27. 11. 2012
Loď Ob River je prvním tankerem na světě, který
severní mořskou cestou přepravil náklad stlačeného kapalného plynu
(LNG) z Evropy do Asie. Až doposud nikdo přepravit plyn podél
severního pobřeží Ruska kvůli složitým podmínkám
nezkusil.

Tanker se 135 tisíci m3 LNG vyplul z norského Hammerfestu 7.
listopadu, proplul Severním ledovým oceánem, Beringovou úžinou a
nyní se již blíží k japonskému přístavu Tobata. Doprovod mu v
dělaly ruské jaderné ledoborce "Vajgač" a "50 let vítězství". V
Arktidě totiž začalo zimní období, které zvyšuje nebezpečí uvíznutí
v ledu. Na cestu byla loď s čtyřicetičlennou posádkou připravována
déle než rok. "Je to výjimečně vzrušující dobrodružství," popsal
pro BBC Tony Lauritzen, ředitel řecké firmy Dynagas, která tanker i
s posádkou pronajímá. Dynagas zajišťuje převoz paliv po celém
světě.
Tanker Ob River si od Řeků pronajal největší vývozce zemního plynu
- ruské konsorcium Gazprom. To usiluje o vytvoření efektivnějšího
způsobu přepravy plynu na asijský trh z naleziště Štokman, ležícího
v Barentsově moři za polárním kruhem. Po katastrofě jaderné
elektrárny ve Fukušimě se totiž v zemi vycházejícího slunce výrazně
zvyšuje poptávka po alternativních energetických zdrojích.
Gazprom hodlá využitím severní cesty ušetřit značnou částku.
"Použitím této cesty ušetříte 40 procent vzdálenosti, tedy snížíte
o čtyřicet procent množství použitého paliva," potvrdil Lauritzen.
Na snížení nákladů má Gazprom zájem s ohledem na rostoucí
konkurenci mezi plynaři. Minulý měsíc získaly partnerské koncerny
ExxonMobil a Qatar Petroleum povolení amerického ministerstva pro
energetiku k vývozu LNG z Texasu. V následujících letech obě firmy
počítají s investicí 10 miliard dolarů. USA navíc plánují další
zvyšování těžby a hodlají zkapalněný zemní plyn vyvážet hlavně na
asijské trhy, o které má zájem i Gazprom. Stále více se tak
potvrzuje trend vyvážet plyn na východ, nikoliv na západ.
Snížení nákladů využitím severní cesty umožnila měnící se
klimatická situace. "Studovali jsme množství dat, ze kterých bylo
možné vysledovat stále se zlepšující podmínky pro převoz touto
cestou," řekl Lauritzen. Kritici globálního oteplování na tání ledů
dlouhodobě upozorňují, avšak pro byznysmeny je velkou příležitostí.
I proto se očekává, že mořská doprava napříč Severním ledovým
oceánem rapidně vzroste.
Autor: Jan Šumbera, Zdroj: Economia