3. 1. 2013
Český trh mytí vozidel zažívá boom kartáčů
z pěnových a textilních materiálů, které vytlačují klasické
žíňové kartáče. Důvod je více než jasný: zákazníci se velmi
radikálně přesouvají do mycích linek s moderními
materiály.

Klasika přenechává místo "alternativě"
Na českém trhu strojního mytí vítězí trend ze západních zemí.
Moderní materiály kartáčů zcela ovládly poslední přehlídku mycích
technologií na frankfurtském veletrhu Automechanika, kde materiál
tradičních žíňových kartáčů použila jedna společnost pouze pro
minisukýnky svých hostesek. Například německý výrobce Christ V
Německu a Rakousku dnes 95 % mycích linek prodává s alternativními
materiály. Většina nově importovaných a instalovaných mycích linek
v ČR je vybavena kartáči z moderního pěnového materiálu. "Ano,
nyní je téměř každá nově instalovaná mycí linka osazena jen
pěnovými nebo maximálně mixovanými kartáči," potvrdil sílící vlnu
náhrad klasických žíňových kartáčů v českých myčkách Miroslav
Buršík, ředitel firmy BrushTec, která kartáče vyrábí.
Dnes je již naprosto běžné, že nové mycí linky jsou vybavovány
donedávna takzvanými alternativními materiály. Klasické žíňové
kartáče se pro nové mycí linky používají pouze v menších městech
nebo popřípadě tam, kde je velmi malá nebo skoro žádná konkurence.
Označení moderních materiálů donedávna jako alternativních dnes
vzhledem k jejich rozšíření ztrácí na významu. Naopak se blíží
doba, kdy žíňové kartáče nebudou označovány jako klasické, ale jako
staré či původní.
Trend určují preference zákazníků
Každým rokem zaznamenávají výrobci myček a dodavatelé kartáčů
vyšší poptávku po moderních typech kartáčů a dodávky nových mycích
linek s novými typy kartáčů jasně převažují. Dodavatelé myček
se při hodnocení poptávky shodují: v současnosti již prakticky
klasické kartáče pro mytí osobních automobilů neprodávají. Žíňové
kartáče ještě stále dominují při mytí u nákladních a užitkových
vozidel, ale u mytí osobních vozidel jsou již plně nahrazeny
textilními či pěnovými kartáči.
Fakt, že za nástupem moderních materiálů je preference konečných
zákazníků, dokazují údaje světové jedničky na trhu mycích
technologií WashTec o počtech mytí. Z nich vyplývá, že se
zákazníci velmi radikálně přesouvají do mycích linek s novými
materiály. Zákazníci upřednostňují moderní a k laku šetrné
mycí materiály před klasickými. Je to zjevné například tam, kde
jsou v určité lokalitě mycí linky jak s polyetylenovými
žíňovými kartáči, tak linky s pěnovými materiály. Mnozí
provozovatelé čerpacích stanic využívají osazení kartáčů s pěnovými
materiály jako stěžejní prvek komunikace se zákazníky a snaží se je
přitáhnout na svoji stanici mimo jiné i propagací nabídky nového,
moderního a šetrného mytí.
Výhody pro zákazníky i provozovatele
Použití pěnových kartáčů při náhradě za žíně přináší jednoznačné
a citelné rozdíly jak pro zákazníky, tak pro provozovatele. Hlavní
výhodou použití moderních mycích materiálů pro zákazníka je
šetrnost kartáčů a nižší poškození laku vozidel. Aby očekávaný
výsledek byl co možná nejlepší, jsou mycí linky osazené pěnovými
kartáči, vybaveny tlakovým předmytím, při kterém se nejdříve
odstraní mechanické nečistoty z karoserie, a poté myjí kartáče
načisto. Aby byl výsledek mytí pěnovými kartáči i při poměrně
silném průměrném znečištění vozidel v Česku maximální, je
nezbytné předchozí dokonalé tlakové přemytí. U nových portálů je
vysoce účinné automatické přemytí součástí volitelné výbavy mycího
stroje, u myček se vyplatí zajistit zákazníkům ruční přemytí
obsluhou.
Podle údajů výrobců a zkušeností provozovatelů je životnost
pěnových kartáčů jednou až dvakrát delší než u žíňových. To i při
jejich vyšší pořizovací ceně pro provozovatele znamená ekonomickou
úsporu v podobě menší četnosti výměn. Dalším nezanedbatelným
efektem je získání nových zákazníků, kteří pravidelně dbají o
vysokou úroveň čistoty svého auta. Důkazem je i fakt dříve
nevídaný: do mycích linek vybavených kartáči z moderních materiálů
nyní přijíždějí i majitelé drahých automobilů s černou
perleťovou metalízou. Ti dříve zásadně preferovali ruční mytí.
Důvodem je především vyšší rychlost strojního mytí oproti ručnímu
s obsluhou, přičemž stoupla výrazně důvěra v zachování vysoké
míry šetrnosti mytí vůči laku vozidla při přechodu z ručního
na strojní mytí.

Důležitost materiálu a jeho profilu
Profil a materiál kartáčů má pro kvalitu mytí zásadní význam.
Dnes lze podle odborníků najít na trhu celou řadu velmi kvalitních
kartáčů, jež mají dobrý mycí účinek, ale bohužel i celou řadu
výrobků, které nevykazují požadované parametry a ve výsledku jsou
zdrojem zklamání jak zákazníků, tak především provozovatelů myček.
I u pěnových materiálů dochází k určitému vývoji. Jak se mění
tvary a konstrukce nových vozů, musí výrobci mycích technologií v
návaznosti přizpůsobovat profil mycího materiálu tak, aby se dostal
do komplikovaných oblastí vozidla (kolem SPZ, zrcátek, pátých dveří
atd.). Z toho plyne, že nejnovější pěnové kartáče se již
profilově výrazně odlišují od prvních generací těchto
materiálů.
Velice často se objevují i kartáče kombinující moderní materiály
s klasickými žíněmi. Podle Buršíka klasická žíně
v kombinaci s pěnou představuje bezproblémovou, ověřenou
a dobře fungující technologii za dobrou cenu. Výborně a šetrně
myje, dostane se i do menších prostor, kam pěna nebo textil nemá
šanci dosáhnout, perfektně kopíruje tvar automobilu, přitom si
poradí i s hrubší špínou. Nevýhodou v případě častého mytí u
některých laků může být po čase znatelná stopa žíňového kartáče na
karoserii. Pak je třeba použít lešticí přípravky na uvedení laku do
původního stavu. S klesající cenou pěnových materiálů lze pak
využití kombinovaných kartáčů definovat v případě některých
provozovatelů jako přechodové stadium k výhradnímu nasazení
moderních materiálů.
Problém se stopou žíňových kartáčů na povrchu některých laků
karoserií odpadá při použití kartáčů osazených výhradně pěnovým
nebo textilním materiálem. Profil a poddajnost materiálu rozhoduje
o schopnosti pěnového kartáče dobře kopírovat tvary automobilů. Pro
zvýšení účinnosti mytí se používají profily z lamelové pěny s
dezénem s příčnými vroubky na činné ploše proužků, zmenšuje se
průměr jednotlivých proužků, kombinují pěnové profily 3x9 mm s
profily 4x4 mm.
A objevují se další novinky. Na Automechanice představila firma
Kiehl zcela nově patentovaný materiál pro kartáče mycích linek na
bázi polyuretanové matrice, která je upravena válcováním tak, aby
na povrchu vznikla jemná struktura. Takto upravený materiál
vykazuje mnohem větší flexibilitu a lépe se tak dostane do obtížně
přístupných míst na karoserii. Povrchová struktura materiálu
s vystupujícími linkami zvyšuje mycí účinek při zachování
vysoké míry šetrnosti k laku vozidel. Česká společnost BrushTec
bude novinku nejen kompletovat do kartáčů, ale po dohodě
s výrobcem nový materiál podrobí dlouhodobému testu
v reálném provozu v mycí lince v Domažlicích.
Riziko nedisciplinovanosti obsluhy
Rizikovost nasazení moderních kartáčů na silně znečištěná auta
českých řidičů vzrůstá s přílišnou snahou některých
provozovatelů ušetřit za každou cenu. Zásadně se nemusí vyplatit
seškrcení spotřeby vody v myčce a nekvalitní či špatně a
nedostatečně dávkovaná mycí chemie. Vyloučení předmytí spolu s
"úsporným" seřízením myčky, které žíňové kartáče dohnaly, může
v případě výměny kartáčů za pěnové přinést problémy
v podobě reklamací nespokojených zákazníků. Nikdy totiž
nepoškrábe povrch karoserie materiál vlastních kartáčů, ale
prakticky vždy abrazivo z pevně ulpěného prachu, písku, bláta
na karoserii. V případě použití pěnových kartáčů
v důsledku nedostatku vody mohou pěnové proužky smýkat po
povrchu vozidla tvrdé a ostré částečky nečistot. Je třeba si
uvědomit, že toto abrazivo se může do pěnového materiálu zachytit a
následně poškodit i relativně čisté vozidlo. Negativní zkušenosti s
takovouto nedisciplinovaností některých obsluh myček některé
provozovatele sítí čerpacích stanic v Česku odrazuje od
masivnějšího celoplošného přechodu od žíňových kartáčů na
pěnové.
Česká specifika
Bezhlavý přechod na moderní materiály by mohl přinést
v očích do té doby stálých zákazníků zklamání z nižší
účinnosti a výsledné kvality mytí. Dodavatel mycí technologie by
proto měl seriózně před samotnou výměnou kartáčů upozornit
zákazníka na výhody a nevýhody obou typů kartáčů zejména vzhledem
k charakteru a potenciálu místní klientely. V případě
realizace přechodu na nové materiály je nutné, aby dodavatel mycí
technologie mycí linku nastavil a seřídil na provoz s novými typy
kartáčů.
Rozvoj pěnových materiálů v českých myčkách má ale svá
úskalí. Přestože podle odborníků jsou základní podmínky pro masivní
rozšíření moderních materiálu u nás s Evropou srovnatelné a je
zde pro tuto náhradu poměrně velký potenciál, je nutné přihlédnout
k určitému specifiku místního trhu: Český trh mytí vozidel
nebude plně srovnatelný s tím západním do doby, než budou majitelé
vozidel umývat pravidelně či s vyšší četností a nepojedou do
myčky až tehdy, kdy je stav zašpinění jejich vozu neúnosný. Proto
při plánování přechodu na pěnové kartáče je třeba velmi dobře
analyzovat strukturu stávajících zákazníků a potenciálních klientů
v dané lokalitě. Bez důkladné analýzy by bylo chybou bezhlavě
kopírovat západní trend v používání materiálů kartáčů.
Odborníci z řad dodavatelů mycích technologií shodně
doporučují v Česku pořídit portál s vysokotlakým
automatickým přemytím a nebo zajistit klientům vysokotlaké ruční
přemytí prováděné personálem.
Tajemstvím úspěchu přechodu na moderní materiál kartáčů spočívá
totiž v lepším pocitu konečného zákazníka-řidiče, že je o jeho
auto lépe postaráno a mytí je šetrné, a tudíž se neobává újmy na
laku. V případě, že mycí linka nebo provozovatel dokáže
zabezpečit účinné tlakové předmytí, není to jen o pocitu, ale o
skutečném výsledku a kvalitě mytí. V takovém případě
provozovatelé zákonitě pociťují zvýšený zájem o svoji myčku ze
strany zákazníků prakticky okamžitě.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia