Arktidou proplul první tanker převážející kapalný plyn

Loď Ob River je prvním tankerem na světě, který severní mořskou cestou přepravil náklad stlačeného kapalného plynu (LNG) z Evropy do Asie. Až doposud nikdo přepravit plyn podél severního pobřeží Ruska kvůli složitým podmínkám nezkusil.

Ob River
Tanker se 135 tisíci m3 LNG vyplul z norského Hammerfestu 7. listopadu, proplul Severním ledovým oceánem, Beringovou úžinou a nyní se již blíží k japonskému přístavu Tobata. Doprovod mu v dělaly ruské jaderné ledoborce "Vajgač" a "50 let vítězství". V Arktidě totiž začalo zimní období, které zvyšuje nebezpečí uvíznutí v ledu. Na cestu byla loď s čtyřicetičlennou posádkou připravována déle než rok. "Je to výjimečně vzrušující dobrodružství," popsal pro BBC Tony Lauritzen, ředitel řecké firmy Dynagas, která tanker i s posádkou pronajímá. Dynagas zajišťuje převoz paliv po celém světě.
Tanker Ob River si od Řeků pronajal největší vývozce zemního plynu - ruské konsorcium Gazprom. To usiluje o vytvoření efektivnějšího způsobu přepravy plynu na asijský trh z naleziště Štokman, ležícího v Barentsově moři za polárním kruhem. Po katastrofě jaderné elektrárny ve Fukušimě se totiž v zemi vycházejícího slunce výrazně zvyšuje poptávka po alternativních energetických zdrojích.
Gazprom hodlá využitím severní cesty ušetřit značnou částku. "Použitím této cesty ušetříte 40 procent vzdálenosti, tedy snížíte o čtyřicet procent množství použitého paliva," potvrdil Lauritzen. Na snížení nákladů má Gazprom zájem s ohledem na rostoucí konkurenci mezi plynaři. Minulý měsíc získaly partnerské koncerny ExxonMobil a Qatar Petroleum povolení amerického ministerstva pro energetiku k vývozu LNG z Texasu. V následujících letech obě firmy počítají s investicí 10 miliard dolarů. USA navíc plánují další zvyšování těžby a hodlají zkapalněný zemní plyn vyvážet hlavně na asijské trhy, o které má zájem i Gazprom. Stále více se tak potvrzuje trend vyvážet plyn na východ, nikoliv na západ.
Snížení nákladů využitím severní cesty umožnila měnící se klimatická situace. "Studovali jsme množství dat, ze kterých bylo možné vysledovat stále se zlepšující podmínky pro převoz touto cestou," řekl Lauritzen. Kritici globálního oteplování na tání ledů dlouhodobě upozorňují, avšak pro byznysmeny je velkou příležitostí. I proto se očekává, že mořská doprava napříč Severním ledovým oceánem rapidně vzroste.

Autor: Jan Šumbera, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek