10. 9. 2012
Skoro dva týdny se ceny u tuzemských čerpacích
stanic držely zhruba na vyrovnané úrovni. Teď přijde další výrazné
zdražení a nové cenové rekordy. Podle analytiků a lidí z
petrolejářského odvětví především kvůli vyšší poptávce po evropském
palivu v Americe a také kvůli zdražení biopaliv. Líh povinně
přidávaný do benzinu a řepkový olej do nafty jsou nyní dražší kvůli
rostoucí ceně zemědělských plodin.
Zatímco cena ropy Brent se v posledních dnech pohybuje bez větších
změn kolem 113 až 116 dolarů za barel, rotterdamská burza, podle
níž se kalkulují ceny paliv v Česku i v celé Evropě, zažila cenový
skok. Tuna benzinu podražila v minulém týdnu z 1100 na 1150 dolarů.
To v přepočtu na koruny znamená zdražení jednoho litru benzinu
zhruba o 70 haléřů. Až o tolik může oproti aktuální průměrné ceně
38,17 koruny za litr zdražit benzin v příštím týdnu. Tak vysoké
ceny čeští řidiči ještě nikdy neplatili.
"V posledních měsících vidíme, že cena pohonných hmot na
rotterdamské burze nekopíruje cenu ropy, ale vyvíjí se samostatně.
Nynější zdražení paliv je výrazné, ale může být jen dočasné," soudí
analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.
Podle experta České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
Václava Louly jsou za zdražením benzinu na burze především vyšší
ceny spekulantů související s větším exportem benzinu z Evropy do
Spojených států. "Část rafinerií a těžařů v Mexickém zálivu omezila
produkci kvůli hrozícím hurikánům, což vyvolává větší odbyt benzinu
z Evropy," míní Loula.
Připomíná, že na burzovní cenu benzinu a nafty má nyní velký vliv
i světová cena biopříměsí, které se v Evropě přidávají do paliv -
tedy lihu a metylesteru řepkového oleje. A zemědělské plodiny, z
nichž se příměsi vyrábějí, zdražují.
V Česku musejí ze zákona (na základě požadavku EU) petrolejáři
uvést ročně na trh minimálně 4,1 procenta lihu vůči celkovému
prodeji benzinu. A minimálně šest procent metylesteru řepkového
oleje k celkovému prodeji nafty.
V natankovaném litru benzinu smí být přitom jednorázově podle
českých norem až pět procent lihu. Jinde v Evropě to bývá až 10
procent.
Tyto příměsi rafinerie nakupují a míchají s benzinem a naftou
ještě před dodávkou na pumpy. Ve skutečnosti tak u pump netankujeme
čistý benzin nebo naftu, ale směs.
Ceny příměsí teď na burze v Rotterdamu rostou, což má vliv i na
zdražení paliv. Zatím platí řidiči v ceně litru benzinu i zhruba 10
haléřů za přimíchaný líh a padesátník za přimíchaný řepkový
metylester. Tento cenový podíl nyní podíl vzroste.
"Tyto ceny se mění v poslední době dramaticky. Jdou hodně nahoru.
Přitom ještě před měsícem biosložky výslednou cenu paliva spíše
zlevňovaly," říká obchodní ředitel státem ovládané distribuční
společnosti Čepro Jan Duspěva.
A výrobci biopaliv mu dávají za pravdu. "Dosud jsme cenu lihu
drželi, ale ceny se tvoří podle burzy a tam líh jako pohonná hmota
v poslední době výrazně zdražuje. I my teď budeme líh nabízet za
vyšší cenu," říká Oldřich Reinbergr, šéf společnosti Tereos TTD,
která je největším výrobcem lihu pro pohon aut v Česku.
1150 DOLARŮ ZA TUNU stojí nyní benzin na
rotterdamské burze. Je to o 50 dolarů (0,70 Kč za litr) více než
minulý týden.
Rotterdam, burza ARA Denní ceny, za něž se
obchodují pohonné hmoty z rafinerií v zóně
Amsterodam-Rotterdam-Antverpy (ARA). Nejde o klasickou "kamennou"
burzu. Ceny produktů těchto rafinerií evidují a získaná data
prodávají (elektronicky) specializované agentury. Největší z nich
je Platts, podle níž se řídí i ceny pohonných hmot v Česku.
PADNE ČTYŘICÍTKA? Desítky čerpacích stanic v
Česku už prodávají nejpoužívanější benzin Natural 95 za cenu těsně
pod 40 korunami za litr. Následující dny ukážou, zda pumpaři tuto
magickou hranici překročí.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia