9. 11. 2012
Nehledě na stagnující počet pekáren v ČR se objevuje
stále více prodejních míst, kde se chtějí uplatnit s pečivem.
Čerpací stanice nejsou výjimkou. Požadavky rostou i na průběžné
zásobování během dne, protože zákazníci si přejí ještě teplé a
voňavé pečivo. ČS vidí příležitost v lepší spolupráci s pekárnami i
ve vlastním řešení prostřednictvím dopékacích pecí mražených
polotovarů.

Dobrý obchodní artikl
Jaké jsou hlavní přednosti prodeje pečiva na čerpačkách? Z
devadesáti procent jsou umístěny tak, že jsou dobře dostupné pro
průběžné zásobování čerstvým zbožím z pekáren po celý den, tedy po
24 hodin denně, což třeba u prodejen v městských a průmyslových
zónách činí velké potíže. Pokud jsou čerpací stanice na rozvozových
trasách pekáren, je vše v pořádku. Některé ale bývají od
pekáren hodně vzdáleny, a zavážka relativně malého množství pečiva
je tak téměř nerentabilní, někdy jsou i problémy
s oboustranným plněním smluv. Proto jsou navíc shopy čerpacích
stanic vesměs standardně vybavovány domácími pekárnami nebo
dopékacími pecemi. Z široké nabídky mražených polotovarů je
pak možné připravovat běžné pečivo i řadu pekařských či cukrářských
specialit. Nejčastěji dochází ke kombinaci obou variant:
V nabídce je jako základ vybraný sortiment vhodného pečiva pro
čerpací stanice z pekáren - tzn. 1-2 druhy "lepšího" nebo
oblíbeného chleba, nediskontní rohlíky, housky. Vedle tohoto v
podstatě běžného pečiva, kde ani marže nemůže být vyšší, je proto
nejvíce pozornosti věnováno nabídce pečiva s větším podílem
ruční práce a vybraných surovin "speciálního", koblihového
(cukrářského), jemného a sezónního (či specifického regionálního)
zboží.
Pekárny se snaží
Ceny pečiva rostou s železnou pravidelností a po letošní neúrodě
obilí tomu nebude jinak. Vlivem vyšší ceny se začíná k němu měnit
chování a vztah obchodníků i konzumentů. Změny jsou patrné zejména
u menších pekáren - některé z nich dokáží svoji nabídku
doslova "vymazlit", kdy nechybí velký podíl ruční práce i
tradičních surovin a zákazníkům dokáží upéct, co jim na očích vidí.
To se odráží i při vlastním prodeji a nabídce. Najednou to nemusí
být "hrabáky" s obyčejnými rohlíky jako v krmelcích pro
zvěř. Stačí se podívat na portfolio a nabídku výrobků a služeb
pekáren na internetu, a je možné začít objednávat!
Kvalita, výběr, jedinečnost
Pokud má pečivo kvalitu, má i svoji cenu a už jen proto se musí
shopy čerpací stanice od běžné obchodní sítě výrazně odlišovat
formou prodeje! S pekaři je dobré spolupracovat nejen
v bezchybné a spolehlivé distribuci - i když půjde "jen" o
několik přepravek denně. Mohou být nápomocni při podpoře prodeje,
při zveřejňování novinek, zdůraznění tradičních hodnot místních
pekařských specialit a pozicování této kategorie zboží v rámci
prodejny. Pro běžnou samoobslužnou síť je typické, že je pečivo
umisťováno v hloubi prodejny, aby zákazník musel proběhnout
celou prodejnu a do očí se mu cestou dostalo maximum dalšího
zboží.
V případě našich malých shopů to možné není a je typický
spíše opačný postup, kdy příchozí pošimrá do nosu vůně pečiva a
kávy už ve vchodu. Synergický efekt obou těchto produktů - stejně
je tomu např. u teplých, chřupavých bagetek k přesnídávkovým
polévkám, gulášům atp. - spočívá v navazování lepší nálady
zákazníků a přidává i na chuti k dalším nákupům. Je přece
nebetyčný rozdíl mezi nasvícenou vitrínou s evidentně
čerstvým, právě upečeným, kvalitním a ještě teplým sypaným
dalamánkem, pletenkou, sladkými koláči, drobným slaným pečivem či
nějakou krajovou specialitou a "anonymním" rohlíkem či houskou,
které vznikají kouzlením z vody, trochy mouky a stabilizátorů,
a které jsou mizerné už od počátku a vlastně i za dvě koruny
drahé.

Pečeme sami…
Čerpací stanice si nemohou dovolit cestu diskontních prodejen,
kde obchod tlačí na cenu a kvalita je až kdesi vzadu. Za zmínku
stojí i prodej baleného pečiva, které je v podmínkách čerpacích
stanic typické spíše pro trvanlivé pečivo. Pokud jde o balení
čerstvého a teplého pečiva, pak jedině do potravinářských papírů a
papírových sáčků v kombinaci s celofánem, někdy i
s firemním potiskem - plastovým, mikrotenovým obalům je lépe
se vyhnout. U čerpacích stanic se zavedenou restaurací nebo
sofistikovanějším rychlým občerstvením je možné nalézt i pekařské
regionální speciality pocházející od místních pekařů, často ale jen
od šikovných kuchařek a pekařek s jejich svátečními koláči,
bábovkami, frgály atd. I to je samozřejmě možné za dodržení všech
obecně známých zdravotních, hygienických a podnikatelských
předpisů, ale i s riziky při jejich nedodržení!
Čerstvé, ještě horké zboží přímo z pece svojí neopakovatelnou vůní
zákazníky rozhodně přiláká a pokud to obsluha opravdu umí, stane se
dopékaní na prodejnách velkým přínosem jak z hlediska čerstvosti a
kvality, tak samotného zisku.
Pro fungování dopékání přímo v obchodech byly vytvořeny různé
koncepty podle doby kynutí tzv. klonků - vyzrálého, rozváženého
těsta, kupovaného jako polotovar nebo ještě častěji již
předpečeného a šokově zamraženého pečiva. Když se dodrží všechna
doporučení, je výsledkem vynikající předpečené pečivo vhodné pro
dopékání v obchodech. Četné studie prokázaly, že nejlepším způsobem
skladování předpečeného pečiva je právě jeho zamražení.
Balené pečivo
Balené pečivo u čerpacích stanic se kupuje mj. proto, že není
ohmatané ani od zákazníků, ani od prodávajících. Rozhodující pro
výběr a nákup je hlavně lhůta spotřeby a vzhled pečiva. Nejmenší
vliv má naopak obsahové složení, značka a obal.
Jak potvrdil letošní průzkum agentury AISA, balené pečivo se stále
častěji stává běžnou součástí jídelníčků - alespoň výjimečně ho
kupuje šest Čechů z deseti. Je to zhruba stejně jako loni. Podíl
těchto nákupů u čerpacích stanic bude pravděpodobně vyšší, než je
zjištěný průměr, pro jeho konvenienci a zejména během letní sezóny
při cestách na dovolenou.
Balené pečivo jako bábovky, vánočky, rolády, záviny a balené
koláče kupuje 10 procent obyvatel ČR, 32 procent občas a 15 procent
jen výjimečně. Častěji přitom nakupují balené pečivo ženy. Pozice
těchto produktů na regálech čerpací stanice by měla být
v dosahu či dohledu s čerstvým pečivem a protože se
většinou jedná o jemné pečivo, mělo by být i šetrně vystaveno
raději v menším množství, aby nedocházelo k jeho
poškození. Zviditelnit by se měla hlavně doba trvanlivosti.
Z prostorových důvodů je v blízkosti umístěno i různé,
převážně větší balení sušenek. Velká většina respondentů potvrdila,
že jejich nákupní rozhodnutí ovlivňuje velmi důležitá lhůta
spotřeby, vzhled pečiva, popřípadě cena, která u pump hraje méně
důležitou roli, stejně jako složení výrobku, značka, vzhled obalu
či velikost balení.
Pro prodej u čerpací stanice je důležité zjištění, že vzhled a
cenu pečiva rozdílně posuzují lidé s různým sociálně-ekonomickým
postavením. Čím vyšší postavení, tím důležitější je vzhled a méně
důležitá cena. Naopak, čím nižší má kupující sociálně-ekonomické
postavení, tím důležitější je pro něj cena a méně důležitý
vzhled.
Průzkum ale také ukázal, že poměrně velké procento veřejnosti,
letos 41 procent, balené pečivo nenakupuje vůbec. Průzkumu se
zúčastnil výběrový soubor 1046 občanů ČR ve věku od 15 do 69
let.
Čerstvé pečivo
Jedná se o veškeré nebalené pečivo bez dalšího označení. U
většiny pekáren je celkem bez problémů do 18.-20. hodiny večer
přijmout objednávky - telefonicky, mailem, faxem na určenou hodinu
dne následujícího. Výhodné je zejména sladké pečivo, jako jsou
koláče, šátečky, buchty a záviny, protože se nejlépe prodávají. Ze
slaného to jsou hlavně zelné a špenátové kapsy, pizza rohlíky se
sýrem, párkem, kořenové rohlíky a vícezrnné housky, dalamánky,
kornspitze i chléb. Je třeba ale říci, že obdobné pečivo - jak
vzhledem, tak kvalitou - je možné získat rozpečením mražených
polotovarů. Rozdíl, který spotřebitel pozná, je cedulka na okraji
regálu a také to, že pečivo je většinou ještě teplé a voní…

Rozdělení pečiva podle typu použité mouky
- Bílé pečivose vyrábí z bílé mouky (nejčastěji pšeničné) umleté
z vnitřní části obilného zrnka po odstranění obalových vrstev.
- Tmavé pečivose vyrábí z mouky, ke které se přidá díl otrub.
Tmavé střídky bývá také často dosaženo použitím vhodně upravených
obilovin, které mají barvicí účinek. Nejčastěji je to pražené žito,
ječmen, čekanka, barví se i karamelem.
- Vícezrnné pečivojsou pekařské produkty, do jejichž těsta jsou
přidány mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita -
luštěniny nebo olejniny v celkovém množství alespoň pět
procent.
- Celozrnné pečivose peče z celozrnné mouky, tedy z mouky, která
je připravena mletím celého obilného zrna (ať už žitného,
pšeničného nebo jiného), včetně obalu a klíčku. Aby pečivo mohlo
být označeno jako celozrnné, musí těsto obsahovat nejméně 80 %
celozrnných mouk z celkové hmotnosti.
- Grahamové pečivose vyrábí z celozrnné mouky, do níž jsou
přidány mleté otruby (vnější obal zrna).
- Speciální pečivo(např. klíčkové, vločkové, sójové, luštěninové,
bramborové...) je vyrobeno z mlýnských výrobků z pšenice a žita a
obsahuje i další složku v množství nejméně 10 %.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia