Čerpací stanice roku: Konaco Sadská

Letošní souboj o prestižní titul Čerpací stanice roku v rámci šestého ročníku soutěže PETROLawards byl velice vyrovnaný a o pověstný vlásek zvítězila benzinová pumpa Konaco v Sadské na "staré poděbradské" výpadovce z Prahy na Poděbrady.

Konaco 1

Dobrý den!

Čerpací stanici na okraji městečka Sadská při jízdě z Poděbrad na Prahu nelze přehlédnout. Exteriér čerpací stanice v červeno-černo-bílé barevné kombinaci na první pohled zaujme čistotou, vyváženým, zajímavým designem a perfektním dílenským zpracováním. Pod rozměrným přestřešením je dostatečně dimenzovaný prostor tankování se čtyřmi výdejními místy u dvou stojanů Tatsuno. Stojany se zákazníky komunikují, a tak zde pozdrav "Dobrý den!" zákazník uslyší ještě dřív, než začne tankovat.

Obchodní strategie postavená na kvalitě

Čerpací stanice Konaco nabízí prémiový benzin Ultra 95 a standardní Natural 95 a naftu, které ale ve spolupráci se společností VIF aditivují při stáčení z cisterny přímo na čerpací stanici. Zákazníci vysokou kvalitu jejich pohonných hmot při velice přijatelných cenách oceňují opakovaným tankováním. "Když jsme do toho šli, chtěli jsme obchod dělat dobře a poctivě. Vsadili jsme na kvalitu a z toho důvodu jsme přijali nabídku spolupráce s Unipetrolem a vstoupili jsme do programu Partnerská čerpací stanice. Odebíráme palivo přímo z rafinerie, kde je garantovaná kvalita. Součástí systému partnerských čerpacích stanic je servis Unipetrolu v podobě náhodných nákupů inspektorů SGS ČR s následným rozborem kvality," říká Kopejtko. "Za celou dobu provozu čerpací stanice jsme neměli sebemenší problém," potvrzuje Koutský.
Nezlákaly je ani různí "obchodníci" s častými supervýhodnými nabídkami na dodávky pohonných hmot  typu "korunu pod Čepro". "Začínali jsme od naprosté nuly, vybudovat čerpací stanici nás stálo obrovské úsilí a nechceme hazardovat se jménem svým a se jménem naší společnosti. Už při samotné výstavbě jsme nešetřili, takže otázku, jestli nabízet paliva nižší kvality za diskontní ceny, jsme rozhodně nikdy nezvažovali. Ta investice byla taková, že bychom neradi přišli o dobré jméno a o punc kvality," upozorňuje Koutský.
Provozovatelé čerpací stanice v Sadské mají v plánu nabídku pohonných hmot ještě do příští sezony rozšířit o další nejspíše alternativní produkt. Plánují využít k jeho uskladnění bezodtokovou jímku integrovanou do stávající podzemní zásobní nádrže. Bezodtokovou jímku by potom museli instalovat novou.

Konaco 6

Občerstvení a obchod

Pokud ale budete na Konacu hned po ránu pozorovat ruch, zjistíte, že velká část zákazníků sem nezajíždí výhradně tankovat. Spousta lidí se zde zastavuje na občerstvení a za nákupy tradičního zboží čerpacích stanic. A právě shop s gastroprovozem je po prodeji pohonných hmot druhým pilířem obchodu čerpací stanice. Hned po otevření se potvrdilo, že se bude jednat o typickou  snídaňovo-přesnídávkovou stanici. Obliba a kvalita občerstvení si vyžádala další investici - na nově přikoupený pozemek za čerpací stanicí se rozšířilo parkoviště pro zákazníky, a to významnou měrou podpořilo zvýšení obratu gastroprovozu. Bylo ale také nutno navýšit kapacitu sezení u stolků pro konzumaci nápojů a jídel. Ti si je mohou pohodlně vychutnat v útulném venkovním posezení pod zajímavě a netradičně řešenou pergolou v prostoru před vchodem do kiosku.
Základním kamenem občerstvení je na každé čerpací stanici káva. Od začátku na Konacu byl k dispozici v rámci barového pultu špičkový samoobslužný nápojový automat Sielaf na zrnkovou kávu, od jejího dodavatele AG foods. Dnes byl automat přesunut do centra shopu, kde byl vytvořen samoobslužný kávový koutek typu Coffee To Go. Do zázemí gastroprovozu přišel profesionální pákový presovač s mlýnkem na zrnkovou kávu. "Chtěli jsme dát přednost kvalitní kávě, a oslovit i náročnější zákazníky, a tak jsme se rozhodli nabídnout espresa podávaná jako v kavárně v porcelánu," líčí úspěšné rozhodnutí Koutský.

Konaco 2

Dobrou chuť!

Gastroslužby se začaly rychle rozvíjet především díky tomu, že provozovatelé dokázali pružně vycházet vstříc požadavkům zákazníků, a to i těm nevysloveným. "Lidé si na občerstvení rychle zvykli, pak už bylo jen otázkou ho rozšiřovat správným směrem," podotýká Koutský.
Oblibu si hned od začátku získaly kromě tradičních produktů minipekárny velmi kvalitní chlazená teplá jídla z produkce Hamé/Apetit, ohřívaná v konvektomatu či mikrovlnné troubě. U pečiva se dnes sortiment rozpékaných výrobků omezil na ty, o které je trvalý zájem. V současnosti dostává přednost čerstvé napečené pečivo včetně baget, které na pumpu denně dodávají místní pekaři. Stejně tak se Koutský s Kopejtkem snaží omezit nabídku hotových jídel. Původně chtěli méně zdravou českou kuchyni ve větší míře nahradit jídly založenými na rychlé přípravě z čerstvých ingrediencí. Chutě českých jedlíků a především řidičů jsou ale hodně konzervativní, a proto v nabídce zůstávají nadále všeobecně oblíbené držáky v čele s dršťkovou polévkou, svíčkovou, různými guláši a smaženým sýrem s hranolky.
Přestože má pumpa za sebou teprve první pětiletku, prošel gastroprovoz v minulém roce poměrně zásadní proměnou. Učeně se tomu říkalo intenzifikace. Hlavní těžiště změn se odehrálo v místě výdejního pultu. Na místo nápojového automatu byla instalována rozměrná chladicí vitrína, ve které se dnes nabízí bagety z vlastní produkce. "Zrušili jsme bagety od distributorů a děláme si je sami, denně čerstvé," říká Kopejtko. Sortiment je široký, v nabídce je denně zhruba 12 druhů baget, od klasických jako šunková či sýrová po speciální, nechybí ani toasty a celozrnné výrobky.
Ve vitríně je i bar se zásobou čerstvé zeleniny. Ta je zde především kvůli další novince - kebab grilu. Zeleninové saláty se zatím kromě speciálních přání zákazníků běžně neprodávají, ale podle Kopejtka je jen otázkou času, kdy se stanou pevnou součástí nabídky. Kebab sice zní poměrně exoticky, přesto jeho oblíbenost u zákazníků nečekaně rychle roste. "Zapadá to do stylu, jaký jsme si představovali: Rychlé, čerstvé, kvalitní. To je podle nás dnešní trend v gastronomii na cestách nejen na čerpacích stanicích," míní Koutský. "Věříme, že lidé se naučí jíst trochu zdravěji," dodává Kopejtko.

Konaco 3

Mycí linka s fotovoltaickou elektrárnou

Třetím nosným pilířem obchodu se stala mycí linka, která ale byla spuštěna do provozu teprve před rokem. Objekt myčky vhodně uzavírá dříve otevřený prostor vedle výdejní plochy. Mycí hala je bohatě po celé délce směrem do čerpací stanice prosklená, a tak je uvnitř během dne dostatek denního světla, zatímco zvenčí je o dění v myčce přehled. Uvnitř neúnavně myje nejmodernější portál od Christu v maximální výbavě. Mycí stroj s kloubovými kartáči osazenými pěnovým materiálem doplňuje systém trysek vysokotlakého přemytí, zahrnujícího spodní robotické mytí. Pro účinné přemytí kol a spodní části karoserie jsou vysokotlaké trysky integrovány do rotačních kartáčů pro mytí kol. "Od začátku jsme nešetřili, protože služba mytí může dlouhodobě fungovat, jen když ji nabízíte špičkovou a vysoce kvalitní a pro zákazníky maximálně komfortní," říká Koutský.
Délka haly výrazně přesahuje podélný chod mycího stroje a poskytuje dostatečný prostor pro ruční přemytí obsluhou. Ta je k dispozici nejen v provozních špičkách, ale po celou provozní dobu. Podle Kopejtka je obsluha nezbytnou podmínkou maximální spokojenosti zákazníků. Díky trvale přítomné obsluze nemají problémy s poruchami, škodami na autech, reklamacemi a navíc se minimalizují prostoje. Obsluha aplikuje chemii na exponovaná místa na čele karoserie a na disky kol, předmyje celou karoserii, přičemž nevynechá podběhy a důkladně se věnuje všem nepřístupným partiím za bočními zrcátky, v okolí registračních značek a v různých záhybech spoilerů. V poslední fázi během sušení otře zrcátka a vysuší vodu z úžlabí mezi kapotou, stěrači a čelním sklem, odkud by za jízdy mohla zastříkat perfektně umyté čelní sklo.
Zákazníci si na pečlivý a často i velice individuální přístup rychle zvykli. Rozhodujícím kriteriem je maximální kvalita výsledku mytí. "Máme větší procento zákazníku, kteří kupují lepší programy s důrazem na kvalitu. To byla naše vize," říká Kopejtko. Obchodní strategie Konaca poskytovat maximální kvalitu za přijatelné ceny se ujala i v případě mytí vozidel. Před myčkou se i během dne tvoří fronta zákazníků, a díky delšímu proběhu nejdůkladnějších programů se doba mytí prodlužuje. Nikdo ale nikam nespěchá  a vše probíhá v klidné atmosféře. Zákazníci celý proces mytí mohou v klidu sledovat od kávy se zákuskem z pohodlí venkovního posezení, a tak jim čekání na mytí lépe ubíhá.
Investice do myčky i do trvalé obsluhy se provozovatelům vyplácí. "Když jsme stavěli myčku, byl to krok do neznáma, protože jsme ji nikdy neprovozovali. Nejdříve jsme si od toho slibovali, že myčka bude doplňkem čerpací stanice, ale stala se samonosným ekonomickým úsekem čerpací stanice," hodnotí Koutský.
Oba provozovatelé si uvědomovali, že s myčkou stoupnou jejich provozní náklady na energie. Rozhodli se proto současně s realizací mycí linky na přestřešení výdejní plochy a na mycí hale nainstalovat fotovoltaickou elektrárnu, a to i přesto, že jim to způsobovalo problémy s financováním. Dnes ale riskantního kroku nelitují. Elektřinu do sítě neprodávají, ale čerpají takzvaný Zelený bonus, který v celkové bilanci čerpací stanice finančně pokrývá polovinu její spotřeby elektřiny. Investice do fotovoltaiky by se měla vrátit do 7 až 8 let.

Konaco 4

Přízeň zákazníků stojí na obsluze

Ani nejmoderněji vybavená čerpací stanice s bezvadným designem není zárukou obchodního úspěchu. O tom rozhoduje především její obsluha, která stojí denně tváří v tvář zákazníkům. Na jejich spokojenost a loajalitu má personál největší vliv. Při výběru zaměstnanců se mohli oba majitelé stanice opřít o dlouholeté zkušenosti. Kopejtko úspěšně vede potraviny v Poděbradech a Koutský vyhlášenou drogerii v Sadské. A tak poskládat devítičlenný tým stálých zaměstnanců a dvou se sníženým pracovním úvazkem nebyl problémem. "Personál, co jsme v začátcích vybírali, se krom jednoho zaměstnance nezměnil. Měli jsme štěstí," pochvaluje si Koutský.
Stejně jako u sebe i u svých zaměstnanců se oba majitelé čerpací stanice snaží objevovat rezervy a neustále je motivovat ke zlepšování úrovně a kvality obsluhy. Podle obou majitelů jsou neustále rezervy v komunikaci, aktivním prodeji a také ve znalosti sortimentu. "Stále je co zlepšovat," konstatuje Kopejtko.

Tajemství úspěchu

Přestože je v Sadské velká nabídka a obchody tu mají otevřeno do 22:00 hodin, lidé chodí nakupovat na Konaco do pozdních večerních hodin. Obchodní strategie a celková atmosféra na čerpací stanici zde hrají velikou roli v oblibě u místní klientely. Snahou je nabízet kvalitní věci, ale to se odráží v cenách. Není možno podle Koutského nabízet kvalitu za nesmyslnou cenu. Ceny musí být v rozumné výši. "My se snažíme nabízet kvalitu, na kterou se mohou zákazníci maximálně spolehnout, a to jak v pohonných hmotách, tak v potravinách a dalších službách."Po návštěvě dalších konkurenčních stanic v lokalitě pasuji Konaco na lídra lokálního trhu. "Samozřejmě si věříme a když si přihřejeme polívčičku, tak mohu zodpovědně říci, že konkurenci drtíme právě službami a kvalitou. Jsme schopni tomu obětovat jiný přístup než například čerpací stanice velkých řetězců," uzavírá Koutský.


Konaco 5

Ladislav Koutský a Jaroslav Kopejtko, majitelé a provozovatelé Čerpací stanice roku PETROLawards 12 - Konaco Sadská

S jakým cílem jste vstupovali do soutěže o Čerpací stanici roku PETROLawards 12?
Do soutěže PETROLawards jsme se přihlásili už minulý rok. Díky auditu jsme zaznamenali velký posun v tom, že nám pomohl odhalit nedostatky, na nichž se má pracovat, a věci, které bychom dokázali zlepšit. S podobným očekáváním jsme se přihlásili i do letošního ročníku.

Myslíte si, že opakovaná účast v soutěži může napomoci zvýšení úrovně čerpací stanice?
Zcela určitě. Rok práce přinesl určité výsledky a poznatky a zase jsme objevili nové nedostatky, které jsme před rokem neviděli. I v požadavcích zákazníků byl určitý posun a my se chceme zlepšovat, chceme nabízet lidem služby, po kterých je poptávka. Poptávka se stále zvyšuje, my jsme se snažili na to reagovat. Rozšířili jsme služby a nabídku.

Čerpací stanice se přesto nevyvarovala několika chyb, například prezentace zboží.
To byly chyby z minulosti, my jsme v podstatě o tom věděli, na vině byly provozní důvody. Jednalo se o pyramidy zboží na regálových gondolách. Věděli jsme o tom, ale nepřikládali jsme tomu takový význam. Byly to hříchy z minula. Hned jsme zboží uspořádali přehledněji. Potvrzuje se, že méně je v tomto případě více.

Jak na to reagovala obsluha?
Určitě se jim to dnes líbí. Nabídka je profesionálnější, přináší lepší přehled, je lépe vidět na zboží za gondolami. Tento trend v obchodě je jasný, akorát jsme nebyli schopni rok to dovést do praxe.

Co byste popřáli sobě a obsluze do dalšího roku?
Aby to s námi obsluha vydržela a my s ní. Aby děvčata pracovala jako do teď. My bychom si přáli, abychom jim mohli stále nabídnout práci, abychom nemuseli přistupovat k nějakým nepopulárním řešením, abychom je stále uživili. Aby budoucnost s námi viděla optimisticky a aby nepodléhala "blbým" náladám.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • David, 28. 12. 2012 20:37: U Konaka jsem si natankoval naftu a při mínus 7 jsem nemohl nastartovat auto, asi ta kvalita z Unipetrolu nebude nic moc. Nevěřím v tomto článku ani slovu.
    • Petr, 28. 12. 2012 23:38: Zase jen reklama Unipetrolu, vždyť se stačí podívat, kdo je autor.
    • Marek, 6. 1. 2013 21:09: David tam tankoval jednou a nenastartoval, ja tam tankuju 4x mesicne uz 2 roky a neni problem ani v zime. Takze David asi ma trablik s autem :)
    • Roman, 18. 6. 2013 23:39: Dne 18.6.2013 Jsem natankoval 10 l nafty do takřka prázdné nádrže na této benzínce.... ujel sem 30 cmc a už sem nenastartoval , v servise mi vyndali síto , ktere bylo total ucpané , že čerpadlo už ani nenasalo naftu.....Dekuji tedy konacu , že mi přidělo starosti , a zase mám na co vydělávat peníze ....... PS: Moje auto je škoda octavia 1.9 tdi 81 kw jak se takřka říká , auto , ktere přežvejká všechno sorry, ale tohle nezvladla ani oktavka ;)
    • Petr op, 12. 1. 2014 20:51: Já využívám zejména myčky a vysávání a musím uznat obsluha super, vše napsané o mytí je pravda, kupuji nejdražší program a moje Suzuki SX4 je vždy nablýskaná jako z výstaviště. Obsluha myčky vzorná a na přání mi vždy vystříká i a umyje gumové koberce z auta.
    • Tonda, 19. 11. 2014 20:55: Musím opravdu pochválit tuto čerpací stanici, palivo super obsluha příjemná a jídlo bez chyby. Vesměs znám všechny osobně a nemůžu si stěžovat. Láda jako majitel maká a kontroluje pravidelně kvalitu služeb. Tonda PS: vydržte a nekoukejte na blbce co vás pomlouvají a nepřejí vám
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek