Autokosmetika – leštěnky / neviditelný krunýř

Ochránit lak vozidla a prodloužit mu tak jeho estetickou, ale i funkční životnost můžeme dvěma způsoby. Prvním je vhodné garážování vozidla, které zamezí působení atmosférických vlivů, zejména větru, deště a UV záření na automobil. Druhou alternativou je ochrana laku karosérie. Nabízí se tři možnosti. Kromě automatické mycí linky, kde je jedním z programů konzervace, můžeme použít šampon s voskem nebo v nejlepším případě leštěnku s obsahem kvalitního vosku. Poslední variantu probereme podrobněji.

PR Classsi oil foto 2

Je čas na konzervaci

Jednotlivé kroky každé péče o automobil by měly mít určitou posloupnost. Pokud zůstaneme u ochrany vzhledu a estetické údržby vozu, je to zejména mytí a konzervace - leštění. Bez pečlivého umytí karosérie vozu je následné použití vosku a leštěnek téměř zbytečné. A naopak, pokud automobil pravidelně jen myjeme, musíme to dělat častěji, než kdybychom jej po každém omytí ošetřili voskem. Nejenom, že se tím chrání lak karosérie před stárnutím, ale navíc se na určitou dobu zamezí usazování nečistot na karosérii. Stejně jako mytí vozu můžeme i konzervaci spojenou s leštěním vozu praktikovat dvojím způsobem - ručním nebo automatickým. Ten první je zdlouhavější, namáhavější, ale účinnější a z jistého pohledu i efektivnější. Při použití automatické myčky vozu nemůžeme zabránit tomu, aby se látky, které patří na lak, nedostaly na sklo a naopak. Proto musí v chemii pro mycí linky její výrobce používat takové chemikálie, které výrazně neškodí ani jednomu povrchu. Dá se tedy říci, že jsou méně účinné, jelikož jde o kompromis.

Tvrdý a měkký vosk

Pro konzervaci laku automobilu lze použít několik různých vosků. Jedním z nejlepších je karnaubský vosk. Velmi dobrý je také vosk montánní, ale opovrhnout nelze ani polyethylenem, tedy syntetickým voskem z ropy. Podle toho, jak dlouho vosk nabízí ochranu karoserie, resp. podle snadnosti jeho rozleštění, se dají tyto vosky rozdělit na měkké a tvrdé. Platí zde logická úměra, že vosk, který jde snadněji rozleštit, neposkytuje tak dobrou ochranu jako vosky, na jejichž vyleštění potřebujeme mnohem více síly. Samozřejmě v tomto pohledu hraje jistou roli i receptura samotného výrobce, ale zázraky se nedají dělat ani s ní. Vosk je za normální teploty pevná látka. K tomu, abychom jej dostali v tekuté podobě na karoserii, je nutné vosk zemulgovat. To znamená uvést vosk za zvýšené teploty a míchání do roztoku rozpouštědla. Tím může být voda, uhlovodík, nebo pomocí emulgátorů i jejich směs. I zde se dá říci, že to jednodušší je méně účinné. Tudíž čistě vodné leštěnky nemohou nést tak kvalitní vosk jako jejich ekvivalenty na bázi rozpouštědla. Ale pochopitelně ne každý zákazník snese při používání přípravku ropné výpary spojené se silným odmaštěním rukou. To vše, navíc při velké dřině a nemožnosti pracovat na přímém slunci, přinášel ve své době téměř nenahraditelný Autobalsam obsahující tvrdý vosk.

Silikonové oleje

Kvalitní leštěnka v sobě obsahuje také silikonové oleje. Ještě přesnější výraz je, že průměrná leštěnka má v receptuře silikon, kvalitní pak silikonové oleje několika odlišných viskozit. Na doplnění si můžeme definovat i nadprůměrný přípravek, tedy takový, který kromě běžného polydimethylsiloxanu obsahuje současně modifikovaný silikon. V tomto případě se jedná o látku s neobyčejným leskem a perfektní přilnavostí k povrchu. To je ale nákladnější záležitost, a tak zůstaňme u běžných lineárních silikonových olejů. I když jsou silikony látky, které působí zejména na estetické smysly člověka (zvýšeným leskem) a se skutečnou ochranou nemají mnoho společného, je jejich používání v leštěnkách nezbytné. Ideální je kombinace obyčejných silikonových olejů s velmi odlišnou viskozitou. Obvykle se používá jeden typ s hodnotou okolo 200 - 350 cSt a druhý přibližně s viskozitou 12 500 cSt, tedy viskóznější. Při aplikaci na porušený povrch karoserie nám oba typy silikonů vklouznou nejprve do jeho narušení, ale jen ten s vyšší viskozitou při důkladném rozlešťování hadříkem v této "jizvě" zůstane a vyplní ji. Dodavatelé silikonů pak dokonce i definují správný poměr obou typů silikonů v receptuře, který bývá přibližně 3:1.

PR Clasic oil foto1  PR Classsic oil foto 3

Moderní chemie nad vosk

Stejně jako u chemie do mycích linek, i zde se dá s lidskými smysly provádět nekalá hra a látkami na syntetické bázi zvyšovat lesk, aniž by obsahovaly výrazné množství ochranného vosku. Ale zde to není naštěstí tak snadné. Kromě toho, že se dá přítomnost vosku poznat zkušenou rukou při samotné aplikaci leštěnky, je navíc jeho přítomnost na karoserii po několika dnech rozeznatelná pouhým okem. Voskem ošetřený lak bude vykazovat výraznou míru hydrofobity, na rozdíl od povrchu neochráněného. Kapky vody se na něm shlukují se snahou o co nejmenší kontakt s povrchem karoserie (což je dáno právě změnou povrchového napětí vyvolaného použitím vosku) a při jízdě vozidla vyšší rychlostí z něj snadno odlétávají. Tato zkouška by se sice dala uskutečnit ihned po použití leštěnky nebo toho kterého konzervačního přípravku, ale tady by ještě moderní chemie bez vosku dokázala krátkodobě působit. K tomu všemu nám, jako zákazníkům, navíc hraje do ruky (i když asi neúmyslně) evropská legislativa. Podle nařízení EU č. 648/2004 o detergentech musí být na etiketě čisticího přípravku prodávaného ve spotřebitelském balení uvedeny všechny typy přítomných povrchově aktivních látek. Zejména detergentů, emulgátorů, fosfátů, uhlovodíků, ale i dalších definovaných složek v sestupném pořadí dle kategorií >30, 15-30, 5-15 a méně jak 5 hmotnostních procent. Biocidní přípravek (konzervant v pravém slova smyslu), pokud je přítomen, se musí uvádět vždy, a parfém, včetně jeho nebezpečných složek tehdy, když obsahuje alergenní vonné látky v koncentraci nad 0,01 hm.%.

Legislativa brání klamání

Vosk sice ve vyjmenovaných látkách nenajdeme, ale s touto legislativou souvisí i příloha nařízení, podle níž všichni výrobci produktů obsahujících povrchově aktivní látky musí na svých webových stránkách zveřejnit tzv. datové listy pro jednotlivé přípravky. V těchto dokumentech má být uveden obsah všech složek přípravku v sestupném pořadí koncentrace. Tyto informace mají sloužit pro poskytnutí rychlé první pomoci, aniž by se lékařská obec musela dožadovat na nedostupných telefonních číslech důležitých dat a vytvářelo se tak prodlení v poskytnutí první pomoci podle toho, o jakou nebezpečnou látku v přípravku jde. To, že tato povinnost hraničí již s jistou ochranou výrobního tajemství, je věc jedna, ale že tuto část nařízení plní málokterý tuzemský výrobce, je věc druhá. U firem, kde tento dokument naleznete, se pak můžete přesvědčit, zda jejich přípravky s voskem nebo leštěnky skutečně vosk obsahují. Za pozitivní výjimky, které nejenže mají datové listy na svých webových stránkách, ale i skutečný vosk v těchto produktech, lze jmenovat výrobce s letitou tradicí jako Severochema Liberec nebo Druchema Praha. Málokdo respektuje, že také kapaliny do ostřikovačů spadají pod působnost nařízení č. 648/2004, protože slouží k čištění skel, kvůli čemuž obsahují i detergent. Kdyby se výše popsanou povinností jejich výrobci řídili, už dávno bychom na našem trhu neměli v kapalinách do ostřikovačů toxický methanol, protože by si takový výrobek po přečtení datového listu nikdo nekoupil!

Moderní metody leštění

Ještě před používáním laků s metalízou se pro vozy starší výroby vyráběly, a v omezeném množství se prodávají dodnes, leštěnky s obsahem abraziva. Možností je několik, nejčastěji se používal oxid hlinitý určité velikosti částic. Při jeho použití se obrousila zoxidovaná a matná vrstva staršího laku karoserie. Na světlo se pak dostala dříve skrytá část povrchu, která dala zánovnímu vozu znovu úžasný vzhled a výrazný lesk. Tyto typy leštěnek nelze pro moderní laky automobilů používat, protože by je mechanicky poškodily. Nová doba nám ale přináší spoustu dalších, účinnějších přípravků a technik leštění. Jsou nabízeny leštěnky s obsahem polyethylentereftalátu, jednoho z nejodolnějších plastů. Do nových produktů s obsahem vosku se také přidávají UV filtry, některé mívají podobné chemické složení jako ty, co nalezneme v přípravcích na opalování. Velmi progresivní jsou také nové služby motoristům, kdy některé firmy kromě kompletního vyčištění interiéru a dokonalého umytí vozu nabízejí i jeho konzervaci a vyleštění. Při těchto službách používají elektrická zařízení, která místo brusného disku obsahují lešticí kotouč, který pomůže rozleštit i ten nejtvrdší vosk. Takové metody nám pak za relativně krátkou dobu dokáží ochránit celou karoserii vozu a prostředky vložené do této služby lze považovat za velmi efektivní.

Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Lukyn123, 3. 5. 2022 23:33: Jako myslím, že takové ty klasické tuningy byly oblíbené asi před pár lety. Pokud se tomu někdo chce věnovat, tak je to lepší na profesionální úrovni a ne jen ze srandy. Znám plno kluků, kteří si chtějí hrát na rychle a zběsile, ale na běžných silnicích to většinou smrdí pořádnou pokutou. Já se odvážil předělat pouze JBL reproduktory: https://www.2din.cz/ , a to jsem se ještě ptal na STK.
      Reagovat na komentář
    • Tomáš, 24. 7. 2023 21:00: Upřímně, třeba u svého starého auta jsem toto vůbec neřešil. Už to byla lidově řečeno stará šunka a i lak podle toho vypadal. Teď mám ale nové auto a u toho se určitě jeho lak snažím chránit. Nedávno jsem třeba objevil tento produkt - https://nasucho.cz/kategorie/namokro/tekuty-nano-vosk-auto/ a musím teda říct, že ten funguje opravdu dobře.
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek