7. 6. 2017
Chceme, abychom byli atraktivní a
trendy i pro mladé lidi, říká v rozhovoru pro Petrol magazín
Marek Zouvala, šéf společnosti Benzina, která je nyní odštěpným
závodem společnosti Unipetrol RPA.

Před dvěma roky jste si stanovili ve
strategii Unipetrolu cíl dosáhnout tržního podílu 20 %. Jak se vám
to daří plnit?
MZ: Velice dobře. Před dvěma roky jsme měli
15procentní podíl na trhu, dnes už přes 18 procent, míněno objemem
prodeje pohonných hmot. Vzhledem k tomu, že přebíráme 68
čerpacích stanic firmy OMV, bude nejméně 20 procent podílu dosaženo
do konce roku 2017. Podíl v počtu pump zdaleka
dvacetiprocentní není, veřejných stanic je u nás přes 3000, celkem
7000 a Benzina bude mít na konci roku 407 stanic.
Všech 68 stanic OMV převezmete do konce
roku?
MZ: Už víme, že minimálně 3 stanice
nepřevezmeme. Podle současné legislativy je potřeba požádat
vlastníky pozemku o souhlas s pokračováním podnikatelské
činnosti, navíc mají na ten pozemek předkupní právo. Tohoto práva
zatím využili majitelé tří pozemků v severních Čechách. Pevně
věříme, že zbytek z oněch 68 budeme moci převzít. Zatím jsme
převzali 36 stanic OMV. Proces je poměrně zdlouhavý, je nutné
například zpracovávat znalecké posudky.
I kdyby se Vám nepodařilo převzít
všechny stanice OMV, mohli byste přesto dosáhnout 20% podílu na
trhu? Anebo byste museli hledat jiné akviziční
možnosti?
MZ: Naše síť je dost efektivní, prodeje
pohonných hmot rostou minimálně dvojnásobně než trh. I bez akvizice
68 stanic OMV jsme schopni dosáhnout 20% podílu
v maloobchodu.
Jak si Benzina stojí v porovnání
se svým největším konkurentem, skupinou MOL?
MZ: Benzina je na trhu č. 1, MOL č. 2. Je to
samozřejmě náš největší konkurent, ale my sledujeme své vlastní
cíle, bez ohledu na konkurenci, i když ji pochopitelně vnímáme.
Chceme se ale odlišovat. Trh je vysoce konkurenční a my chceme být
nejlepší.
MOL má v plánu diverzifikovat svou
činnost, vedle prodeje pohonných hmot, doplňkového zboží a
občerstvení má v plánu například poštovní služby, bankovní
služby, car sharing, půjčovny elektrokol apod. Plánujete také něco
takového?
MZ: Touto cestou se čerpací stanice snažily jít
před pěti lety, musely diverzifikovat své riziko, protože marže
byly nízké, byla zde rozsáhlá šedá ekonomika. I přes veškerou
snahu diverzifikovat činnost ale tržby z nepalivové části činí
stále jen 15 %. Za důležitý považujeme segment občerstvení, a proto
chceme rozvíjet i naše gastroslužby. Nicméně prodej paliv zůstane
naším klíčovým podnikáním.
Proto jste vyvinuli i novou řadu
paliv…
MZ: Ano, hlavně proto. Ale trh paliv se mění a
my chceme reagovat i na nástup alternativních paliv. Proto u řady
našich stanic už nabízíme CNG, někde i LPG, sledujeme i trend
příklonu k elektromobilům a chceme se tomu přizpůsobit.
Aktivně se hodláme podílet na rozvoji automobilů na vodík. Aby
Česká republika mohla splnit cíl snižování emisí z dopravy do
roku 2020, bude muset více prosazovat alternativní pohony aut. Také
zákazník se mění a brzy si už bude vybírat mezi auty hybridními,
elektromobily, na vodík, na CNG, na klasická paliva… I proto se
soustřeďujeme hlavně na palivovou část našeho byznysu. Nová
klasická paliva jsme pak vyvinuli hlavně proto, že odborníci jsou
přesvědčeni o tom, že klasická paliva budou ještě
v následujících 30 letech hlavním pohonem automobilů, protože
opravdu čisté technologie, jako je vodíkový pohon, se teprve
vyvíjejí nebo jsou ještě moc drahé. Na druhou stranu sledujeme
vývoj v automobilkách, a pokud 20 % nových automobilů bude na
elektrický pohon, chceme na to být připraveni nabídkou dobíjecích
stanic.
A už plánujete výstavbu dobíjecích
stanic a plniček na CNG?
MZ: Pokud jde o CNG, máme ze všech značkových
řetězců nejvíce plniček, a to 32. LPG stanic máme 52.
Elektrodobíječku máme zatím jen jednu, ve Vrchlabí, ale se skupinou
ČEZ už spolupracujeme na projektu vybudování páteřní sítě
dobíjecích stanic, jednáme ale i s dalšími firmami, jako je
E.On, Innogy a další. My ale nebudeme investorem, tím budou
energetické firmy, v případě CNG hlavně Vítkovice Doprava a
Innogy, my jim pak pronajmeme pozemek a zákazníkům poskytneme
doplňkové služby. Jiné to může být v případě vodíku, tam
můžeme být i výrobci, tudíž také investory do plnicích stanic.
Zvažujeme už letos v Čechách vybudování minimálně jedné plnicí
stanice na vodík - buď v Litvínově u naší chemičky, nebo
v Praze.
Vraťme se k nové řadě paliv
Efecta. V čem jsou lepší než ta dřívější? Už jsou k mání
u všech vašich stanic?
MZ: Efecta je fyzicky na všech stanicích již od
března. Do konce dubna budou všechny stanice přeznačeny. Nová
paliva jsou kvalitnější zejména v tom, že obsahují mimojiné
přísady, které mají vysoce čisticí účinky a odstraňují úsady
v palivové soustavě motoru. Při pravidelném používání paliv
Efecta se veškeré části motoru, které přichází do kontaktu
s palivem, zcela vyčistí.

Prodáváte více benzinu, nebo
nafty?
MZ: Prodej nafty činí přes 60 % objemu našich
prodejů, zbytek je benzin. Prodej nafty na trhu celkově roste, nám
mírně roste i prodej benzinu, ale na trhu obecně prodej benzinu
mírně klesá.
Myslíte, že prodej pohonných hmot může
pořád růst, když třeba řada evropských měst uvažuje o zákazu vjezdu
dieselových aut?
Jsme si možného zákazu vědomi,
v následujících 3-4 letech to ale nebude. Počet automobilů se
stále zvyšuje, proto věříme, že poptávka po palivech poroste i
nadále, i když bude přibývat vozů s alternativním pohonem. Ale
i na to chceme být připraveni.
Před několika lety jste uvažovali o
tom, že část čerpacích stanic Benzina se přejmenuje na Star či
Orlen, což jsou klíčové značky majitele Unipetrolu, skupiny PKN
Orlen… Je to v plánu i dnes?
MZ: Od tohoto plánu jsme upustili, čerpací
stanice Star, Orlen i všechny ostatní v našem majetku se letos
sjednotí pod značkou Benzina. Jen samoobslužné stanice E24 se
přejmenují na Benzina Express. Zmizí i Benzina Plus, od této
koncepce upouštíme. Podle nové koncepce je značka Benzina jen
jedna, není žádná horší či lepší Benzina. Chceme všude poskytovat
stejnou prémiovou kvalitu služeb. Benzina se před několika lety
snažila rozdělením na prémiovou a standardní síť, kde byly nízké
ceny, bojovat proti šedé ekonomice, prodeji nezdaněných pohonných
hmot. Podobně se chovaly i jiné velké řetězce. Například OMV kvůli
tomu zavedla levnější síť Avanti, kterou provozuje dodnes. Část
sítě Avanti dnes přebíráme právě my. PKN Orlen zase rozdělil síť na
prémiové Orlen a levnější Bliska. Dnes se od toho upouští.
Koncept samoobslužných stanic chcete
rozvíjet i nadále?
MZ: Ano. Dříve to byla jedna z alternativ,
jak bojovat s šedou ekonomikou nižšími cenami. Projekt nebyl
úplně dobře načasován, navíc jsme nechtěli tento projekt spojovat
s Benzinou, proto nesly jméno E24. Plán byl postavit 50
samoobslužných stanic, ale z různých důvodů se to nepodařilo.
Dnes je však zcela jiná situace, jsme přesvědčeni, že prostor pro
takovou službu tu je. Bezobslužné pumpy jsou dnes trendem, hlavně
ve Skandinávii, musíme na něj být připraveni, je to prostor
k růstu. Musejí tam ale být nízké ceny, jinak zákazníky na
tyto stanice nepřitáhnete. Ale i tam se bude prodávat prémiové
palivo Verva, měla by se tam prodávat i káva a nějaký snack, měly
by tam být i WC, to vše pod značkou Benzina Express. Výhodou je, že
samoobslužná pumpa nevyžaduje velké pozemky. Hodláme mít
bezobslužných pump minimálně deset, dnes jich funguje pět.
Když se vrátím ke klasickým stanicím, tak naším cílem je, aby
všechny nabízely zcela stejné palivo a pokud možno i stejnou
základní nepalivovou nabídku - hot dog a kávu plus doplňkové zboží.
Chceme i tuto nepalivovou nabídku unifikovat tak, aby bylo na první
pohled patrné, že zákazník navštívil pumpu Benzina, což by mělo
platit do jisté míry i pro Benzinu Express.
Čili občerstvení bude všude zcela
unifikované?
MZ: Ano. Máme koncept Stop Café, ten vybudujeme
všude, kde to bude technicky proveditelné. U nejmenších stanic pak
budeme nabízet alespoň kávu, hot dog, sendvič nebo snack.
Nabídnete i teplá jídla?
MZ: Ano, na velkých tazích určitě v Stop
Café Bistro. Zároveň chceme být trendy, a proto budeme nabízet i
čerstvé produkty odpovídající trendům zdravé výživy - nyní
testujeme například Ugovy fresh šťávy, už letos hodláme nabídnout i
čerstvé zeleninové saláty, na stanici u Rudné u Prahy je prodáváme
už dnes.
Hodláte i nadále na čerpacích stanicích
spolupracovat s řetězci rychlého občerstvení McDonald´s nebo
KFC?
MZ: Ano, je to dobré partnerství. Řidič u pumpy
natankuje, na jídlo půjde spíše k McDonald´s či do KFC. Není
to konkurence v gastronomii, my prodáváme jiné produkty, hot
dog třeba McDonald´s ani KFC v nabídce nemají. Jediná
konkurence je v nabídce kávy.
Chystáte i další doplňkové
služby?
MZ: V poštovních službách byznys nevidíme, Češi
jsou tradicionalisté, jsou zvyklí chodit na poštu. Sdílení aut by
se mohlo rozvinout po instalaci dobíjecích stanic, hledáme ale
partnera. Zavedli jsme doplňkový prodej léků, to jsou tzv. impulzní
nákupy, pro čerpací stanice typické - kupuji to, co vidím a co
znám.
Máte v plánu změnit i
marketingovou komunikaci se zákazníky?
MZ: Snažíme se maximálně urychlit odbavení u
čerpací stanice, protože to zákazník vyžaduje. To urychlí například
platby mobilem, třeba i předem. Mladá generace řeší vše přes mobil,
té chceme vyjít vstříc, proto tento typ plateb zavedeme už letos.
Už dnes lze u Benziny přes mobil platit i za myčku, je to
v testovacím provozu.
Se zákazníky komunikujeme i na Facebooku, kde máme tři profily a
na nich celkem 211 tisíc fanoušků. Chceme přitáhnout mladé lidi,
aby Benzina už nebyla vnímána jako tradiční značka pro starší
generaci, ale jako trendy značka. To se naštěstí mění, už dnes
tvoří 17 % našich zákazníků mladí lidé. Snažíme se je přitáhnout,
třeba v soutěžích na FB nabízíme jako výhry adrenalinové
sporty, máme mnoho obecně prospěšných aktivit. Naším cílem je, aby
se značka Benzina stala stálicí jak mezi staršími, tak především
mezi mladými, protože oni budou tvořit naši budoucnost.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017