Boom pěnových a textilních kartáčů

Český trh mytí vozidel zažívá boom kartáčů z pěnových a textilních materiálů, které vytlačují klasické žíňové kartáče. Důvod je více než jasný: zákazníci se velmi radikálně přesouvají do mycích linek s moderními materiály.

Myčky kartáče

Klasika přenechává místo "alternativě"

Na českém trhu strojního mytí vítězí trend ze západních zemí. Moderní materiály kartáčů zcela ovládly poslední přehlídku mycích technologií na frankfurtském veletrhu Automechanika, kde materiál tradičních žíňových kartáčů použila jedna společnost pouze pro minisukýnky svých hostesek. Například německý výrobce Christ V Německu a Rakousku dnes 95 % mycích linek prodává s alternativními materiály. Většina nově importovaných a instalovaných mycích linek v ČR je vybavena kartáči z moderního pěnového materiálu. "Ano, nyní je téměř každá nově instalovaná mycí linka osazena jen pěnovými nebo maximálně mixovanými kartáči," potvrdil sílící vlnu náhrad klasických žíňových kartáčů v českých myčkách Miroslav Buršík, ředitel firmy BrushTec, která kartáče vyrábí.
Dnes je již naprosto běžné, že nové mycí linky jsou vybavovány donedávna takzvanými alternativními materiály. Klasické žíňové kartáče se pro nové mycí linky používají pouze v menších městech nebo popřípadě tam, kde je velmi malá nebo skoro žádná konkurence. Označení moderních materiálů donedávna jako alternativních dnes vzhledem k jejich rozšíření ztrácí na významu. Naopak se blíží doba, kdy žíňové kartáče nebudou označovány jako klasické, ale jako staré či původní.

Trend určují preference zákazníků

Každým rokem zaznamenávají výrobci myček a dodavatelé kartáčů vyšší poptávku po moderních typech kartáčů a dodávky nových mycích linek s novými typy kartáčů jasně převažují. Dodavatelé myček se při hodnocení poptávky shodují: v současnosti již prakticky klasické kartáče pro mytí osobních automobilů neprodávají. Žíňové kartáče ještě stále dominují při mytí u nákladních a užitkových vozidel, ale u mytí osobních vozidel jsou již plně nahrazeny textilními či pěnovými kartáči.
Fakt, že za nástupem moderních materiálů je preference konečných zákazníků, dokazují údaje světové jedničky na trhu mycích technologií WashTec o počtech mytí. Z nich vyplývá, že se zákazníci velmi radikálně přesouvají do mycích linek s novými materiály. Zákazníci upřednostňují moderní a k laku šetrné mycí materiály před klasickými. Je to zjevné například tam, kde jsou v určité lokalitě mycí linky jak s polyetylenovými žíňovými kartáči, tak linky s pěnovými materiály. Mnozí provozovatelé čerpacích stanic využívají osazení kartáčů s pěnovými materiály jako stěžejní prvek komunikace se zákazníky a snaží se je přitáhnout na svoji stanici mimo jiné i propagací nabídky nového, moderního a šetrného mytí.

Výhody pro zákazníky i provozovatele

Použití pěnových kartáčů při náhradě za žíně přináší jednoznačné a citelné rozdíly jak pro zákazníky, tak pro provozovatele. Hlavní výhodou použití moderních mycích materiálů pro zákazníka je šetrnost kartáčů a nižší poškození laku vozidel. Aby očekávaný výsledek byl co možná nejlepší, jsou mycí linky osazené pěnovými kartáči, vybaveny tlakovým předmytím, při kterém se nejdříve odstraní mechanické nečistoty z karoserie, a poté myjí kartáče načisto. Aby byl výsledek mytí pěnovými kartáči i při poměrně silném průměrném znečištění vozidel v Česku maximální, je nezbytné předchozí dokonalé tlakové přemytí. U nových portálů je vysoce účinné automatické přemytí součástí volitelné výbavy mycího stroje, u myček se vyplatí zajistit zákazníkům ruční přemytí obsluhou.
Podle údajů výrobců a zkušeností provozovatelů je životnost pěnových kartáčů jednou až dvakrát delší než u žíňových. To i při jejich vyšší pořizovací ceně pro provozovatele znamená ekonomickou úsporu v podobě menší četnosti výměn. Dalším nezanedbatelným efektem je získání nových zákazníků, kteří pravidelně dbají o vysokou úroveň čistoty svého auta. Důkazem je i fakt dříve nevídaný: do mycích linek vybavených kartáči z moderních materiálů nyní přijíždějí i majitelé drahých automobilů s černou perleťovou metalízou. Ti dříve zásadně preferovali ruční mytí. Důvodem je především vyšší rychlost strojního mytí oproti ručnímu s obsluhou, přičemž stoupla výrazně důvěra v zachování vysoké míry šetrnosti mytí vůči laku vozidla při přechodu z ručního na strojní mytí.

Myčky kartáče 2

Důležitost materiálu a jeho profilu

Profil a materiál kartáčů má pro kvalitu mytí zásadní význam. Dnes lze podle odborníků najít na trhu celou řadu velmi kvalitních kartáčů, jež mají dobrý mycí účinek, ale bohužel i celou řadu výrobků, které nevykazují požadované parametry a ve výsledku jsou zdrojem zklamání jak zákazníků, tak především provozovatelů myček. I u pěnových materiálů dochází k určitému vývoji. Jak se mění tvary a konstrukce nových vozů, musí výrobci mycích technologií v návaznosti přizpůsobovat profil mycího materiálu tak, aby se dostal do komplikovaných oblastí vozidla (kolem SPZ, zrcátek, pátých dveří atd.). Z toho plyne, že nejnovější pěnové kartáče se již profilově výrazně odlišují od prvních generací těchto materiálů.
Velice často se objevují i kartáče kombinující moderní materiály s klasickými žíněmi. Podle Buršíka klasická žíně v kombinaci s pěnou představuje bezproblémovou, ověřenou a dobře fungující technologii za dobrou cenu. Výborně a šetrně myje, dostane se i do menších prostor, kam pěna nebo textil nemá šanci dosáhnout, perfektně kopíruje tvar automobilu, přitom si poradí i s hrubší špínou. Nevýhodou v případě častého mytí u některých laků může být po čase znatelná stopa žíňového kartáče na karoserii. Pak je třeba použít lešticí přípravky na uvedení laku do původního stavu. S klesající cenou pěnových materiálů lze pak využití kombinovaných kartáčů definovat v případě některých provozovatelů jako přechodové stadium k výhradnímu nasazení moderních materiálů.
Problém se stopou žíňových kartáčů na povrchu některých laků karoserií odpadá při použití kartáčů osazených výhradně pěnovým nebo textilním materiálem. Profil a poddajnost materiálu rozhoduje o schopnosti pěnového kartáče dobře kopírovat tvary automobilů. Pro zvýšení účinnosti mytí se používají profily z lamelové pěny s dezénem s příčnými vroubky na činné ploše proužků, zmenšuje se průměr jednotlivých proužků, kombinují pěnové profily 3x9 mm s profily 4x4 mm.
A objevují se další novinky. Na Automechanice představila firma Kiehl zcela nově patentovaný materiál pro kartáče mycích linek na bázi polyuretanové matrice, která je upravena válcováním tak, aby na povrchu vznikla jemná struktura. Takto upravený materiál vykazuje mnohem větší flexibilitu a lépe se tak dostane do obtížně přístupných míst na karoserii. Povrchová struktura materiálu s vystupujícími linkami zvyšuje mycí účinek při zachování vysoké míry šetrnosti k laku vozidel. Česká společnost BrushTec bude novinku nejen kompletovat do kartáčů, ale po dohodě s výrobcem nový materiál podrobí dlouhodobému testu v reálném provozu v mycí lince v Domažlicích.

Riziko nedisciplinovanosti obsluhy

Rizikovost nasazení moderních kartáčů na silně znečištěná auta českých řidičů vzrůstá s přílišnou snahou některých provozovatelů ušetřit za každou cenu. Zásadně se nemusí vyplatit seškrcení spotřeby vody v myčce a nekvalitní či špatně a nedostatečně dávkovaná mycí chemie. Vyloučení předmytí spolu s "úsporným" seřízením myčky, které žíňové kartáče dohnaly, může v případě výměny kartáčů za pěnové přinést problémy v podobě reklamací nespokojených zákazníků. Nikdy totiž nepoškrábe povrch karoserie materiál vlastních kartáčů, ale prakticky vždy abrazivo z pevně ulpěného prachu, písku, bláta na karoserii. V případě použití pěnových kartáčů v důsledku nedostatku vody mohou pěnové proužky smýkat po povrchu vozidla tvrdé a ostré částečky nečistot. Je třeba si uvědomit, že toto abrazivo se může do pěnového materiálu zachytit a následně poškodit i relativně čisté vozidlo. Negativní zkušenosti s takovouto nedisciplinovaností některých obsluh myček některé provozovatele sítí čerpacích stanic v Česku odrazuje od masivnějšího celoplošného přechodu od žíňových kartáčů na pěnové. 

Česká specifika

Bezhlavý přechod na moderní materiály by mohl přinést v očích do té doby stálých zákazníků zklamání z nižší účinnosti a výsledné kvality mytí. Dodavatel mycí technologie by proto měl seriózně před samotnou výměnou kartáčů upozornit zákazníka na výhody a nevýhody obou typů kartáčů zejména vzhledem k charakteru a potenciálu místní klientely. V případě realizace přechodu na nové materiály je nutné, aby dodavatel mycí technologie mycí linku nastavil a seřídil na provoz s novými typy kartáčů.
Rozvoj pěnových materiálů v českých myčkách má ale svá úskalí. Přestože podle odborníků jsou základní podmínky pro masivní rozšíření moderních materiálu u nás s Evropou srovnatelné a je zde pro tuto náhradu poměrně velký potenciál, je nutné přihlédnout k určitému specifiku místního trhu: Český trh mytí vozidel nebude plně srovnatelný s tím západním do doby, než budou majitelé vozidel umývat pravidelně či s vyšší četností a nepojedou do myčky až tehdy, kdy je stav zašpinění jejich vozu neúnosný. Proto při plánování přechodu na pěnové kartáče je třeba velmi dobře analyzovat strukturu stávajících zákazníků a potenciálních klientů v dané lokalitě. Bez důkladné analýzy by bylo chybou bezhlavě kopírovat západní trend v používání materiálů kartáčů.
Odborníci z řad dodavatelů mycích technologií shodně doporučují v Česku pořídit portál s vysokotlakým automatickým přemytím a nebo zajistit klientům vysokotlaké ruční přemytí prováděné personálem.
Tajemstvím úspěchu přechodu na moderní materiál kartáčů spočívá totiž v lepším pocitu konečného zákazníka-řidiče, že je o jeho auto lépe postaráno a mytí je šetrné, a tudíž se neobává újmy na laku. V případě, že mycí linka nebo provozovatel dokáže zabezpečit účinné tlakové předmytí, není to jen o pocitu, ale o skutečném výsledku a kvalitě mytí. V takovém případě provozovatelé zákonitě pociťují zvýšený zájem o svoji myčku ze strany zákazníků prakticky okamžitě.

Myčky kartáče 1

 

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek