Čerpací stanice budoucnosti již dnes

Zdá se, že éra fosilních paliv pomalu ale jistě míří ke svému konci. V Barceloně byla koncem července uvedena do provozu první dobíjecí stanice pro elektromobily s vlastní větrnou elektrárnou na světě.

Sanya SkypumpZatímco automobilky tvrdě pracují na vývoji modelů a elektrickým pohonem, infrastruktura, která by umožnila jejich běžný provoz, zatím silně zaostává. Možná by to mohly "nakopnout" zvyšující se ceny ropy, nicméně zatím se jedná o světlé výjimky. Kritici navíc neustále zdůrazňují, že 41 procent energie pro elektromobily stále pochází z uhelných elektráren, které patří k největším znečišťovatelům ovzduší.
Že to jde i jinak, ukazuje větrná nabíjecí stanice Skypump Sanya vyvinutá společně koncernem General Electric (GE) Energy Industrial Solution a firmou Urban Green Energy (UGE), která byla uvedena do provozu v sídle environmentálních služeb společnosti Cespa v Barceloně. Koncern GE dodal nabíjecí stanici Wattstation a UGE větrnou elektrárnu se svislou osou otáčení UGE-4K včetně solárního osvětlení.
Využití síly větru pro výrobu elektrické energie samozřejmě není nic nového. Jenže Skypump se liší tím, že typické větrné turbíny zmenšuje do něčeho, co je mnohem lépe ovladatelnější a designově přijatelnější. Skympump měří na výšku necelých 13 m, vyžaduje minimální rychlost větru 7 km/h a má maximální výkon 4 kW. Elektromobil by měla prostřednictvím nabíjecí stanice GE Wattstation nabít za 4-8 hodin. Firma UGE  oznámila, že úspěšně dokončila vývoj prototypů a je připravena k zahájení sériové výroby.
"Po spuštění Sanya Skypump v Barceloně jsme dostali dotazy na toto zařízení od mnoha firem z celého světa," tvrdí Nick Blitterswyk, generální ředitel UGE, a dodává: "Sanya Skypump je totiž jedním z těch vzácných produktů, které umožňují institucím viditelně prokázat svůj závazek k životnímu prostředí a zároveň poskytují i velmi užitečné služby." V současné době je veřejně dostupná Skympump pouze ve Španělsku, GE a UGE však brzy začnou instalovat další stanice v USA a Austrálii ještě v letošním roce.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PetrolPlaza

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek