14. 11. 2012
Benzin v Česku zlevňuje, ale na řidiče čeká u pump
nebývalý cenový chaos. Litr za necelých 33 korun, ale třeba také
skoro o pět korun dražší. Část prodejců nabízí totiž palivo
prakticky s nulovou marží, jinde si však připočítávají k nákupní
ceně čtyři až pět korun. Například pumpy u dálnic se tak snaží
využít výhody, kterou jim dává klesající velkoobchodní cena a
současně ochota řidičů natankovat dráž než u vzdálenější, i když
lacinější pumpy.
"Nepamatuji, že by v ceně jednoho a toho samého paliva byl
takový rozdíl. Velcí si můžou dovolit někde prodávat skoro s nulou
a pak si to vyberou na daleko vyšší ceně jinde. Ale malí musí
živořit s minimálním ziskem," vyjádřil se majitel dvou pump na
Vysočině Jiří Koskuba.
Podle posledních údajů kartové společnosti CCS, která vyhodnocuje
ceny paliva u více než dvou tisíc čerpacích stanic v Česku, se
prodával koncem minulého týdne litr benzinu Natural 95 v průměru za
36,27 koruny. Společnosti jako Tank Ono, část sítí Shell, Pap Oil
nebo někteří menší soukromí pumpaři však nabízejí tento benzin
například na Plzeňsku nebo v okolí Tábora či Mělníka za 32,90
koruny, případně i ještě levněji.
Zčásti si tyto pumpy nahrazují ušlý zisk z benzinu vysokou cenou
nafty, kterou prodávají oproti Naturalu 95 až o dvě koruny dráž,
přestože její průměrná cena v Česku je vyšší jen o několik haléřů a
klesá pomaleji než v případě benzinu.
Za benzin si Shell nebo další velcí hráči jako Benzina a OMV
účtují u dálnic a ve velkých městech mnohem vyšší částky - tento
týden zlevnili u vybraných dálničních pump na 37,50 koruny, ale
předtím jejich ceny dosahovaly podle databáze CCS až 39 korun za
litr.
Petrolejářské společnosti odmítají ceny jakkoliv komentovat - s
odkazem na verdikt antimonopolního úřadu, který jim před lety
vyměřil mnohamilionové pokuty za údajné domlouvání cenového kartelu
prostřednictvím médií. "Naši cenovou politiku ze zásady
nekomentujeme," vyjádřil se mluvčí společnosti Shell Petr
Šindler.
Podle šéfa Společenství čerpacích stanic v ČR Ivana Indráčka jde
však o klasickou ukázku zákona nabídky a poptávky. "Vysokou cenu si
mohou dovolit firmy, které využívají kombinace atraktivní lokality,
třeba právě u dálnic, a ochoty části řidičů tak drahý benzin
kupovat," tvrdí Indráček.
Velkým cenovým rozdílům nahrává i silná konkurence pump. Jen těch
veřejných funguje v Česku 3700 a v přepočtu na obyvatele se jedná o
největší koncentraci v Evropě. Situaci ještě umocnila cenová válka,
v níž Shell srazil ve vybraných regionech marže na nulu a ceny
benzinu na úroveň nejlacinějších pump v Česku - sítě 29 čerpacích
stanic Tank Ono.
Z cenové války tak těží především řidiči osobních aut s benzinovým
motorem. Nestěžují si ani dopravci, jejichž kamiony mají největší
podíl na celkové spotřebě nafty. Její cena je sice u mnoha pump
vyšší než cena benzinu, dopravci však mají oproti cenovkám na
stojanech výrazné množstevní slevy.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia