trh vyžaduje.
Na českém trhu jste nyní počtem stanic číslo dvě po
Benzině. Chcete se stát číslem jedna?
Naší ambicí je být číslem jedna v kvalitě služeb. Proto
investujeme obrovské prostředky do kompletní proměny naší sítě
čerpacích stanic - do vybudování kvalitního občerstvení, do
technologie čerpání. Za tři roky bude síť MOL nejlepší na trhu, i
když konkurence samozřejmě také nespí. Velkou pozornost věnujeme
také chování personálu k zákazníkům, tam je ještě co
zlepšovat.
Chcete být jedničkou i v tržbách?
Důležitější než tržby je pro nás nabízet produkt, který
nám přinese očekávané marže.
Máte v plánu konkurovat i nižšími cenami, nebo
hlavně lepšími službami?
Jednoznačně službami.
Kromě vybudování Fresh Cornerů na čerpacích stanicích
máte prý i další projekty na diverzifikaci jejich činnosti -
doručování balíků, sdílení a půjčovny aut, vlastní platební karty
apod. Můžete nám ty projekty přiblížit?
K tomu zatím nemohu říci nic konkrétního, protože je to
teprve ve stádiu zrodu. Skupina MOL nyní vytvořila novou divizi MOL
Consumer Services, rovnocennou petrolejářské divizi, která by měla
do roku 2030 postupně tvořit 30 procent EBIDTA. Výraznou součástí
této strategie jsou právě tzv. servisní stanice, které by měly
vzniknout ze současných čerpacích stanic. MOL má v Evropě 2000
čerpacích stanic, z toho 308 v České republice. Skupina
věří, že na těchto servisních stanicích bude moci nabídnout i mnoho
dalších služeb kromě čerpání pohonných hmot, které poněkud ustoupí
do pozadí. Například car sharing, auta bez řidiče, což je současný
výrazný trend, doručování balíků… Těch nápadů je spousta, rozhodně
více než dvacet. Pracuje na tom velký tým lidí, i v ČR se
budou některé z nich testovat.
Zkrátka počítáte s tím, že prodeje klasických
pohonných hmot budou stále klesat, a proto chcete služby čerpacích
stanic rozšířit o nové činnosti…
Přesně tak. Nová strategie Skupiny MOL počítá s tím, že zlaté
časy olejářského byznysu jsou za námi. Trend v Evropě je jasný
- očekává se pokles poptávky po klasických pohonných hmotách, ať
již kvůli nástupu alternativních paliv nebo kvůli vývoji
úspornějších motorů, car sharingu, a podobným trendům. Nová divize
MOL má přispět velkou měrou k tomu, aby se útlum olejářského
byznysu na tržbách skupiny neprojevil.
Jak dlouho se budou dle vašeho názoru ještě používat
klasická motorová paliva?
Podle studií minimálně 30-40 let, ale poptávka bude stále klesat.
Skupina MOL provozuje i čtyři rafinérie ropy. Co se tedy
stane s nimi?
Rafinérie v Maďarsku a Slovnaft Bratislava jsou jedny
z nejmodernějších v Evropě. Ty si určitě ponecháme. Další
dvě rafinérie provozujeme v Chorvatsku, kde držíme podíl ve
firmě INA. Momentálněchorvatskávláda projevila zájem o odkoupení
podílu MOL ve společnosti INA, rozhovory by měly začít
v následujících měsících. Hlavním produktem maďarské rafinérie
a Slovnaftu jsou dnes ze 70 % pohonné hmoty. Do budoucna má
tento podíl klesnout pod 50 %, naopak stěžejní činností se stane
petrochemie, především produkce plastů. Petrochemie se stane jedním
ze tří hlavních pilířů činnosti skupiny MOL - vedle produkce
pohonných hmot a služeb pro motoristy, consumer services. Do
rafinérií proto půjdou také obrovské investice.
Uvažuje Skupina MOL i o tom, že v rafinériích by se
mohla vyrábět například i biopaliva?
Takové úvahy jsou, ale nevím, v jakém jsou stádiu. Patrně by
se ale jednalo o biopaliva 2. generace.
Nemyslíte si, že biopaliva jsou slepá ulička ve vývoji
motorových paliv, vzhledem k tomu, že zřejmě nejsou tak
environmentálně příznivé, jak se původně
myslelo?
Biopaliva 1. generace momentálně zřejmě už dosáhla svého vrcholu.
Pokud budeme chtít splnit požadavky EU na emise z motorových
paliv, budeme muset jít i do biopaliv 2. generace, ale zatím se
neví, jak to dopadne.
Objevují se úvahy, že výroba biopaliv 2. generace je
příliš drahá, není na to dostatek surovin a ekologický efekt není
takový, aby se to vůbec vyplatilo…
Souhlasím, ale druhá věc jsou požadavky EU. Totéž je podpora
elektromobility. Pokud elektřina pochází z fosilních zdrojů,
není na tom nic ekologického. Pokud pochází z čistých zdrojů,
to je pak něco jiného. Elektromobilita je ale velkým trendem, který
patrně vydrží. My nechceme zůstat stranou, proto do tohoto oboru
také budeme investovat.
Kolik ve střední Evropě, dejme tomu za deset let, zbude
rafinérií?
Neumím na to odpovědětjinaknežslovy šéfa Skupiny MOL. Tedy ať již
v tomto regionu zůstane jakékoliv množství rafinérií,
minimálně dvě, Slovnaft a maďarská Duna mezi ně budou patřit.
Jaké máte v této souvislosti vztahy s vaším
hlavním konkurentem, skupinou PKN Orlen? Odebíráte například
pohonné hmoty i od České rafinérské?
PKN Orlen je samozřejmě náš hlavní konkurent, ale vztahy jsou
standardní, bereme na vědomí, že v ČR je to market leader. O
standardních vztazích svědčí i skutečnost, ževíce nežtřetinu
pohonných hmotpro naše čerpacístanice plánujemenakoupitod České
rafinérské, dvě třetiny pocházejí především ze Slovnaftu,
k čemuž využíváme síť produktovodů Čepra. Moravu zavážíme
většinou cisternami přímo ze Slovnaftu.
Jaký očekáváte letos vývoj cen ropy a ropných
produktů?
Kdybych to věděl, byl bych velmi bohatý člověk. Ale ceny 100
dolarů za barel asi dosaženo už nebude. Spíše se ceny budou i
nadále pohybovat kolem 50-60 dolarů za barel.
Je zajištěno zásobování střední Evropy ropou? Skupina
MOL už není závislá jen na ropovodu Družba. Je to
tak?
Ano, investovali jsme velké prostředky do napojení našich dvou
rafinérií na ropovod Adria, takže na Družbě už nejsme závislí.
Rámcovou smlouvu o dodávce ropy ropovodem Adria minulý rok podepsal
i český Unipetrol.
Jak se vyvíjí situace kolem ropovodu
Bratislava-Schwechat? Mělo se zajistit, aby Rusko mělo zájem nadále
provozovat ropovod Družba, když by jím proudila ropa i do rafinérie
ve Schwechatu.
Podle našeho názoru tento projekt nemá žádný smysl, je neefektivní
a neperspektivní, investice se nemůže vrátit. A pro skupinu MOL ani
Slovensko to nikdy praktickývýznamnemělo.Jsou tam i ekologické
problémy, protože trasa vedla pod Žitným ostrovem i pod
bratislavským sídlištěm Petržalka. V poslední době se o tom
projektu už moc nemluví.
Můžete prozradit nejbližší akviziční plány Skupiny MOL
ve střední Evropě? Jeden čas jste chtěli koupit i Plzeňský
Prazdroj… Chcete tedy rozšířit své aktivity i do potravinářství
nebo třeba bankovnictví?
O Prazdroj jsme sezajímali, ale finální nabídku jsme nepodali.
Nicméně ten zájem souvisí se strategií Skupiny MOL rozšířit
aktivity i do oborů, v nichž dříve nepůsobila, vytvořit pilíř
consumer services. Skupina peníze na investice má. Ale ta divize
consumer services působí teprve dva měsíce, zatím sbírá projekty a
promýšlí strategii. Vymysleli jich už opravdu hodně. Síť 2000
čerpacích stanic ve střední Evropě ale zatím rozšiřovat nechceme,
není však jisté, že v průběhu několika let o tom nebudeme
uvažovat. V ČR se chceme soustředit na přebudování a
konsolidaci celé sítě čerpacích stanic, o nové akvizici zatím
neuvažujeme. Ale pokud by se něco zajímavého objevilo, nebráníme se
tomu.
Platí ale, že skupina MOL hodlá ve střední Evropě
investovat 7 miliard dolarů ročně po dobu 5 let?
Ano, to platí, ale to je včetně investic do rafinérií, do výroby
petrochemických produktů i dalších produktů - chemikálií -
s vysokou přidanou hodnotou.
Zůstane střední Evropa pro skupinu MOL i nadále klíčovým
regionem?
Ano, Česká republika,patří spolu se zeměmi,jako jeMaďarsko,
Slovensko, Rumunsko a Chorvatsko, z hlediska velikosti
adůležitostike klíčovým zemím pro Skupinu MOL.
Kdo je Richard Austen
Richard Austen nastoupil do funkce generálního ředitele
společnosti MOL Česká republika aktivity mezinárodní ropné a
plynárenské Skupiny MOL v České republice od 1. října
2016. Austen je ve společnosti MOL Česká republika i
jednatelem.
Richard Austen nastoupil do slovenské petrolejářské společnosti
Slovnaft, která je dnes součástí skupiny MOL, v roce 2007 jako
ředitel logistiky. Od roku 2011 byl viceprezidentem pro Logistiku
Skupiny MOL a od listopadu 2013 vedl velkoobchod Slovnaftu.
Zároveň je také členem dozorčí rady Slovnaftu.
Richard Austen je absolventem Obchodní fakulty Ekonomické
univerzity v Bratislavě a držitelem titulu MBA
z Webster University v Missouri v USA. V minulosti
pracoval pro společnosti Coca-Cola a Holcim.

Autor: Alena Adámková