Bulat Subaev: „Česká republika je pro LUKOIL atraktivním trhem“

Rozhovor s Bulatem Subaevem se uskutečnil u příležitosti představení nového designového konceptu shopů společnosti LUKOIL na pražském Barrandově a ředitel ruské petrolejářské společnosti pro střední Evropu a Benelux potvrdil přitažlivost českého trhu i přes zdejší problémy s takzvaným sekundárním trhem a navzdory tomu, že LUKOIL nemá vzhledem ke své globální velikosti ani významu příliš velký podíl na obchodování s palivy v ČR.

Subaev Bulat 2

V současnosti však LUKOIL navýšil svůj podíl na maloobchodním trhu, převzal po ConocoPhillips cca 40 čerpacích stanic a je operátorem zásobování letadel palivem JET A1 na Pražském letišti. Zatím se ale LUKOILU nepodařilo získat přímý podíl na výrobních kapacitách v České rafinérské, kde odebírá vaše společnost produkty od jednoho z procesorů (Agip). Považujete zatím poměrně malý podíl LUKOILU na tuzemském trhu za perspektivní pro další rozvoj vašich aktivit?
Chtěl bych říci, že přes menší síť čerpacích stanic máme nejúčinnější a nejefektivnější provoz na trhu, mnohem vyšší, než je průměr. Pro nás je Česká republika přitažlivým trhem. Proto bychom chtěli růst. Vždy máme v portfoliu několik projektů, které připravujeme. Určitě tu existují určitá omezení právě z toho důvodu, že tu nemáme vlastní rafinerii. Proto se dnes jedná spíše o kvalitativní růst než jakýkoli jiný. Zajímají nás čerpací stanice, které jsou z hlediska rozložení naší sítě slepými místy. To znamená, že bychom se snažili lépe pokrýt celé území. Je těžké vybírat čerpací stanice, kde by bylo možné vytvořit nový typ korporátního konceptu, jako je tento zde na Barrandově, abychom udrželi současnou vysokou úroveň celé sítě.

Ve srovnání s ostatními velkými společnostmi na trhu je síť čerpacích stanic LUKOILU malá. V podobné situaci byl Slovnaft, který nedávno ke svým 40 stanicím připojil síť Papoilu a dnes má 130 čerpacích stanic. Ve spojitosti s vaší společností se často hovořilo o akvizici dalších sítí, státem ovládaného EuroOilu nebo menších soukromých sítí jako RobinOil nebo KM Prona. Budete se snažit skokově navýšit podíl na maloobchodním trhu akvizicí větších sítí?
Chtěl bych ještě jednou zopakovat, že Česká republika je atraktivním trhem. Máme tu šestileté zkušenosti, to znamená, že je to velmi dobrý důvod pro investování. Trh sám o sobě je stabilní, ale ke skokovému posunu bychom museli mít vlastní kapacitu rafinerie. Ty sítě, které jste zmínil, jsou skutečně velké, ale průměrná kvalita čerpacích stanic v jejich síti je mnohem nižší než u nás. Na základě těchto kritérií se domnívám, že za stávajících podmínek takováto velká investice zatím nepřichází v úvahu.

Unipetrol letos odstavil menší rafinerii Paramo, o jejím nákupu před deseti lety LUKOIL velmi usilovně jednal a zkoumal možnosti jejího rozšíření. Přestože dnes se situace v evropských rafinérských kapacitách změnila, neobnoví se váš zájem o nákup Parama?
Ne, nemáme zájem. Vedou nás k tomu ekonomické důvody.

Subaev Bulat 1

Dalším způsobem, jak zvýšit podíl na maloobchodním trhu a rozšířit síť čerpacích stanic, je franšízing. Připravujete nějaký franšízový program pro nezávislé provozovatele čepcích stanic?
Zvažujeme tento přístup. Prvním krokem by byl remodeling našich vlastních stanic v síti. To by byl první krok k tomu, aby nezávislí provozovatelé fungovali v naší vlastní síti v souladu s našimi normami a standardy. Druhým krokem by bylo získávání nových míst. Pro nás je důležité, aby se provozovatel stanice držel všech našich doporučení, nejedná se pouze o úroveň služeb, ale také o doporučené ceny.

Záleží na tom, jak silný koncept připravíte.
To samozřejmě. Chceme udržet vysoký standard. Proto musíme připravit dokonalý franšízový koncept. Máme o to zájem a příští rok o tom budeme uvažovat.

Současným trendem je zavedení prodeje vysoce aditivovaných prémiových paliv, které u nás velcí i někteří nezávislí distributoři prodávají pod vlastními brandy. Nepřipravuje LUKOIL zavedení prodeje prémiových paliv i u svých čerpacích stanic?
Máme svou vlastní značku prémiových paliv, která jsou nadstandardně aditivována. Ale v České republice neplánujeme jejich zavedení. Máme pro to dva důvody. Za prvé tu nemáme vlastní rafinerii a vlastní zásobníky s aditivačními jednotkami. Za druhé to nejde ruku v ruce s naší strategií. Naší strategií je nabízet dobrou kvalitu a jsme si jisti, že dobrou kvalitu nabízíme bez nadstandardního obsahu aditiv. Aditiva zvyšují cenu produktů - za řízení logistického řetězce, za řízení reklamy na prémiová paliva a pak ve výsledku zákazníci platí více.

LUKOIL po svém předchůdci ConocoPhillips převzal strategii diskontního prodejce kvalitních pohonných hmot za velmi nízké ceny. Přesto se v České republice utkáváte s konkurencí u čerpacích stanic, které prodávají pohonné hmoty díky napojení na podvodné dodavatele či díky pančování ještě o dost levněji, avšak za nereálně nízké ceny.
Chtěl bych říci, že se domníváme, že máme skutečně unikátní nabídku. Ta spočívá v kombinaci postavení ceny, kvality a služeb, které poskytujeme. Existují společnosti, které jsou na takzvaném sekundárním trhu, které mají velmi nízké ceny, ale nejsou schopni nabídnout kvalitu. Nejsou schopni nabídnout stejnou úroveň služeb nebo prodejen.

Společnost Shell se ale s tímto stavem nespokojila a před pár měsíci srovnala ceny v příslušných lokalitách s čerpacími stanicemi Tank ONO, tedy až na úroveň velkoobchodního nákupu malých nezávislých provozovatelů čerpacích stanic. Jak vnímá LUKOIL stav na trhu s motorovými palivy v ČR, kde 15-20 % trhu ovládají podvodníci?
Neznám přesně ta čísla, jestli to je 15 nebo 10 %. Určitě to není dobré ani pro vládu, pro příjem daní, ani pro nás.

Pokud to pro vás není dobré, vyvíjí LUKOIL nějaké aktivity vedoucí k očištění trhu nebo se do boje proti podvodníkům zapojuje v rámci profesní asociace ČAPPO?
Jedním ze zakladatelů ČAPPA byla společnost ConocoPhillips a LUKOIL je stále aktivním členem ČAPPA. Já si myslím, že iniciativy ČAPPA jsou velmi účinné. LUKOIL k tomu také významnou měrou přispívá. Pracujeme nejen se zástupci průmyslu, ale také s asociacemi a zástupci vlády a profesními asociacemi.


Subaev Bulat 3

Bulat Subaev, generální ředitel společnosti Lukoil pro střední Evropu a Benelux

Od 1. října 2011 je generálním ředitelem společnosti LUKOIL pro střední Evropu a Benelux 36letý Bulat Subaev. Ve své nové pozici je Bulat Subaev zodpovědný za trhy zemí střední a východní Evropy a Beneluxu.
Vystudoval Gubkinovu Státní univerzitu nafty a plynu, ruský nejprestižnější vzdělávací institut ropného inženýrství. Po roce práce na Sibiři, kde se věnoval inženýringu ropných polí a dále pracoval v různých obchodních společnostech v Moskvě. Ve společnosti LUKOIL pracuje od roku 2000. Začínal v oddělení maloobchodu pro ruský trh, od roku 2005 je vedl. V roce 2005 se přestěhoval do USA, kde pracoval jako marketingový konzultant v ConocoPhillips v rámci výměny odborných znalostí se společností Lukoil. V roce 2006 se stal výkonným marketingovým ředitelem společnosti Getty Marketing Petroleum, která obhospodařuje 2000 čerpacích stanic ve 12 státech východního pobřeží a sídlí v New Yorku a New Jersey. Bulat Subaev se zaměřil na rebranding 600 čerpacích stanic z Mobil na LUKOIL, a rozvoj podnikání a optimalizaci sítě. Od poloviny roku 2007 zastával funkci generálního ředitele LUKOIL Belgie.
Bulat Subaev se narodil ve Almetievsku (Tatarstán), což je město vybudované v sousedství ropného pole, které je dnes velmi významné pro ropný průmysl středního Ruska. Je ženatý.


LUKOIL v České republice

Lukoil (rusky: Лукойл) je největší ruská firma podnikající v oblasti těžby a zpracování ropy, která byla založena v roce 1991. Sídlem její centrály je Moskva.
Lukoil se pokoušel investovat v České republice už v devadesátých letech, kdy usiloval o koupi sítě dvou set benzinových pump společnosti Benzina, ucházel se o privatizaci pardubické rafinerie Paramo, účastnil se soutěže o dodávku pohonných hmot pro České dráhy, ale ani jednou neuspěl. Postavil a provozoval zde 3 čerpací stanice, které v rámci  utlumení aktivit v Česku prodal společnosti Shell.
Do české republiky se Lukoil vrátil v roce 2007 v rámci jeho vstupu do střední Evropy, kdy odkoupil od společnosti ConocoPhillips 376 stanic v 7 evropských zemích: v Belgii, Lucembursku, České republice, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Finsku.

2007       - vstup na trh nákupem ČS od společnosti CONOCO Phillips (600 vlastních zaměstnanců)
2008       - rebranding sítě stanic do barev LUKOIL
2010       - zavedení fleet karet /první předplacené fleet karty v ČR)
2012       - realizace projektu zavádění plynných alternativních paliv - LPG a CNG
2012       - aktuální ceny PH na Facebooku

Lukoil Bar_1

Na Barrandově byla v listopadu otevřena zrekonstruovaná čerpací stanice LUKOIL ve zbrusu novém korporátní designu interiéru. Druhá taková zatím stojí pouze v Moskvě

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek