8. 11. 2012
Ochránit lak vozidla a prodloužit mu tak jeho
estetickou, ale i funkční životnost můžeme dvěma způsoby. Prvním je
vhodné garážování vozidla, které zamezí působení atmosférických
vlivů, zejména větru, deště a UV záření na automobil. Druhou
alternativou je ochrana laku karosérie. Nabízí se tři možnosti.
Kromě automatické mycí linky, kde je jedním z programů
konzervace, můžeme použít šampon s voskem nebo v nejlepším
případě leštěnku s obsahem kvalitního vosku. Poslední variantu
probereme podrobněji.

Je čas na konzervaci
Jednotlivé kroky každé péče o automobil by měly mít určitou
posloupnost. Pokud zůstaneme u ochrany vzhledu a estetické údržby
vozu, je to zejména mytí a konzervace - leštění. Bez pečlivého
umytí karosérie vozu je následné použití vosku a leštěnek téměř
zbytečné. A naopak, pokud automobil pravidelně jen myjeme,
musíme to dělat častěji, než kdybychom jej po každém omytí ošetřili
voskem. Nejenom, že se tím chrání lak karosérie před stárnutím, ale
navíc se na určitou dobu zamezí usazování nečistot na karosérii.
Stejně jako mytí vozu můžeme i konzervaci spojenou s leštěním vozu
praktikovat dvojím způsobem - ručním nebo automatickým. Ten první
je zdlouhavější, namáhavější, ale účinnější a z jistého
pohledu i efektivnější. Při použití automatické myčky vozu nemůžeme
zabránit tomu, aby se látky, které patří na lak, nedostaly na sklo
a naopak. Proto musí v chemii pro mycí linky její výrobce
používat takové chemikálie, které výrazně neškodí ani jednomu
povrchu. Dá se tedy říci, že jsou méně účinné, jelikož jde
o kompromis.
Tvrdý a měkký vosk
Pro konzervaci laku automobilu lze použít několik různých vosků.
Jedním z nejlepších je karnaubský vosk. Velmi dobrý je také
vosk montánní, ale opovrhnout nelze ani polyethylenem, tedy
syntetickým voskem z ropy. Podle toho, jak dlouho vosk nabízí
ochranu karoserie, resp. podle snadnosti jeho rozleštění, se dají
tyto vosky rozdělit na měkké a tvrdé. Platí zde logická úměra, že
vosk, který jde snadněji rozleštit, neposkytuje tak dobrou ochranu
jako vosky, na jejichž vyleštění potřebujeme mnohem více síly.
Samozřejmě v tomto pohledu hraje jistou roli i receptura
samotného výrobce, ale zázraky se nedají dělat ani s ní. Vosk je za
normální teploty pevná látka. K tomu, abychom jej dostali
v tekuté podobě na karoserii, je nutné vosk zemulgovat. To
znamená uvést vosk za zvýšené teploty a míchání do roztoku
rozpouštědla. Tím může být voda, uhlovodík, nebo pomocí emulgátorů
i jejich směs. I zde se dá říci, že to jednodušší je méně
účinné. Tudíž čistě vodné leštěnky nemohou nést tak kvalitní vosk
jako jejich ekvivalenty na bázi rozpouštědla. Ale pochopitelně ne
každý zákazník snese při používání přípravku ropné výpary spojené
se silným odmaštěním rukou. To vše, navíc při velké dřině a
nemožnosti pracovat na přímém slunci, přinášel ve své době téměř
nenahraditelný Autobalsam obsahující tvrdý vosk.
Silikonové oleje
Kvalitní leštěnka v sobě obsahuje také silikonové oleje. Ještě
přesnější výraz je, že průměrná leštěnka má v receptuře
silikon, kvalitní pak silikonové oleje několika odlišných viskozit.
Na doplnění si můžeme definovat i nadprůměrný přípravek, tedy
takový, který kromě běžného polydimethylsiloxanu obsahuje současně
modifikovaný silikon. V tomto případě se jedná o látku
s neobyčejným leskem a perfektní přilnavostí
k povrchu. To je ale nákladnější záležitost, a tak zůstaňme u
běžných lineárních silikonových olejů. I když jsou silikony
látky, které působí zejména na estetické smysly člověka (zvýšeným
leskem) a se skutečnou ochranou nemají mnoho společného, je jejich
používání v leštěnkách nezbytné. Ideální je kombinace
obyčejných silikonových olejů s velmi odlišnou viskozitou.
Obvykle se používá jeden typ s hodnotou okolo 200 - 350 cSt a
druhý přibližně s viskozitou 12 500 cSt, tedy
viskóznější. Při aplikaci na porušený povrch karoserie nám oba typy
silikonů vklouznou nejprve do jeho narušení, ale jen ten
s vyšší viskozitou při důkladném rozlešťování hadříkem
v této "jizvě" zůstane a vyplní ji. Dodavatelé silikonů pak
dokonce i definují správný poměr obou typů silikonů
v receptuře, který bývá přibližně 3:1.

Moderní chemie nad vosk
Stejně jako u chemie do mycích linek, i zde se dá
s lidskými smysly provádět nekalá hra a látkami na syntetické
bázi zvyšovat lesk, aniž by obsahovaly výrazné množství ochranného
vosku. Ale zde to není naštěstí tak snadné. Kromě toho, že se dá
přítomnost vosku poznat zkušenou rukou při samotné aplikaci
leštěnky, je navíc jeho přítomnost na karoserii po několika dnech
rozeznatelná pouhým okem. Voskem ošetřený lak bude vykazovat
výraznou míru hydrofobity, na rozdíl od povrchu neochráněného.
Kapky vody se na něm shlukují se snahou o co nejmenší kontakt
s povrchem karoserie (což je dáno právě změnou povrchového
napětí vyvolaného použitím vosku) a při jízdě vozidla vyšší
rychlostí z něj snadno odlétávají. Tato zkouška by se sice
dala uskutečnit ihned po použití leštěnky nebo toho kterého
konzervačního přípravku, ale tady by ještě moderní chemie bez vosku
dokázala krátkodobě působit. K tomu všemu nám, jako
zákazníkům, navíc hraje do ruky (i když asi neúmyslně) evropská
legislativa. Podle nařízení EU č. 648/2004 o detergentech musí
být na etiketě čisticího přípravku prodávaného ve spotřebitelském
balení uvedeny všechny typy přítomných povrchově aktivních látek.
Zejména detergentů, emulgátorů, fosfátů, uhlovodíků, ale
i dalších definovaných složek v sestupném pořadí dle
kategorií >30, 15-30, 5-15 a méně jak 5 hmotnostních
procent. Biocidní přípravek (konzervant v pravém slova
smyslu), pokud je přítomen, se musí uvádět vždy, a parfém, včetně
jeho nebezpečných složek tehdy, když obsahuje alergenní vonné látky
v koncentraci nad 0,01 hm.%.
Legislativa brání klamání
Vosk sice ve vyjmenovaných látkách nenajdeme, ale s touto
legislativou souvisí i příloha nařízení, podle níž všichni výrobci
produktů obsahujících povrchově aktivní látky musí na svých
webových stránkách zveřejnit tzv. datové listy pro jednotlivé
přípravky. V těchto dokumentech má být uveden obsah všech
složek přípravku v sestupném pořadí koncentrace. Tyto
informace mají sloužit pro poskytnutí rychlé první pomoci, aniž by
se lékařská obec musela dožadovat na nedostupných telefonních
číslech důležitých dat a vytvářelo se tak prodlení
v poskytnutí první pomoci podle toho, o jakou nebezpečnou
látku v přípravku jde. To, že tato povinnost hraničí již
s jistou ochranou výrobního tajemství, je věc jedna, ale že
tuto část nařízení plní málokterý tuzemský výrobce, je věc druhá. U
firem, kde tento dokument naleznete, se pak můžete přesvědčit, zda
jejich přípravky s voskem nebo leštěnky skutečně vosk
obsahují. Za pozitivní výjimky, které nejenže mají datové listy na
svých webových stránkách, ale i skutečný vosk v těchto
produktech, lze jmenovat výrobce s letitou tradicí jako
Severochema Liberec nebo Druchema Praha. Málokdo respektuje, že
také kapaliny do ostřikovačů spadají pod působnost nařízení č.
648/2004, protože slouží k čištění skel, kvůli čemuž obsahují
i detergent. Kdyby se výše popsanou povinností jejich výrobci
řídili, už dávno bychom na našem trhu neměli v kapalinách do
ostřikovačů toxický methanol, protože by si takový výrobek po
přečtení datového listu nikdo nekoupil!
Moderní metody leštění
Ještě před používáním laků s metalízou se pro vozy starší
výroby vyráběly, a v omezeném množství se prodávají dodnes,
leštěnky s obsahem abraziva. Možností je několik, nejčastěji
se používal oxid hlinitý určité velikosti částic. Při jeho použití
se obrousila zoxidovaná a matná vrstva staršího laku karoserie. Na
světlo se pak dostala dříve skrytá část povrchu, která dala
zánovnímu vozu znovu úžasný vzhled a výrazný lesk. Tyto typy
leštěnek nelze pro moderní laky automobilů používat, protože by je
mechanicky poškodily. Nová doba nám ale přináší spoustu dalších,
účinnějších přípravků a technik leštění. Jsou nabízeny leštěnky
s obsahem polyethylentereftalátu, jednoho
z nejodolnějších plastů. Do nových produktů s obsahem
vosku se také přidávají UV filtry, některé mívají podobné chemické
složení jako ty, co nalezneme v přípravcích na opalování.
Velmi progresivní jsou také nové služby motoristům, kdy některé
firmy kromě kompletního vyčištění interiéru a dokonalého umytí vozu
nabízejí i jeho konzervaci a vyleštění. Při těchto
službách používají elektrická zařízení, která místo brusného disku
obsahují lešticí kotouč, který pomůže rozleštit i ten nejtvrdší
vosk. Takové metody nám pak za relativně krátkou dobu dokáží
ochránit celou karoserii vozu a prostředky vložené do této služby
lze považovat za velmi efektivní.
Autor: Jan Skolil, Zdroj: PETROLmedia