28. 12. 2012
Letošní souboj o prestižní titul Čerpací stanice roku
v rámci šestého ročníku soutěže PETROLawards byl velice
vyrovnaný a o pověstný vlásek zvítězila benzinová pumpa Konaco
v Sadské na "staré poděbradské" výpadovce z Prahy na
Poděbrady.

Dobrý den!
Čerpací stanici na okraji městečka Sadská při jízdě
z Poděbrad na Prahu nelze přehlédnout. Exteriér čerpací
stanice v červeno-černo-bílé barevné kombinaci na první pohled
zaujme čistotou, vyváženým, zajímavým designem a perfektním
dílenským zpracováním. Pod rozměrným přestřešením je dostatečně
dimenzovaný prostor tankování se čtyřmi výdejními místy u dvou
stojanů Tatsuno. Stojany se zákazníky komunikují, a tak zde pozdrav
"Dobrý den!" zákazník uslyší ještě dřív, než začne tankovat.
Obchodní strategie postavená na kvalitě
Čerpací stanice Konaco nabízí prémiový benzin Ultra 95 a
standardní Natural 95 a naftu, které ale ve spolupráci se
společností VIF aditivují při stáčení z cisterny přímo na
čerpací stanici. Zákazníci vysokou kvalitu jejich pohonných hmot
při velice přijatelných cenách oceňují opakovaným tankováním. "Když
jsme do toho šli, chtěli jsme obchod dělat dobře a poctivě. Vsadili
jsme na kvalitu a z toho důvodu jsme přijali nabídku
spolupráce s Unipetrolem a vstoupili jsme do programu
Partnerská čerpací stanice. Odebíráme palivo přímo
z rafinerie, kde je garantovaná kvalita. Součástí systému
partnerských čerpacích stanic je servis Unipetrolu v podobě
náhodných nákupů inspektorů SGS ČR s následným rozborem
kvality," říká Kopejtko. "Za celou dobu provozu čerpací stanice
jsme neměli sebemenší problém," potvrzuje Koutský.
Nezlákaly je ani různí "obchodníci" s častými supervýhodnými
nabídkami na dodávky pohonných hmot typu "korunu pod Čepro".
"Začínali jsme od naprosté nuly, vybudovat čerpací stanici nás
stálo obrovské úsilí a nechceme hazardovat se jménem svým a se
jménem naší společnosti. Už při samotné výstavbě jsme nešetřili,
takže otázku, jestli nabízet paliva nižší kvality za diskontní
ceny, jsme rozhodně nikdy nezvažovali. Ta investice byla taková, že
bychom neradi přišli o dobré jméno a o punc kvality," upozorňuje
Koutský.
Provozovatelé čerpací stanice v Sadské mají v plánu
nabídku pohonných hmot ještě do příští sezony rozšířit o další
nejspíše alternativní produkt. Plánují využít k jeho
uskladnění bezodtokovou jímku integrovanou do stávající podzemní
zásobní nádrže. Bezodtokovou jímku by potom museli instalovat
novou.

Občerstvení a obchod
Pokud ale budete na Konacu hned po ránu pozorovat ruch,
zjistíte, že velká část zákazníků sem nezajíždí výhradně tankovat.
Spousta lidí se zde zastavuje na občerstvení a za nákupy tradičního
zboží čerpacích stanic. A právě shop s gastroprovozem je po prodeji
pohonných hmot druhým pilířem obchodu čerpací stanice. Hned po
otevření se potvrdilo, že se bude jednat o typickou
snídaňovo-přesnídávkovou stanici. Obliba a kvalita
občerstvení si vyžádala další investici - na nově přikoupený
pozemek za čerpací stanicí se rozšířilo parkoviště pro zákazníky, a
to významnou měrou podpořilo zvýšení obratu gastroprovozu. Bylo ale
také nutno navýšit kapacitu sezení u stolků pro konzumaci nápojů a
jídel. Ti si je mohou pohodlně vychutnat v útulném venkovním
posezení pod zajímavě a netradičně řešenou pergolou v prostoru
před vchodem do kiosku.
Základním kamenem občerstvení je na každé čerpací stanici káva. Od
začátku na Konacu byl k dispozici v rámci barového pultu
špičkový samoobslužný nápojový automat Sielaf na zrnkovou kávu, od
jejího dodavatele AG foods. Dnes byl automat přesunut do centra
shopu, kde byl vytvořen samoobslužný kávový koutek typu Coffee To
Go. Do zázemí gastroprovozu přišel profesionální pákový presovač
s mlýnkem na zrnkovou kávu. "Chtěli jsme dát přednost kvalitní
kávě, a oslovit i náročnější zákazníky, a tak jsme se rozhodli
nabídnout espresa podávaná jako v kavárně v porcelánu,"
líčí úspěšné rozhodnutí Koutský.

Dobrou chuť!
Gastroslužby se začaly rychle rozvíjet především díky tomu, že
provozovatelé dokázali pružně vycházet vstříc požadavkům zákazníků,
a to i těm nevysloveným. "Lidé si na občerstvení rychle zvykli, pak
už bylo jen otázkou ho rozšiřovat správným směrem," podotýká
Koutský.
Oblibu si hned od začátku získaly kromě tradičních produktů
minipekárny velmi kvalitní chlazená teplá jídla z produkce
Hamé/Apetit, ohřívaná v konvektomatu či mikrovlnné troubě. U
pečiva se dnes sortiment rozpékaných výrobků omezil na ty, o které
je trvalý zájem. V současnosti dostává přednost čerstvé
napečené pečivo včetně baget, které na pumpu denně dodávají místní
pekaři. Stejně tak se Koutský s Kopejtkem snaží omezit nabídku
hotových jídel. Původně chtěli méně zdravou českou kuchyni ve větší
míře nahradit jídly založenými na rychlé přípravě z čerstvých
ingrediencí. Chutě českých jedlíků a především řidičů jsou ale
hodně konzervativní, a proto v nabídce zůstávají nadále
všeobecně oblíbené držáky v čele s dršťkovou polévkou,
svíčkovou, různými guláši a smaženým sýrem s hranolky.
Přestože má pumpa za sebou teprve první pětiletku, prošel
gastroprovoz v minulém roce poměrně zásadní proměnou. Učeně se
tomu říkalo intenzifikace. Hlavní těžiště změn se odehrálo
v místě výdejního pultu. Na místo nápojového automatu byla
instalována rozměrná chladicí vitrína, ve které se dnes nabízí
bagety z vlastní produkce. "Zrušili jsme bagety od
distributorů a děláme si je sami, denně čerstvé," říká Kopejtko.
Sortiment je široký, v nabídce je denně zhruba 12 druhů baget,
od klasických jako šunková či sýrová po speciální, nechybí ani
toasty a celozrnné výrobky.
Ve vitríně je i bar se zásobou čerstvé zeleniny. Ta je zde
především kvůli další novince - kebab grilu. Zeleninové saláty se
zatím kromě speciálních přání zákazníků běžně neprodávají, ale
podle Kopejtka je jen otázkou času, kdy se stanou pevnou součástí
nabídky. Kebab sice zní poměrně exoticky, přesto jeho oblíbenost u
zákazníků nečekaně rychle roste. "Zapadá to do stylu, jaký jsme si
představovali: Rychlé, čerstvé, kvalitní. To je podle nás dnešní
trend v gastronomii na cestách nejen na čerpacích stanicích,"
míní Koutský. "Věříme, že lidé se naučí jíst trochu zdravěji,"
dodává Kopejtko.

Mycí linka s fotovoltaickou
elektrárnou
Třetím nosným pilířem obchodu se stala mycí linka, která ale
byla spuštěna do provozu teprve před rokem. Objekt myčky vhodně
uzavírá dříve otevřený prostor vedle výdejní plochy. Mycí hala je
bohatě po celé délce směrem do čerpací stanice prosklená, a tak je
uvnitř během dne dostatek denního světla, zatímco zvenčí je o dění
v myčce přehled. Uvnitř neúnavně myje nejmodernější portál od
Christu v maximální výbavě. Mycí stroj s kloubovými
kartáči osazenými pěnovým materiálem doplňuje systém trysek
vysokotlakého přemytí, zahrnujícího spodní robotické mytí. Pro
účinné přemytí kol a spodní části karoserie jsou vysokotlaké trysky
integrovány do rotačních kartáčů pro mytí kol. "Od začátku jsme
nešetřili, protože služba mytí může dlouhodobě fungovat, jen když
ji nabízíte špičkovou a vysoce kvalitní a pro zákazníky maximálně
komfortní," říká Koutský.
Délka haly výrazně přesahuje podélný chod mycího stroje a
poskytuje dostatečný prostor pro ruční přemytí obsluhou. Ta je
k dispozici nejen v provozních špičkách, ale po celou
provozní dobu. Podle Kopejtka je obsluha nezbytnou podmínkou
maximální spokojenosti zákazníků. Díky trvale přítomné obsluze
nemají problémy s poruchami, škodami na autech, reklamacemi a
navíc se minimalizují prostoje. Obsluha aplikuje chemii na
exponovaná místa na čele karoserie a na disky kol, předmyje celou
karoserii, přičemž nevynechá podběhy a důkladně se věnuje všem
nepřístupným partiím za bočními zrcátky, v okolí registračních
značek a v různých záhybech spoilerů. V poslední fázi
během sušení otře zrcátka a vysuší vodu z úžlabí mezi kapotou,
stěrači a čelním sklem, odkud by za jízdy mohla zastříkat perfektně
umyté čelní sklo.
Zákazníci si na pečlivý a často i velice individuální přístup
rychle zvykli. Rozhodujícím kriteriem je maximální kvalita výsledku
mytí. "Máme větší procento zákazníku, kteří kupují lepší programy
s důrazem na kvalitu. To byla naše vize," říká Kopejtko.
Obchodní strategie Konaca poskytovat maximální kvalitu za
přijatelné ceny se ujala i v případě mytí vozidel. Před myčkou
se i během dne tvoří fronta zákazníků, a díky delšímu proběhu
nejdůkladnějších programů se doba mytí prodlužuje. Nikdo ale nikam
nespěchá a vše probíhá v klidné atmosféře. Zákazníci
celý proces mytí mohou v klidu sledovat od kávy se zákuskem
z pohodlí venkovního posezení, a tak jim čekání na mytí lépe
ubíhá.
Investice do myčky i do trvalé obsluhy se provozovatelům vyplácí.
"Když jsme stavěli myčku, byl to krok do neznáma, protože jsme ji
nikdy neprovozovali. Nejdříve jsme si od toho slibovali, že myčka
bude doplňkem čerpací stanice, ale stala se samonosným ekonomickým
úsekem čerpací stanice," hodnotí Koutský.
Oba provozovatelé si uvědomovali, že s myčkou stoupnou jejich
provozní náklady na energie. Rozhodli se proto současně
s realizací mycí linky na přestřešení výdejní plochy a na mycí
hale nainstalovat fotovoltaickou elektrárnu, a to i přesto, že jim
to způsobovalo problémy s financováním. Dnes ale riskantního
kroku nelitují. Elektřinu do sítě neprodávají, ale čerpají takzvaný
Zelený bonus, který v celkové bilanci čerpací stanice finančně
pokrývá polovinu její spotřeby elektřiny. Investice do fotovoltaiky
by se měla vrátit do 7 až 8 let.

Přízeň zákazníků stojí na obsluze
Ani nejmoderněji vybavená čerpací stanice s bezvadným
designem není zárukou obchodního úspěchu. O tom rozhoduje především
její obsluha, která stojí denně tváří v tvář zákazníkům. Na
jejich spokojenost a loajalitu má personál největší vliv. Při
výběru zaměstnanců se mohli oba majitelé stanice opřít o dlouholeté
zkušenosti. Kopejtko úspěšně vede potraviny v Poděbradech a
Koutský vyhlášenou drogerii v Sadské. A tak poskládat
devítičlenný tým stálých zaměstnanců a dvou se sníženým pracovním
úvazkem nebyl problémem. "Personál, co jsme v začátcích
vybírali, se krom jednoho zaměstnance nezměnil. Měli jsme štěstí,"
pochvaluje si Koutský.
Stejně jako u sebe i u svých zaměstnanců se oba majitelé čerpací
stanice snaží objevovat rezervy a neustále je motivovat ke
zlepšování úrovně a kvality obsluhy. Podle obou majitelů jsou
neustále rezervy v komunikaci, aktivním prodeji a také ve
znalosti sortimentu. "Stále je co zlepšovat," konstatuje
Kopejtko.
Tajemství úspěchu
Přestože je v Sadské velká nabídka a obchody tu mají otevřeno do
22:00 hodin, lidé chodí nakupovat na Konaco do pozdních večerních
hodin. Obchodní strategie a celková atmosféra na čerpací stanici
zde hrají velikou roli v oblibě u místní klientely. Snahou je
nabízet kvalitní věci, ale to se odráží v cenách. Není možno
podle Koutského nabízet kvalitu za nesmyslnou cenu. Ceny musí být
v rozumné výši. "My se snažíme nabízet kvalitu, na kterou se
mohou zákazníci maximálně spolehnout, a to jak v pohonných
hmotách, tak v potravinách a dalších službách."Po návštěvě
dalších konkurenčních stanic v lokalitě pasuji Konaco na lídra
lokálního trhu. "Samozřejmě si věříme a když si přihřejeme
polívčičku, tak mohu zodpovědně říci, že konkurenci drtíme právě
službami a kvalitou. Jsme schopni tomu obětovat jiný přístup než
například čerpací stanice velkých řetězců," uzavírá Koutský.

Ladislav Koutský a Jaroslav Kopejtko, majitelé a
provozovatelé Čerpací stanice roku PETROLawards 12 - Konaco
Sadská
S jakým cílem jste vstupovali do soutěže o Čerpací
stanici roku PETROLawards 12?
Do soutěže PETROLawards jsme se přihlásili už minulý rok. Díky
auditu jsme zaznamenali velký posun v tom, že nám pomohl
odhalit nedostatky, na nichž se má pracovat, a věci, které bychom
dokázali zlepšit. S podobným očekáváním jsme se přihlásili i
do letošního ročníku.
Myslíte si, že opakovaná účast v soutěži může napomoci
zvýšení úrovně čerpací stanice?
Zcela určitě. Rok práce přinesl určité výsledky a poznatky a zase
jsme objevili nové nedostatky, které jsme před rokem neviděli. I v
požadavcích zákazníků byl určitý posun a my se chceme zlepšovat,
chceme nabízet lidem služby, po kterých je poptávka. Poptávka se
stále zvyšuje, my jsme se snažili na to reagovat. Rozšířili jsme
služby a nabídku.
Čerpací stanice se přesto nevyvarovala několika chyb,
například prezentace zboží.
To byly chyby z minulosti, my jsme v podstatě o tom
věděli, na vině byly provozní důvody. Jednalo se o pyramidy zboží
na regálových gondolách. Věděli jsme o tom, ale nepřikládali jsme
tomu takový význam. Byly to hříchy z minula. Hned jsme zboží
uspořádali přehledněji. Potvrzuje se, že méně je v tomto
případě více.
Jak na to reagovala obsluha?
Určitě se jim to dnes líbí. Nabídka je profesionálnější, přináší
lepší přehled, je lépe vidět na zboží za gondolami. Tento trend
v obchodě je jasný, akorát jsme nebyli schopni rok to dovést
do praxe.
Co byste popřáli sobě a obsluze do dalšího
roku?
Aby to s námi obsluha vydržela a my s ní. Aby děvčata
pracovala jako do teď. My bychom si přáli, abychom jim mohli stále
nabídnout práci, abychom nemuseli přistupovat k nějakým
nepopulárním řešením, abychom je stále uživili. Aby budoucnost s
námi viděla optimisticky a aby nepodléhala "blbým" náladám.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia