Bezpečnost a cena? Zemní plyn poráží LPG

Benzinu a naftě z alternativních paliv nejvážněji konkuruje plyn. I když s jeho používání plynou některé komplikace, výrazně nižší cena mu zajišťuje dobré vyhlídky pro budoucnost. Který z obou produktů (CNG nebo LPG) však má před sebou lepší perspektivu?

Odborníci tvrdí, že je to CNG, přestože jde zatím stále o méně rozšířenou novinku. Zatímco na LPG převedl například mostecký dopravní podnik celý autobusový park už mezi roky 1992 a 1998, CNG dopravci objevují teprve v posledních letech. Energetický analytik společnosti ENA Jiří Gavor čeká, že zatímco trh LPG bude stagnovat, spotřeba CNG rychle poroste. "Hlavní výhodou CNG je, že ještě nějakou dobu zůstane nejlevnějším palivem na trhu. Evropské státy se dohodly, že spotřební daň na CNG budou zvedat pomalu, postupně a na úroveň ostatních pohonných hmot ji dostanou až kolem roku 2020. Do té doby bude CNG čerpat z daňové výhody," říká.

LPG je výbušný, CNG ne

Pro přírodní zemní plyn hraje také jeho bezpečnost. LPG je těžší než vzduch, při úniku z vozidla má tendenci držet se při zemi a je výbušný, takže se v uzavřených prostorách může změnit v časovanou bombu. Naproti tomu lehký CNG se ve vzduchu rozptýlí, a nehrozí tedy výbuchem.
S CNG je snadnější manipulace. Kompresní stanice, v nichž se vyrábí a z nichž se plní do aut, čerpají plyn rovnou z plynovodů. Takže si spotřebitel vcelku snadno může pořídit firemní nebo i soukromou domácí plničku. Naproti tomu LPG se vyrábí v rafineriích a je nutné ho na čerpací stanice přepravovat ve speciálních cisternách. Rafinérská výroba v Evropě je navíc v útlumu, neboť cena ropy s tenčícími se zásobami a politickým neklidem v klíčových producentských zemích roste.
Naproti tomu zemní plyn na komoditních burzách zlevnil. Z předkrizových více než 42 eur za megawatthodinu klesl před dvěma lety skoro na třetinu, dnes se prodává kolem 26 eur, ale velké zvýšení ceny se nečeká ani s ekonomickým oživením. Ložisek totiž přibývá. Díky nové technologii těžby z břidlic nabídka na trhu roste. USA díky břidlicovému plynu v roce 2010 zcela skončily s dovozem a teď dokonce chystají vývoz tekutého plynu do zámoří.

Větší konkurence

V plynárenství je mnohem větší konkurence a neexistuje žádná plynová obdoba ropného kartelu OPEC, která by regulovala produkci a cenu. A doba, kdy plynárenský trh ve velké části Evropy ovlivňoval ruský Gazprom, je pryč. Vliv ruského plynu klesá, na burzy se tlačí přebytky z nových nalezišť. Na evropském pobřeží vyrostlo v posledních letech mnoho terminálů, do nichž obří tankery vozí kapalný zemní plyn ze zámoří. A houstne síť plynovodů, které pak surovinu vedou dál do vnitrozemí. "I Česko by mělo časem posílit napojení na severojižní cestu, spojenou s terminálem budovaným v polském Świnoujście," soudí ministr průmyslu Martin Kuba. V návrhu nové energetické koncepce se počítá i s tím, že v dopravě bude hrát plyn - jak v podobě CNG, tak klasického LPG mnohem větší roli než dosud.

Autor: Zuzana Kubátová, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek