Bionafta: Palivo pro MHD

Bionafta je ideální palivo pro městskou hromadnou dopravu. Na tom se na listopadové tiskové konferenci konané v rámci veletrhu Czech Bus v pražských Holešovicích shodli zástupci kampaně Biopaliva frčí, výrobce - společnosti PREOL a provozovatele MHD v Teplicích - společnosti VEOLIA Transport.

Autobus Bionafta Teplice

Autobusy teplické MHD provozované společností Veolia Transport používají Ekodiesel B100 v letním i zimním období

Právě Teplice jsou ukázkou toho, že využívat moderní paliva namísto běžné nafty se vyplatí. "Testované palivo Ekodiesel B100 umožnilo bezproblémový provoz v letním období a v zimním období s minimálními problémy. Podstatné je, že nebyly třeba úpravy ani na vozidlech, ani v údržbě vozidel. Zaznamenali jsme pouze zanedbatelné zvýšení náročnosti na údržbu. V současnosti máme najeto už přes 7,5 mil. km, takže lze říci, že máme i relevantní data, ze kterých můžeme vycházet," hodnotil Jan Gaisler z VEOLIA Transport.
Právě dlouhodobé pozitivní výsledky z provozu inspirovaly firmu k rozšíření tohoto moderního paliva i do dalších společností skupiny. "Na základě pozitivních zkušeností jsme začali masivně využívat B100 i v dalších společnosti v rámci skupiny Veolia Transport Česká republika. To znamená, že měsíčně spotřebujeme přibližně 600 tis. l bionafty s výjimkou zimních měsíců. Při teplotách pod -15 °C totiž může nastat problém. Jiné omezení či negativní vliv na průměrnou spotřebu jsme však nezaznamenali," dodal Gaisler.
Teplice přitom nejsou jediným městem, kde využívají výhod bionafty. B100 nebo SMN 30 čerpají autobusy i v Praze či v Uherském Hradišti. "Bionafta je v současnosti pro dopravní podniky zajímavou alternativou, která je šetrná k životnímu prostředí ve městech a zároveň vytváří nemalou úsporu nákladů na pohonné hmoty. I v rámci kampaně Biopaliva frčí zaznamenáváme ze strany dopravních společností stále vyšší zájem právě o toto palivo," komentoval současnou situaci šéf kampaně Biopaliva frčí Jiří Trnka.
Ten také vyzdvihl, že bionafta už není palivo pro malé procento uživatelů. "O tom, že bionafta už má své stálé spotřebitele, a tím i pevné místo na trhu, svědčí dlouhodobě vysoká poptávka na českém trhu. V současnosti je spotřeba v ČR na úrovni 250 tis. t ročně a tato čísla stále rostou. Samozřejmě tomuto trendu napomáhají i pozitivní příklady z praxe, jako například zkušenosti s používáním bionafty ve skupině VEOLIA Transport, která toto palivo používá v řadě svých dceřiných společností," uzavřel Trnka.
Bionafta v podobě B100 je vhodná především pro uzavřené vozové parky. Proto je ideální především pro společnosti zabývající se hromadnou dopravou či nákladní dopravou. Vzhledem k ukončení podpory zelené nafty se také nově otevírá její širší pole působnosti i v zemědělském sektoru.

Autor: lg, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Petr P., 11. 12. 2012 14:12: To jsou jen kecy z reklamy. Znám víc firem, kde to zkoušeli a nakonec se vrátili k normální motorové naftě. Stačí nechat vozidlo s SMN 30 v nádrži stát několik týdnů a dojde k sparaci biosložky a nafty. Následné zalepení pak není jednoduché, ani levné odstranit. Proč by mělo astát ? Nemoc, nebo dovolená řidiče, nehoda, málo práce...
    • Karel H, 12. 12. 2012 09:39: Asi to není palivo pro všechny a je s tím víc práce. Ale rozumím tomu, že když auta jezdí může být úspora fakt velká. Neznám přesně spotřebu autobusu, ale odhaduji na 30 l/100km. Při tolika autobusech, které jezdí a vychladnou jenom v noci se bavíme úspoře v milionech ročně. To jim asi za trochu práce a občas nějaké zvýšené náklady na údržbu stojí.
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek