Zmrzliny osvěží i vaši pokladnu

Je možné v průběhu pěkného léta a při velké frekvenci zákazníků u mrazáku či stojanu s točenou, kvalitní a nepředraženou zmrzlinou zvýšit sezónní zisk?

Zmrzlina 4
Možná i vy jste slyšeli "zaručeně pravdivé" zprávy o tom, jak ten či onen neuvěřitelně zbohatl na prodeji zmrzlin. "Na každém šprochu je pravdy trochu," tvrdí staré české přísloví a v tomto případě opravdu jen trochu. To ovšem neznamená, že v průběhu pěkného léta a při velké frekvenci zákazníků u vašeho mrazáku či stojanu s točenou, kvalitní a nepředraženou zmrzlinou není možné zvýšit sezónní zisk. Hotových výrobků, surovin pro zmrzlinové stroje je dostatek a je z čeho vybírat.

Sledujte obaly, hlídejte si kvalitu

V nabídce čerpacích stanic převládají hotové výrobky - jednak impulsní a zážitkové balené zmrzliny k okamžité spotřebě a dále mražené krémy, deserty, dorty v převážně rodinném balení v miskách a vaničkách k pozdější konzumaci. Po pravdě řečeno, zmrzliny a mražené krémy patří k choulostivému zboží, kde jsou vyšší nároky na způsob přepravy, pečlivé uložení v mrazácích a neustálé hlídání teploty,která musí být po celou dobu do samotného prodeje minimálně mínus 18 stupňů Celsia. Výjimkou nejsou spory se zákazníky o hmotnost výrobků, o to, že rozmrzly a opět byly zamraženy atp. Prodejce zajímá proto nejen název výrobku a údaje v češtině, ale také datum minimální trvanlivosti, jméno a adresa výrobce, dovozce nebo obchodníka, údaj o složení a množství výrobku. Podle údajů Státní zemědělské a potravinářské inspekce je důležitou informací i tzv. zdravotní upozornění o nepříznivém vlivu na zdraví člověka. Zdravotní upozornění se většinou týká látek vyvolávajících u citlivých osob alergické reakce nebo na přítomnost fenylalaninu. Mezi nejznámější alergeny, které by se v mraženém krému mohly objevit, patří ořechy, arašídy, mandle, sója, vejce, lepek atp. Každý mražený krém musí být rovněž označen údajem o přípustném způsobu skladování.
Na obale musí být uvedeno, že jde o mražený krém (zmrzlinu) a musí být specifikováno jaký, např. smetanový, mléčný, s rostlinným tukem, vodový, ovocný, sorbet. Dále musí být uvedena použitá ochucující složka např.: vanilkový, jahodový, malinový, meruňkový, citrónový, pomerančový, oříškový, pistáciový, čokoládový, karamelový, kávový, kakaový, názvem použitého druhu ovoce. Mražený krém, který byl ochucen pouze látkou určenou k aromatizaci, se v názvu výrobku označí slovy "s příchutí", s výjimkou vanilkového ochucení. Co se týká ochucující složky, její množství je rovněž dané normou: čokoládový - nejméně 3,0 % hmotnostní kakaa, kakaový - nejméně 1,5 % hmotnostní kakaa, suché skořápkové plody - nejméně 1,0 % hmotnostní těchto plodů nebo jejich past . V názvu mraženého krému mléčného lze výraz "mléčný" nahradit názvem mléčného výrobku, který byl jako složka použit při jeho výrobě, například jogurtový, tvarohový. U výrobku s alkoholickou složkou musí být tato v názvu výrobku uvedena, přičemž obsah alkoholu nesmí být vyšší než 3,0 % hmotnostní.

Vyhláška SZPI č. 77/2003 Sb. povoluje mj. přípustné záporné hmotnostní a objemové odchylky. To znamená, že skutečná hmotnost mraženého krému může být o trochu nižší než hmotnost uvedená na obale. Mražený krém do 100 ml nebo 100 g může být lehčí o 5 %, krém do 500 ml/500 g o 3 % a krém nad 500 ml/500 g o 1 %. Pokud by byl rozdíl mezi skutečnou hmotností krému a hmotností uvedenou na obale větší, než povoluje vyhláška, posuzuje se tato skutečnost jako klamání spotřebitele. Jestliže výrobek váží více, než je hmotnost uvedená na obale, není tato skutečnost posuzována jako klamání. 

Zmrzlina 3
Algida nejen na začátku abecedy

Algida jako nejznámější výrobce a dodavatel zmrzlin na českém trhu (patří pod mezinárodní koncern Unilever) přichází s celou řadou novinek a inovací u převážné většiny značek. Ať je to Big Milk mléčná s čoko polevou na špejli či v kornoutu, luxusní rodinné balení ve vaničkách Carte D´Or, zmrzlinové dorty a deserty Viennetta, neopakovatelné Magnum v desítce jeho variant, či typické ovocné impulsní zmrzliny Twister či Calippo, kterým neodolají děti ani dospěláci, stejně jako dalším "cucům na dřívku". Zmrzliny a mražené krémy Algida dokonale pokrývají celé potenciální spektrum zákazníků, což pozná každý, kdo klikne na jejich webové stránky. Mimochodem, Algida před časem udělala i jeden chytrý krok vůči svým odběratelům a vytvořila pro ně věrnostní program "Algidárky". Další předností tohoto dodavatele je velká televizní kampaň, ve které představuje s nastávající sezónou své letošní produktové a prémiové novinky a pro spotřebitele nezapomíná na tradiční soutěže.

Zmrzlina 5
Prima novinky pro pravé české léto

Prima zmrzlina jako vždy i pro letošní sezónu připravila několik nových mražených pochoutek, například úplně novou variantu Mrože - tvaroh se smetanou! Na své si přijdou i milovníci chuti jahod, smetany, vanilky, čokolády, kokosu, pistácií... Dá se říci, že za dvacet let výroby "Mrože" výrobce dokonale vystihl chuťové návyky českých konzumentů. Lahodnou chuť, kvalitní suroviny, čerstvé ovoce a lásku, se kterou jsou zmrzliny vyráběné, ocení všichni. Zmrzliny PRIMA vyrábí a dodává společnost NOWACO Czech Republic, člen celosvětového koncernu BIDVEST, který je druhý největší světový distributor potravin působící v Evropě, Asii, Austrálii a Jižní Africe. Z portfolia Primy vybíráme: Mrož jahodový kornout a Ruská zmrzlina - oblíbená zmrzlina tentokrát také v kornoutu plném smetany. Naopak na tradičním "dřívku" jsou Pegas Premium Pistachio, pistáciový Pegas s oříšky v polevě, Pegas Premium Chocotwist, čokoládový Pegas s čokoládovým toppingem, Pegas Kokos, Pegas Oříšek, Pegas Vanilka pro milovníky kokosu, oříšků či vanilky a Kostíci vanilková zmrzlina s křupinkami. Pegas Vanilková s karamelovým toppingem,Pegas Caffé Latté v misce. Pro milovníky kávové chuti Mrož selection, Pegas selection - jemná vanilková zmrzlina s griotkovým toppingem a čokoládovými šupinkami, Čokoládová a navíc čokoládový topping, Prima mix vanilková a čokoládová s toppingem ve vaničkách pro pozdější spotřebu. Pro některé z letošních novinek Prima zmrzliny rovněž běží TV reklama.

Zmrzlina 1
Nestlé: Noris, Môvenpick, Schöller…

Obchodní licenci zmrzlinové značky NESTLÉ ICE CREAM získala pro Česko od koncernu Nestlé v červnu 2009 společnost Noris CR. Mražené potraviny a zmrzliny Nestlé distribuuje ze 7 poboček a do portfolia značky patří například zmrzliny Manhattan, La Cremeria, Extréme, Kit Kat a další vyráběné v závodech Nestlé ve Španělsku, Německu či v Polsku. Noris Czech Republic nakupuje zmrzliny v Nestlé závodech a prodává je pod značkou Nestlé Ice Cream jako výhradní distributor na českém a slovenském trhu. Kromě klasických impulsních dětských zmrzlin jako Bon Pari, Cortina vanilka s čokoládovým koktejlem, Kaktus citrón, jahoda, Kit Kat čokoláda s tyčinkou Kit Kat, Modré z nebe čokoládová s Brownies, Sliz jablečná aj. je to např. u dospělých konzumentů oblíbený Extréme čokoláda, karamel, Extréme jogurt, višeň Nero pomerančový sorbet, Nero kávová 100% Arabica. Ke spotřebě doma pak např. Manhattan double vanila 1400ml, Manhattan čokoláda, karamel s arašídy 1400ml La Cremerie ořechy a hrozinky, La Cremeria pistácie a desítky dalších. Z luxusnějších rodinných balení v několika gramážích stojí za zmínku švýcarská zmrzlina Mövenpick, nabízená i do restaurací ve větších vaničkách ke kopečkovému/porcovanému prodeji.

Zákaznické průzkumy napoví

Podle průzkumu Market & Media & Lifestyle - TGI, 3. kvartál 2012 a 4. kvartál 2012 společnosti Median konzumovalo v posledních 12 měsících zmrzliny na dřívku 59,8 % lidí nejčastěji jedenkrát měsíčně. Na dalším místě skončil v odpovědích interval dvakrát až třikrát měsíčně. Rodinná balení zmrzliny konzumovala v posledních 12 měsících necelá polovina dotázaných (48 %). Nejrozšířenější odpověď z hlediska frekvence konzumace byla: méně než jedenkrát měsíčně, následována odpovědí jedenkrát měsíčně.
Z průzkumů vyplývá, že se v Česku sní nejvíce zmrzliny od května do srpna. Jde celkem o 60 až 65 procent celkové roční spotřeby. Oproti zbytku roku tak prodej stoupá šestkrát až osmkrát, což některým menším výrobcům v dobré sezóně může činit potíže. V Evropě je podle distributorů prodej lépe rozložen, protože konzumenti jsou zvyklí na zmrzlinu i v chladnějších měsících. V ČR mírně klesá spotřeba běžných nanuků a polárkových dortů a to v jednotkách procent ročně, což odpovídá obdobnému vývoji v Evropě. Pokles spotřeby je ovšem jen zdánlivý, protože je vyvažován vyššími prodeji kopečkové a točené zmrzliny. Zároveň mírně stoupá konzumace kvalitnějších rodinných balení ve vaničkách. Spotřebitelé méně často sáhnou po běžném polárkovém dortu. Naopak vzrůstá obliba rolád, vaniček, prémiových výrobků a exotických příchutí.
Z průzkumů je patrné, že kvalita mražených krémů a zmrzlin je ovlivněna snahou zejména diskontních obchodníků dostat zboží za co nejnižší cenu, což obecně devalvuje již tak chudnoucí trh. Z těchto důvodů v mnoha ohledech nesneseme srovnání s evropským průměrem, protože diskontní prodejny v Česku rovnou kalkulují s horší kvalitou, ale příznivější cenou. Takže sehnat opravdu kvalitní zmrzlinu za slušnou cenu může být problém a spotřebitelé, kteří jsou ochotni za kvalitní výrobek více zaplatit, ji častěji hledají i u čerpacích stanic, kde vzniká prostor zejména pro prémiové výrobky a kvalitní točené zmrzliny. Známá je např. Zmrzlina z Opočna, kdy její práškové či tekuté směsi jsou distribuovány po celé ČR, ale regionálních výrobců je mnohem více, z nichž mnozí mají svůj věhlas. V každém případě i tady by obsluha a prodavači na ČS měli respektovat níže uvedené ukazatele, podle kterých se pozná kvalitní porcovaná zmrzlina.

Zmrzlina 2


Zásady správného nákupu/prodeje zmrzliny

Prodejci na ČS by měli být obeznámeni s radami, které jsou dávány spotřebitelům pro nákup a zacházení s balenými zmrzlinami a mraženými krémy. Pokud je sami znají, mohou zabránit škodám a zbytečným sporům:
- vyhněte se zmrzlinám s poškozenými, špinavými nebo zdeformovanými obaly
- nikdy nekupujte rozteklé, polámané nebo jinak zdeformované výrobky
- vyhněte se výrobkům pokrytým vrstvou ledu nebo s velkými ledovými krystaly
- zkontrolujte teplotu v chladicím boxu (na mrazicím boxu byl měl být teploměr)
- nikdy znovu nezmrazujte jednou rozmražené výrobky
- vždy zkontrolujte datum minimální trvanlivosti


Desatero kvalitní porcované (točené, kopečkové) zmrzliny

1) Již na první pohled by měla být porce pěkná, nesmí být přešlehaná ani uplácaná.
2) Pokud se na zmrzlině objeví třpytící se krystalky, znamená to, že zmrzlina je zřejmě naředěná větším poměrem vody, než by měla být. Ta pak vytváří krystalky ledu.
3) Objeví-li se na porci zmrzliny patrné trhliny či vzduchové bubliny, znamená to, že byla přešlehána, což její kvalitě určitě nepřidá.
4) Každá zmrzlina musí být označena gramáží. Na požádání by tedy neměl být problém ji zvážit.
5) Prodávající by měl být upraven, což budí důvěru z pohledu hygieny.
6) Okolí stánku by mělo být rovněž čisté a upravené (opět důvěra z pohledu hygieny).
7) Prodávající musí podávat prodávanou porci tak, že má rukavici, kleště nebo jiný způsob, kterým zamezí dotyku své ruky s prodávaným kornoutem, a platit by se mělo u kasy.
8) Co se týká sortimentu, musí být jasně označen druh možného výběru porcí i ostatní nabídka jako například posyp, poleva a podobně.
9) Širší škála by měla být i v nabídce kornoutů, ne pouze výběr malého a velkého, ale sladký kornout, politý čokoládou, barevný kornout, včetně ostatních možností.
10) Dokonalou referencí stánku či prodejního místa je ovšem trvalá fronta zákazníků, kteří se vracejí. Tím vzniká nejlepší a nejlevnější reklama šířící se v ústním podání o tom, že se tu točí zmrzlina, která chutná široko daleko nejlépe.


Zásady správného nákupu/prodeje zmrzliny

Prodejci na ČS by měli být obeznámeni s radami, které jsou dávány spotřebitelům pro nákup a zacházení s balenými zmrzlinami a mraženými krémy. Pokud je sami znají, mohou zabránit škodám a zbytečným sporům:
- vyhněte se zmrzlinám s poškozenými, špinavými nebo zdeformovanými obaly
- nikdy nekupujte rozteklé, polámané nebo jinak zdeformované výrobky
- vyhněte se výrobkům pokrytým vrstvou ledu nebo s velkými ledovými krystaly
- zkontrolujte teplotu v chladicím boxu (na mrazicím boxu byl měl být teploměr)
- nikdy znovu nezmrazujte jednou rozmražené výrobk
- vždy zkontrolujte datum minimální trvanlivosti

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek