Benzin prudce zlevňuje. Ale jen někde

Benzin v Česku zlevňuje, ale na řidiče čeká u pump nebývalý cenový chaos. Litr za necelých 33 korun, ale třeba také skoro o pět korun dražší. Část prodejců nabízí totiž palivo prakticky s nulovou marží, jinde si však připočítávají k nákupní ceně čtyři až pět korun. Například pumpy u dálnic se tak snaží využít výhody, kterou jim dává klesající velkoobchodní cena a současně ochota řidičů natankovat dráž než u vzdálenější, i když lacinější pumpy.

"Nepamatuji, že by v ceně jednoho a toho samého paliva byl takový rozdíl. Velcí si můžou dovolit někde prodávat skoro s nulou a pak si to vyberou na daleko vyšší ceně jinde. Ale malí musí živořit s minimálním ziskem," vyjádřil se majitel dvou pump na Vysočině Jiří Koskuba.
Podle posledních údajů kartové společnosti CCS, která vyhodnocuje ceny paliva u více než dvou tisíc čerpacích stanic v Česku, se prodával koncem minulého týdne litr benzinu Natural 95 v průměru za 36,27 koruny. Společnosti jako Tank Ono, část sítí Shell, Pap Oil nebo někteří menší soukromí pumpaři však nabízejí tento benzin například na Plzeňsku nebo v okolí Tábora či Mělníka za 32,90 koruny, případně i ještě levněji.
Zčásti si tyto pumpy nahrazují ušlý zisk z benzinu vysokou cenou nafty, kterou prodávají oproti Naturalu 95 až o dvě koruny dráž, přestože její průměrná cena v Česku je vyšší jen o několik haléřů a klesá pomaleji než v případě benzinu.
Za benzin si Shell nebo další velcí hráči jako Benzina a OMV účtují u dálnic a ve velkých městech mnohem vyšší částky - tento týden zlevnili u vybraných dálničních pump na 37,50 koruny, ale předtím jejich ceny dosahovaly podle databáze CCS až 39 korun za litr.
Petrolejářské společnosti odmítají ceny jakkoliv komentovat - s odkazem na verdikt antimonopolního úřadu, který jim před lety vyměřil mnohamilionové pokuty za údajné domlouvání cenového kartelu prostřednictvím médií. "Naši cenovou politiku ze zásady nekomentujeme," vyjádřil se mluvčí společnosti Shell Petr Šindler.
Podle šéfa Společenství čerpacích stanic v ČR Ivana Indráčka jde však o klasickou ukázku zákona nabídky a poptávky. "Vysokou cenu si mohou dovolit firmy, které využívají kombinace atraktivní lokality, třeba právě u dálnic, a ochoty části řidičů tak drahý benzin kupovat," tvrdí Indráček.
Velkým cenovým rozdílům nahrává i silná konkurence pump. Jen těch veřejných funguje v Česku 3700 a v přepočtu na obyvatele se jedná o největší koncentraci v Evropě. Situaci ještě umocnila cenová válka, v níž Shell srazil ve vybraných regionech marže na nulu a ceny benzinu na úroveň nejlacinějších pump v Česku - sítě 29 čerpacích stanic Tank Ono.
Z cenové války tak těží především řidiči osobních aut s benzinovým motorem. Nestěžují si ani dopravci, jejichž kamiony mají největší podíl na celkové spotřebě nafty. Její cena je sice u mnoha pump vyšší než cena benzinu, dopravci však mají oproti cenovkám na stojanech výrazné množstevní slevy.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek