10. 3. 2025

Za rok 2024 dosáhla celková spotřeba pohonných hmot
8,755 mld. litrů (7183 tis. tun), tj. o 4,3 % více než v roce
2023 (index 104,3 %). Rozhodující podíl tvoří motorová nafta (75 %)
a je 3x vyšší oproti automobilovému benzinu. U automobilových
benzinů za hodnocené období r. 2024 stoupla spotřeba na 2,383 mld.
litrů (1799 tis. tun), tj. v meziročním srovnání o 7, 2 %
(index 107,2 %). U motorové nafty za hodnocené období r. 2024
vzrostla spotřeba na 6,372 mld. litrů (5384 tis. tun), tj. nárůst
v meziročním srovnání o 3,4 % (index 103,4 %). Spotřeba
pohonných hmot za rok 2024 (8,7 mld litrů) překročila předkovidovou
úroveň r. 2019 (8,1 mld. litrů) o 7 %. Proti
roku 2020 se pak spotřeba pohonných hmot zvýšila o 1,1miliardy
litrů.
Nejvyšší nárůsty v průběhu roku 2024 pak byly u
automobilových benzinů především ve 2. pololetí, a to
v rozsahu od 3 % (září) do 19 % (prosinec), v letních
měsících byl nárůst od 5 do 7 %. U motorové nafty byly největší
nárůsty také v dubnu (+11 %) a ve 2. pololetí 2024 byly
měsíční nárůsty od 5 do 9 %. Hlavním důvodem byl vývoj ekonomiky i
pokles domácí spotřeby z důvodů vysokých cen energií
v souvislosti s energetickou krizí, inflace doprovázená
nárůstem cen potravin, dalšího zboží a služeb, a také poklesem
kupní síly. Pozitivním faktorem pro růst poptávky u
pohonných hmot byl pokles cen ve 2. pololetí 2024 v porovnání
se stejným obdobím roku 2023.
I přes pokračování válečného konfliktu na Ukrajině
v roce 2024 byly určité obavy motoristů z nedostatku
pohonných hmot a ropy. Tyto obavy se v průběhu roku 2024
nenaplnily. V průběhu roku pak spotřebu pohonných hmot dále
pozitivně ovlivňovalo složení vozového parku s dominancí
kapalných pohonných hmot, tranzitní kamionová doprava při nízké
ceně v ČR v rámci 27 zemí EU a také zahraniční turistika
včetně příhraniční. Na vyšší nárůst poptávky naopak negativně
působila: inflace, vysoké náklady domácností na energie, bydlení a
růst cen potravin.
Také spotřebu motorové nafty pak ovlivňovala stagnace
nebo jen mírný nárůst výkonů v řadě odvětví náročných na
spotřebu nafty, výkonů veřejné nákladní dopravy, nebo mírný růst
průmyslové výroby Proexportní česká ekonomika a negativní vývoj
ekonomiky Německa se promítnul do nižšího růstu poptávky u motorové
nafty.
Nárůst spotřeby za rok 2024 po pohonných hmotách úzce
koresponduje s poklesem výkonnosti ekonomiky a
s makroekonomickým ukazatelem HDP, který za rok 2024 vykázal
hodnotu pouze + 1 %.Vývoj HDP ovlivňuje spotřebu nafty z 80
%.
AUTOMOBILOVÉ BENZINY
Celkový objem dodávek automobilových benzinů na trh ČR
za rok 2024 dosáhl 2,383 mld. litrů (tj. 1799 tis. tun). Proti
stejnému období roku 2023 (2,224 mld. litrů, tj.1679 tis. tun)
vykázaly nárůst o 7,2 % (index 107,2 %).Srovnáním spotřeby
s nekovidovým rokem 2019 (2,140 mld. litrů) byla spotřeba
automobilových benzinů za rok 2024 překročena o 11,4 %, (index
111,4 %). Z údajů roku 2024 dosahuje průměrná měsíční spotřeba
automobilových benzinů v ČR 199 mil. litrů.
Obavy z nedostatku pohonných hmot vlivem válečného
konfliktu na Ukrajině se neprojevily. Především je pak nutné
zdůraznit další rozhodující vlivy, které
vedly v jarním, letním a podzimním období
k růstu poptávky. Pokles ceny automobilových benzinů ve 2.
pololetí 2024, rostoucí domácí poptávka v rámci individuální
motorizace, vyšší zájem zahraničních turistů byl i v letních
měsících, celoroční příhraniční turistika ovlivněná nižší cenou
automobilového benzinu v ČR v rámci 27 zemí EU. Vliv
alternativních pohonů, elektromobilů a hybridních modelů a vodíku
na spotřebu pohonných hmot je zatím velmi malý.
Od ledna 2024 byl v ČR celoplošně zahájen prodej
automobilového benzinu v kvalitě E 10, který přispívá
k plnění cílů v oblasti snižování emisí CO2 v
dopravě. Pro starší vozový park byla ponechána ještě nabídka
v kvalitě E5. Výrobci a trh čerpacích stanic tuto změnu
zvládnul.
MOTOROVÁ NAFTA
Celkový objem dodávek motorové nafty na trh ČR za rok
2024 dosáhl 6,372 mld. litrů (tj. 5384 tis. tun). Proti stejnému
období roku 2023 (6,160 mld. litrů, tj. 5205 tis. tun) stoupla
spotřeba o 3,4 % (meziroční index 103,4 %). Spotřeba nafty za r.
2024 byla vyšší než v nekovidovém roce 2019, a to o 7,2 %.
Proti r. 2020 pak stoupla spotřeba motorové nafty o 710 mil. litrů.
Z údajů za rok 2024 dosáhla průměrná měsíční spotřeba motorové
nafty v ČR 531 mil. litrů.
Vývoj spotřeby motorové nafty v roce 2024 byl
poznamenán především malým nárůstem výkonnosti ekonomiky (+1 %
HDP). Vývoj ukazatele HDP má přitom 80% vliv na
spotřebu nafty. Ta v roce 2024 byla
ovlivněna vývojem německé ekonomiky, nižší domácí spotřebou,
poklesem přepravních výkonů, omezení v průmyslové výrobě,
stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. Třetí
nejlevnější nafta v ČR v rámci 27 zemí EU v roce
2024 pozitivně ovlivnila poptávku mezinárodní kamionové dopravy a
příhraniční turistiky.
Komentář k vývoji spotřeby
Opět se potvrdilo, že rozhodujícím faktorem pro vývoj spotřeby
pohonných hmot je vývoj ekonomiky*), a potřeba mobility jak u
osobní individuální dopravy, veřejné dopravy osob, tak v řadě
průmyslových odvětví, stavebnictví, zemědělství veřejné nákladní
dopravy tedy odvětví náročných na spotřebu motorové nafty.
*) při malém nárůstu HDP +1 % a i při snížení ceny
motorové nafty v roce 2024 se zvýšila spotřeba nafty jen o 3
%, u autobenzínu o7 %.
**) z celkové spotřeby pohonných hmot dosáhla
motorová nafta 75 %, automobilové benziny pak 25
%.
***) spotřeba nafty je nejvyšší za posledních 5 let, v
roce 2024 dosáhla 6,372 mld. litrů a srovnáním s rokem 2019
(5,947 mld. litrů) stoupla spotřeba nafty o 7,1 %.
****) spotřeba pohonných hmot je dále ovlivněna i skladbou
vozového parku a pohonů s dominantním podílem nafty u kategorie
LUV, nákladní dopravy, autobusů a technologických vozidel
v sektorech zemědělství, stavebnictví, obrany a vozidlech IZS.
Skladba a stáří vozového parku u osobních vozidel je
ovlivněná i podílem dovozu ojetých osobních automobilů.
I v dalším období nadále se ovšem bez pohonných hmot
neobejdeme, jsou stále strategickou komoditou, proto i
v letošním roce je prioritou zajištovat dostatek zdrojů,
plynule zásobovat celý trh ČR kvalitními pohonnými hmotami a plnit
reálné ekologické cíle. Fakt převahy benzinových a naftových
verzí spalovacích motorů staví náš petrolejářský obor
v současnosti i do budoucna stále na strategickou pozici.
Proto vždy, pro náš obor, je a bude vysokou prioritu bezpečnost
zdrojů, výroby, spolehlivá distribuce a dostatek kvalitních
pohonných hmot, kde pokračujeme ve snižování uhlíkové stopy např.
nasazováním HVO (hydrogenované rostlinné oleje) z odpadních a
dalších surovin k udržení dieselových motorů na trhu, jako
alternativu k motorové naftě do veřejné sítě
čerpacích stanic. Do nabídky patří rozšiřování
alternativních paliv především v budování dobíjecích stanic
pro elektromobily a plniček CNG (bio) a LNG (bio). Byly otevřeny i
nové vodíkové stanice.
I při současné složité geopolitické situaci v Evropě
a válečnému konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou zajišťujeme plynulé
zásobování trhu pohonnými látkami a disponujeme dostatečným objemem
zásob, včetně strategických i spolehlivou logistikou zásobování
čerpacích stanic a celého trhu z tuzemských zdrojů i
dovozem.
Intenzifikovaná ropovodní trasa TAL, je již plně funkční a po
dokončení všech provozně bezpečnostních testů a získání certifikátů
na ropovodu TAL umožní čerpat potřebné množství ropy tímto
ropovodem pro rafinerie v ČR při vyřazení ropovodu
Družba. IKL je plně funkční již delší dobu a dle
nasmlouvaných kontraktů čerpá neruské ropy pro rafinerii
Kralupy.
Autor: Ing. Václav Loula, Zdroj: ČSÚ, ČAPPO