9. 8. 2012
Benzinu a naftě z alternativních paliv nejvážněji
konkuruje plyn. I když s jeho používání plynou některé komplikace,
výrazně nižší cena mu zajišťuje dobré vyhlídky pro budoucnost.
Který z obou produktů (CNG nebo LPG) však má před sebou lepší
perspektivu?
Odborníci tvrdí, že je to CNG, přestože jde zatím stále o
méně rozšířenou novinku. Zatímco na LPG převedl například mostecký
dopravní podnik celý autobusový park už mezi roky 1992 a 1998, CNG
dopravci objevují teprve v posledních letech. Energetický analytik
společnosti ENA Jiří Gavor čeká, že zatímco trh LPG bude stagnovat,
spotřeba CNG rychle poroste. "Hlavní výhodou CNG je, že ještě
nějakou dobu zůstane nejlevnějším palivem na trhu. Evropské státy
se dohodly, že spotřební daň na CNG budou zvedat pomalu, postupně a
na úroveň ostatních pohonných hmot ji dostanou až kolem roku 2020.
Do té doby bude CNG čerpat z daňové výhody," říká.
LPG je výbušný, CNG ne
Pro přírodní zemní plyn hraje také jeho bezpečnost. LPG je
těžší než vzduch, při úniku z vozidla má tendenci držet se při zemi
a je výbušný, takže se v uzavřených prostorách může změnit v
časovanou bombu. Naproti tomu lehký CNG se ve vzduchu rozptýlí, a
nehrozí tedy výbuchem.
S CNG je snadnější manipulace. Kompresní stanice, v nichž se
vyrábí a z nichž se plní do aut, čerpají plyn rovnou z plynovodů.
Takže si spotřebitel vcelku snadno může pořídit firemní nebo i
soukromou domácí plničku. Naproti tomu LPG se vyrábí v rafineriích
a je nutné ho na čerpací stanice přepravovat ve speciálních
cisternách. Rafinérská výroba v Evropě je navíc v útlumu, neboť
cena ropy s tenčícími se zásobami a politickým neklidem v klíčových
producentských zemích roste.
Naproti tomu zemní plyn na komoditních burzách zlevnil. Z
předkrizových více než 42 eur za megawatthodinu klesl před dvěma
lety skoro na třetinu, dnes se prodává kolem 26 eur, ale velké
zvýšení ceny se nečeká ani s ekonomickým oživením. Ložisek totiž
přibývá. Díky nové technologii těžby z břidlic nabídka na trhu
roste. USA díky břidlicovému plynu v roce 2010 zcela skončily s
dovozem a teď dokonce chystají vývoz tekutého plynu do
zámoří.
Větší konkurence
V plynárenství je mnohem větší konkurence a neexistuje
žádná plynová obdoba ropného kartelu OPEC, která by regulovala
produkci a cenu. A doba, kdy plynárenský trh ve velké části Evropy
ovlivňoval ruský Gazprom, je pryč. Vliv ruského plynu klesá, na
burzy se tlačí přebytky z nových nalezišť. Na evropském pobřeží
vyrostlo v posledních letech mnoho terminálů, do nichž obří tankery
vozí kapalný zemní plyn ze zámoří. A houstne síť plynovodů, které
pak surovinu vedou dál do vnitrozemí. "I Česko by mělo časem
posílit napojení na severojižní cestu, spojenou s terminálem
budovaným v polském
Świnoujście," soudí ministr
průmyslu Martin Kuba. V návrhu nové energetické koncepce se počítá
i s tím, že v dopravě bude hrát plyn - jak v podobě CNG, tak
klasického LPG mnohem větší roli než dosud.
Autor: Zuzana Kubátová, Zdroj: Economia